1

Tråd: Dålig mottagning med Smartphones...

Oj spelar antenner på telefoner någon roll? Det tyckte tydligen ericssoningenjörerna som försåg de sista ericssonmobilerna med uttag för extern antenn. Det försvann med Sony Ericsson.

Nu finns väl inte en enda telefon att uppbringa med antennuttag för antenner är inge coolt. För den som varit med från 1987 då det första handhållna mobilerna kom med NMT900 är det uppenbart att antennerna satts mer och mer på undantag trots att fysik och vågutbredning inte ändrats

http://www.dn.se/ekonomi/loften-om-tack … -smart-lur

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

T39 var väll sista telefonen som är ericsson
Sen blev det bara katt .sh

Inte undrapå att E tappat marknad...

3

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Och till T39, varav jag har några i reserv, kunde man skaffa en utdragbar antenn som funkade ännu bätte.

För övrigt kom det en 3G telefon fr Ericsson som också har antennuttag. Har den nte med mig, glömt vad de hette, något som M600i,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

köper man en märkes vara för tio papp, som visarsig vara sämre än andra märken för 500:- så är risken liten att man köper fler av det dyra märket, ochninte lärman komma tillbaka som kund...

E hadde för mycket mekaniska problem på sina lura, typ skitsaker som att skruvar lossnade osv.
lätt att laga men liksom... alla E telefoner led av samma saker nästan tio år. host host låsbricka eller locktight liksom.

5

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Svårt att slå de gamla trotjänarna R250 pro och R310s.
Aldrig varit med om att någon skruv lossnat från dem, och bra mottagning har de också!

6

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

men I ärlighetens namn så ska det väl nämnas att tex Nokias 2110 eller var det 3110 som sände med 1watt om jag nu inte minns fel.....för senare modeller sände med 0.8w.....och sedan har det väl bara dalat skulle jag tro....för ni kommer väl ihåg debatten som var om mobil strålning

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

min motorola sände med tre watt :-)
men den var otrevlig som öron-mobil så körde med hs.

8

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Högsta effekt från 4G kategori 3 utrustning som är vad vi har är 0,23 watt. Min första GSM var en fast bilmodell från Nokia som sände med 8 watt. Dumpade den tyvärr.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

ja bilmonterade nmt med tex takantenn var det sjukt hög effekt på.
men så kunda man prata från malmö till korpilombo utan avbrott i ljudet... :-)
om man höll sig åvan jord.

10

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

När jag reparerade telefoner så fanns det en utrustning som man kopplade in telefonen till som fungerade ungefär som en basstation.
Den testade både sändning och mottagning.
Och oavsett vad man hade reparerat så trimmades telefon in manuellt.
Detta var nämligen grovinställt från fabrik.
Telefon kunde efter intrimmning tex fungera i källaren elelr garaget där man inte hade mottagning innan.

Undrar om man gör det idag med tex iphone?

11

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

jag har märkt konstigeheter liknande det du beskriver, att nykalibrerade mobiler ger långtbättre mottagning, sedan när dessa blir ett par år så är mottagningen usel. speciellt när det kommer nya modeller av någon anledning så får man erbjudanden att "uppgradera" och det sammanfaller med sämre funktion... bara råkar bli så?
sedan köper man en ny tlf så är det kanonmottagning i denna, ok ny tlf...
men så flyttar jag simkortet till den gammla så är det fullmottagning på denna också !
w t f !
skulle simkorts i ur dragande ge bättre mottagning....

12

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

som bekant så har ju dagens smartphones en massa olika funktioner....skulle nog säga att det ej är telefoner utan en fickdator som det går att ringa med...nja hur som helst.....sändareffekten är ju markant sänkt mot gamla telefoner som bekant..... då dagen telefoner klarar en dag med normalt användande (knappt) med den effekt som används då det är synk igång som som e-post, facebook, osv.... kan det vara så att om man nu hade en sändareffekt på låt oss säga 3W för att får bra täckning......ja då skulle väl teletiden räcka i 3 timmar i bästa fall och sedan var batteriet slut...eller så skulle det vara en tegelsten till batteri för att få det att räcka....skulle tro att det ej går att sälja en sådan telefons skulle jag tro...så att sändareffekten är sänkt är nog medvetet från tillverkara för att annars skulle batteritiden vara en katastrof....med dagens batteriteknik (utan att vara en batteritekniker) smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Är det bara jag som har bättre mottagning, och samtalskvalitet, på mina smartphones? Framför allt min Desire Z har väldigt mycket bättre mottagning än min Nokia från slutet av 90-talet. Nokian från -90 kopplar ned ungefär vart femte samtal när signalen är svag. Det händer i stort sett aldrig med HTC:n. Hade visserligen en smartphone från Nokia som också hade tendenser att bryta samtalen vid svag signal, men den var ändå bättre än den från slutet av 90-talet.

14

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Fast NMT 450 sände med 15 Watt, handhållen 900 2 watt. Emellertid är analog NMT teknik inte jämförbar med GSM och senare. De analoga teknikerna krävde mycket bra signal/brusförhållande och varje uppkopplat samtal fick en egen frekvens, lätt att konstatera med en scanner eftersom NMT var okrypterat. I 3G och 4 G sänds inom samma frekvensblock och signalerna separeras genom kodning.

Även om radiotekniken förbättrats vad gäller brusnivå och förstärkning är det tveklöst så att dagens multifrekvenstelefoner har kraftigt nedkompromissade antenner. De skulle fungera mycket bättre med större och icke inklämda antenner. På min Nokia Cityman var det stor skillnad mellan den medlevererade kvartsvågsstumpen och den kolinjära 20 cm långa anten man kunde köpa till. Dessutom var antennfästet SMA så det var lätt att ansluta större yttre antenner vid behov. Sitter och skriver detta på ett wifi-kafé i sydfrankrike, för SFR 3 G har så dålig signalstyrka där jag bor så det går inte att använda holidayphone sim i huset med ipad.  Med riktantenner på taket och vololink router hade det funkat.

Les antennes sont incontournables. Un vrai sine qua none.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Mjukvaruuppgraderingar var bara å glömma om telefonen inte lämnades in för garantirep.
Tror Sony ericsson var en av de första som lät kunden göra detta själv med sin usbkabel.

Sen gick det fort, tog inte lång tid innan alla andra tillverkare införde samma sak.
En sak som var skillnad förr.
Det fanns en 5-6 olika märken med egen modell på telefon, men i grund och botten var det samma telefon, bara annan mjukvara och olika skal.
Nokia, Mobira, Philips m.m.
Ericsson, Bang Olufsen , Sharp


Jag saknar utdragbar antenn.

16

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

jag saknar brus vid dåligmottagning så man får liten förvarning.... :-)

tror min motorola gick typ 4 - 8 timmar på en laddning, i standby dvs ej samtal. tror samtalstiden var någon timme som högst. men å andra sidan med 5:50:-/minuten plus moms så ...


nokia tex visar 100% mottagning fast det är dåligmottagning. iaf enl 3g modemen/dovado router.
stapeln visar inte signal, utan signal kvalitet på tlf fick jag som svar...
på en plats nokia 100% där visar 3g modem 48% signal.


massa fuffens.

sedan får jag bättre signal/mottagning med 3g data igång... stänger jag av 3g data så minskar antennsignalen så pass att det ej går att ringa in. troligen basstationen/masten som trixxar.

17

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

En telefoner visar RSSI på 4G, en del RSRP.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

hur som helst..... nya HTC one som är på intågande hägrar starkt.....speciellt den svarta varianten smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Samsung S4 beställd, ska ersätta en S3

20

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

den får stryk av htc i test.... wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

möjligt, men kostar en bråkdel med en S4 för mig ;-)

22 Senaste redigerad av jLinder (2013-04-22 17:57:33)

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Man tycker ju att de kunde sätta dit en ingång för TS9 eller något sånt, det skulle ju bara se ut som en extra hörlursingång eller något. Kanske skulle man kunna göra någon lösning så att man kan koppla in den via usb-ingången, förutsatt att man samtidigt kan ladda mobilen. Hur som helst så borde någon sådan lösning inte ta särskilt stor plats.

Jag har fått många annonssvar där folk undrar hur de ska bära sig åt för att koppla en antenn till telefonen för att framförallt ringa, jag har alltid bara två saker att komma med repeater eller induktiv överföring. Inget utav det är bra för en vanlig privatperson som kontaktar mig för att de vill hitta en smidig och inte så kostsam lösning.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

23

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Högtalare på baksidan är rätt jobbigt på samsungs telefoner när den ligger på ett bord.

24

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

Det är inte bara att sätta en TS9 kontakt på en telefon som ska klara GSM/3G/4G. Nokia 920 har fyra antenner bara för telefoni, därtill GPS och bluetooth. Iphone kan ha ändå fler.

Nokian har två för lowband och två för high band. Som vanligt två för diversity/mimo på 3G och 4G. Den dubbleringen kommer att fortsätta. Däremot kan behovet av olika antenner för olika band komma att minska med mjukvarustyrd frekvensanpassning av antenner som är på väg att införas.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Dålig mottagning med Smartphones...

@22
jag har kört med funkwerk med htc via induktiva dockan, och funkar ypperligt.
men det är EU politikerna som dödat alla special kontakter med multifunktion, och ersatt dom med eu anpassade micro usb.
det har även zabbat möjligheten till deskstand med laddning osv.

@23
är inte bara sumsing som har högtalare på baksidan... men det finns en god anledning att inte ha ring högtalaren på öron sidan då det finns risk att tlf ring rakt i örat = stor risk att bli permanent "döv" eller få långtgående hörselskador. tillverkarna aktar nog sig... :-)

@24
det är undligt att det funkar att GPS'a via tex maps, samtidigt hämtas kartorna via 3G och man får köranvisningarna via blåtand och/eller via fm sändare.... och allt innom några cm.
för tjugo år sedan släckte en NMT en metallkapslad dator pga radiostrålning... :-)

väl utförd filtrering !