26

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

G-Man skrev:

låsupp modemet och skaffa annan operatörs sim på vägen hos någon mac eller dyl.


kolla dc-unlocker

Enligt tråden om upplåsing av modem och dc-unlocker så är ej E392 listat så det går väl då inte?
Och, är det verkligen så smart att låsa upp det om man skall lämna tillbaks det?

Iofs kanske ändå värt att behålla modemet? det kostade 595kr och är ett skapligt modem om jag fattat rätt

Användare som bara vill att det skall funka...

27

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Jag har låst upp fem stycken E392 med dc-unlock. Funkar perfekt. Det ät ett bra modem till mycket bra pris, keep it.

Funkar på alla band, bra med dovado, dubbla antennuttag.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonash skrev:

Men, hela idén med testet denna helg är enbart att ta reda på förutsättningarna, och om jag fattat det hela rätt förut, så kan jag använda 4G modem+valfri operatör, för att fastställa vad som sedan i slutändan skall bli det jag väljer. Dvs, med MWConn och Telia så kan jag ta reda på om det är Tele2 eller Telenor (eller något annat) som ger starkast signal och min tanke var då att lämna tillbaks Telia och skaffa det som funkar bäst.

Har jag fattat helt fel? (jag har inget behov av bredband nu i helgen, utan det är ENKOM för test av vad jag skall välja SEDAN)

Telia-kontantabonnemanget skall jag ändå lämna tillbaks, det vet jag redan nu. Det skaffades enbart för att kunna testa fram vad som ger bäst förutsättningar...


Varför krångla till det ?

Enligt Telias täckningskarta så finns det ej 4G där du har sommarstället.
Tre har inte heller 4G täckning där...

Dock har Tele2 & Telenor det.

Behåll modemet du har köpt hos Telia, lås upp det och sedan kan du skaffa valfri operatör utan bindningstid.


Du kan ju testa detta hos Telenor nu i helgen:

http://www.telenor.se/privat/kundservic … ranti.html

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

29

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Om du nu vill gå rakt på en router så skaffa tele2 B593. Vill du sedan istället köra telenor låser du upp B593. Visserligen är telenors router olåst men om du läser här på forumet inser du att det gått åt mycket råd och klagan för dwr923.

Annars E392 och en dovadorouter som doma plus usb-modemet.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Nu så. Abonnemang från Telia, Telenor, Tele2. Får försöka låsa upp modemet från Telia. Har även ett Tele2 modem. Nu ska här mätas!

Användare som bara vill att det skall funka...

31

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonash skrev:
G-Man skrev:

låsupp modemet och skaffa annan operatörs sim på vägen hos någon mac eller dyl.


kolla dc-unlocker

Enligt tråden om upplåsing av modem och dc-unlocker så är ej E392 listat så det går väl då inte?
Och, är det verkligen så smart att låsa upp det om man skall lämna tillbaks det?

Iofs kanske ändå värt att behålla modemet? det kostade 595kr och är ett skapligt modem om jag fattat rätt

bra modem, inte så portabelt... mot andra.

600 för modemet är bra pris vs prestanda.
välj den operatör som funkar bra på din plats, och använd modemet.


är det sommarställe så är kontant abg/sim bättre ekonomiskt, såvida du inte är där var och varannan vecka. annars kan iaf tamed sig det hem som extra abg.

32

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Unlocking, please wait ...

Modem successfully unlocked !

Credits left : 0

Användare som bara vill att det skall funka...

33

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jupp jupp

unlock :-)

34

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Är just nu på lantstället, har ett Telenor 4G kort i "Telia-modmet" som låsts upp. Får 9Mbit ner och 3 upp. På första stället jag testar utomhus på markplan. Inte illa!

Kan någon vänlig själ nu guida mig i vad/hur jag skall använda MWConn, och vad jag skall ta reda på ?

(jag ser i Telia uppkopplignsklienten at jag har RSSI -75dBM och cell-ID 4D33E04.)

Tack på förhand,

Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

35

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Jag sitter pa en bergstopp i norra Etiopien med en skral internetlina och kan inte ge mkt info nu.

