26

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Har du prövat att göra nedan.


Prestandaproblem

Min hastighet mot Internet är inte lika bra i routern som med USB-modemet direkt i en dator


• Kontrollera att du använder EXAKT samma APN i routern som i datorn.

• Kontrollera att du har USB-modemet i precis samma läge och vinkel när du testar hastigheten i router respektive dator. Helst med hjälp av en USB-kabel med fot.

• Om du använder ett 4G-modem, se till att du skapar ett avstånd på minst 50 cm mellan routern och modemet för att undvika störningar mellan 4G och WLAN.

• Om du använder WLAN, kontrollera även hastigheten med nätverkskabel till en LAN-port.

• Koppla ifrån alla andra datorer och enheter eftersom de kan ladda ner uppdateringar i bakgrunden.

• Kontrollera att båda routern och modemet har senaste firmware installerat.

• Gå till System -> Network Settings och kryssa ur Let the router select safe settings. Välj rätt förinställning (3G General or Net1/ICE.net/CDMA). Klicka Save settings och gå in på Restart för att starta om routern.



Om inget av ovanstående hjälper kan det hända att du måste sätta MTU manuellt. Se följande fråga för information om hur du går till väga.



Hur tar jag reda på och sätter rätt MTU manuellt?


Om anslutningen brukade fungera med bra hastighet men inte längre är det möjligt att operatören har ändrat MTU (Maximum Transmission Unit) för anslutningen. Detta kan ske för att försöka optimera hastigheten eller kompensera för olika störningsmoment och kan därmed vara både tillfälligt eller permanent. Oftast hanteras eventuella ändringar automatiskt när du använder modemet direkt i en dator men det kan hända att du måste göra ändringen manuellt i routern.



Så här tar du reda på rätt MTU-värde med hjälp av Windows-programmet SG TCP Optimizer för att sedan ställa in det i routern:

• Sätt i USB-modemet direkt i din dator och anslut till Internet.

• Ladda ner SG TCP Optimizer: http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe

• Starta programmet och gå till fliken MTU/Latency.

• Klicka på knappen Largest MTU.



• När testet är klart kommer det stå "You can set your MTU to...." längst ner.

• Logga in i routern och gå till sidan System -> Network Settings och kryssa ur "Let router use safe settings". Fyll i fälten MTU och MRU med värdet du fick från TCP Optimizer.

• Kryssa i Enable MSS Clamping.

• Klicka Save settings och starta sedan om routern med USB-modemet inkopplat.

27

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Har du sett om det finns någon ny firmware till ditt modem

28

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

thomson69 skrev:

Har du sett om det finns någon ny firmware till ditt modem

Tack för dina seriösa inlägg. Vill inte vara otacksam, men så här skall man inte behöva tänka som kund. Den kunskapen har jag inte.
Jag har gjort det du skriver om, frånsett kabel, ligger på vinden. Som ett test, ok, men då är hela idén borta. Men du menar säkert som ett test? Tycker ändå att 62 Mbit/s ner i datorn och 8 Mbit/s ner i routern, är anmärkningsvärt.
Det trådlösa är mest för min Ipad. Det eländet är ju låst på alla sätt och vis.
Mitt modem är nytt, har inte tänkt på att kolla uppdatering, skall göra det ikväll.

29

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Firmware till 4Gr  6.2.2

http://www.dovado.com/sv/support/mjukvara

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )