1

Tråd: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Har gjort lite tester och får bra resultat utomhus med mitt modem.
24 ner 13 upp.
5.5km till masten som jag precis ser toppen på. 800mhz. 4G

Tror ni jag kommer få så väldigt mycket bättre resultat än 24ner och 13upp om jag köper ett antenn paket?

Istället för att slanta upp 4000kr för 2st Poynting Riktantenn 11dBi och lite tillbehör tänkte jag prova först att
sätta modemet utomhus. Är modemet slut om 1år kan jag köpa ett annat för 600kr.

Hur väderskyddar jag det utan att försämra mottagning?
Sätta det inne i ett spirorör och rikta mot masten?

http://www.luftbutiken.se/c/76-category/spiroror.jpg

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

2

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Jag har ett E392 modem i en plastburk under takkanten och det har nu fungerat utmärkt i ett år - också under vintern.

3

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Nappflaska är mitt förslag!

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden

4

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Om du hittar ett spirorör med rätt dimension kan det ju funka som en cantennaom du placerar sänd/mott antennen i modemet rätt. Finns trådar om cantenna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

"Sam" postade en bild någonstans bland alla trådar där han stoppat i modemet i en vanlig PET-flaska.

Vet inte hur det försöket avlöpt? såg klart genomtänkt ut iaf med all sin enkelhet smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

vanlig avsågat pet eller dyl funkar utmärkt, bara dom är öppna undertill.

7

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

plun skrev:

"Sam" postade en bild någonstans bland alla trådar där han stoppat i modemet i en vanlig PET-flaska.

Vet inte hur det försöket avlöpt? såg klart genomtänkt ut iaf med all sin enkelhet smile


Menar du den här?

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p29260

8

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Sam skrev:
plun skrev:

"Sam" postade en bild någonstans bland alla trådar där han stoppat i modemet i en vanlig PET-flaska.

Vet inte hur det försöket avlöpt? såg klart genomtänkt ut iaf med all sin enkelhet smile


Menar du den här?

http://www.mobilabredband.se/forum/post … tml#p29260

Yep!  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

9

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

nhu skrev:

Jag har ett E392 modem i en plastburk under takkanten och det har nu fungerat utmärkt i ett år - också under vintern.

Du har en helt sluten plastburk alltså?

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

10 Senaste redigerad av suhagg (2013-09-09 05:49:27)

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

jonasolof skrev:

Om du hittar ett spirorör med rätt dimension kan det ju funka som en cantennaom du placerar sänd/mott antennen i modemet rätt. Finns trådar om cantenna.

Lyckas en glad amatör få till något som verkligen förbättrar och inte bara försämrar?

Har en Huaewi 392 så denna typ av placering är det som gäller antar jag. Men längd på rör och
annat blir ju en chansning. Men vad jag kan få fram verkar de flesta ha ganska liten diameter på rören. Typ konservburk, pringelsrör. Jag kan använda ett 100mm spirorör om det är någon fördel.

http://www.rahul.net/dold/clarence/usb-can/im000742-800x600.jpg

http://img651.imageshack.us/img651/3374/kevinc.jpg

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

11

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

En trevlig video på hur man lätt kan rikta in sitt modem när det gäller sista finjusteringen.

http://www.youtube.com/watch?v=VDnY8swZ … YP5xulF24w

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

12

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

suhagg skrev:
nhu skrev:

Jag har ett E392 modem i en plastburk under takkanten och det har nu fungerat utmärkt i ett år - också under vintern.

Du har en helt sluten plastburk alltså?

Nä, jag borrade litet hål i nedre kanten så eventuell kondensfukt kommer ut. Det är en plastlåda med ganska stort lock. Så tog jag förstås ur litet i övre kanten så USB-kabeln kan sättas in i slitsen. Det är ganska kraftig kabel och knappast helt tät men jag har den under takkanten så det kan inte regna på den. Jag skulle bara kolla som hastigast men det fungerade så bra att där hänger den än ...

Någon större luftväxling är inte bra på vintern. Modem drar  ju en hel del ström och blir alltså varma vilket kan förklara att det fungerat bra hela vintern. Det är på kopplat dygnet runt utom fem minuter på småtimmarna då en timer stänger av alltihop och startar om.

Detta utifall det blivit nån krasch i systemet. Tillsvidare har det fungerat bra men ett problem som dykt upp på nytt är att Tre har alla portar stängda för vissa IP-nummer. Det kanske skulle vara bättre att hålla systemet igång hela tiden så att IP-nummer inte byts varje natt men det riskerar jag inte för jag har 1000 km väg till torpet.

13

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

jag kör lika, kört så sedan 2007
varför jag varmt rek lösningen.

14 Senaste redigerad av suhagg (2013-09-09 07:24:49)

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

nhu skrev:
suhagg skrev:
nhu skrev:

Jag har ett E392 modem i en plastburk under takkanten och det har nu fungerat utmärkt i ett år - också under vintern.

Du har en helt sluten plastburk alltså?

Nä, jag borrade litet hål i nedre kanten så eventuell kondensfukt kommer ut. Det är en plastlåda med ganska stort lock. Så tog jag förstås ur litet i övre kanten så USB-kabeln kan sättas in i slitsen. Det är ganska kraftig kabel och knappast helt tät men jag har den under takkanten så det kan inte regna på den. Jag skulle bara kolla som hastigast men det fungerade så bra att där hänger den än ...

Någon större luftväxling är inte bra på vintern. Modem drar  ju en hel del ström och blir alltså varma vilket kan förklara att det fungerat bra hela vintern. Det är på kopplat dygnet runt utom fem minuter på småtimmarna då en timer stänger av alltihop och startar om.

Detta utifall det blivit nån krasch i systemet. Tillsvidare har det fungerat bra men ett problem som dykt upp på nytt är att Tre har alla portar stängda för vissa IP-nummer. Det kanske skulle vara bättre att hålla systemet igång hela tiden så att IP-nummer inte byts varje natt men det riskerar jag inte för jag har 1000 km väg till torpet.

Bra förklarat!
Ska prova motsvarande och se vad jag får för resultat.
24 ner 13 upp när jag stod på marken vid huset där jag tänkt placera modemet.

Har lite svårt att motivera antenn inköp för 4000kr utan att veta hur mycket bättre resultat jag kommer få.
Dubblar jag hastigheten?

Funderar på att gå halvvägs annars med Riktantenn MiMo, 9 dBi för under 2000kr.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … nformation

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

15

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Detfinns formler för cantennan, se på forumet. Vidare ska antennen sitta på ett bestämt avstånd från den stängda botten. Kräver en del studier för att få till det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

jonasolof skrev:

Detfinns formler för cantennan, se på forumet. Vidare ska antennen sitta på ett bestämt avstånd från den stängda botten. Kräver en del studier för att få till det.

Tror jag börjar med en sluten plastlåda.
Ligger jag över stadiga 20 Mbit/s ner är jag nöjd just nu.

Dovado Pro
Huawei E3372s-153
Tre

17

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

nhu skrev:
suhagg skrev:
nhu skrev:

Jag har ett E392 modem i en plastburk under takkanten och det har nu fungerat utmärkt i ett år - också under vintern.

Du har en helt sluten plastburk alltså?

Nä, jag borrade litet hål i nedre kanten så eventuell kondensfukt kommer ut. Det är en plastlåda med ganska stort lock. Så tog jag förstås ur litet i övre kanten så USB-kabeln kan sättas in i slitsen. Det är ganska kraftig kabel och knappast helt tät men jag har den under takkanten så det kan inte regna på den. Jag skulle bara kolla som hastigast men det fungerade så bra att där hänger den än ...

Någon större luftväxling är inte bra på vintern. Modem drar  ju en hel del ström och blir alltså varma vilket kan förklara att det fungerat bra hela vintern. Det är på kopplat dygnet runt utom fem minuter på småtimmarna då en timer stänger av alltihop och startar om.

Detta utifall det blivit nån krasch i systemet. Tillsvidare har det fungerat bra men ett problem som dykt upp på nytt är att Tre har alla portar stängda för vissa IP-nummer. Det kanske skulle vara bättre att hålla systemet igång hela tiden så att IP-nummer inte byts varje natt men det riskerar jag inte för jag har 1000 km väg till torpet.


Eller så köper du till detta:

https://www.tre.se/privat/kundservice/A … tatisk-IP/

" Trafiken går utanför våra brandväggar och filtreras inte på något sätt. "

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

18

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

Jodå, men det borde fungera med autossh också. Nu har kameran fungerat bra hela hösten (bara i början på september var det problem) med dynamisk DNS. Statisk IP-adress är egentligen onödig ifall jag skulle få upp port 22. Eller autossh att fungera. Nästa gång vi åker dit tänker jag försöka få igång ssh. Jag tror det har med auktoriseringen att göra - ssh är litet besvärligt på den punkten.

Och så tar det ju på äran att inte lýckas överlista operatörernas brandmur :-).

19

Sv: Placera Huawei 392 utomhus, bra lösning för att skydda?

montera vpn host hemma,
länkaupp kamerans lan mot hemmet.
=
full åtkomst, som det vore en del av lan.