Cell ID visar anslutning till 2600, du kan troligen ha mkt bra fart med bra antenner. Du har anslutning till telenor och det funkar ju bra. Vore det Telia, Tre eller tele2 skulle du inte kunna ansluta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

36

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonasolof skrev:

Jag sitter pa en bergstopp i norra Etiopien med en skral internetlina och kan inte ge mkt info nu.

Cell ID visar anslutning till 2600, du kan troligen ha mkt bra fart med bra antenner. Du har anslutning till telenor och det funkar ju bra. Vore det Telia, Tre eller tele2 skulle du inte kunna ansluta.

Jag tryckte i Tele2 modemet, och fick....20.5Mbit ner och 6 upp! På marknivå inomhus vid fönster.

Det vill säga jag är 100% säker på att mottagningsdelen är löst. Både Telenor och Tele2 ger helt acceptabla resultat.

Nu återstår egentligen bara distribueringen av access, och jag försöker med min Dovado Tiny, men får den ej att koppla mot modemet. Och det är ju ett måste att få en router på plats. Vill se hur pass en WiFi blir användbar på tomten eller ej.

Ev. kan man tänka sig distribuering via elnätet. Medn jag vill helst få fart på Tinyn....men det strular lite.

Tack för infon så långt jonasolof!

Användare som bara vill att det skall funka...

37

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Tillbaka i Addis Ababa med ännu sämre internet.

MWConn hade inte funkat för att ta fram bästa 4G signal men det gör E392 om man stoppar i ett3G sim från någon operatör och låser modemet till 4G. Nu har du ju redan kollat telenor och tele2.

Se till att uppgradera Tiny till senaste firmware. Sedan ska modemet funka i. Det finns tusentals som använder E392 med Tiny eftersom det var Telias standardlösning tills de började lura på folk E589 för fasta anslutningar för sommaren 2012.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Det verkar som om det finns bra förutsättningar att lyckas till nära 100%, men nyckeln heter WiFi antenn utomhus. Så jag lär skaffa det till routern. Då täcker jag nästan hela tomten, och nästan alla hus inne också. Jag tänker mig nog prova antingen en WiFi extender eller en distribuering via elnätet, alla hus har nämligen samma elcentral, dock är det gammalt och en massa meter, men jag kommer köpa med mig lite såna grejer till nästa gång.

Jag tackar innerligt för all hjälp och glada tillrop jag fått här:) glad påsk!!

/Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

39

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Wifiextender är ingen kul lösning, finns andra bättre lösningar. För högsta fart är lankabel eller distribution via elnätet bäst. Det finns eller kommer nätpluggar som också är wifiaccesspunkter. Kolla Devolo, TP-link och D-link.

Bra moderna nätpluggar har både wifi och LAN-utgång.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonasolof skrev:

Wifiextender är ingen kul lösning, finns andra bättre lösningar. För högsta fart är lankabel eller distribution via elnätet bäst. Det finns eller kommer nätpluggar som också är wifiaccesspunkter. Kolla Devolo, TP-link och D-link.

Bra moderna nätpluggar har både wifi och LAN-utgång.

Hej, ja det är vad jag också förstått nu när jag läst på lite. Spännande att se om det verkligen tar sig igenom hela elnätet. Vi pratar ändå en tomt om där det står 7 hus, och extremfellat är sådant att ett hus står på diagonalen av 65*40 meter (orkar inte köra Pythagoras nu smile )...det blir några meter kabel det....

//Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

41 Senaste redigerad av jonash (2013-04-01 21:40:00)

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Okej, nu hemkommen till Stockholm igen. Varning för lång post!

Platsen som jag befunnit mig på är
http://goo.gl/maps/95yQH

Det är 8st hus på tomten totalt. Husen står på en yta om 70*65m, men längsta avstånd mellan två hus är ~65m. Målet är att förse 7 av husen med WiFi. 

Sammanfattar lite här (om inte annat för egen del). Allt mättes på markplan, med modemet direkt i datorn och modemet stående på datorn. Sket i att klättra upp på taket...
Mottagning:
Telia: INGEN 4G täckning, 1-2 staplar 3G täckning. Max ned: 6.2, upp 1.1, RSSI -89, cellID: 351D49. Påstås sitta i Tällberg? Obegripligt isåfall.

Telenor: 2-3 staplars 4G, (5 staplar 3G). Max ned: 9.8, upp 6.2. RSSI -71, cellID: 4D33E04. Fick in totalt 4st olika cellID då jag vandrade runt. En mast i Rättvik, en på Sollerön. Minsta avstånd till masten 10km, typ.

Tele2: 2-3 staplar 4G, (5staplar 3G). Max ned: 20.7, upp 7.0. RSSI -67 (RSRP-92 RSRQ-6), cellID: 3E04. Masten påstås stå i Siljansnäs, 8km typ, dock bara vatten emellan typ (Siljan).

Distribuering/WiFi:
Med min Dovado Tiny placerad inomhus nära fönster i det hus som ligger mest "centralt" så fick jag WiFi precis innanför de närmsta fönstrena på nästan alla intilliggande hus, dock max en av tre staplar i mobilen, aningen bättre i Laptopen faktiskt. Satte jag däremot Tinyn utomhus precis utanför nyss nämnda fönster, så fick jag okej täckning på nära nog 100% av tomten. Dvs, skall jag distribuera via Router och dess WiFi antenn så måste jag ha antennen utomhus, det finns inget annat som är tänkbart. Är dock osäker på WiFi antenner som man kopplar till Tiny'n, ger inte de sämre signal än den som sitter direkt skruvad på Tinyn? Måste undersökas! Självklart är det kanske en fördel att kunna få upp en extern antenn en bit i luften, men jag tvivlar på att det kommer ge något, snarare så känns det som om antennens extra kabellängd kommer sänka nivån. Eller har jag fel?

Sammanfattning
Baserat på ovanstående så går ju Telia bort direkt, kan inte fatta hur det kan vara så dålig täckning alltså, om masten står 3Km bort, men det kan ju vara att det kommer från annat håll, genom byn istället för som tex Tele2 (och Telenor) mycket längre bort, men ingenting i vägen.

Har även testat Tele2 här hemma i permanentbostaden (3km från Kungsängen C, mot Bro), får även här runt 20Mbit ned. Telenor vet jag kan ge uppemot 70Mbit här hemma, jag testade ett erbjudande från BBB för någon månad sedan då de precis byggt ut i närheten här. Så i den meningen så är ju Telenors alternativ attraktivt, men det som skrämmer mig är att det är långt till masten däruppe i Laknäs, och skall jag byta till mobilt SKALL det funka däruppe med, även då fler kopplar in sig. Med tanke på just det så känns Tele2 bättre, det är 2km närmare masten, och om jag tolkar signalvärdena rätt så säger även de att signalen är starkare från Tele2. Men det kanske är marginellt...

Så, nu skall jag bara fundera på om jag skall ge upp mitt Bredbandsbolaget 24Mbit fast, som jag haft i 12 år, och flytta över till Tele2 mobilt bredband istället. Mitt fasta 24Mbit från BBB ger max 10.2 ned dessutom, men det är ju antagligen mera stabilt och mer oberoende av användning.

Beslut beslut....

Om någon orkat läsa ända hit, så slänger jag in en fråga: vart kan jag hitta info om det här med RSSI och RSRP/RSRQ, vad är bra "siffror"?

//Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

42

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Leta under 4G rubriken. Jag har skrivit en hel del baserat på material från internet. Oavsett RSSI, RSRP, RSRQ så är det farten som är det bästa kriteriet på bra signal. Och farten bestäms i hög grad av signal/brusförhållandet som ingen vanlig konsumentutrustning visar. Reflexförhållanden spelar också in, men det är slöseri med tid att försöka greppa alltför komplex info.

Tiny har bara en WLAN antenn. Effektiv wifi använder flera sänd- och mottagarantenner, liksom LTE, eftersom man använder spatial multiplexing. Men i ditt scenario med friliggande hus spelar det inte så stor roll. Strunta i att använda Tinyn som Wifikälla, anslut en bra accesspunkt med lankabel. Sätt gärna några antenner utomhus. Om det inte räcker bygger du ut wifi över elnätet till de hus som inte får tillräcklig signal från accesspunkten.
På mitt lantställe med flera hus i gårdsformation enligt sydsvensk (götisk) modell har jag sex accesspunkter för wifi, alla direktmatade över LAN. Sjöboden 180 meter bort matas över elnätet till en accesspunkt vilket funkar bra.En granne 60 meter bort delar min adsl-anslutning via en wifilänk (accesspunkt till APclient kopplad till lokal WLAN router).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonasolof skrev:

Leta under 4G rubriken. Jag har skrivit en hel del baserat på material från internet. Oavsett RSSI, RSRP, RSRQ så är det farten som är det bästa kriteriet på bra signal. Och farten bestäms i hög grad av signal/brusförhållandet som ingen vanlig konsumentutrustning visar. Reflexförhållanden spelar också in, men det är slöseri med tid att försöka greppa alltför komplex info.

Tiny har bara en WLAN antenn. Effektiv wifi använder flera sänd- och mottagarantenner, liksom LTE, eftersom man använder spatial multiplexing. Men i ditt scenario med friliggande hus spelar det inte så stor roll. Strunta i att använda Tinyn som Wifikälla, anslut en bra accesspunkt med lankabel. Sätt gärna några antenner utomhus. Om det inte räcker bygger du ut wifi över elnätet till de hus som inte får tillräcklig signal från accesspunkten.
På mitt lantställe med flera hus i gårdsformation enligt sydsvensk (götisk) modell har jag sex accesspunkter för wifi, alla direktmatade över LAN. Sjöboden 180 meter bort matas över elnätet till en accesspunkt vilket funkar bra.En granne 60 meter bort delar min adsl-anslutning via en wifilänk (accesspunkt till APclient kopplad till lokal WLAN router).

Tack för svar. Vad har du för accesspunkter i form av hårdvara? Visst skulle ett antal Tiny fungera (eller liknande)?

mvh jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

44

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Öppna ny tråd i avdelningen nätverk så att svaren kan återfinnas av dem som söker rätt.

T ex Lämpliga wifi  accesspunkter för flera hus på landet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Min Dovado 3Gn hade rätt dålig wifi inte ens med datorn bredvid routern så fick man full signal, den verkade väldigt svag.
Byte av router och jag får full signal.
Kanske Tiny är lika svag?

46

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Jag har en sån här: http://www.dustinhome.se/product/501060 … SiteSeeker

Om jag är utomhus med laptopen ca 35 meter från AP'n med 3 st väggar (trä) mellan laptopen och AP'n får jag följande resultat.
Frequency:2.452 GHz (Channel 9) HT20
Quality=42/70  Signal level=-68 dBm
Tankar jag ner en fil på 104,9MB från en server som står här så tar det 34 sekunder.
Det blir en medelhastighet på ca 25 Mbit/s.

Har jag laptopen inomhus och gör samma test får jag följande med 1 st vägg mellan laptopen och AP'n.
Frequency:2.452 GHz (Channel 9) HT20
Quality=70/70  Signal level=-35 dBm
Tankar jag ner en fil på 104,9MB från en server som står här så tar det 13 sekunder.
Det blir en medelhastighet på ca 67 Mbit/s.

47

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Andy78 skrev:

Min Dovado 3Gn hade rätt dålig wifi inte ens med datorn bredvid routern så fick man full signal, den verkade väldigt svag.
Byte av router och jag får full signal.
Kanske Tiny är lika svag?

Jo Tinyn är svag och jag bytte antenn.

Här är flera man kan välja
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … r/antenner

Utmaningen sedan är att Tinyn är en i mitt tycke primitiv samt instabil router så jag bryggar numera Tinyn och kör en "riktig" router, mitt val blev då en ASUS RT-N66U med förstklassig WiFi via tre antenner.

(Tinyn behövs då som brygga eftersom ASUSen inte klarar full 4G hastighet just nu )

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile