26

Sv: symptom på döende routerport

var extremt dammfritt i server rummet, bäckade igen iaf :-$  köp nytt prylar. fick tre nya/utbytta blev samma fel på dom så..

Drrrrrrrrrrrrrrrr :-)

inte kylde den speciellt bra heller när jag IR mätte den, inga flänsar under fläkten... felkonstruerat i mitt tycke.
en passiv sothbridge kylare klarade det på den andra jag slipade ner org kylningen på.. :-)
den funkar fortfarande. fick vara wan splitter ett tag.
men ska inte klaga då intel delade ut dom gratis :-)
var nog bland dom första dom "sålde"

27

Sv: symptom på döende routerport

Den här lilla fläkten blåser bara från gaveln över kretskortet, inga flänsar. Får väl kolla dammläget. Den har gått i ca fem år nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: symptom på döende routerport

då är det nog en riktig dubbellagrad med kullager...
intelen var enkel lagrad med mässingslager och "fläktpropellern" var ej balanserad alls då magnetringen var snett limmad...

stäng av den och blås rent med tryckluft, då syns det direkt...

29

Sv: symptom på döende routerport

I alla fall funkar nätverket nu med wlan 5GHz och Bluetooth. Den ursprungliga adsl-routern verkar sköta sig. Men en sak är lite skum och det är outliers i latenstid. Kör jag ping -t mot en av flera accesspunkter i nätet över tolv timmar får jag tider på mindre än en millisekund både som minimum och average. Men ändå rapporteras max tider på 20-30 millisekunder och då är allt via LAN, inget wifi.Kör jag pinttest bara några minuter finns inga sådana toppar.  Är sådana  glesa toppar en varningssignal om något som kan fallera eller vad säger nätverkstekniker?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: symptom på döende routerport

jonasolof skrev:

I alla fall funkar nätverket nu med wlan 5GHz och Bluetooth. Den ursprungliga adsl-routern verkar sköta sig. Men en sak är lite skum och det är outliers i latenstid. Kör jag ping -t mot en av flera accesspunkter i nätet över tolv timmar får jag tider på mindre än en millisekund både som minimum och average. Men ändå rapporteras max tider på 20-30 millisekunder och då är allt via LAN, inget wifi.Kör jag pinttest bara några minuter finns inga sådana toppar.  Är sådana  glesa toppar en varningssignal om något som kan fallera eller vad säger nätverkstekniker?

Vilket packetstorlek pingar du med, pingar du från datorn eller innifrån routern?

31

Sv: symptom på döende routerport

Jag vet inte paketstorlek. Pingar från kommandoprompten med datorn. Upplägget var så här: i ena änden är två likadana adsl routrar anslutna till en switch. Den ena routern är helt ny och den andra ett år gammal. Kopplade in båda (AVM7390) för att alternera och jämförs. Samma resultat med båda. Bara den ena routern är ansluten till telefonnätet och har dhcp på. Från den första switchen går lan till en andra switch och därifrån direkt till datorn (eftersom jag kopplade förbi den lokala accesspunktens lanportar). Till nätets förgreningar är anslutna ytterligare några switchar och accesspunkter och lite apparater som är ethernetsnslutna. Kinakameror bortkopplade. Kan trötta grejor anslutna i förgreningar av nätet störa pingtidrn mellan dator och adsl router?

Finns det något stresstest som kan användas för att påvisa marginellt dåliga enheter?

PS kollade nu intelswitchen. Den är drygt tio år gammal, sexton portars intel business  SS101tx16 för 10/100 mbit/s. Dessvärre visar den orange (10) för alla portar utom en som går till larmet som visar grönt för 100 mbit/s. Det finns inga strömsatta enheter anslutna som använder 10 mbit/s. Kan icke strömsatta nätverkskort sänka hastigheten i nätverk?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: symptom på döende routerport

har du tex wintendo uppdate igån, så påverkas ping tex.

gör
ping /h
så kan allt ställas

33

Sv: symptom på döende routerport

Ping /h visade mig inget som förde mig vidare. Däremot  är det möjligt att få asusroutern att skicka ping t ex till adsl routern. Svaret ges i tusendelar av millisekund och inte bara i hela millisekunder som i datorns dos-prompt. Den högre tidsupplösningen kan möjligen hjälpa till att diagnostisera ev svaga punkter.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

34

Sv: symptom på döende routerport

När man pingar i windows så är default sizen 32 byte (jag kan ha fel där på ett par siffror beroende på os men packetstorleken är inte stor) när man stress-testar så ökar man storleket default sizen på internet är 1500.
på 1500/1500 ping ska man inte tappa något dvs 1500 packet med en storlek av 1500.
En del internetleverantörer ändrar detta och då måste man ändra till tex 1450 det bör i alla fall fungera utan problem på 1400, om man har tappade packet med crc fel så är definitivt något fel att det är latens kan beror på helt andra orsaker.

Ping -n 1500 -l 1500
-n är antalet ping -l packetstorleken ibland går det inte alls att pinga med 1500 utan man får sänka paketstorleken till tex 1400

35

Sv: symptom på döende routerport

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_C … e_Protocol
bör läsas

och här är wintendo ping,
http://www.computerhope.com/pinghlp.htm


ping är bra för att kolla att ip är kontaktbar, men i ping finns inget som garanterar att det funkar, kan tex blockeras, ping är ofta lågprioriterat av prylar, så annan trafik kan få pingen att droppas, kan provas medelst att pinga tex routern, och sedan kopiera något över lan via routernsportar, då ses hur belastad den/lan blir.
ping har låg prio normalt, är skräptrafik och droppas vid belastning, labba lite :-)

man kan tex skicka ping i malformed paket, ett simpelt sätt att komma igen 'saker', tex kan vissa windows fås att totalhaverera medelst ett litet ping :-)

36

Sv: symptom på döende routerport

Måste erkänna att jag hänger inte riktigt med på sista raderna.
"man kan tex skicka ping i malformed paket, ett simpelt sätt att komma igen 'saker', tex kan vissa windows fås att totalhaverera medelst ett litet ping :-)"

Är det ddos du menar?

37

Sv: symptom på döende routerport

nja,
man anger storleken på paket i paketen,
så, vi anger att paketet är 128byte, och skickar 128kbyte som innehåller masken pingeling.
då hamnar den i körbara delen av paketet i minnet som tex wintendo sedan kör... mask installerad i datorn.
ganska förenkat, och varför en BRA nat router är bra, då den filtrerar trafiken, inte alla gör detta.

38

Sv: symptom på döende routerport

Om du kör traceroute till en host på internet tex 8.8.8.8 så kan du se hela vägen från din dator och förbi din gw och se varje hopp samt tiden att hoppa emellan.

39

Sv: symptom på döende routerport

Snittiden i lan ligger under 1 millisekund och latensökning kan bero på annat än utrustning som ger upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.