1

Tråd: Mastkarta

Hej hej,

nu har jag tillsammans med de på Surfväljaren valt att dra igång en sida för mobilmaster kallad Mastkarta. Här har vi tänkt att operatörernas master ska samlas.

Just nu (när inlägget skapas) finns det över 520 olika master inlagda på kartan. Det är väldigt lite egentligen. Därför, behövs er hjälp!

Skicka ett PM till mig här på sajten eller fyll i detta formulär: http://mastkarta.se/skicka-in-mast/ - så ser jag till att den läggs till på kartan. Ange koordinater eller adress, nättyp, frekvens och operatör.

Som det är just nu är majoriteten av de master som lagts till, sådana som är planerade inom de närmsta månaderna. Därför kommer kartan att stämma mer om någon månad än vad den gör just nu. Kartan är även just nu främst fokuserad på Telia och Tres 4G-master av den anledningen att Telenors och Tele2s 4G-master går att se på Tele2s täckningskarta - men de kommer att läggas till inom kort också.

Nu vid öppningen finns som sagt över 520 master i följande kommuner/områden: Ale, Alingsås, Alvesta, Aneby, Arboga, Arvika, Askersund, Bjuv, Bjärred, Bodafors, Boden, Borlänge, Borrby, Borås, Braås, Bromölla, Degerfors, Ekerö, Eskilstuna, Göteborg, Hallsberg, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Linköping, Löderup, Lövestad, Malmö, Norrköping, Ronneby, Stockholm (med omnejd), Södra Sandby, Uppsala, Vetlanda, Vollsjö, Ystad osv.

Så välkommen att leta master och att hjälpa oss inkludera så många master som möjligt!
Du finner sidan och kartan på www.mastkarta.se

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

2

Sv: Mastkarta

Bra initiativ men två frågor dyker upp: Är upprättande av en publik mastkarta tillåten enligt dagens rättstillämpning?  Lagen kan säga en sak, praxis en annan.

Det finns begränsningar i hur Googles karta får användas. Klicka på den franska fliken så kommer utförlig text på engelska upp. Mig förefaller det som om kartsiten bör avskiljas från surfväljaren som är kommersiellt associerad.

För det vore synd om en massa jobb läggs ned och siten sedan säger ploff.

En synpunkt om presentationen. Skilj gärna helt på 4G och 3G master,

Hur verifierar ni inrapporterade master? Och hur gör jag som användare om jag ifrågasätter en utsatt mast.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Mastkarta

Tack för dina synpunkter! Vi ska kolla upp det du säger närmare, efter en snabb koll hittade vi inte något sådant. Men vi plockar ner att kopplingen finns tills vi bekräftat att det inte är något knas med Googles villkor så.

Jag skulle anta att det är tillåtet, eftersom det Tele2 publicerar detta och det är väl inte värre än att presentera egna "intressepunkter" - så tänker jag åtminstone. Men får kolla upp detta bättre också, annars får det bli en privat karta.

När en mast rapporteras, kommer vi se till operatörernas täckningskartor och se hur de ser ut. Om möjligheten finns, kommer vi själva kolla upp masten. Vi kommer även se till att vi hittar masten på Google Maps och eventuellt Google Street View. I dagsläget kan du skicka ett PM här, men vi kommer även att lägga upp ett formulär där möjligheten att rapportera en felaktig mast finns.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Mastkarta

vi ?

är det ett företag bakom ? framgår ej tydligt på sidorna.

listan på master öppen ? eller äger "vi" listan med mast-gps kordinater ?


det jag förespråkade tidigare var en öppen lista på master med lite extra data typ typ av mast osv.

anledningen till min frågeställning är att jag använder mina gps kordinater för att räkna ut vilket ° tal jag skall rikta antennen för att peka den mot mast X, en karta är meningslös, och tuggar bara bandbredd.
sedan vad jag vet så äger google det man postar på deras prylar, och vipps så är det ej gratis ala gmail.

ta det inte fel men :-)
mitt kart prat var mer att hitta, och mindre google på allt.
har man kordinaterna från gps så hittas det enklast i det gps verktyg man använder, och man får riktningen.
det är även framtidssäkert, google är det inte då dom rörom i sina tjänster så vissa funktioner försvinner för vissa användare plötsligen, ta tex talk vs hangaround och latitude osv.

5

Sv: Mastkarta

För Mastkarta är jag huvudansvarig och den är inte registrerad på ett företag. Vad menar du med om listan på master är öppen?

