1

Tråd: Bredbandslösning för lantstället?

Hej, ny på forumet, och börjar med en tråd, som säkerligen inte blir något rakt svar på hmm

Vi har ett lantställe mellan Rättvik och Leksand i Dalarna, som har en tomt på cirka 80x45 meter. Finns ett antal hus placerade i utkanten av tomten, med en stor gräsmatta i mitten.

Vi söker en bredbandslösning för lantstället. Vi vill kunna surfa bättre än det går idag. Och hur går det idag då? Sådär... Vi har oavsett operatör (testat Telia, 3, Telenor och Tele2) väldigt dålig 3G täckning på tomten. Det är som bäst 1 eller 2 pinnar utav 5, i marknivå, men oftast så är vi nere på 4 pinnar 2G/EDGE, och speciellt inomhus.

Telefonin funkar bra med 2G så  den kan vi ta bort ur ekvationen.

Jag har läst en hel del, och om jag nu begriper bnånting av vad jag läst, så känns det som om en lösning där man monterar en antenn (riktningsbar eller rundstrålande?) för 3G nätet (4G finns inte ens på täckningskartorna..) högt uppe på ett av husen, sedan till en router med WiFi, så borde man vara "hemma"? Eller?

Det som isåfall blir följdfrågor är: Kommer det duga med EN router? Hur långt når WiFi signal? Finns det antenn för WiFi, dvs kan man byta ut dem som medföljer routrarna och hur bra blir det?

Många frågor blir det.

Tyvärr är jag inte i Dalarna nu, så jag kan inte kolla cell-ID etc, och jag är osäker på hur pass bra signalstyrkan egentligen är om man går upp ett antal meter på en stege tex och kollar mottagning med mobilen.

Tacksam för hjälp, eller hänvisning till nån firma som är kunnig i Dalarna och som kan komma ut och provmäta på tomten för att bestämma lösning!

mvh Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-06 22:42:02)

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

That's a well stated case med klara frågeställningar

Först gäller det att ta reda på vilken operatör som har bäst signal på 3G. Man kan inte använda mitt 4G trick med att plocka in ett SIM som enbart är 3G fähigt i ett 4G modem som e392, för modemet kommer enbart att visa 3G cell för SIMkortets operatör.

Vanliga dashboards visar inte övriga operatörers signalstyrkor för det vill inte respektive operatör bjuda på även om modemen håller reda på det. Så jag skuile vilja rekommendera test med ett upplåst E392 eller bra 3G modem och freeware programmet MWconn som kan visa allla operatörer som hörs och anger RSSI, vilket duger i sammanhanget.

När du väl har identifierat en bra operatör gäller det att hitta en riktigt bra 3g router. Den bör ha dubbla antenningångar för diversitymottagning. Lyxvarianten är Vololink VA 125 eller senare. De kan nog vara riktigt svåra att få tag i nu men funkar suveränt bra på 3G. de innehåller sierra wireless 3G kort. det är möjligt att det finns något motsvarande bra Sierra wireless USB modem med dubbla antenningångar som kan fungera i en dovadorouter, att kolla. E392 bör också kunna funka bra på 3G om man ändå skaffat det. Kolla vad signaturen Nhu har, ett Hilink modem som verkar funka bra.

dubbla riktantenner högt upp, t ex Poynting panelantenner för 3G. Det finns ännu kraftigare, beror på budget. Se hos tradlost.se. Nätparabolen kan vara intressant med 20 dBi förstärkning. sektorantennen är också intressant och diskretare. Med den signalstyrka du redan noterat bör det gå att få riktigt bra förbindelse med rätt antenner.

Wifidelen kan nog G-man ha synpunkter på. Jag förmodar att alla husen går på gemensam elmätare men att det inte finns lankabel till alltihop. då kan man använda t ex devolo home plugs för att fördela internet via elnätet. Sedan behövs ett antal accesspunkter. TP link har billiga. en variant som just kommit ut är småaccesspunkter från Dlink DIR 505 som också kan fungera som repeaters   

Min gårdstomt på Öland är 60x40 meter, med byggnaderna i periferin som kringbyggd lantgård. jag använder f.n. sju accesspunkter för att få bra täckning inomhus. Alla är förbundna med lan-kabel. Det kanske skulle funka med någon centralt placerad überstark Wifi router men den uppkopplade utrustningen ska ju höras också.

man kan byta antenner på wifiroutrarna till rundstrålande med högre förstärkning vinkelrätt mot antennen, ända upp till nio dBi(dlink, tplink).

Att hitta konsulter lokalt som till rimligt pris benar ut allt det här tror jag är en tulipanaros. De dialectbutiker jag känner till har inte bråkdelen av den kunskap som finns på det här forumet. Alla kunniga jobbar på operatörssidan och få ser till användarsidan. Av operatörernas support och butiker kan man inte förvänta sig något.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonasolof skrev:

That's a well stated case med klara frågeställningar

Först gäller det att ta reda på vilken operatör som har bäst signal på 3G. Man kan inte använda mitt 4G trick med att plocka in ett SIM som enbart är 3G fähigt i ett 4G modem som e392, för modemet kommer enbart att visa 3G cell för SIMkortets operatör.

Vanliga dashboards visar inte övriga operatörers signalstyrkor för det vill inte respektive operatör bjuda på även om modemen håller reda på det. Så jag skuile vilja rekommendera test med ett upplåst E392 eller bra 3G modem och freeware programmet MWconn som kan visa allla operatörer som hörs och anger RSSI, vilket duger i sammanhanget.

Okej, jag börjar med denna del först.

Betyder detta att jag inte behöver ett mobilt 3G bredbandsabonnemang, utan bara kör med hårdvaran plus den mjukvaran, utan SIM kort?

Eller kan man använda telefonen och någon app, och bege sig upp på stegen med?

Om nej på båda, så känns det nästan enklast att teckna ett kontantabonnemang från Telenor eller Telia så får man nåt man kan göra kontrollen av bästa signal med? Fast då skiter det sig förstås med att det de säljer är 4G modem och 4G SIM, och då kan man ej kolla hur 3G ser ut, eller har de möjlighet att man kan låsa mot 3G tro?

Jag fick även ett svar från Communica, där de tyckte att det enklaste sättet var att bege sig upp med mobilen och låst i 3G läge, men det ger ju bara styrkan hos den operatör jag har SIM kort för i mobilen, eller kan man komma runt detta och se de andras med på nåt sätt? (har en iPhone om det spelar någon roll)

mvh Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

4

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

4G sim och modem funkar även på 3G.

Modem, kontantkort och mwconn bör ge dig alla operatörer som hörs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5 Senaste redigerad av jonash (2012-11-07 12:42:55)

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonasolof skrev:

4G sim och modem funkar även på 3G.

Modem, kontantkort och mwconn bör ge dig alla operatörer som hörs.

Okej, ja det blir att prova det vid nästa tur till lantstället då, dvs jul.

Tack för hjälpen så länge!

mvh Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

6

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Jag "uppar" denna lite, då det nu nalkas påsk, och därmed resa till "sommarstället".

Jag har i dag varit i kontakt med Bredbandsbolaget och har följande avsikter: låna hem en av deras mobila 4G routrar (D-Link 923). Ragga tag i en 220V förlängningssladd och så upp på stegen på storstugan med utrustningen med mig. Ställa den där, och sen testa.

Jag har även en skarp fundering på att införskaffa ett par såna här "powerline" adaptrar, dvs såna som bildar nätverk via elnätet. Skulle vara intressant att testa detta i några av husen och se om det funkar, tänker dels på avstånd samt hastigheten. Det är ju en gammal gård, så har väl lite känslan utav att det inte kommer vara nåt vidare, men jag ämnar prova.

På Laptopen tänker jag mig installera mwconn, det bör ju funka likadant även med D-Link routern som det gör med ett USB modem?!

Vad tror ni? Tankar och idéer och åsikter emottages ödmjukast.

mvh Jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

7

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

923 är en router som ofta strular för folk. Bara att kolla här på forumet.  Ett tips är en tele2 B593 router som kan låsas upp och användas med olika operatörer. Den kommer i framtiden kunna användas för 4G också.

Det funkar inte att använda en router i modemets plats för Mwconn.

Du kan inte använda ett svenskt sim för att hitta övriga svenska operatörer på 3G. Däremot skulle möjligen ett utländskt SIM funka . Det bör då visa starkaste signal på 3G i en router som är inställd på endast 3G vilket går med både B593 och dlink 923. Jag beställde häromdagen ett SIM från holiday phone att använda i Tyskland och uppgav Sverige som min boendeadress. Med det kortet i Nokia 912 i Belgien visas operatören mobistar som brukar vara starkast. Det går inte att ringa men field test visar ändå starkaste cell. En reservation är att tyska blau.de kan ha roamingpartners i andra länder. Tyvärr funkar nog inte detta trick i en router men möjligen i ett E392 modem. Man behöver se operatörskoden PLMN och signalstyrka.

Har du inte ett modem som E392 där du kan få en operatörslista med RSSI värden återstår bara att testa de olika operatörerna för signalstyrka med kontantkort ellerdylikt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Vet inte var du har din sommarstuga men både Leksand och Rättvik är planerade för utbyggnad av 4G från Tele2/Telenor.
Kan tänka mig att 800/900 MHz 4G kommer att fungera vid stugan på sikt.
Tycker också att du genast ska anmäla dig här: http://www.pts.se/sv/Internet/Bredband- … --hushall/
Man får studera täkningskartor och fundera på var bästa mast kan finnas. Tyvärr ser man det bara för Tele2/Telenor.
Är väll ingen annan operatör som satt ut sina maste på kartan än?

9

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

PTS grej gäller uttryckligen ej bostäder som inte är den fasta bostaden. De använder orden sommarstuga och fritidshus. Både bostad och företag kvalificerar.

http://www.pts.se/sv/Internet/Bredband- … n-bredband

Men än så länge vet inte trådskrivaren om han har 3G täckning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Sorry tar tillbaka det där om PTS, han får skriva sig på sommarstugan eller be någon granne...
Jag är lite trött på morgonen.

11

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Om nu TS i första hand tror att det är 3G som gäller bör han nog titta på en bra 3G router. Tror att netgear kan ha det. 3G är interferenskänsligt till sin natur, mer så än LTE. Då hjälper diversitymottagning om man är i ytterkant av täckningsområdet. Således bör routern ha två antenningångar.

Skälet till att 3G är interferenskänsligt är att all data sänds på en enda frekvens med mycket hög fart. Mellanrummen mellan pulserna blir därför liten och finns flervägsspridning kan pulsernas avgränsning bli oklar, kallas inter symbol interference, ISI. Det finns en del master som sänder 3G på två frekvenser (dual carrier) men interferenskänsligheten är fortfarande högre än för LTE. I LTE delas bitströmmen upp på ett stort antal bärvågor som var för sig sänder symboler rätt långsamt och med tidsluckor för att undvika ISI. Först vid ett multipathlängdtillskott om 36,5km uppstår risk för ISI.

Även inter symbol interference för utan är UMTS mer interferenskänsligt än LTE redan definitionsmässigt som en följd av Shannons "lag". Vid hög bitrate måste noise vara lågt för att dataöverföringen ska kunna läsas. Angränsande master, om de finns, bidrar till noise som sänker möjlig bit rate.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

skaffa yttre yagi antenner, ett 4g modem med anslutning för yttre antenner samt en router med wifi.

sedan exakt vad för prylar måste bestämmas efter vald operatör, tex om antennerna skall vara flerbandiga för att även funka med tex 4 g när/om det kommer eller bara 3g.


tex
start förslag för att testa möjligheterna:
e398 eller helre e392 eller annat modem med uttag för antenner.
yttre yagi från kina ~150:-
en 4g router ~500:-
antennkabel 200:-
usb skarv 100:-

nu är det bara upp på taket och provmontera, räcker det - fine. krävs det mer och dyrare prylar så måste det väljas med omsorg mot vald operatör.

går givetvis att köpa dyra saker direkt

gå upp på taket med mobiltelefonen, erhålls alla staplar så är det ivf 50% signal och då skall det funka bra, är det bara någon,ra staplar så kanske det behövs bättre doningar.

kolla i mobiltelefonen på status sidan som visar signal i dB.

13

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

bengt_h skrev:

Vet inte var du har din sommarstuga men både Leksand och Rättvik är planerade för utbyggnad av 4G från Tele2/Telenor.

Rättvik har idag 4G täckning, fast väldigt dålig sådan misstänker jag då masten står i "Silverdal" som ligger en bit utanför.

Enligt denna hemsida så kommer 4G till Rättvik "inom kort" vad det nu mer precis ska innebära ?

Likaså för Leksand - "inom kort".


http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … ggnad.aspx

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

14

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Angående PTS så bör man få något bofast i närheten att anmäla sig om möjligt för det är en rejäl påtryckning på Net4Mobility att bygga ut täckning i området. annars kommer PTS att ta dem i öronen smile
Det senaste är att PTS nu kräver att Net4Mobility gör av med minst 150 miljoner för att bygga täckning där det inte annars skulle finnas (det finns 300 miljoner i potten). PTS tycker inte att Net4mobility ska ligga och hålla på pengarna som man tydligen gjort så här långt.

15

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Svårt att tänka sig att trehundra miljoner räcker för att ge norrlänningarna täckning med 4G. Se PTS karta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Tack för alla svar!

Okej, jag skall ta mig till Telia-butiken och skaffa ett kontantabonnemang för att testa, de har ju E392 för sitt 4G kontant om jag inte är fel ute.

4G router har jag en Dovado Tiny i hemmet redan så kan testa med den.

Jag börjar där tror jag, eller finns den här "kina-antennen" att få tag i nånstans enkelt för avhämtning tro?

mvh Jonas

G-Man skrev:

skaffa yttre yagi antenner, ett 4g modem med anslutning för yttre antenner samt en router med wifi.

sedan exakt vad för prylar måste bestämmas efter vald operatör, tex om antennerna skall vara flerbandiga för att även funka med tex 4 g när/om det kommer eller bara 3g.


tex
start förslag för att testa möjligheterna:
e398 eller helre e392 eller annat modem med uttag för antenner.
yttre yagi från kina ~150:-
en 4g router ~500:-
antennkabel 200:-
usb skarv 100:-

nu är det bara upp på taket och provmontera, räcker det - fine. krävs det mer och dyrare prylar så måste det väljas med omsorg mot vald operatör.

går givetvis att köpa dyra saker direkt

gå upp på taket med mobiltelefonen, erhålls alla staplar så är det ivf 50% signal och då skall det funka bra, är det bara någon,ra staplar så kanske det behövs bättre doningar.

kolla i mobiltelefonen på status sidan som visar signal i dB.

Användare som bara vill att det skall funka...

17 Senaste redigerad av Besk (2013-03-24 10:29:11)

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Nu vet jag inte hur det är hos dig då jag bor i Gagnef nån mil bort. Men det har hänt massor senaste veckan, jag har gått från 1-3Mbit/s (Verkade vara en max 6Mbit/s mast) 3g anslutning (32% i dovando router) till 15-20Mbit/s 4g 50-60% i routern. Jag har bara ett e398 utan antenn tejpad i ett fönster. Så det verkar som Tele2 änligen byggt ut här i dalaskogarna smile. Jag har tillgång till 2 master verkar det som på både 900 o 2600.

18

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

skaffa tex kontant + modem tex e392,
och prova vad du får:
-inne
-ute
-på taket

med detta, kan bättre rek skapas.
det kan vara så att det funkar ok utan annat.
om det behövs mer kanske en enkel usb skarv ger önskad lösning.

du åste välja modem+operatör samt modell på mbb då det finns flera frekvenser osv annars måste en bredbandig antenn köpas.

så prova först med rent modem, ev med router om du redan har detta.


jonash skrev:

Tack för alla svar!

Okej, jag skall ta mig till Telia-butiken och skaffa ett kontantabonnemang för att testa, de har ju E392 för sitt 4G kontant om jag inte är fel ute.

4G router har jag en Dovado Tiny i hemmet redan så kan testa med den.

Jag börjar där tror jag, eller finns den här "kina-antennen" att få tag i nånstans enkelt för avhämtning tro?

mvh Jonas

G-Man skrev:

skaffa yttre yagi antenner, ett 4g modem med anslutning för yttre antenner samt en router med wifi.

sedan exakt vad för prylar måste bestämmas efter vald operatör, tex om antennerna skall vara flerbandiga för att även funka med tex 4 g när/om det kommer eller bara 3g.


tex
start förslag för att testa möjligheterna:
e398 eller helre e392 eller annat modem med uttag för antenner.
yttre yagi från kina ~150:-
en 4g router ~500:-
antennkabel 200:-
usb skarv 100:-

nu är det bara upp på taket och provmontera, räcker det - fine. krävs det mer och dyrare prylar så måste det väljas med omsorg mot vald operatör.

går givetvis att köpa dyra saker direkt

gå upp på taket med mobiltelefonen, erhålls alla staplar så är det ivf 50% signal och då skall det funka bra, är det bara någon,ra staplar så kanske det behövs bättre doningar.

kolla i mobiltelefonen på status sidan som visar signal i dB.

19

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Besk skrev:

Nu vet jag inte hur det är hos dig då jag bor i Gagnef nån mil bort. Men det har hänt massor senaste veckan, jag har gått från 1-3Mbit/s (Verkade vara en max 6Mbit/s mast) 3g anslutning (32% i dovando router) till 15-20Mbit/s 4g 50-60% i routern. Jag har bara ett e398 utan antenn tejpad i ett fönster. Så det verkar som Tele2 änligen byggt ut här i dalaskogarna smile. Jag har tillgång till 2 master verkar det som på både 900 o 2600.

Spännande! smile

Vi håller till på Kolmyrgattu i Laknäs.

Skall bli intressant att mäta, inne har vi knappt 3G täckning, ute kanske 1-2 staplar max, frpgan är vad som händer om jag klättrar upp till taknocken...får bli innan påskmiddagen!

Tack så länge ni som skriver.

//jonas

Användare som bara vill att det skall funka...

20

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Siljansnäs har 4G 2600 MHz, det kanske går med bra riktantenn.. ?

Annars så har ju Laknäs 4G täckning med 900 MHz.

Basstationer för 4G, i din närhet är:

Vidablick-tornet & Siljansnäs.

Ser ut som om det är 2600 MHz i Vidablick-tornet.

Dock brukar det ju inte vara någon vidare fart i 900 bandet..

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Var till Teliabutiken idag och införskaffade ett kontantabonnemang för 4G, där ingick E392. SJälvklart är det strul från första början GRRRRRRRRRRRRRRR!

Ringde supporten, tydligen är inte abonnemanget registrerat i växlarna?! Så, kl 20.58, dvs 2 minuter innan säger supportkillen att han "bockat i en ruta, testa att starta igen om en timme"

De stänger supporten kl 21, och nu vid 22.45 så funkar det inte. SÅ, får väl ringa igen imorgonbitti. Om 2 dagar begera jag mig norrut, och då hoppas jag innerligt att det funkar.

Hursomhelst.....vad är det skall jag göra i MWConn sen när det väl funkar? Man går in i config-programmet antar jag, och sen? Hur kan jag se den information som ni som kan detta behöver veta?

Tacksam för svar.

Användare som bara vill att det skall funka...

22

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Tyvärr tror jag det dröjer länge innan telia bygger någe 4g här dock...

23

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

låsupp modemet och skaffa annan operatörs sim på vägen hos någon mac eller dyl.


kolla dc-unlocker

24

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

jonash skrev:

Var till Teliabutiken idag och införskaffade ett kontantabonnemang för 4G, där ingick E392. SJälvklart är det strul från första början GRRRRRRRRRRRRRRR!

Ringde supporten, tydligen är inte abonnemanget registrerat i växlarna?! Så, kl 20.58, dvs 2 minuter innan säger supportkillen att han "bockat i en ruta, testa att starta igen om en timme"

De stänger supporten kl 21, och nu vid 22.45 så funkar det inte. SÅ, får väl ringa igen imorgonbitti. Om 2 dagar begera jag mig norrut, och då hoppas jag innerligt att det funkar.

Hursomhelst.....vad är det skall jag göra i MWConn sen när det väl funkar? Man går in i config-programmet antar jag, och sen? Hur kan jag se den information som ni som kan detta behöver veta?

Tacksam för svar.


Det är bara Tele2 & Telenor som har 4G täckning i Laknäs...

Lås upp modemet och använd Tele2 eller Telenor...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Bredbandslösning för lantstället?

Men, hela idén med testet denna helg är enbart att ta reda på förutsättningarna, och om jag fattat det hela rätt förut, så kan jag använda 4G modem+valfri operatör, för att fastställa vad som sedan i slutändan skall bli det jag väljer. Dvs, med MWConn och Telia så kan jag ta reda på om det är Tele2 eller Telenor (eller något annat) som ger starkast signal och min tanke var då att lämna tillbaks Telia och skaffa det som funkar bäst.

Har jag fattat helt fel? (jag har inget behov av bredband nu i helgen, utan det är ENKOM för test av vad jag skall välja SEDAN)

Telia-kontantabonnemanget skall jag ändå lämna tillbaks, det vet jag redan nu. Det skaffades enbart för att kunna testa fram vad som ger bäst förutsättningar...

Användare som bara vill att det skall funka...