26

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Ibland kan det ta 24 timmar innan SMSen skickas ut. Har man använt datatrafik precis innan månadsskiftet så kan det bli något systemfel som gör att datatrafiken flyttas till nästa månad - men den flyttas sedan tillbaka ganska snabbt smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

27

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

15 GB 183 MB 247 KB kvar på mitt andra abonnemang på 80 GB och redan slut på mitt 70 GB. Sade idag upp mina prenumerationer på Netflix och Viaplay Film+Sport. Inget vi med mobilt bredband kan använda.

28

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

idgforum skrev:

15 GB 183 MB 247 KB kvar på mitt andra abonnemang på 80 GB och redan slut på mitt 70 GB. Sade idag upp mina prenumerationer på Netflix och Viaplay Film+Sport. Inget vi med mobilt bredband kan använda.

Jupp,
Streaming funkar inte via mbb oavsett om det är 3 eller 4G, om näten inte tål lite torrent med någon megabyte i hastighet så hur ska dessa klara strömmad video. :-)

Skrattar åt tex telias 4G reklam, där man både strömmade och hämtade serier samtidigt....

Är möjligt att med ett telia 4g och med telias egna strömmade video att inte trafiken räknas, annars är det meningslöst.

Netflix, viasat mfl får trolla fram egna mobila bredband där det funkar i praktiken.

Rofl igen åt 4G reklamen...
Muhaha :-)

Svt's vanliga sändningar via play tongue

Det behövs multicast, typ liknande som dvb-t. :-)
Kineserna kanske inte är så fel ute med tv antenn på mobiltelefonerna hehe

29 Senaste redigerad av idgforum (2013-02-27 05:56:17)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Fast jag får acceptabel kvallité på streaming förutom Viasports HD sändningar som är grötiga 70% av tiden (bandbreddsfall). Med Sopcast (gratis är gott) får jag betydligt sämre bitrate men ser vad som händer hela matchen. Men Quotan räcker ju inte för moderna Internet-tjänser.

Sedan har jag ju TRE också. Begränsar quotan för redan bundna kunder, för nätets skull, men hittar på nya abonnemang med mer quota som då krymper nätet också för befintliga kunder med mindre quota. Ingen logik alls förutom snabba pengar. Då verkar Telenor bättre som bygger ut och höjer FPU för alla max-kunder, även befintliga.

30

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

drax skrev:
apevia933 skrev:

hej! har ett sjukt jobbigt problem
köpte nyss 3s mobila bredband 32mb/s max
Det jag får ut av de är olika men runt= ner 5-10mb/s och upp ca 2 Mb/s
från: http://www.bredbandskollen.se/
alltså skit mot vad jag betalar för..
men själva problemet är när jag laddar ner i(Utorrent) så ligger den från 10kb/s till ca 200/kbs

Innan hade ja Telias ADSL bredband på 6 mb (tror) jag de va och då kunde jag tanka som högst 800Kb/s men nu sjukt mycket mindre.
Har även testat att öppna portarna i routern som jag nu fick med (Davado 3GN) men de hjälpte inte speciellt mycket. MEN i bland har de hänt att jag har kommit upp i Ca 1,5 MB/s när jag tankat men de har hänt ca 2 gånget och de försvinner snabbt. ( Har även routern i fönstret och bor mitt inne i ett bostads område innom en blå zon där jag skall få från 20 till 32 enligt 3)

någon som vet vare kan vara? för nu är de ju helt Värdelös hmm



Problemet är att torrentprogrammet öppnar en massa portar.
De mobila bredbandsoperatörerna har vad jag förstått en "broms" som stryper trafiken om alltför många portar öppnas samtidigt.
För att komma runt detta så kan man låta torrentprogrammet köra en test för att optimera (finns i utorrent).
Det kan hjälpa.
Men det säkraste sättet är att köra via VPN-tunnel som bara använder 1-2 portar.
I själva VPN tunneln kan sedan torrentprogrammet öppna hur många portar det behöver utan att "bromsen" slår till då operatörerna inte kan känna av vad som sker inne i själva vpn tunneln.
Dessutom är din trafik ganska anonym i övrigt vilket oxå kan vara trevligt.

Jag kör anonine.com och det fungerar utmärkt och är billigt...40kr/mån.  big_smile
Bra prestanda utan märkbar bandbreddsförlust.


Jag kör pptp kryptering (128 bit) vilket är enklare att konfigurera.
Delar tom på tunneln till alla datorer hemma via windows inernet sharing på en liten slö netbook.  smile

Hejsan. nu är detta nåt år sen du skrev detta inlägg!
Men som alla andra skriver här så har jag också skaffat 4G nu från 3 och är hittils väldigt nöjd med min 35Mbit ner och 5Mbit upp mot mina 15ner / 1 upp från ADSL och jag har 100gig i månaden. tror inte jag kommer göra åt det. men jag får inte Utorrent att fungera. suttit i 2 dagar nu och gogglat och läst och alla skriver ju att man ska begränsa sina "portar" som utorrent öppnar upp och min ISP då blockerar om jag fattat det rätt. men du skrev om VPN, fungerar det även på 4G modem eftersom detta inlägg skrevs för ett tag sen så visste jag inte om VPN skulle hjälpa för 3G nätet bara. så vad tror du är smidigast för att lösa utorrent problemet? jag har nog testat allt möjligt nu med utorrent och allt vad inställningar heter. men ikke. så tänkte om man skulle testa med en VPN. dock inte kul och betala för det när man kanske laddar hem 1-2 filmer i månader 3 kanske nån månad MAX på sin höjd så är jag inte så sugen på att betala för en VPN. jag skaffade 4G för att jag skulle spara 150:-/mån från mitt fasta ADSL. men uppskattar alla hjälp jag kan få.
//Jonny