1 Senaste redigerad av piroger (2009-01-28 14:06:46)

Tråd: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Hejsan!

Jag och min Granne har börjat dela bredband (Telia 1,5 - 2mbit) och till det använder vi en Dovado UMR. Vi har dock ett stort problem med att Dovadon ganska ofta tappar kontakten till internet (ibland upp i mot 10 gånger per kväll). Det som händer är att kommunikationen till internet bara tvär dör, Msn och skype loggas ut, webradion tystnar och i Explorer blir det "Webbsidan kan inte visas" osv. Nätet är alltid nere i ca 30 sekunder, sen kommer det tillbaka och allt är som normalt igen. Medans nätet är dött påstår dock datorn att jag fortfarande har kontakt med routern och internet då jordglobsikonen fortfarande visas. Både jag och grannen har samma problem och det spelar ingen roll om man surfar trådlöst eller med nätverkskabel. Problemet försvann dock när vi testade med en annan router, en "Zyxel P-320W". Så det tyder på att det är Dovadon som strular....

Tacksam för Hjälp

2

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Hej!

Vet du vilket firmware du kör på din UMR? Jag rekommenderar starkt att ni följer denna guide:  http://www.dovado.com/hspa

Jag hoppas det löser det hela.

3

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Har haft den uppgraderad till 2.1.1 sedan releasen.. hmm

4

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Är Connection Tracker igång?

5

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Activate Connection Tracker är inte aktiverat. De flesta inställningar ska vara identiska med fabriksinställningarna

6

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Hej igen,

Jag förstår, men som sagt, det är bäst att följa denna guide:  http://www.dovado.com/hspa så löser det sig.

Tack

7

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Har aktiverat den nu. Får hoppas det löser våra problem! Tackar som satan big_smile

8

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Vad bra. Jag hoppas du har hittat några bra IP addresser som svarar till ping.

Om problemet fortsätter så kan du mejla oss på support@dovado.com så får vi ta en närmare titt på det.

Ha det bra!

9

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Fick min igår kväll och den är ju SUUPER,bättre räckvidd än min gamla Netgear rangemax o D link Mimo.Smidigt format.Skall bara uppdatera mjukvaran då även min tappade wlan uppkopplingen några sekunder vid 2 tilf.
Helt suverän är dovadon .Rekommenderas !
MVH

10

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Har fortfarande problem med att Dovadon ganska ofta tappar kontakten till internet (se översta inlägget). För att få bukt med problemet så testade vi en ny router (en Belkin Wirless G router). Men när vi kopplat in vår nya router och har anslutit till den får vi bara "ÅTKOMST: Endast Lokalt"?? Sjukt knepigt för jag hade bara några dagar tidigare testat och konfigurerat Belkin routern och då funkade den perfekt.. Vi kopplar in Dovado UMR routern igen (kopplar exakt likadant som vi haft den förut), MEN nu får vi "ÅTKOMST: Endast Lokalt" på den med, men vi hade internet genom den för bara en kvart sen? Så nu har vi plötsligt samma problem på både Dovadon och Belkin routern? Internet funkar dock om jag kör nätverkskabel direkt från modemet till datorn, men "Endast Lokalt" om man kör genom router och det är samma problem både om man kör trådlöst eller med kabel. Hur är det möjligt??

11

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Min Dovado kopplar ner sig med oftast ca:22min 50sekunders mellanrum, kan skilja tiotalet sekunder +eller-.
Detta är förbannat iriterande då nedladdning och Msn kopplas ner, och annat som te.x. spelkonsoller och sattelitmottagare kopplade till nätverk fungerar skitdåligt då det bryts hela tiden, har testat det ovan som Samir påstår ska lösa det hela, och uppdaterat till 3.0, men inget hjälper!
Det tar ca:20-25sek för routern att starta upp varje gång igen, hur roligt är det?
Så länge detta problem kvarstår så är denna router inte mycket att ha, tyvärr.
sad

12

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Kör du Connection Tracker? Det ligger en guide här på http://www.dovado.com/hspa

En firmware uppgradering löser ingenting föräns man konfigurerar dessa nya verktyg.

Att din Internet går ner har inte med routern att göra, utan med din mobiloperatör. Det är därför vi har lagt in Connection Tracker funktionen, för att behålla din uppkopping så länge som möjligt.

Prova det!

13 Senaste redigerad av piroger (2009-03-17 15:16:20)

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Har fortfarande problem med att Dovadon ganska ofta tappar kontakten till internet (se översta inlägget). För att få bukt med problemet så testade vi en ny router (en Belkin Wirless G router). Men när vi kopplat in vår nya router och har anslutit till den får vi bara "ÅTKOMST: Endast Lokalt"?? Sjukt knepigt för jag hade bara några dagar tidigare testat och konfigurerat Belkin routern och då funkade den perfekt.. Vi kopplar in Dovado UMR routern igen (kopplar exakt likadant som vi haft den förut), MEN nu får vi "ÅTKOMST: Endast Lokalt" på den med, men vi hade internet genom den för bara en kvart sen? Så nu har vi plötsligt samma problem på både Dovadon och Belkin routern? Internet funkar dock om jag kör nätverkskabel direkt från modemet till datorn, men "Endast Lokalt" om man kör genom router och det är samma problem både om man kör trådlöst eller med kabel. Hur är det möjligt??

