26

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Vi går inte in i burken överhuvudtaget. Utan den som behöver hjälp följer våra instruktioner och mailar oss sedan en fil med diagnostik information.

Mvh
Mathias

27

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

har ni några planer att fixsa in syslog server? syslog-ng

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

28

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Inga sådana planer idag.

Mvh
Mathias

29

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

kommer ni fixsa telebok så det blir enklare att smsa från boxsen?

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

30

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Ligger i roadmap

31

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Samir skrev:

Det är därför vi har kanal 9 som default.

Det är inte speciellt bra med tanke på att den kanalen störs av både kanal 6 och 11. Bättre är väl att lägga in 1, 6 eller 11 som default?

32 Senaste redigerad av Alexander (2009-04-22 23:15:35)

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

hakanh skrev:
Samir skrev:

Det är därför vi har kanal 9 som default.

Det är inte speciellt bra med tanke på att den kanalen störs av både kanal 6 och 11. Bättre är väl att lägga in 1, 6 eller 11 som default?

Samtidigt är det väl det alla andra gör (väljer kanal 1, 6, 11) => den av dessa kanaler du väljer kan störas ut till nära 100% av någon annan som väljer just någon av dessa.

Om störningen på kanal 9 är partiell gör inte så mycket om kanalen har mycket större kapacitet.

Säg att 54 Mbps kanalen fungerar med 25%s datahastighet vid lagom avstånd (router till sticka) och med lite störning från någon/några av kanalerna 1, 6, 11. Då räcker 54/4=13.5 Mbps gott och väl till ditt mobila bredband på t.ex. 5 Mbps i alla fall.

Kanal 1, 6, 11 är vanligt val ty då kan man använda 3 st helt "ortogonala" (=teoretiskt ej stör varandra) kanaler bland de europeiska WLAN kanalvalen. Väljs valfritt från övriga kanaler kan man inte få mer än 2 st. sinsemellan ortogonala kanaler (med 5 kanalers avstånd ifrån varandra) mellan 1 och 11 (=WLAN kanalerna i Europa). Därav denna kanalrekommendation (1,6,11).

Finns det något protokoll i hårdvara/programvara som dynamiskt ändrar kanal på WLAN routrar + stickor till kanaler som för tillfället inte används?
Det borde ingå i t.ex. draft-n tycker jag?

D.v.s. router och sticka borde hastighetsoptimera radiolänken själva kontinuerligt.
Någon som vet hur det ligger till?

En halvdan lösning är kontroll av om kanal används vid varje uppkoppling (typ. vid router/dator påslag).

Bäst är om statistik förs över hur kanalerna används i omgivningen. Sedan väljs den kanal som används minst och i tur och ordning sedan de som används minst. Man kan också vikta in hur stark signalen är på varje kanal och försöka räkna ut hur mycket den bidrar till att störa andra kanaler.

För att statistiken inte ska bli skev måste kanske alla kanaler testas lika många gånger var (typ 1 gång vardera) vid statistikinsamlingen.