Man får självklart se över olika alternativ, men efter att ha kollat runt lite är Google det sätt som erbjuder en lättast start. Så får man sen se hur det blir. Det är nog även lättare för de mindre kunniga som vill veta vart masten står. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

6

Sv: Mastkarta

Håller mig till OpenSignal! ^^

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Mastkarta

med öppen lista avser jag en lista där man kan söka på ort, och få ut de master som finns där med gps kordinater, och listan kan laddas ner för enklare handhavande. vill man få en gullig gui så finns tex maps.google och tex maps.eniro, är bara att klistrain gps kordinaten där så kommer man direkt till platsen. (det vet du nog, men för andra)
fördelen med det är att detta funkar i alla prylar oavsett märke eller operativsystem och årsmodell.
man får även ut om så önskar riktning och sträcka mellan A och B, ibland även höjdskillnader osv.

så med öppen avser jag iaf,
- ej bunden med företag, eller personer som arbetar hos operatörerna då detta kan bryta mot tex anställningsavtalet.
- fritt att kopiera, även för usa mfl krigar länder(att betänka om man vill deltaga).
- tänk wiki.

som källkoden till freeware / linux program osv. öppet.

och även vara enkelt att addera tex listor med master, tex tab separerade textfiler, och även få ut listan på samma sätt dvs öppet.
att sitta som jag tolkar det nu att 'vi' manuellt handhar vadera mast på det omständiga sättet funkar inte i längden 'vi' kommer att tröttna, och sidan gå i malpåse.
om någon adderar 5000 master då har 'vi' att göra i flera månader, nu går det ej med nuvarande teknik.

det arbete som 'vi' lagt ner på nuvarande master måste varigt ett hästarbete ! om det är lika omständigt som det serut.

8

Sv: Mastkarta

Tack G-Man, ska föra vidare detta. Kan eventuellt vara något inför framtiden och något som kanske går att utveckla med kopplingen till Google Maps.

Som det är idag hanteras masterna manuellt, det har tagit ca 4 timmar för att lägga till de master som finns på kartan idag. Om sidan blir populär kommer det självklart att behöva utvecklas och då får man titta på andra lösningar - som är mer effektiva. Men med den ytterst lilla budget som finns idag - får det skötas på detta sätt.

Men som sagt tack för dina synpunkter, de ska verkligen finnas i tanken om man ser till att förbättra sidan! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Mastkarta

Håller med G-man. Om jag listar master vill jag ha med ungefärlig adress, GPS-koordinater, operatör, band, Global cell identity, PCI (kan ändras), gärna ungeförliga bäringar för sektorgränser. Det blir mycket info per mast, med tre sektorer per band och operatör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Mastkarta

Som det är idag hade vi behövt ha tillgång till operatörens system alternativt befunnit oss vid masten för att kunna få fram den informationen. Vad jag vet går det inte att få tag på distans?

Oavsett, så är det som så att vi nu behöver lägga projektet på is. Under dagen har det kollats upp mer och mer hur det ser ut med lagar och regler som finns. Vi kommer att behöva plocka bort kartan för nu, så får vi se vad som händer senare. Flera sakkunniga menar att detta kan gå emot 2§ offentlighets- och sekretesslagen. Det ska även ha varit anledningen till att PTS plockade bort sin karta.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Mastkarta

Lagarna är föråldrade. Ni kan fråga på PTS vad slags förteckningar som bör kunna göras med nu rådande rättstillämpning. Det är troligt att rättsläget är oklart. Då bör man testa det eftersom det finns mastkartor t ex i Danmark och Belgien.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Mastkarta

vilket jag påpekade redan den dåtiden, att vissa operatörer har S klassat listorna med bla master :-)
och andra sedan delar ut dom, tex pts.

därför måste listan tex delas via wiki el dyligt helt öppet, helst från annat land, el via 0day :-P
då skulle listor direkt från operatörerna kunna delas publikt...

13

Sv: Mastkarta

Jo... det är en något märklig konsensus som herrarna kommer fram till. 

Ungefär som att det är bättre att samla på frimärken i sitt egna album smile

Hemma igen och OpenSignal motsvarade helt min förväntningar.

Bilden lite vriden med flit och masten jag är mest intresserad är inte LTE-bestyckad än.

http://i.imgur.com/qSypkR9l.jpg

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

14

Sv: Mastkarta

Försök ta till dig att dessa kartor förutsätter intensiv användning av open signals app för att det ska bli några lägesbestämningar av master. Du har en bild där en motorvägskorsning ingår. Fine. På Öland finns inga motorvägar och inte en enda av  Telias 3G eller 4G master kan återfinnas med Open signal. Det finns dessutom ofta bara frekventerade vägar på en sida av masten.

Jag tror stt konsensus hos övriga är att open signal kan väl vara bra ibland men att siten inte hjälper i lågfrekventerade områden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Mastkarta

jonasolof skrev:

Jag tror stt konsensus hos övriga är att open signal kan väl vara bra ibland men att siten inte hjälper i lågfrekventerade områden.

Masterna lokaliseras ju av användarna själva som använder appen.  Det är ju vitsen ! 

Sen kan man då hjälpa OpenSignal ännu mer genom att godkänna att appen körs i bakgrunden.

Men du får väl starta en egen databas på Öland  smile  Eller careface får hjälpa dig!