Idag när jag testade att ansluta till routern så fick den kontakt med internet igen så problemet tycks vara borta(?). Detta fick jag som förklaring på problemet

DHCP-servern hos ISP:n låser sig på det nätverkskorts MAC-adress som ansluter sig mot DHCP-servern. Om man ex. har en router inkopplad i ett modem som tar kontakt med DHCP-servern så låser sig alltså DHCP-servern sig på den routerns specifika MAC-adress och om du då kopplar in en annan router eller dator så kommer det inte fungera då dessa har andra nätverkskort som har andra MAC-adresser. MAC-adresser ska nämligen vara unika (inte riktigt sant men nästan då). Vad man gör i detta fallet då ni har Telia som ISP är helt enkelt att ni bara stänger av modemet i 20 minuter för Telias MAC-låsnings tid är just 20 minuter. Under dessa 20 minuter så kopplar ni in den router som ni vill använda och efter 20 minuter har gått (inte 19 min och 59 sekunder utan 20 + gärna någon extra min) så slår du på modemet igen och kollar om det funkar.

Dock kvarstår problemet med att Dovadon kopplar ner/startar om sig titt som tätt var 20onde minut som Hellby beskriver. Jag använder Dovadon som router till mitt fasta bredband så i mitt fall beror det inte på mobilopratören.. sad

14

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Har du provat lägga in en custom MAC address på WAN porten i UMR'n? Funktionen finns under INTERNET->WAN PORT SETTINGS.

15

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Samir skrev:

Kör du Connection Tracker? Det ligger en guide här på http://www.dovado.com/hspa

En firmware uppgradering löser ingenting föräns man konfigurerar dessa nya verktyg.

Att din Internet går ner har inte med routern att göra, utan med din mobiloperatör. Det är därför vi har lagt in Connection Tracker funktionen, för att behålla din uppkopping så länge som möjligt.

Prova det!

Skrev ju att jag testat det, det blev bara tätare med nedkopplingen då.
Dessutom har jag använt det på det fasta nätet i ett par månader nu samma fel, så det har inget med nån mobiloperatör att göra.
Jag har felsökt och klockat nerkopplingarna och jämfört med hur lång tid det tar att starta upp igen och jämfört med hur lång tid det tar för bar routern att koppla upp igen, och tiden stämmer exakt.

Så snälla, skyll inte bort problemet på andra, dessutom är det fler som har samma problem!

16

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Du har aldrig sagt att du använder den på fasta nätet. Vilken operatör använder du?

17 Senaste redigerad av Mathias (2009-03-17 17:29:36)

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Tror att det är bättre att ni mailar oss på support@dovado.com, så att vi kan kolla upp grundligare vad det är för något som strular för er.

Mvh
Mathias

18

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Kan rekommendera att testa göra en total reset av routern också.
Stötte på liknande problem efter jag uppdaterat min och de krånglade lite, men körd en reset av boxen "lilla hålet på baksidan" och sedan dess funkat utan prob.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

19

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Problem med nedkopplande WLAN kan ofta bero på kanalkrockar, för många routrar på samma kanal eller kanaler för nära varandra.
Kör programmet Network Stumbler för att kontrollera.
http://www.netstumbler.com/downloads/
Och byt till en kanal som är ensam eller så lite använd som möjligt i närheten.

20

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Bäst separation har kanal 1, 6 och 11. Var hemma hos en vän häromdagen. det fanns sex nät inklusive hans på kanal 6, ett på 11 och inget på 1. Men kolla inte bara där routern står utan även där man vill ställa klienten/datorn. 

Av egen erfarenhet: stäng av klientdatorer vid kanalbyte i routern för annars kan man behöva gå in och fixa en massa manuellt för att få tillbaka anslutningen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Det är därför vi har kanal 9 som default.

22

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Samir skrev:

Du har aldrig sagt att du använder den på fasta nätet. Vilken operatör använder du?

På fasta har jag telia och på 3G har jag 3.
Tröttnade på avbrotten och köpte en Netgear istället, har kört den i snart 2 dygn
och inte ett enda avbrott, så jävla skönt att slippa avbrotten hela tiden.

23

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

skulle nog hjälpt en del om Dovado boxen hade en syslog client i sig så man kan sända söre loggar till sin syslogserver så man kan göra en vetig diagnostik som ex om nån dhcpd strular eller nån driver

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //

24

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

Skaven,

Våran support kan få ut väldigt detaljerade loggar ur UMR:en , men det kräver att folk tar kontakt med oss när vi ber dem göra det.

Det är därför vi ber folk att maila oss på support@dovaod.com när det är lite mer problematiska problem.

Mvh
Mathias

25

Sv: Problem med att Dovadon tappar kontakten till internet

hur kommer man åt den sidan han ni en webgui med logsida då ni går in på eller har ni nån ssh ni logar in på?, skulle ju vara bra om man fick veta det om sin produkt

// Ursekta Min Stavning Jag Är Dyslectiker //

// Sorry About My Spelling Im Dyslectic //