1 Senaste redigerad av drax (2011-08-14 09:34:05)

Tråd: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Hej alla

Jag har nu kört tre bredband  Max (32 mbit) en dryg månad och det verkar vara obegränsat.

Enligt fakturan har jag haft drygt 55 gb datatrafik under förra månadsperioden.
Vi är 3st i hushållet som nyttjar uppkopplingen och vi kör streamad TV /voodler,laddar filer,barnen kör webcam,spotify,onlinespel mm..

Jag får drygt 17-23 mbit ner och 2-3 upp då jag bor nära en mast som inte verkar alltför belastad.
Tre erbjöd även 100 kr rabatt per månad då jag har mobiltelefoni hos dem så jag kommer att betala endast 149 kr/mån  big_smile
Dessutom kommer jag at få 100 kr rabatt på mitt mobilabb om jag förlänger det.(och då kan jag ta ut en ny telefon oxå)

Har haft BBB ADSL  som jag varit mkt nöjd med..så det känns lite trist att göra sig av med det.
Har haft stabilt 10 ner och 0.9 upp och nere endast 2 ggr på 7 år.

Men tyvärr är det  dyrare och det känns lite overkill o betala för 2st bredband.
För ADSL betalar jag 378 kr/mån inkl nån avgift till skanova. (då jag inte har telefoni hos telia)

De sänkte priset till 279 kr mån ink telefoni när jag ville säga upp det men tror jag föredrar o testa 3 mobilt bredband ändå.

Kommer nog att köra dem parallet några månader till för att verkligen se att 3s bredand inte stryps vid för stora datamängder.

Men hittils är mina erfarenheter av 3 bredband max  bredband mkt goda.
Helt klar jämförbart med fast lina.

Kom gärna med kommentarer om egna erfarenheter kring 3 bredband max.

2

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

PM mig om det blir sämre. Jag funderar att juni 2012 dra från Telenor till Tre bara för Telenor tak på 25 GB som de inte talar högt om.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

3

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

3Bredband Max är obegränsat! smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

4

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

hej! har ett sjukt jobbigt problem
köpte nyss 3s mobila bredband 32mb/s max
Det jag får ut av de är olika men runt= ner 5-10mb/s och upp ca 2 Mb/s
från: http://www.bredbandskollen.se/
alltså skit mot vad jag betalar för..
men själva problemet är när jag laddar ner i(Utorrent) så ligger den från 10kb/s till ca 200/kbs

Innan hade ja Telias ADSL bredband på 6 mb (tror) jag de va och då kunde jag tanka som högst 800Kb/s men nu sjukt mycket mindre.
Har även testat att öppna portarna i routern som jag nu fick med (Davado 3GN) men de hjälpte inte speciellt mycket. MEN i bland har de hänt att jag har kommit upp i Ca 1,5 MB/s när jag tankat men de har hänt ca 2 gånget och de försvinner snabbt. ( Har även routern i fönstret och bor mitt inne i ett bostads område innom en blå zon där jag skall få från 20 till 32 enligt 3)

någon som vet vare kan vara? för nu är de ju helt Värdelös hmm

5 Senaste redigerad av ruva (2011-08-15 11:14:59)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Om man huvudsaken använder bredband till att tanka Torrent ska man vara kvar på ADSL. Kan man ändå inte låta bli ibland ställer man in att tex Utorrent endast gör det mellan 00.00-07.00. Fast tro inte att detta hänsyntagande hjälper, du blir stypt av din leverantör ändå, förr eller senare. Även om du har Steam, betalar för dig och tankar ner dina lagliga spel. Samma med PSN,

Jag har lärt mig att mobilt bredband har man till att surfa lite och kolla E-post. I alla fall med Telenort. Fasiken om den mobila bredbandutbyggnaden drabbar fiberutbyggnaden.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6 Senaste redigerad av drax (2011-08-15 11:51:29)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

apevia933 skrev:

hej! har ett sjukt jobbigt problem
köpte nyss 3s mobila bredband 32mb/s max
Det jag får ut av de är olika men runt= ner 5-10mb/s och upp ca 2 Mb/s
från: http://www.bredbandskollen.se/
alltså skit mot vad jag betalar för..
men själva problemet är när jag laddar ner i(Utorrent) så ligger den från 10kb/s till ca 200/kbs

Innan hade ja Telias ADSL bredband på 6 mb (tror) jag de va och då kunde jag tanka som högst 800Kb/s men nu sjukt mycket mindre.
Har även testat att öppna portarna i routern som jag nu fick med (Davado 3GN) men de hjälpte inte speciellt mycket. MEN i bland har de hänt att jag har kommit upp i Ca 1,5 MB/s när jag tankat men de har hänt ca 2 gånget och de försvinner snabbt. ( Har även routern i fönstret och bor mitt inne i ett bostads område innom en blå zon där jag skall få från 20 till 32 enligt 3)

någon som vet vare kan vara? för nu är de ju helt Värdelös hmm



Problemet är att torrentprogrammet öppnar en massa portar.
De mobila bredbandsoperatörerna har vad jag förstått en "broms" som stryper trafiken om alltför många portar öppnas samtidigt.
För att komma runt detta så kan man låta torrentprogrammet köra en test för att optimera (finns i utorrent).
Det kan hjälpa.
Men det säkraste sättet är att köra via VPN-tunnel som bara använder 1-2 portar.
I själva VPN tunneln kan sedan torrentprogrammet öppna hur många portar det behöver utan att "bromsen" slår till då operatörerna inte kan känna av vad som sker inne i själva vpn tunneln.
Dessutom är din trafik ganska anonym i övrigt vilket oxå kan vara trevligt.

Jag kör anonine.com och det fungerar utmärkt och är billigt...40kr/mån.  big_smile
Bra prestanda utan märkbar bandbreddsförlust.


Jag kör pptp kryptering (128 bit) vilket är enklare att konfigurera.
Delar tom på tunneln till alla datorer hemma via windows inernet sharing på en liten slö netbook.  smile

7

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

drax skrev:
apevia933 skrev:

hej! har ett sjukt jobbigt problem
köpte nyss 3s mobila bredband 32mb/s max
Det jag får ut av de är olika men runt= ner 5-10mb/s och upp ca 2 Mb/s
från: http://www.bredbandskollen.se/
alltså skit mot vad jag betalar för..
men själva problemet är när jag laddar ner i(Utorrent) så ligger den från 10kb/s till ca 200/kbs

Innan hade ja Telias ADSL bredband på 6 mb (tror) jag de va och då kunde jag tanka som högst 800Kb/s men nu sjukt mycket mindre.
Har även testat att öppna portarna i routern som jag nu fick med (Davado 3GN) men de hjälpte inte speciellt mycket. MEN i bland har de hänt att jag har kommit upp i Ca 1,5 MB/s när jag tankat men de har hänt ca 2 gånget och de försvinner snabbt. ( Har även routern i fönstret och bor mitt inne i ett bostads område innom en blå zon där jag skall få från 20 till 32 enligt 3)

någon som vet vare kan vara? för nu är de ju helt Värdelös hmm



Problemet är att torrentprogrammet öppnar en massa portar.
De mobila bredbandsoperatörerna har vad jag förstått en "broms" som stryper trafiken om alltför många portar öppnas samtidigt.
För att komma runt detta så kan man låta torrentprogrammet köra en test för att optimera (finns i utorrent).
Det kan hjälpa.
Men det säkraste sättet är att köra via VPN-tunnel som bara använder 1-2 portar.
I själva VPN tunneln kan sedan torrentprogrammet öppna hur många portar det behöver utan att "bromsen" slår till då operatörerna inte kan känna av vad som sker inne i själva vpn tunneln.
Dessutom är din trafik ganska anonym i övrigt vilket oxå kan vara trevligt.

Jag kör anonine.com och det fungerar utmärkt och är billigt...40kr/mån.  big_smile
Bra prestanda utan märkbar bandbreddsförlust.


Jag kör pptp kryptering (128 bit) vilket är enklare att konfigurera.
Delar tom på tunneln till alla datorer hemma via windows inernet sharing på en liten slö netbook.  smile










hur fort kan man ladda ner då da?

8

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

apevia933 skrev:

hur fort kan man ladda ner då da?

Den hastighet du får ut verkar bra. Testa flera gånger under dygnet, någon gång mellan 07-10, 10-17, 17-23, 23-07 och skriv upp resultatet. Mellan 23-07 borde du få högre hastighet eftersom det är färre som surfar då. Det finns alltså anledningar till at de skriver UPP till 32mbit/s och inte 32mbit/s.

Det test du visar här, vilken tid är det gjort?
Vad har du för postnummer?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9 Senaste redigerad av ruva (2011-08-15 17:01:44)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Kul att sitta på en mast där några tankar fullt 17-23, careface. Man kan tänka att
- Det skiter jag i för jag betalar för tjänsten, visst kan man det. Det är ju upp till en själv. Jag gör det inte. Sedan tänker andra kanske att varför ska jag streama TV 17-23 men min operatör går ju ut i sin reklam att detta ska gå fint (även om de inte specificerar tidpunkten på dygnet).

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

ruva skrev:

Kul att sitta på en mast där några tankar fullt 17-23, careface. Man kan tänka att
- Det skiter jag i för jag betalar för tjänsten, visst kan man det. Det är ju upp till en själv. Jag gör det inte. Sedan tänker andra kanske att varför ska jag streama TV 17-23 men min operatör går ju ut i sin reklam att detta ska gå fin (även om de inte specificerar tidpunkten på dygnet).

Nej det är inte alls kul, men att få en hastighet 5-10 mbit/s får faktiskt klassas som helt ok. Inte bra, men ok. Mobilt bredband är faktiskt ofta sämre i storstäder, då det är många som surfar på det. Det optimala är att sitta relativt centralt, men ändå en bit utanför där det inte är riktigt lika många användare.

Att tanka fullt 17-23 är väl ganska oacceptabelt, men att strama TV, film osv den tiden är förståeligt. Tanka bör man göra på natten då minst folk använder bredbandet.

Hoppas att jag förstod vad du menade, annars får du förklara igen wink

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11 Senaste redigerad av ruva (2011-08-15 17:07:24)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Jo, du förstod.

Men att belastning på masten gör att just Telenor drar ner hastigheten på kvällen tror ja inte på. Samma mast med Tre ger ju fina farter när jag testade med mitt nu utgångna kontantkort. Jag tror mer på överbelastning lokalt i stamnätet.

Åter till rubriken: Jag tror också att Tre Max är obegränsat vilket jag vet att Telenor inte är.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Har kört Tre Max i ett halvår nu med Torrent bland annat. Inga ned/upp tak finns det där. Mobilt internet har ju sina flaskhalsar, så hastigheten påverkas över dygnet beroende på antal anslutna. För torrent är det viktiga att begränsa sina ned/uppslots så det inte blir någon 'slotsoverload' men annars funkar det bra.

13

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Jag ligger på 17-28 mbit ner och 1.5-3.5 mbit upp beroende på tid på dygnet och om jag kör direkt i datorn eller via router och VPN.

Nu kör jag via router och VPN och ligger då på 17-22 ner och 1.5-3.5 upp-. Har märkt att min router klarar max 22 mbit ner. (TPlink 3420)

Tror att mina gynnsamma hastigheter förutom att jag bor nära en mast också beror på att jag inte bor mitt i city utan 2.5 mil utanför Stockholm där nätet är utbyggt men inte alltför nerlastat av många användare.
(det som någon annan berörde i ett  tidigare inlägg)

Har märkt att när jag är inne i stan så kommer jag sällan upp i hastigheter över 3-4mbit ner.Oftast  1.5-3 bit ner.
Kör då i.o.f.s via mobilen som bara har ett 7,2 mbit  modem inbyggt men kommer lätt upp i 5-6 mbit ner här hemma de flesta tiderna på dygnet.

14

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Samma med telia och tele2 master, ger helt olika hastigheter.

15 Senaste redigerad av ruva (2011-08-17 19:36:42)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Ok,  G-MAN. Samma som med Telenor och Tre menar du. Apropå PTS och deras medium på 2,5 Gb för användare av mobila bredbandet. Kollade just på Rocky Blue med TV4 Premium och 4 Gb tog det med högsta kvalitet. På 43 minuter slog jag normalanvändarens hela månadsanvändning med 160 %.
3 avsnitt (12 GB) har jag nu sett och kommit upp till halva Telnors tak på 25 Gb.
7,5 avsnitt kan man se med Telias 30 Gb-tak på 4G.

Klockan 12.55 svensk tid    big_smile 
http://www.speedtest.net/result/1436806578.png
Klockan 18:22 svensk tid  neutral
http://www.speedtest.net/result/1437258392.png
Klockan 21.35 svensk tid
http://speedtest.net/result/1437550158.png  sad

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

16

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Gör telias dregen-reklam om sitt 4g destolustigare..

17 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2011-08-18 06:41:04)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Hej!!

Kan också konstatera att "Max" är obegränsat!!
Tokladdade första veckan för att hårdtesta det (155GB)!!!!
Ligger nu på ca 2GB o dagen, surf och ungar som streamer film mm!!!
Torrents inga problem överhuvudtaget om man tar hem dem nattetid (2,0 MB/sek)

http://www.speedtest.net/result/1438220823.png

Ligger alltid på detta resultat oavsett tid på dygnet efter byte av MF680 modemet till E367, MKT stabilt o bra!!
Kom upp i 24mbit med MF680 men så "fladdrig" upkoppling.......
OBS bor ute i obygden med en mast med låg belastning.




Ha det alla!!

CJ

18

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

apevia933 skrev:

hej! har ett sjukt jobbigt problem
köpte nyss 3s mobila bredband 32mb/s max
Det jag får ut av de är olika men runt= ner 5-10mb/s och upp ca 2 Mb/s
från: http://www.bredbandskollen.se/
alltså skit mot vad jag betalar för..
men själva problemet är när jag laddar ner i(Utorrent) så ligger den från 10kb/s till ca 200/kbs

Innan hade ja Telias ADSL bredband på 6 mb (tror) jag de va och då kunde jag tanka som högst 800Kb/s men nu sjukt mycket mindre.
Har även testat att öppna portarna i routern som jag nu fick med (Davado 3GN) men de hjälpte inte speciellt mycket. MEN i bland har de hänt att jag har kommit upp i Ca 1,5 MB/s när jag tankat men de har hänt ca 2 gånget och de försvinner snabbt. ( Har även routern i fönstret och bor mitt inne i ett bostads område innom en blå zon där jag skall få från 20 till 32 enligt 3)

någon som vet vare kan vara? för nu är de ju helt Värdelös hmm

Jag har tres mobila bredband med router MBR 1310 och bor mitt ute på landet.
Det är mycket viktigt att hitta rätt ställe att placera routern. Ta reda på var närmsta mast finns, det är bara ett ringa tre så får du reda på det.
Sen gäller det att ha ett fönster mot det hållet och placera routern där. Det gör mycket på hastigheten var routern står.
Jag får 15 - 22 Mbps, någon gång kan det vara lägre. Hastigheten varierar mycket men vid en ihållande nedtankning så verkar hastigheten att stiga.

Mvh KP

19

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Max idag är begränsat till 50Gb kan vara värt att notera i denna tråden o 50 Gb tar rätt fort slut och sedan blir det segt så det förslår sad

TRE max abb med Huawei E392 och Dovado Tiny.

20 Senaste redigerad av idgforum (2012-11-13 15:41:12)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Jag kör mycket Netflix nu men tur att tjänsten laddar endast 0,5 GB/timma så 100 timmar skulle det räcka till om man bara använde bredbandet till detta. Ser väll 2 timmar om dagen så 30X1 = 30 GB och 20 GB kvar så man får hålla i hatten och inte titta för mycket på SVT Play. Viapaly, C-More, Tv 4 Premium, Kanal 5 Play, Itunes mm är inte att tänka på.

Lite Spotify får dock plats smile

Tur för (Viapaly, C-More, Tv 4 Premium, Kanal 5 Play, Itunes mm) att alla inte har mobilt bredband för då hade de nog satsat NADA och Sverige varit ett U-Land på IT. Ironisk om man ser på mobiloperatörernas reklam. Där kan man tro att man får en riktig tjänst, inte en utfyllnadstjänst till riktigt bredband.

Jag är snål och har endast mobilt bredband och får då anpassar mig efter detta.

21

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Nu har de slagit på min spärr på 3 Max smile

http://i39.photobucket.com/albums/e177/svendolph/3quota_zps13f36df7.png

http://speedtest.net/result/2396852417.png

22 Senaste redigerad av blipmusic (2012-12-28 11:34:05)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Stroker skrev:

Max idag är begränsat till 50Gb kan vara värt att notera i denna tråden o 50 Gb tar rätt fort slut och sedan blir det segt så det förslår sad

Jag tror det skrevs här på forumet (av någon som kollat) att de som tecknat innan abonnemanget ändrades Max-kunder får 70GB/mån (klen tröst kanske, men 20GB är 20GB)? Vet i alla fall att mina räkningar överskridit 50GB utan hastighetssänkning månaden som anges. Brukar ligga mellan 50-60GB så är mer än vad avrundningsfel från MB->GB skulle åstadkomma.

EDIT:

idgforum skrev:

Nu har de slagit på min spärr på 3 Max smile [...]

Vet du vad du kom upp i innan spärren slog in och var du Max-kund innan Tre ändrade villkoren?

23 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-28 20:25:40)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Spärren slog till vid 72 GB användning och abonnemanget tog jag över från kompis,, i hans namn, och det var tecknat innan Tre begränsade. Han var helförbannad på Tre eftersom han band sig för ett obegränsat abonnemang som de plötsligt satte spärr på och kommer aldrig mer ta TRE med tång, säger han. Betalar inte straffavgift på: 1 GB – 29 kr, 5 GB – 89 kr, 10 GB – 159 kr när han köpte ett fritt abonnemang.

Själv visste jag om gränsen innan jag tog över och då är det något helt annat. Jag har även ny-tecknat mig för 4G på 80 GB med router. Jag har alltså 150 GB att spela på för 425 kr/månaden till augusti. fast under jul går GB fort. Har bra 5 GB/dag att spela på (2,5 Nexflex filmer). Och nej, jag fick inte 80 GB denna månad eftersom jag började mitt i månaden.

(Fick veckoerbjudandet ny-kunds-rabatt med halva avgiften hela låsningstiden på två år)

24 Senaste redigerad av blipmusic (2012-12-29 15:50:32)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

idgforum skrev:

Spärren slog till vid 72 GB användning och abonnemanget tog jag över från kompis,, i hans namn, och det var tecknat innan Tre begränsade. Han var helförbannad på Tre eftersom han band sig för ett obegränsat abonnemang som de plötsligt satte spärr på och kommer aldrig mer ta TRE med tång, säger han. Betalar inte straffavgift på: 1 GB – 29 kr, 5 GB – 89 kr, 10 GB – 159 kr när han köpte ett fritt abonnemang.

Själv visste jag om gränsen innan jag tog över och då är det något helt annat. Jag har även ny-tecknat mig för 4G på 80 GB med router. Jag har alltså 150 GB att spela på för 425 kr/månaden till augusti. fast under jul går GB fort. Har bra 5 GB/dag att spela på (2,5 Nexflex filmer). Och nej, jag fick inte 80 GB denna månad eftersom jag började mitt i månaden.

(Fick veckoerbjudandet ny-kunds-rabatt med halva avgiften hela låsningstiden på två år)

Ah ok, då stämmer det med de begränsningar det snackats om.

Njae, jag vet inte hur jag ska göra själv. Har strax under ett år kvar på mitt gamla Max (dvs "obegränsade" 70GB efter att Tre tyckte det var ok att ändra villkor som varit deras paradpunkt/argument för Max) och vill egentligen konvertera mitt 3G till 4G och inte ha ytterligare bindningstid utanpå den jag redan har. Betalar modem kontant om så behövs. Men gissar att jag förlorar 100:- rabatt/mån om jag byter till 4G utan bindningstid (dvs obunden efter det att mitt nuvarande kontrakt löper ut men att jag istället för 3G/Max har ett 4G-abonnemang även under kontraktstiden). Tanken är i så fall att gå på premium och med rabatt betala 249:-/mån.

25 Senaste redigerad av idgforum (2012-12-31 20:35:18)

Sv: Tre Bredband Max verkar obergränsat

Någon GB hit och dit är de inte så noga med. Jag kom ju till 72 GB användning innan modemfarten slog till. Har 12 GB kvar på mitt 4G abb och passar på att synca upp 3 års bilder till Picasa jag inte hunnit med ännu. Använder endast
1,6 GB av betalade 31 GB så kan pumpa på.