1

Tråd: symptom på döende routerport

Har en adsl router AVM7390 med 4 portar. I nätverket finns fyra switchar och fem AP och lite anslutna grejor.kameror, larm osv.  Senaste dygnen har avbrott förekommit. Ping mot routern visade intermittenta packet loss men även kraftigt varierande pingtider, alltså inom nätverket. Ibland kunde pingtider på flera hundra ms förekomma. 

Förbaskat svårt att veta om det är en switch som håller på att lägga av eller om det är nätverkskort i något anslutet som spökar, eller musgnagd lan-kabel i något rör. Det verkar dock vara OK sedan jag bytt lanport i routern.

Tacksam för lite synpunkter på denna symptombild. Dör routerportar och hur ter sig då svanesången?

Edit: kan ju vara överspänningar på porten via nätverket. Finns det bra skydd man kan sätta dit? Alla andra åskskydd finns, både på el och telesidan.

Från nätet:

http://www.pcmech.com/article/what-caus … r-to-fail/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2 Senaste redigerad av svenix (2013-10-16 15:57:42)

Sv: symptom på döende routerport

Hade liknande symptom här hemma ett tag. Det visade sig till slut vara min 8-portars gigabitswitch som höll på att ge upp andan.

Enda vettiga sättet att felsöka sånt här är att byta ut en bit i taget och se när felet försvinner. Prova att byta ut en switch i taget mot något annat först.

3

Sv: symptom på döende routerport

Wireshark är bra och ha för att se vad för trafik som förekommer.

Vad pingar du ifrån och vad är det för interface på den utrustningen?

Enklaste du kan göra för att utesluta routern är och köra dator - router direkt, det enda som det kan vara fel då är routern om du vet att datorn är shysst.

Jag har haft problem här med saker anslutna på ett WLAN och det har berott på en Android platta.

4

Sv: symptom på döende routerport

Jag pingade både från laptop över lan och mde ipad över wlan. Packet loss och förlängda pingtider förekom på båda.

Det var en nog trött lan-port på routern. Problemet verkar ha upphört sedan jag bytte port. Har dessutom ställt den i gigabitläge, dvs icke power save.

Det verkar lite knepiigt att åskskydda lan-portar.Routern är ju strömförsörjd över 12 volt och har ingen jordpunkt. jordtampen på åskskyddet bör ju ha gemensam jord med routern så att man inte får potentialskillnader.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av patb (2013-10-16 19:35:44)

Sv: symptom på döende routerport

Här har du:
http://butik.limmared.nu/sv/natverk/541 … ernet.html

"Riktiga" prylar finns här:
http://www.elrond.se/overspanningsskydd … 5-och-cat6

Har du LAN mellan hus så skulle jag använda omvandlare till fiber, det tveklöst säkraste alternativet och ha galvaniskt skillt mellan kåkarna.
http://direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=02

6

Sv: symptom på döende routerport

Tack. då hoppas jag mer på den riktiga prylen. Ske be elektrikern ta hem en sådan.

Dert där med att byta lanport funkade ett par timmar. Sedan kom avbrotten igen. Råkade ha en likadan AVM7390 till hemma så nu har jag fört över inställningarna och bytt router. Den gamla var ett år gammal ungefär. De håller inte så länge här.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: symptom på döende routerport

Nu vet jag inte hur den där AVM-routern ser ut men om den har extern strömmatning så kan det vara värt att kolla över den eller prova att byta spänningsaggregatet om du har två likadana.
Det är mycket vanligt att externa spänningsaggregat blir dåliga efter något år och om spänningen sjunker kan man få alla möjliga knepiga fel.
Det kan också vara elektrolytkondensatorer som torkat inne i routern. Jag har lyckats återuppliva några gigabitswitchar genom att byta elektrolyter i dem.

8

Sv: symptom på döende routerport

Om du får tappade packet både över eth och wlan så kan du nog utsluta den specifika porten.
och då du har redan provat att byta port och felet har återkommit så det går nog att utesluta en felaktig port.
Det är inget som stör i närheten, micro , trådlös telefon någon el etc?
Tappar du packet oavsett storlek på pingen?

