51

Sv: Mastkarta

Mifin är låst på tele2 3G (... 23) och telia i samsung låst på 3G (...18). Så testa nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

52

Sv: Mastkarta

Masternas koordinater eftersom jag inte hittade någon vettig adress.
MF93D/Tele2: 56° 42.041', 16° 31.503'
Telia Samsung: 56° 46.769', 16° 27.176'

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

53

Sv: Mastkarta

Ok, kunde kolla själv eftersom du lät mig. Telia och tele2delar ju på 3G. Tre olika positioner gavs vilket kan bero på att 3G kan koppla  upp mot flera master samtidigt. Alla  stämmer mot kända master och är exakta. Men en position är märklig för masten i Stora rör ska inte ha 3G just för att telia inte ville ha med tele2 där. Dock visar både mifin med tele2 och samsung med telia samma tre master och på samma sätt. Gula kragen sitter på samma mast för båda och där vet jag att det finnd 3G för båda iperstörerna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

54

Sv: Mastkarta

Troligtvis har de fått upp 3G på den masten, alternativt att Telia skulle kört igång 3G 900 där. Men då borde inte Tele2 visas på den masten.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

55

Sv: Mastkarta

Kollade nu igen och det finns en till funktion som inte tagits upp. Om lokaliseringen sker över flera master kan positioneringen viktas och då kommer bara en del av den gula kragen att vara ifylld. För en av 3G försöken får jag nu vid en andra koll en bara ca tio grader bred gul sektor som pekar nästan rätt mot mig. Det verkar alltså som om signalstyrkorna viktas.

Flyttade min GSM (...31) till en plats där jag vet andra master tas in och den har nu lokaliserats sju km bort. Den hann tydligen hoppa mellan två master och båda visas rätt. Så tydligen kan flera master visas även om det är 2G. Den här telefonen har bara GSM, inget 3G.

Tack för tipset. Klart bästa hjälpmedlet för att lokalisera master! Ska bli ibtressant att se om det kan funka med 4G master också. Support är förmodligen inte så sugna på att svara på det för den användningen är ju inte tjänstens syfte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Mastkarta

careface skrev:

Troligtvis har de fått upp 3G på den masten, alternativt att Telia skulle kört igång 3G 900 där. Men då borde inte Tele2 visas på den masten.

Om jag låser samsung telia på 3G 900 Mhz så kan telefonen inte lokaliseras och i service mode visas bara signal från Tre som är igång på 900 MHz här i trakten.

Således rätt mystiskt att tele2 3G kunde lokaliseras till en telia 2G mast. Får kolla upp det på plats, 800 meter bort. Det har inte kommit till några nya antenner.men det har varit tal om att telia ska ha eget 3G där.

Eftersom det är lätt att få cell id i en samsung telefon så finns nu möjligheter attsnabbt få till en bra madtkarta. Om flera master visas så torde den med gul krage vara den som telefonen är uppkopplad mot.

PS lustigt att de kallar  platsen Vid Gotland när det är Öland. Men när telefonen bytte mast blev det rätt kommun i alla fall. Det här måste vara en bug. Spelar ingen roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

57 Senaste redigerad av careface (2013-10-30 22:15:01)

Sv: Mastkarta

Jag hoppas att det kan hjälpa vid positionering, åtminstone kan det hjälpa till viss del. Det är ju förhållandevis billigt, via 3 kostar det 29kr/månad och annars 39kr/månad.

Ja, finns det inga nya antenner så verkar det ju lite udda egentligen. Svårt att se att den skulle kunna placera det så pass fel om det inte fanns någon typ av kontakt med den masten...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

58

Sv: Mastkarta

När lociloci indikerat en mast kan man kolla på SGU brunnskarta om den är utsatt där. Tyvärr får man inte fram koordinater i den kartan utan istället får man gå till länsstyrelsernas kartsite  www.lst.gis.se/lanskartor. Zooma in till fastighetskartans nivå. Många master finns med men jag har också sett att master som finns med i brunnskartan inte finns med i lstgis-kartan. Däremot kan operatörens bod vid masten finnas med. Man kan ta koordinater från kartan, det finns även i vanliga WGS 84 systemet.

Så med en telefon som visar cell id, tjänsten lociloci och brunnskartan och lst.gis/lanskartor kan man identifiera och positionsbestämna master utan att ens åka dit.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Mastkarta

Det går ju också att försöka leta upp stället som Lociloci visar på Google Maps och därifrån få koordinater och se huruvida en mast syns på platsen eller ej. Det skulle ju kunna vara lite lättare. Vet inte om sättet du beskriver visar något mer?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

60

Sv: Mastkarta

Ja,syns masten på Google maps eller på apples karta i ipad så är det snabbare. Apples karta ligger för övrigt ca fyrtio meter fel om jag ser till min gps-givna position.

I ipad visas apples satellitbild när man använder lociloci. När jag kollar på master i närheten så syns en väl på google earth men inte all på apple's karta. Den och andra höga objekt som kraftledningstorn är uppenbart utsuddade. Fotot är också äldre.

Av den amerikanska sitens supportsida framgår att tjänsten också visar master som telefonen nyligen varit uppkopplad på. Finns en del annan info

https://www.lociloci.com/us/faq/

Tjänsten finns för mobil också: http://mobil.lociloci.com. Där visas en mycket snäv kartbild över mastens läge.

Det lär ska finnas app för ipad/iphone också men jag har inte hittat den.

PS inte så bra som positioneringstjänst. Jag flyttade min gsm till tre olikastälken i huset och fick fyra positioner varav en ligger en mil bort och en hela 17 km bort, över land dessutom. Ska lägga upp bilder senare.

Men väldigt bra som verktyg för att leta master. Det behövs ju knappast någon mastkarta för 2G och 3G när denna finns.

Om man har simkortet i en androidtelefon och loggar anslutna celler över tid med appen GSM signal monitoring så får man fram cell id. Letar man sedan 4 G celler kan man använda G-net track med fönstret Drive som visar cell id och signalstyrkan i stora siffror. 4Gantennerna sitter förmodligen i redan identifierade master så det är lätt att söka.

Det är för övrigt möjligt att lociloci registrerar även från master som inte tillhör operatören. Ett par positioneringar med teliasim  visar en mast  där det bara finns en Hi3G kur. Nära den masten finns ingen telia GSM signal från någon närbelägen cell. Det kan finnas samverkan mellan N4M och telia, har inte kollat om det finns telenor i masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Mastkarta

Jag hittar appen, dock verkar den inte fungera speciellt bra. Fastnar bara på en grå bild, när den borde gå vidare någon stans.

För övrigt kan ju tjänsten fungera som ett sätt att hitta 4G-master också, 3 kör ju 3G 900 och 4G 800 på samma master - som ofta är samma som där 3GIS huserar. På samma sätt kör ju N4M 2G och 4G från samma, Telia kommer ju också att börja köra gemensamma basstationer.

Det kan ju åtminstone vara en liten vägledning för att hitta 4G-master. Gäller det N4M kan man ju först ta reda på vart 2G-masten finns sett till Lociloci och därefter kolla Tele2s karta om en 4G-mast markeras där.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

62

Sv: Mastkarta

googles kartor är extremt inaktuella, vissa kartbilder(också satelit) är minst 5år

63

Sv: Mastkarta

Fast vissa är bara något år gamla. Jag är medveten om att master som kommit ipp det senaste året inte finns med.

På PC finns en time line för Google earth så att man se när satellitbilderna är tagna och även kan backa till äldre bilder.

Vidare om lociloci. Åkte till Ekerums golf på Öland och åt lunch. Fin utsikt över Kalmarsund. Lociloci tycker att jag var i Mönsterås på fastlandet tre mil rakt norrut en stund. Fågelvägen har jag flyttat mig 6 km sedan i morse. Extremerna i positioneringen är 54 km i nord sydlig riktning och en dryg halmil ost västligt.

Att telefonen hakar på en GSM basstation 30 km bort fast det finns andra alldeles i närheten och dessutom med fri sikt visar hur hattigt valet av anslutning fungerar. Jag har dessutom rejäla dubier över hur Galaxy S4 radiodel fungerar. Om det blir av med test av mobiltelefoners känslighet bör dessutom handsover beteendet studeras. Särskilt intressant vore stt jämföra med nokia men det vore enklare om man hittar en app som loggar anslutna celler på nokia.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64

Sv: Mastkarta

Besökte bekanta som bor femhundra meter ifrån mig här på Öland trehundra meter från kusten vi testade två telefoner med teliasim och en mifi med telenorkort. Skälet till testet är att de hade problem med telenorsim i sms mottagaren Total Control för IVT luftvärmepump. SMS funkade bara sporadiskt. Med Teliakort har det gått bättre men fortfarande går inte alka SMS fram - eller totalkontrollen missar.

Lokalisering visade tre master på fastlandssidan mer än en mil från huset. Fullkomligt oanvändbart för lokalisering av personer men bra för att finna master. Tjänsten är också bra för att få koll på vart telefonen kopplar upp sig beroende på var i huset man har den.

Tjänsten utnyttjar inte att galaxy S4 har gps igång och fungerande med rätt position. Det skulle den göra enligt info på siten. Men det behövs förmodligen något godkännande från användaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

65

Sv: Mastkarta

Besökte bekanta som bor femhundra meter ifrån mig här på Öland trehundra meter från kusten vi testade två telefoner med teliasim och en mifi med telenorkort. Skälet till testet är att de hade problem med telenorsim i sms mottagaren Total Control för IVT luftvärmepump. SMS funkade bara sporadiskt. Med Teliakort har det gått bättre men fortfarande går inte alla SMS fram - eller totalkontrollen missar.

Lokalisering visade tre master på fastlandssidan mer än en mil från huset. Fullkomligt oanvändbart för lokalisering av personer men bra för att finna master. Tjänsten är också bra för att få koll på vart telefonen kopplar upp sig beroende på var i huset man har den.

Tjänsten utnyttjar inte att galaxy S4 har gps igång och fungerande med rätt position. Det skulle den göra enligt info på siten. Men det behövs förmodligen något godkännande från användaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

66

Sv: Mastkarta

Hittade en till kul grej. Androidappen G-net monitor visar inte grannceller på Samsung Galaxy S4 vilket är känt. Men med en alcatel dual sim telefon visar appen snygga kurvor på signalstyrkorna för edge på två celler när repeatern är avstängd och sju celler när repeatern är på. Appen kan bara visa signaler för ett av simkorten men funktionen är användbar för att se vilka alternativa celler som finns. Inte ens nokia lumia 920 visar grannceller på GSM - men dock på LTE.

Så med listan över grannceller och lociloci kan man försöka lokalisera samtliga celler som hörs förutsattatt man kan få telefonen att ansluta till var och en av dem. Behövs hjälp av riktantenn kan man sätta simkortet i t ex MF93D och ansluta antennen. mifin ger cell id.

Även appen G-mon visar grannceller på edge med alcateltelefonen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.