1

Tråd: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Har lite funderingar till er som kör med DWR-923 som jag hoppas kunna gå svar på.

1. Vad tycker ni allmänt om den?

2. Verkar lite si och så med portforwarding tidigare, har det löst sig på senare tid med nyare firmware?

3. Går den att brygga så den fungerar endast som modem och köra en kabel till min nuvarande brandvägg?

4. Om jag skaffar en extern antenn, vilken längd på kabel mellan antenn och 923an ska jag hålla mig under för att inte försämra mottagningen.

5. Har telenor löst så man kan ha statisk IP och köra 4G eller är det endast 3G fortfarande?  Går det att köra på 4G med publik ip som man fått via dhcp  om det nu inte funkar med statiskt?

2

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Vad är bäst, en upplåst tele2 B593 eller telenors router?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

jonasolof skrev:

Vad är bäst, en upplåst tele2 B593 eller telenors router?

?

4

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

En upplåst B593 router med senate FW förefaller mig vara en mindre trasslig router än Dlinks telenorspecial. Båda funkar på 900 och 2600.

Finns det några här som kör telenor på B593?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hej,

Fick tag på 2 st 2600 yagi från J Linder på denna forum.
Pga väder har de precis kommit upp, men ej i rätt läge.
Är ca 6 km från masten.

Trots det så fick jag idag :-
LAN kopplat  mellan 17 - 26 Mbps   RSSI  (74,8)  signal -74 dbm



Men jag hade 1,7 på adsl innan - klaga inte just nu - ska fortsätta att testa över helgen då belastningen på nätet bruka sänka mig till 2-5 Mbps.


WIFI mottagning är dock märkligt.
på samma husplan ca 10m   laptop ( inssider) -72 dbm,  Samsung S2  -72 dbm, modem ip  -31 dbm
på nedreplan  ca 4m neråt ( siporex)   10 -14 Mbps    laptop  -76 dbm, Samsung S2  -72 dbm,  modem ip  -21
på nedreplan ca 14m - inget      Samsung  S2 -75 dbm

Då känns det att wifi delen på 923 är suspekt - i allafall sigmal mätare
Återkommer.

Brian

6

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

brianskre4711 skrev:

WIFI mottagning är dock märkligt.
på samma husplan ca 10m   laptop ( inssider) -72 dbm,  Samsung S2  -72 dbm, modem ip  -31 dbm
på nedreplan  ca 4m neråt ( siporex)   10 -14 Mbps    laptop  -76 dbm, Samsung S2  -72 dbm,  modem ip  -21
på nedreplan ca 14m - inget      Samsung  S2 -75 dbm

Då känns det att wifi delen på 923 är suspekt - i allafall sigmal mätare
Återkommer.

Brian

Jo WiFi är en utmaning och jag har själv routern på övervåningen, jag köpte mig en repeater och sen blev undervåningen oxå kanon.

Billigast tänkbara som funkar utmärkt:
http://www.clasohlson.com/se/WiFi-repea … r384883000

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

7

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag tycker inte någon så kallad router med internt WLAN har fungerat tillfredsställande, framförallt inte mellan våningar i huset.
DWR-923 är dock bland de sämsta jag haft, kan bero på att man prioriterat 3G/4G kommunikationen och inte WLAN.

Jag har en sån här AP kopplad mot en LAN-port.
http://www.dustinhome.se/product/501060 … SiteSeeker

Nu är det inga problem någonstans i huset, varken på övervåningen eller bottenvåningen, det går till och med bra och surfa ute på tomten. AP sitter monterad på bottenvåningen ganska centralt.

8

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

jonasolof skrev:

En upplåst B593 router med senate FW förefaller mig vara en mindre trasslig router än Dlinks telenorspecial. Båda funkar på 900 och 2600.

Finns det några här som kör telenor på B593?

