26

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Gman jag håller inte med dig smile

Microusb är det bästa som hänt vi slipper ha laddar för varje modell och fabrikat och det finns mycket väl bordsladdare, och visst kan telefonen ha en separat multikontakt om de nu vill utrusta telefonen med en sådan, titta på tex Sony Ericcson som har serparat HDMI.

Bara för att man har dubbla stereohögtalare på framsida så är det inte ett måste att ringsignalen måste komma från denna, kan faktisk vara så att ringsignalen kommer via öronsnäckan har dock inte kollat.

Så jag kommer definitivt välja högtalare på fronten nästa gång.

27

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

du håller inte med mig. qe!
jag tycker micro usb kontakten är det bästa eu hittat på !
satans kontstiga kontakter för tom hörlurarna ... på vissa tlf.

htc har dockladdarekontakter brevid micro usb kontakten, funkar ypperligt.
men varje ny telefon modell snålas det in på någon ny detalj.
däribland är det deskstand med laddare, har haft det på samtliga tlf sedan 80talets nmt... :-)

väntar ivrigt på att eu standardiserar hörlurskontakterna så att tex samsung lur funkar i en lg osv, för det gör dom inte i vissa kombinationer pga olika ljudnivåer och fjärr funktioner.

28

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

jLinder skrev:

Man tycker ju att de kunde sätta dit en ingång för TS9 eller något sånt, det skulle ju bara se ut som en extra hörlursingång eller något. Kanske skulle man kunna göra någon lösning så att man kan koppla in den via usb-ingången, förutsatt att man samtidigt kan ladda mobilen. Hur som helst så borde någon sådan lösning inte ta särskilt stor plats.

Jag har fått många annonssvar där folk undrar hur de ska bära sig åt för att koppla en antenn till telefonen för att framförallt ringa, jag har alltid bara två saker att komma med repeater eller induktiv överföring. Inget utav det är bra för en vanlig privatperson som kontaktar mig för att de vill hitta en smidig och inte så kostsam lösning.


Båse ZTE Blade & Samsung Galaxy S2 har antennkontakt under skalet, finns ovanför batteriet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Testkontakterna är inte tillräckligt mekanskt stabila för frekvent in- och urkopplande.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

s3 har dessa testkontakterockså men dom funkar dåligt till yttre antennkoppling två gånger om dagen... då blir det en ny telefon i veckan.

31

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Det med kontakterna i dessa mobiler hade jag inte en susning om. Går de inte att förstärka upp på något vis? Visserligen är det nog inget som gemene man kan göra eller vill göra med sin mobil..

jonasolof, de där höljena som du skulle testa kanske visar sig vara bra, då behövs kanske inte något uttag.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

32

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Så småningom, när jag får tid.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Är det en lur jag är helnöjd med både vad gäller mottagning och batteritid så är det min Xperia Z. Hade Samsungs lurar innan, men den här slog dem med hästlängder. Sen håller jag inte med om att de GSM-lurar som hade låg effekt (alltså inte några 2 eller 15W som i NMT och en del GSM-telefoner) inte var mycket bättre. Det PTS missat är att om man har en låg upplösning på en täckningskarta (läs pixlar) blir täckningen ofta per automatik också bättre. Sen om man vill uppleva det som att dessa glädjemätare baseras på gamla GSM-telefoner får vara efter ens egen förmåga.
Jag har dock gjort täckningskartor för radiostationer och vet av erfarenhet att man i princip får upp ganska exakt täckning och då menar jag att man ser att det är mottagning på en sida av en kulle medan det saknas på den andra sidan. Minskar jag pixlarna får jag i stället en täckning som är helt fantastisk utan dropouts - precis som operatörernas kartor.

Det jag tycker att alla här borde lobba för och tillskriva Anna-Karin Hatt är att täckningskartornas detaljrikedom borde ökas, att masterna borde märkas ut i dessa kartor och inte minst att man ska kunna se belastningen i förhållande till kapacitet just nu och under olika tider på dygnet t.ex. genom att dra musen över en mast. Då kan operatörerna inte komma undan med sitt skojeri.

34

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Du kan väl inte datorgenerera kartor som korrekt återger graden av diffraktion över kullar och graden av reflexer från bakomliggande större objekt. t ex radioläsidan av en ö I skärgården kan vara helt vit men om det ligger en klippvägg ett par hundra meter bort kan mottagningen vara OK pga reflexer från klippväggen. Beror dock på hur väl signalerna kastas åter.

För länge sedan länkade jag till en site som visade datorgenererade täckningskartor med och utan skog. Stor skillnad.

Net1 har mycket få vita fläckar i Småland. Jag detaljgranskade en ensam vit ruta som låg i ett öppet fält medan skogen intill visade täckning. Där är det bara frågan om hur högt man får  upp antennen. Fältstyrkan varierar mycket kraftigt med höjden över mark vilket folk har svårt att ta till sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

exakt marre,
operatörerna mörkar, och pts och politikerna lallar med.

jag garvar fortfarande åt när 3G licenserna delades ut.
när alla operatörerna utom telia lovade utbyggnad på tre år, medans telia angav en realistisk utbyggnad.
dom operatörerna som lovade vitt å brett, men levererade täckning på stureplan efter tre år FICK INGA BÖTER dessa skulle blivit av med sina licenser när dom inte byggde enl offerten/anbud. då skulle det vara betydligt bättre täckning nu.
sedan skall yttäckning anges, inte täckning för bostadsadress när man påstår 99% täckning.
rent krasst skulle det kunna vara noll täckning efter alla vägar och företagsområden och all skog, det skulle iaf bli 99,9% täckning.... fult värre anser jag ivf
kollar man täckning och markerar bort gsm, 3g data 0,38mbit så fås en täckning som är den korrekta i procent för all 3g trafik, även röst - då syns hur dåligt det är. tom nådra mil norr om stockholm är det tvärdött ! men "ingen bör där såååååå"

jag ifrågasatte tex att det helt saknas täckning i mataffären, svaret jag fick var att dom bara garanterar täckning på bostadsadressen, annars fås ingen kompensation eller möjlighet att avsluta abg utan uppsägningstid...
min fråga blev då direkt,
- är MOBILtelefoner lika mobila som en fast kopparledning från telia ? för jag är ganska säker att telia bra garanterar samma sak, dvs att det går att ringa i bostaden.
vad är då vittsen med en mobiltelefon ?

36

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

G-man, som du säger så garanterar operatören bara att din MOBILtelefon fungerar på din fasta bostadsadress. Tar man det lite längre så garanterar det nog inte täckning inne utan det gäller ute.

Men det betyder inte att de inte bryr sig, de vill självklart leverera en så pass bra produkt som möjligt.
Har kikat i manusen som finns vid felanmälan av mobiltelefoni och mobiltbredband och det jag kan säga att att de har raka riktlinjer hur de skall gå vidare när de gäller felsökning med 2nd line nätsupporten.

Exempel på en fiktiv person som ringer in gällande mobila bredband som bryts:
Och detta är exempel på vad som kontrolleras från 2nd line supporten och vad personen får reda på direkt:

    Så har vi tittat på basen så att den tar trafik och är i drift och att det inte förekommer onormalt mycket brutna uppkopplingar

    Och sen har vi självklart tittat på om du har onormalt mycket brutna uppkopplingar orsakat av nätet och där ser vi ingenting

    Och sen har vi självklart tittat på om det finns några begränsningar eller spärrar som inte ska finnas och att din utrustning signalerar mot nätet, vilket det gör

    Och sen har vi även tittat på basens trafikmönster så inte de har förändrats sen ditt problem började

Har man fortsatta problem så vill de att man skickar in synpunkter på täckningen, detta är exempel från telia.
http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-o … nkter.page

Lite powerpoint info.
Mobilnätets täckning
Mobiltäckning kan mätas på två sätt: yttäckning och befolkningstäckning. Yttäckning är ett mått på den andel av Sveriges yta där mobiltelefoni finns. Telias yttäckning för 2G är cirka 92 %.

Befolkningstäckning anger hur stor andel av landets invånare som är bosatta i ett område med täckning från mobilnätet. Telias befolkningstäckning för 3G är ungefär 99 %.

---

92% yttäckning när de kommer till 2G.
99% befolkningstäckning när det kommer till 3G.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

37

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

92% yttäckning när de kommer till 2G.
99% befolkningstäckning när det kommer till 3G.

##% befolkningstäckning när det kommer till 2G ?
##% yttäckning när det kommer till 3G ?


missing information Andreas.
:-)

operatörerna väljet redovisning, så det ser bäst ut.
2G/GSM har mycket bra täckning mot 3G, och adderar man 3G data med tex 6mbit i hastighet så blir det typ 50% på sin höjd.
för 0,38mbit är knappt användbart, för uppladdningshastighen är en bråkdel av 0,38mbit så att skicka ett par bilder tagen med en 5mbixel kamera tar FEM(5) timmar i vissa fall/platser.


kollade då telias webbsida och...
http://s16.postimg.org/3kj0so9n9/Screen … 991311.png


yttäckning för all 3G, går inte längre att filtrerabort obrukbara hastigheter....

http://s12.postimg.org/g32owao7d/Screenshot_2013_04_24_15_50_20_1588081699.jpg

och södra delen

http://s12.postimg.org/z8ajjss95/Screenshot_2013_04_24_15_51_43_1_2102223820.jpg

nu måste jag fixa maten brb

38

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

är det så man fixar bättre uppkoppling fortfarande....
sätt en plåtburk över modem/mobiltelefon om du tycker täckningen suger på en plats... många gånger för alla samtal, med alla telefoner i området...
då blir tex tex samtalet brutet på ett "fult sätt ala dålig täckning" och det kanske poppar up en röd flagga i indien :-)

jag gjorde detta på tidiga 90 talet för att få bättre täckning på en plats, och ljus och lyckta det funkade, plötsligen kom det två killar och fibblade med masten, och det blev supermottagning där...
(as garvar) det var ett tipps från en som jobbade på driften hos mobitel :-)
kanske det funkar fortfarande B-)

39

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

G-Man skrev:

92% yttäckning när de kommer till 2G.
99% befolkningstäckning när det kommer till 3G.

##% befolkningstäckning när det kommer till 2G ?
##% yttäckning när det kommer till 3G ?


missing information Andreas.
:-)

Som sagt lite copy paste från powerpoint. Har inte alla siffror smile

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

40

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

med kompletta siffror så kan man räkna baklänges, med bara en siffra från andra operatörer då dessa delar nät.

dvs räkna fram ett * eller / värde att använda mot deras siffror/procent :-)