9

Sv: symptom på döende routerport

stängav kina ip kamera, och prova igen.

10

Sv: symptom på döende routerport

bortfallenb kom trots att kina D-linkkamerorna var bortkopplade. Men som sagt, med ny likadan AVM7390 router funkar det.

Nätaggregaten bytte jág flera gånger utan att det hade effekt på bortfallen. Tur i oturen kom bortfallen allt tätare - svårare söka på infrekventa fel.

Att jag fick borttappade paket på wlan beror på att accesspunkten är ansluten över LAN.  Routern står i en byggnad tjugo meter bort. Där är inte fuktigt. Inkommande tel ledning är överspänningsskyddad liksom elen men behöver komplettera med överspänningskydd på LAN.

I bästa fall kan routern bytas ut på garantin.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: symptom på döende routerport

fukt/kondens i router = strul.

om kretskorten inte är lackade så kan minsta lilla kondens skapa problem, om det är det som är problemet.
tain routern, låten stå i drag inne, prova om försvinner.

vissa kina kameror skapar problem på lan pga hur dom hanterar trafiken. och dlink joinar i strulet när det startar. ping snurror :-)

12

Sv: symptom på döende routerport

aha ok då är tappade paket över wlan logiskt.
Skönt att det löste sig till slut.

13

Sv: symptom på döende routerport

Jag testade bortfall även över wlan direkt från routern men det var sent och jag var trött. Minns inte så här i efterhand om det verkligen var paketbortfall även där - men tror det. Den andra porten bråkade ju också så förmodligen är det routern i sig som lägger av. Har inte testat att flasha om fw. Bättre få en ny om möjligt. ADSL routrar bör man ha i reserv. Fast jag lurar på hur jag ska få in fall over till 4G om adsl routern lägger av. Är man på plats är det enkelt. Hade tur i oturen att routern lade av när jag ändå dröjt mig kvar på landet pga det varma vädret. Annars får man växla routrar över SMS (smartSMS redan på plats vid routern).  Kanske en dovadorouter kunde komma in och skicka SMS om ping inte fungerar.

Routern som har seserienummer C421 (C=2012, v 42 dag 1) tillverkades den 15 oktober 2012 och bör ha kommit till butik några veckor senare. Hoppas hitta kvittot hemma i Belgien om någon vecka och då får jag gå till media markt och reklamera. Det var några skarpa blixtstmällar i somras men problemen uppstod först nu.

Ska testa G-mans råd om torr miljö. Det är lite svalt där routern står, ca 12 grader. Men den borde värma sig själv, förbrukar ca 12 watt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: symptom på döende routerport

jag har saker som står "ute" i en trälåda men lite vent hål, har funkat i många många år.
umr har stått helt öppet och aldrig strulat iaf - you go dovado :-)
sakerna i lådan värmer sig själva även om det är -40 runt lådan.

15

Sv: symptom på döende routerport

Men spindlar och kryp kanske kommer in i den goa värmen. Kan inte vara någe bra på kretskort med alla IC pins. Att spraya routern med Radar känns inte heller elektronikvänligt. Har i och för sig inte sett några och AVM-routern är svår att öppna utan att det blir märken.

Det vimlar av uppslag vad man gör med insekter i elektronik

http://forums.cnet.com/7723-6122_102-25 … my-laptop/

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: symptom på döende routerport

fördelen med "billiga" nätadaprar, pip/surret håller dom borta, inbyggda spindelskrämmor :-)
switchade nätdelar har många fördelar...

17

Sv: symptom på döende routerport

Mittåt. Ryktet om AVM-routerns död var förhastat. Den nya och den gamla AVM7390 sitter nu anslutna till samma ciscoswitch. Den ena är ansluten till adsl. Båda har pingats ett halv dygn över LAN från PC med noll packet loss.

Huvudorsaken till packet loss på WLAN 2,4 GHz verkar ha varit interferens från bluetooth påslagen men inte ansluten i ipad. Tydligen stör bluetooth mer när det söker för pairing. Jag använde en gammal WRT54GL som acesspunkt i köket. Den har nu bytts ut till en ASUS RT-N66 uppgraderad till senaste fw. Kör WLAN på 5 GHz för att skilja bluetooth och wifi åt.

Även AVM7390 routern har 5GHz wifi och räckvidden där är mycket god.

Vitsen med bluetooth är en högtalare som får TV-ljudet från Ipad. Förut bröt TV ofta. Nu verkar det funka.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: symptom på döende routerport

Så inget fel alls med routern med andra ord, körde du 2,4 ghz innan?
Av ren nyfikenhet vad kör du för ciscoswitch?

19

Sv: symptom på döende routerport

Jag använde en linkdys WRT54GL (ej dd-wrt) som accesspunkt för 2,4 GHz WLAN eller lan genom lanportarna på linksysen. Märkte att när jag från laptop pingade AVM-routern genom linksysrouterns switchsida så fick jag  ofta rätt varierande pingtider upp till 27 ms. Linksysen är sju- åtta år gammal  så den kan få vila.

Första switchen efter adsl routern är en nu tio år gammal sexton portars proffsswitch från cisco. Kostsde femtusen då. 10/100 mbit/s.  Råkade bli så då en it-konsult i Bryssel hjälpte mig, dr hade ingen annan hemma. Inbyggd fläkt som väsnas. Men det gör inget där den står.  En tidigare dlnk switch lade av i den här viktiga knutpunkten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: symptom på döende routerport

bluetooth använder samma frekves som wifi, bt ligger smack mitt i wifi :-)

skrikande bt stör wifi, skrikande wifi stör bt osv. normalt stör inte wifi bt ljudet, då wifi är smartare... använd co-exsist i te dd-wrt för att det skall funka smidigare, använd annan wifikanal osv så slipps störningarna.

jag använder netgear's plåt switchar,
plåt - mindre störningar i radio prylarna.
plåt - inbyggd nätdel, håller längre.
plåt - saknar fläkt, plåten kyler.
plåt - rackmonteras med de andra prylarna "blade'it".

21

Sv: symptom på döende routerport

jonasolof skrev:

Jag använde en linkdys WRT54GL (ej dd-wrt) som accesspunkt för 2,4 GHz WLAN eller lan genom lanportarna på linksysen. Märkte att när jag från laptop pingade AVM-routern genom linksysrouterns switchsida så fick jag  ofta rätt varierande pingtider upp till 27 ms. Linksysen är sju- åtta år gammal  så den kan få vila.

Första switchen efter adsl routern är en nu tio år gammal sexton portars proffsswitch från cisco. Kostsde femtusen då. 10/100 mbit/s.  Råkade bli så då en it-konsult i Bryssel hjälpte mig, dr hade ingen annan hemma. Inbyggd fläkt som väsnas. Men det gör inget där den står.  En tidigare dlnk switch lade av i den här viktiga knutpunkten.


Är det möjligtvis en 2950 switch?

22

Sv: symptom på döende routerport

Nej, inte den. Lång beteckning jag redan glömt. Den står i en fuktkontrollerad källare i ettannat hus.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: symptom på döende routerport

Jag följer G-mans exempel och använder switchar i plåtlådor, mest från netgear.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: symptom på döende routerport

har några iNTEL switchar,
plast låda, yttre nätdel, ej stackbar, lifetimewarranty.

har fått dessa utbytta mång många gånger, fläkten pajar, vibrerar å låter illa, nätdelen blir extremt varm vid belastning på alla portar, och pajar... blir fulla med damm pga fläkten, är en microfläkt som är LIMMAD och ej utbytbar då den sitter på en smd komponent.
rev sist bort fläkten så bara den limmade metalldelen finns kvar, och monterade simm kylare och en vanlig cpu fläkt... inte snyggt, men blev klart tystare mot org lösningen från intel. skräp switchar i mitt tycke :-)

men dom var skapligt snabba, samt bra led lösning som visar hd/fd 10/100 osv

25

Sv: symptom på döende routerport

Urk, det är nog faktiskt en sådan jag har. Fläkten är liten och låter som bara den. Som tur är är det nästan dammfritt i lokalen för den är avstängd utan nämnvärt lufttillträde pga fuktkontroll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.