Jag gör det, men jag kör allt standard, inga bryggningar eller portforwarding & det har varit mycket stabilt. Enda problem som var, var RDP på en Win8 maskin, men där fanns en "stay alive" inställning man kunde göra i registry & sedan har det inte varit nåt problem.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

9

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Don´t http://www.dvbcube.org/Smileys/jasons_smilies/a026.gif... http://www.softwareok.com/?seite=Microsoft/DontSleep

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

10 Senaste redigerad av jonasolof (2013-02-09 18:51:29)

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

RDP är väl Remote desktop, inte helt självklart. Valet av router bör väl inte spela någon roll för RDP. så länge man kommunicerar med sin PC på håll så bör den ju inte slockna, men om man vill att den ska vara igång trots att man inget gör förstår jag att det kan  bli problem. Tack Micke för tips. det vore även  intressant med mer info om registerändringen i win8.

Sammanfattningsvis så förefaller således en upplåst tele2 B593 vara bra val om man ska komma åt både 900 och 2600. den routern säljs i flera länder, dlinken bara i Sverige och det är ingen färdigutvecklad produkt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

OK  - Klarade Lördag eftermiddag - sämsta belastningen hela veckan. Mina " krökta " 2600 antenner gav mig rund 25 Mbps hela fredag och fram till kl15:00 på lördag. Sedan dalade det till 10 - sedan till 5 ( 17:00)- nu tillbaka på 12 Mbps.
Tar in 2 st signaler  - cell  28224773  - och - 30907652 - både lika stark -75dbm.
DWR inställt på 4g och 2600 MHz

Sämre med wifi - bredvid router rund -50 dbm - 8m bort -78dbm - 12m bort inget ( på modem ip det står -31dbm - HaHa ).

Så just nu ska jag fira med en liten whisky. Nästa uppdrag att koppla in min gamla Linksys 54 - eller dags att handla nytt -  eller dags för Fritzbox ?

Brian

12

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

jonasolof skrev:

RDP är väl Remote desktop, inte helt självklart. Valet av router bör väl inte spela någon roll för RDP. så länge man kommunicerar med sin PC på håll så bör den ju inte slockna, men om man vill att den ska vara igång trots att man inget gör förstår jag att det kan  bli problem. Tack Micke för tips. det vore även  intressant med mer info om registerändringen i win8.

Sammanfattningsvis så förefaller således en upplåst tele2 B593 vara bra val om man ska komma åt både 900 och 2600. den routern säljs i flera länder, dlinken bara i Sverige och det är ingen färdigutvecklad produkt.

Jag gör samma misstag som så många andra... jag förutsätter att alla vet vad jag pratar om....
Helt korrekt RDP är protokollet för Windows fjärrskrivbord, och nej, det har nog inget med routern att göra utan det sammanföll nog bara . Ny router, ny dator med Win8, ny uppkoppling med RDP.

Ja allt funkar bra med denna upplåsta B593 mot Telenor och om "proffs" börjar använda denna kombo här på forumet så kan ju icke-proffs (som jag) snylta på den kunskapen.

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

13

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Registerändringen då?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Gärna - berätta vad man gör 

28224773 =  1aead05

30907652 = 1d79d04

Fresnel på http://skarebrian.imgur.com  ( hoppas det funka )

Brian

15

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

jonasolof skrev:

Valet av router bör väl inte spela någon roll för RDP. så länge man kommunicerar med sin PC på håll så bör den ju inte slockna, men om man vill att den ska vara igång trots att man inget gör förstår jag att det kan  bli problem.

Den här boxen kanske funkar för de som har problem...
http://www.amazon.com/PI-Manufacturing- … ds=uis+322

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

16

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Micke skrev:
jonasolof skrev:

Valet av router bör väl inte spela någon roll för RDP. så länge man kommunicerar med sin PC på håll så bör den ju inte slockna, men om man vill att den ska vara igång trots att man inget gör förstår jag att det kan  bli problem.

Den här boxen kanske funkar för de som har problem...
http://www.amazon.com/PI-Manufacturing- … ds=uis+322


Bra fjärrkontroll men den verkar vara gjord för amerikanska kontakter

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

brianskre4711 skrev:

Gärna - berätta vad man gör 

28224773 =  1aead05

30907652 = 1d79d04

Fresnel på http://skarebrian.imgur.com  ( hoppas det funka )

Brian

Det där är nog 2600 sektorer men från olika master. Genom att vrida antennerna lite kanske man kan välja den ena. Kolla terrängprofilen för båda. Det vore intressant att veta vinkeln mellan riktningarna till vardera masten.

Den angivna styrkan -75 dBm är nog RSSI och irrelevant. Välj den mast som ger bäst RSRP. Försök sedan attmaximera nedladdningsfart genom ftp av stor fil.

Att få in två celler på samma band  så att routern växlar mellan dem är inget bra. Den ena cellen stör den andra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

OK. Fick kontakt med Telenor som gav mig koordinator till antenna id som visades i DWR.
Jag var på taket idag och flyttade mina yagis lite.  ( Den ena ca 5-7 grad, den andra ca 10-15 grad ).-
Den ena är fortfarande sned 15 grad nedåt - skulle vara 45 grad uppåt ) - måste borra om plåten.
Märkliga är att nu ha jag ytterligare en cell id än de två jag hade innan.

Nå väl jag låta det vara några dagar.

Ny cell på Ljunghusen ( nära Skanör ) är 28184580 = 1ae1004
Körde förbi idag på avstaånd  - ett stort vit torn med en hel del antenner på - måste vara rätt.
Kommer att ta en närmare titt på segmenterna sedan.
Signalen går till 90 % över vatten - ca 7 - 8 km har just nu -68 dbm
Inte något särskilt hastighet - runt 10 Mbps dw
Fresnel ser jätte bra ut.

Förklara lite om sänding av FTP filen (J-O)

Brian

19

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Vad han menar är att du ska testa att ladda ner en stor fil.
http://speedtest.bahnhof.se/ <-- Där finns det filer att ladda ner för att testa.
ftp://speedtest.tele2.net/ samt http://speedtest.tele2.net/ finns också.

20

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hur har du flera cell id? Växlar de efter varandra? Vilka är vinklarna mellan bäringarna från ditt hus till de olia basstationerna?

Det kan vara svårt att få antennernas riktverkan att räcka till för att plocka upp en cell mer än de andra om alla tre cellerna ligger inom en 30-45 graders sektor. Även om en cell är några dB sntarkare än en annan så växlar de inbördes pga att signalstyrkorna varierar med fading. Pröva gärnah att sätta antennerna med en meters mellanrum och den undre antennen horisontellt polariserad. Det är en vanlig rekommendation när signalerna går över vatten för vattenytan ger reflexer som ger fading (googla ordet).

Antag att tre celler kommer in lika starkt med avseende på RSRP. Bäringarna till dem är 260, 270 och 280 grader. Då kan det vara bättre att rikta antennerna något vid sidan om endera yttercellen, dvs i 250 eller 290 grader. Maxloben på yagiantenner är rätt flack i mitten men faller snabbt efter den riktning där förstärkningen minskat 3dB. Det väsentliga här är inte signalstyrkan i sig utan att  få ned interferensen, dvs framhäva en cell och trycka ner de andra. Du kanske förlorar 3dB på den du vill ha men de andra minskar 10 dB.

7 km är betydligt längre än vad cellstrukturen på 2600 är avsedd att ge som räckvidd. Även om basstationernas antenner är vinklade något nedåt för att inte cellerna ska överlappa varandra så är landskapet så öppet och flackt, eller till och med vattenyta, så signalerna går "för långt" ch resultatet blr interferens.

Definitionen av RSSI är den totala signalstyrkan av allt som sänts från alla celler inom operatörens frekvensblock. Därför indikerar RSSI alla cellerna tillsammans även om den ena eller andra just nu anges i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Telenor D-LINK DWR-923 - wifi problem

Fick just hem en D-LINK DWR-923 från telenor, har också köpt en extern riktbar antenn som ska upp på taket i helgen.
Har problem med interna nätverket... fungerar hur bra som helst några stunder men sedan tappar alla datorer (jag har ca 5 datorer uppkopplade samtidigt via wifi) internet access, signal styrkan bra mm men det går inte att surfa.
Jag har inte kollat på alla fem samtidigt men om jag sitter med telefonen i handen, datorn i knät och tableten bredvid mig får de problem samtidigt.

(Jag upplever det oftast i källaren men jag har ändå en signal styka på runt -50 vilket jag tycker borde fungera, sitter jag med datorn bredvid routern som jag gör nu har jag -48 så det borde vara försumbart att man är i källaren....)

Förnyar jag ip så får de ofta inget ip tills routern hickar till och allt fungerar bra igen. Det händer några gånger om dagen vilket är grymt irriterande.

Några ideer om vad det kan bero på?

22

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

OK   Fidde  /  J-O

FTP  test  - ( jag anta att man ta tiden för nedladdningen ?)

Tele 2  gav 25,8 Mbit/s   ( 100 MB)
Bahnhof gav 33,3 Mbit/s  ( 100 MB)
Vanlig Speedtest.net gav 21  Mbit/s

Efter senaste flyttning av yagis ha jag bara en cell hela tiden i DWR - nu 36 timmar

Jag ha 1 m emellen yagis

Nederste är i horizontal läge

Överste sitta sned ( feltänk av mig vid uppborrning av fäste - i vertikal läge men peka nedåt 15 grader )

Verka inte påverka result så mycket - men ska rättas upp snart till + 45 grader.

Inte heller påverkas resultat nu med en cell jämfört med ett växlande mellan två celler.

Mottagning hellre följer användningsmodell ( företagare i veckan, privat till helgen osv)

Jag ha loggat tisdag till fredag som mycket bra mellan 15- 26 Mbps
Lördag tom Måndag  10 Mbps ( kanske många system uppdateras på måndagar ?)

Jag ska få 2 st panel antenner idag eller imorgon - hoppas jag kan komma upp på taket innan jag rese bort en vecka.

Då kan jag jämföra.

Brian

23

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag förstår inte det där om antennen som nu pekar ned 15 grader och som ska peka upp 45 grader. Upp?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Jag förstår inte det där om antennen som nu pekar ned 15 grader och som ska peka upp 45 grader. Upp?

Antennerna bör vara monterade som visas i denna youtube video. Bra avstånd, rätt polarisering.

http://m.youtube.com/#/watch?v=RrfFOCum … &gl=GB

Vad är det för panelantenner?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: Lite funderingar om DWR-923, telenor och extern antenn.

Hej,

Jo, 45 grader.

Jag ha fattat från all diskussion att man från en lodrätt mast, vinklar upp den ena 45 grader i vertikal array  och den andra vinklas nedåt 45 grader i horizontal array - då blir det 90 grader, samt 1 m emellan.

Det blir sedan samma med patch antenner.

/
   1 m
\

Jag råkade borra plåten fel så den övre hamnade 15 grader neråt  - fingrarna bli iskalla - så jag vänta tills det bli varmare.


Läst i Australien att de utgår från att masten är på 45 grader  dvs att yagis pinnar är på 45 grader - men också på 90 grader.


http://www.google.com/search?hl=sv& … mp;bih=581   

ca 17 rader ner

http://www.google.com/search?hl=sv& … mp;bih=581

ca 12 rader ner

vet ej hur man ladda upp fotos

    ????

Jag tror det är samma panel som Mattallicaman ha - från J Linder

Brian