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16

Sv: Mastkarta

Beskriv för oss hur den lokaliseringen går till tekniskt sett.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av plun (2013-10-20 17:47:42)

Sv: Mastkarta

jonasolof skrev:

Beskriv för oss hur den lokaliseringen går till tekniskt sett.

Du kan själv läsa på deras hemsida/blog, sen är det inga dumhuvuden som gjort OpenSignal

De fick lite pris på senaste MWC/Barcelona av Englands kulturminister
http://www.smartukproject.co.uk/archive … y/mwc-2013

http://opensignal.com/blog/

plus "about".

Men gör ni en egn databas... typiskt svenskt smile

(eventuellt skulle någon kunna satsa lite fritid på en övesättning)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

18

Sv: Mastkarta

Det finns problem med OpenSignal, kollar jag i mitt område i centrala Uppsala saknas det flera master, masterna är felplacerade på kartan. Den visar inte heller 4G-master står det, lyckas inte heller hitta något som gör att den visar 4G-master.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Mastkarta

Typiskt svenskt, eller snarare typiskt uppsaliensare...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Mastkarta

plun skrev:

Jo... det är en något märklig konsensus som herrarna kommer fram till. 

Ungefär som att det är bättre att samla på frimärken i sitt egna album smile

Hemma igen och OpenSignal motsvarade helt min förväntningar.

Bilden lite vriden med flit och masten jag är mest intresserad är inte LTE-bestyckad än.

http://i.imgur.com/qSypkR9l.jpg

Finns då ingen 4G mast inne i Boulognerskogen som appen nu påstår...
Och ingen mast i den delen av Tolvfors heller som nu syns på din bild.

Dock finns det gott om antenner på sjukhuset, men här visar också appen helt fel hus.

"Hemma igen och OpenSignal motsvarade helt min förväntningar."

Vad då, att visa helt fel uppgifter ? Du är ironisk va ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Mastkarta

Discover skrev:

Vad då, att visa helt fel uppgifter ? Du är ironisk va ?

Nej inte en dugg ironisk smile   Men kollade mer själv och det saknas användarinfo.

Forcerar infot till OpenSignals databas smile

http://i.imgur.com/CRDzBS2l.png

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

22 Senaste redigerad av careface (2013-10-20 19:19:57)

Sv: Mastkarta

Så dina förväntningar blir alltså i slutändan att du räknar med att man behöver kolla och åka till de ställen där master påstås finnas, för att ens kunna veta var de finns och sedan komma fram till att - nä, där fanns det ingen mast.

Jag tycker du visar ganska bra bekräftar att appen inte är tillförlitlig och inte speciellt smidig att använda.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Mastkarta

careface skrev:

Så dina förväntningar blir alltså i slutändan att du räknar med att man behöver kolla och åka till de ställen där master påstås finnas, för att ens kunna veta var de finns och sedan komma fram till att - nä, där fanns det ingen mast.

Jag tycker du visar ganska bra bekräftar att appen inte är tillförlitlig och inte speciellt smidig att använda.

Nej appen sköter sig helt själv men nu gjorde jag då en extrauppladdning av MITT SÄKRA INFO för att se vad som ev förändras. 

Jag körkastar helt din ide om en databas och vad har du för baktanke med den.... fixa fler Tre-kunder? smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

24

Sv: Mastkarta

går inte att hitta masterna  med gps + signalstyrka, då när man står nedanför masten är sämre signal kontra när man står 300meter bort, om alla oftast rörsig på vägen 300 bort så kommer appen visa att masten står på vägen :-)
jag har provat appen, på ett ställe där det saknades master på den helt, var tvungen att gå i cirklar runt masten 300meter bort från den för att den skulle visa någorlund rätt, pga teräng osv visade den fel iaf.
provade innan appen på större stad, den ansåg att masten var placerad 500meter fel där, då jag vet var masten står.

appen är en bra ide, men det funkar inte att pejla med konsument utrustning med bra resultat då det är mobilberoende.

går inte att pejla master med enbart av tex mobilens signal, man får snarare en blobb med utmärkt signal

25

Sv: Mastkarta

G-Man skrev:

går inte att hitta masterna  med gps + signalstyrka, då när man står nedanför masten är sämre signal kontra när man står 300meter bort, om alla oftast rörsig på vägen 300 bort så kommer appen visa att masten står på vägen :-)
jag har provat appen, på ett ställe där det saknades master på den helt, var tvungen att gå i cirklar runt masten 300meter bort från den för att den skulle visa någorlund rätt, pga teräng osv visade den fel iaf.
provade innan appen på större stad, den ansåg att masten var placerad 500meter fel där, då jag vet var masten står.

appen är en bra ide, men det funkar inte att pejla med konsument utrustning med bra resultat då det är mobilberoende.

går inte att pejla master med enbart av tex mobilens signal, man får snarare en blobb med utmärkt signal


Jo det verkar funka alldeles utmärk efter att ha appen igång någa timmar.

Det var ju det här man fick pris för på MWC....  men de har väl fel hela bunten!  smile

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile