26

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Yo no entiendo nada

Non capisco niente

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

27

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Just think how I feel

28

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

OK  -  J-O

Jag gick tillbaka till din inlägg :-

Inverkan av signal/brusförhållande och multipla antenner på DL fart

.. och läst den igen ett par gånger och hittade svaret :-

Men om jag är långt bort från masten är det bättre att köra med en horisontell och en vertikal antenn om de är åtskilda för då får jag diversitetsvinst med max 3 dB vridningsförlust.


Nu bryr jag mig inte längre om +/- 45 grader.

Men panel antenner på större avstånd -  samma regel ?
Vrid 90 grader ?  En meter emellan ?

Brian

29

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Vadär de för panelantenner? Är de enkla eller dubbla? Vad är den angivna förstärkningen?

VAd gäller vridningen antenner är drt bäst att prova. Inga sanningar huggna i sten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Fick in en av de gamla cell id idag.

Då kan man resonera så:-

28224773  1aead05   är sannolikt      på ca 315 grader  Höllviken
30907652  1d79d04                     på     ca 305 grader Falsterbokanalen
28184580   1ae1004                   på      ca 290 grader Ljunghusen



Alla vissa samma styrka  ( runt -70)

Jag ska flytta ytterliggare 5-6 grader till  284-285 , då börde det vara bara en sändare.

Brian

31

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Aj, bara 15 grader mellan bäringarna. Du kan nog pröva på 280 eller 325 grader, eventuellt ytterligare fem grader snett. Annars behövs rikigt smala antenner. Man behöver titta på riktningsdiagrammen så att inte loben är bredare än tio grader mellan -3dB punkterna. Lobens bredd hänger direkt ihop med förstärkningen så länge vi inte talar om basstationsantenner som har breda horisontallober men smala vertikallober.

Som du ser här har inte ens en 14 dBi yagi tillräckligt smal lob om du riktar den rakt mot en yttre cell.

http://www.zdacomm.com/images/PDF/ZDADJ2600YG.pdf

Men om du stället en sådan antenn femton grader snett så tappar du bara ett par dB i signalstyrka från din önskade cell, medan nästa cell som ligger ytterligare femton grader bort tappar mer än tio dB vilket bör göra att den inte hoppar in och inte heller stör mycket. Den cell som ligger 30 grader bort bör inte heller störa.

Skulle man vilja framhäva den mittersta cellen krävs en parabolanten eller en basstations sektorantenn som man tvärställer och därmed utnyttjar den mycket smala vertikala loben.

Alltid dubbla antenner.

Det här vore lätt att klara ut med Routern AVM6840 där man kan följa RSRP förändringarna på flera celler samtidigt när man vrider antennerna. Visserligen från två olika webfönster, men man kan logga in t ex med två ipads samtidigt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

32

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Aha  upplevelse idag.
Trots kylan och blåsten gick jag upp på taket här ner i sydliga Skåre.

Fick panel antenner från Jonas igår och vill absolut testa provisorisk innan semester imorgon.

Jag tog ca 280 grader ( läs J-O ) , 800 mm emellan, den översta vertikal, den nedre i 90 grader.

Resultat ?

Jo, mycket bra tack, trots en lördag, då mottagningen bruka vara sämst.

Innan antenn byte - fick jag ca 14 Mbps från yagin.

Från panelen fick jag 30 Mbps ( bäst 35 )
NOJD

Den enda konstiga är att cell id som jag trodde var s.k.  längst borta är tillbaka ( 28224773 =
1aead05 ) och dB ligger högre -75 ( förr -72)
.
Tid att tänka ut varför när jag nu njuter med en veckans golf i Tenerife - jag kolla här emellenåt)

Jag kommer att fin lira när jag kommer hem igen.

Brian

33

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag är glad att de nya antennerna är till belåtenhet för dig Brian! smile

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

34

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Så vilken RSRP har du nu från de tre olika cellerna/PCI?

-75 dBm är svagare än -72 dBm. 3dB skillnad är en halvering av signalstyrkan. Om det är RSSI som mätts är det interferensnivån som halverats.

Hur kan du se signalstyrkan på den bortersta antennen? Och hur definieras längt bort? I avstånd eller i vinkel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Vet fortfarande inte hur man få ut RSRP.

Lite senare idag var jag tillbaka på -72 dBm

Jag hade tidigare bedömd ( 28224773 =
1aead05 ) låg på 320 grader ( med yagin) eftersom det försvann när jag vred antenner till 290 grader.

Nu på 280 grader hittade jag ( 28224773 =
1aead05 )  igen .

Har kanske att göra med loben på panel antenner ?

Eller kan man få en signal på kanten ?

Brian

36

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Tror inte DWR923 visar så nyttiga saker som RSRP. Möjligen visas RSRQ inom parentes men det är mindre viktigt.

Panelantennen angavs av säljaren ha 14 dBi förstärkning och bör därmed ha samma utseende på huvudloben som yagin på zdacomm.com.

Panelantenner brukar ha mindre sidolober framåt än yagis men säker kan man inte vara.

Vad jag inte förstår är hur du ser de olika cell ID. Hoppar de in av sig själva nu när antennen pekar i 280 grader? Óm det bara sker sällan så spelar det ingen roll så länge dataförbindelsen inte bryts. Annars får du väl vrida bort antennerna tills bara en cell visas.

Bra att dra till Teneriffa nu när det blir en till cold spell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

37

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

om du har -70dB inne/nere och monterar en antenn med 15dB gain på tex taket, då skall modemet visa -55dB, om skillnaden är någon dB så ger högre + utteplacering placering av modemet typ 3-6dB utan yttre antenn minst. om du inte bor i en bunker.
men som jo skriver, en icke rundstrålande antenn tar upp mindre oanvändbara signaler, så rätt mätvärde måste användas.

jag kan ha 40% mottagning, med yttre yagi sjunker signalen till 8% medans hastigheten stiger tio gånger, nu visar troligen modemet värdet på den användbara signalen och inte allt som plockasupp.

modemen/routrar visar fel mätvärden ganska ofta.

38

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Det är viktigt att förstå skillnaden melkan RSSI och RSRP. Lätt att googla. RSSI är alltid minst 14-20 dB starkare än RSRP beroende på använd bandbredd. Användaren kan bli sur om det egentligen mer relevanta värdet RSRP visas eftersom det i förhållande till 3G och GSM verkar som om mottagningen är dålig. Att då Telenor med Dlink och Telia med sin connection manager för E392 bara visar RSSI klargör vilken ynkligt simpel förenklingsnivå de hanterar kunderna med.

På de avstånd Brian tar in 2600 signaler behövs bra antennförstärkning för att få upp signalbrusförhållandet vilket medger hög bit rate. Deen höga förstärkningen innebär också att antennloben är smal vilket är bra eftersom han då kan undvika att ta in de andra celler som ligger åt samma håll och vars signalering ger interferens som sänker överföringshastigheten.

Aber, nu kommer det ett men. Den relativt smala loben innebär att antennerna inte kan ta emot multipathsignaler som kommer från riktningar utanför antennloben. Tech talk: Multipath arrival angular spread is low, dvs distributionen av infallsvinklar till antennen är inte utbredd och jämn.  Detta minskar möjligheten till MIMO som är helt beroende av kraftig och spridd multipath. Liten angular spread innebär också att de multipathsignaler som kommer från basstationen kan förmodas ha likartad, dvs, korrelerad fadingkaraktäristik eftersom de gått parallella vägar. Det minskar även möjligheten till kompensation för fadingförluster genom diversitymottagning. Visserligen finns polaritetsdiversitet från sändarantennerna, men den har eliminerats genom att antennerna nu ställts 45 grader vridet i förhållande till sändarantennernas polarisationsplan. (Det är i praktiken osäkert om det spelar någon påtaglig roll i detta fall).

Den kvarvarande möjligheten att minska fadingkorrelationen när man använder antenner med hög förstärkning= liten öppningsvinkel är att flytta isär antennerna i sido- eller höjdled. Därför är det utmärkt att separata panelantenner används istället för hopbyggda s.k. Mimo-paneler som innehåller två polaritetsåtskilda antenner med mycket litet avstånd mellan dem. För det fall att parabolantenner används är det uppenbarligen bättre att ha separata antenner än en gemensam med korspolariserat antennhuvud med två utgångar.

Kontentan av det sagda är också att i de fall då interferensen från andra celler är låg och man befinner sig i en förmodat reflexrik miljö, förutsättningarna för hög fart blir bättre ju mer rundstrålande antennen är. Kruxet är bara att vanlig konsumentutrustning inte låter användaren ha koll på nivån av interferens och att denne därför inte har underlag för informerade beslut om öppningsvinkel för antenner. Kostnaden för nedskalningen av användarutrustningen från vad som egentligen kan visas bärs av konsumenten som lägger ut pengar på olika antenner i försök att förbättra dataöverföringen.

Interferens kan man lätt mäta och  visa med SINR om man som routertillverkare bryr sig. Multipathkaraktäristik och angle spread låter sig däremot bara mätas med specialutrustning så där får man gissa sig fram. Det blir billigare att testa med olika antenner än att anlita expertis.  Det finns ett mått som heter multipath delay spread och som kan tas fram med en LTE scanner, men den visar bara om det finns multipath med önskvärd spridning i tidsdimensionen, inte vilken angular spread/infallsvinkelvinkelspridningsdistribution som signalerna når antennen med och som jag skulle behöva veta för att besluta om öppningsvinkel. Har jag en radda antenner med olika öppningsvinkel mm kan man naturligtvis se hur delay spread påverkas - men då är mätning av nedladdningsfart ett förnuftigare och  billigare sätt att nå målet för den enskilde användaren.

Om nu interferensnivån är låg genom att det inte finns några celler från samma operatör som visar RSRP mindre än låt oss säga tio dBm än den cell jag vill ansluta till - men signalen från den önskade cellen är låg genom att avståndet är stort så vill jag öka signalnivån och samtidigt ha en bred öppningsvinkel som tar emot multipathsignaler som möjliggör fartökning genom
MIMO. Lösningen kan då vara en basstationsantenn av sektortyp. De har öppningsvinkel horisontellt  på ca 65 grader och förstärkning på ca 18 dBi. Däremot är vertikalloben smal vilket bör göra mindre. Men  antennerna sitter i samma hölje. Man får då hoppas att multipath kompenserar för risken för högt korrelerad fading genom direkta signaler. Bäst vore egentligen två basstationsantenner monterade en bit från varandra där man bara använder en av de dubbla antennerna i varje hölje.

Det finns en någorlunda läsbar avhandling som tar upp effekten av angular spread i LTE spatial multiplexing (det vi kallar MIMO). Författaren heter Desi Pramudawati och titeln är LTE system performance in relation to wideband channel properties. Det är en pdf som jag inte kunde länka till.
Som väntat ger MIMO snabbare dataöverföring än bara korrektion av en enkel dataström med diversity. Men denna effekt träder in först vid goda signal/brusförhållanden, 10 och mer. Om då multipathspridnigen medger spatial multiplexing så kan fartökningen bli rejäl (upp mot dubblering av single stream). Men om radiovågorna når antennerna inom en smal sektor på bara ett par grader försvinner nyttan av MIMO effekten. Genom att separera antennerna kan man minska korrelationen mellan radiovågorna (egentligen mellan deras fadingmönster) och förhoppningsvis öka farten. Men det är fortfarande en fördel att ha en vid öppningsvinkel såvida interferensen kan undvikas. Man kan notera att riktningsberoende interferens från grannceller är en komplicerande faktor som inte tas upp i de teoretiska utläggningarna om nyttan av angular spread. But that matters in the life of Brian.

Avhandlingen kommer upp på siten repository.tudelft.nl om man söker på LTE

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hej,

Tillbaka till kylan, verka komma att dröja till jag kommer upp på taket.

Gman : Från början hade jag dwr i ett övervåningsfönster - många reflektioner från hus framför- mycket ostabil signal - pendlade hela tiden mellan 25 och 0 Mbps. Fick bara 1 st APN i modemet.

Testade med yagi ca 6-7 meter högre på taket - nästan fri sikt till Höllviken - ca 7 km. Blir bättre, gick att leva med - snittet blir ca 10Mbps. Både APN fungerade. Linder berättade att dessa yagi var inte centrerat på 2600MHz - så jag fick byte till panel.
Nu de flesta tiderna är jag 20+ Mbps ( installation ej klart än )
Signal på dwr var ca 40 % i fönstret - nu ligger det på 100%
RSSI ( har inte fixat RSRP än) ha alltid legat runt 70 dBi
Jag tror att på 7 km det blir inte signalen bättre med externa antenner bara stabilare- renare.


JO : DWR växlade själva mellan 2 st Cell ID - berodde kanske på cell belastning.
När jag flyttade yagi ca 10-15 grader fick jag ett nytt cell, men en av de första dök upp senare.
När jag flyttade panel ytterligare 5 - 10 grader fick jag in den allra första cell - ska testa lite mera sedan.

Bra med info sist.

Hur längt ha det nya Fritz box kommit ?

Brian

40

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

OK Brian, låter bra.

Menar du APN eller PCI? internet.telenor.se är ett APN, 137 är ett PCI.

Intet nytt om AVM6840 international version.

Jag har också tröttnat på kylan. Vi hade snöoväder här förra måndan. Kommer att vara i Etiopien ett par veckor framöver. Får se om jag får tillgång till bredband där. De har 3G och CDMA450, som Net1.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hej,

I första internet window i DWR  finns två kolumner, den ena heter APN 1 den andra APN 2.

Har gissat att det gäller det som kommer från antenna 1 ( kanske den högre ) och antenner 2

Finns en cell id i både kolumner och RSSI samt ett tabell av all data skickat och mottagit.

När jag först kopplat upp mig i fönstret var kolumn APN 2 töm

Idag är både aktiva

Konstigt att de flesta paket kommer in på APN1 och går ut på APN 1
APN 2 är bara en halv procent paket jämfört med APN 1

Brian

42

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

APN i routern har inget med antennerna att göra. De anger de båda APN som är möjiga för PLMN 2008

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

När jag kolla idag så ha APN 1 en signal på -75  och APN 2 en signal på -72

Vad betyder detta ?

Brian

44

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag blir osäker. Det verkar ju faktikt som om det rör sig om två ingångar. Vad säger manualen om APN?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Manualen har apn 1 som internet.telenor.se  och apn 2 som rtservices.telenor.se

I mitt fall - apn 1 är valde - men man ser både i menyn.

Alltså inget med antenner att göra - kanske snö/is på den ena antenna ?

Brian

46

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

brianskre4711 skrev:

Manualen har apn 1 som internet.telenor.se  och apn 2 som rtservices.telenor.se

I mitt fall - apn 1 är valde - men man ser både i menyn.

Alltså inget med antenner att göra - kanske snö/is på den ena antenna ?

Brian

APN står för Access Point Name. Det är denna gateway som används vid datatrafik. Det skulle kunna vara så att APN 1 används vid "vanlig" surf och att APN 2 används för deras IP telefoni.

Eftersom man ser trafik mängden på de olika APNerna så borde man kunna se om dom används till olika saker. Jag kan kolla lite när jag kommer hem.

Mvh
Johan

47

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag har telefoni och APN2 går det data på när jag har ett aktivt samtal, APN1 är för trafiken som går på nätverket.
APN1 och APN2 har inget med antennanslutningarna att göra.

48

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

I don´t believe it !

En ny cell id dök upp idag  28184580 =  1ae1004

Nu ha jag 4 st inom 25 - 30   grader  - alla verkar vara lika bra.

Efter 1,6 Mbps  på adsl  är livet plötsligt väldig rik med LTE - trots att mänga sändare skulle påverka negativt !

Jag skulle kanske motorisera antennerna - som en parabol - en kul grej.

Brian

49

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Ja, jag kanske skulle ta och flytta den motoriserade enmetersparabolen jag satte upp för femton år sedan i Belgien och inte längre behöver. Man kan sätta i ett 2600 huvud.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

50

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hej, ny här

Tänkte bara uppdatera mina erfarenheter av dwr-923.

Hos mig ser jag 4G masten ca 500m bort. har runt 65mbit ner och 35mbit upp. Kommer ändå montera en mastantenn och ha modemet på vinden.

Värre är det hos kompisen i tungelsta som har uppskattat ca 6km till masten,. vi har fått 4G mottagning pendlande mellan rött och grönt och ca 4mbit ner 1mbit upp. I söndags monterade vi en 18dbi mimo mastantenn. Resultatet vart väldigt bra måste jag säga. Från signalstyrka -93 utan antenn till -63 med antennen,. och hastigheten vart 45mbit ner och 20mbit upp.

Så Dwr-923 fungerar jätte bra med en bra antenn,. däremot fungerar den ej att köra i transparent mode som flera varit inne på,. har provat nästan alla firmwares och den hängers sig alltid efter en stund.... kanske löser sig i framtiden med nya firmwares

Mvh peter