1

Tråd: Dovado 4GR+Huawei e392

Har läst ett antal inlägg om problem med kombinationen. Modemet direkt i min PC ger höghastighet. I min router halveras hastigheten. Har provat de förslag som Dovado tipsar om, ingen skillnad. Problemet finns inte med mitt 3G, e1750.

Kan inte hitta någon lösning på olika forum. Bara att lägga ner?

2

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

E1750 och E392 är rätt stor skillad.
Att jämföra ett 7.2Mbit/s modem med 100Mbit/s är inte rättvist. smile

Du har senaste firmware antar jag och du kör med kabel för att få så liten förlust som möjligt?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

kör för stunden e392 + 4gr med senaste fw i routern... funkar... men det här med kabel mellan modem och router har jag provat i början enligt anvisningar...men det var med e398 för det skulle vara väldigt strömkrävande.....men funktionsmässigt så har i alla fall jag inte märkt någon skillnad med eller utan kabel mellan modem/router.....ovsett modem

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

4

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

4G modemen bör flyttas en liten bit från routern också, då wifi på 2,4Ghz och LTE (4G) på 2,6Ghz kan störa varandra.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av svempa (2013-03-02 17:55:15)

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Andreas skrev:

E1750 och E392 är rätt stor skillad.
Att jämföra ett 7.2Mbit/s modem med 100Mbit/s är inte rättvist. smile

Du har senaste firmware antar jag och du kör med kabel för att få så liten förlust som möjligt?

Senaste firmware, ja. Kabel, nej. Inte rättvist? Nej, det var bara vad jag använt, ingen jämförelse. Måste jag använda kabel är hela idéen borta. Vill ha routern på ett lämpligt ställe och surfa trådlöst. Måste jag ha kabel, är ju hela kombinationen felaktig/olämplig för mig. Har använt en förlängning mellan router och modem, ca 3 meter.
Nu är jag inte nätverkstekniker, bara hyfsad normalanvändare. Ställs det specialkrav, är ju inte kombinationen för gemene man.

Kanske borde tillagt: modem i pc=62 Mbit/s ner, med förlängning i router 29Mbit/s ner, modem i router 8 Mbit/s ner.

6

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Andreas skrev:

4G modemen bör flyttas en liten bit från routern också, då wifi på 2,4Ghz och LTE (4G) på 2,6Ghz kan störa varandra.

Testat ca 3 meter.

7

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Ger upp. Även med gamla modemet kopplade routern upp och ner väldigt ofta, oavsett firmware. Mailade Dovado, där sover man. Routern nerpackad, köper något som fungerar. Efter allt som går att Googla fram, förstår jag att Dovado 4GR inte är för vanligt folk. Kan man inte köpa, packa upp och ansluta, så måste det vara något fel.

8

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

svempa skrev:
Andreas skrev:

E1750 och E392 är rätt stor skillad.
Att jämföra ett 7.2Mbit/s modem med 100Mbit/s är inte rättvist. smile

Du har senaste firmware antar jag och du kör med kabel för att få så liten förlust som möjligt?

Senaste firmware, ja. Kabel, nej. Inte rättvist? Nej, det var bara vad jag använt, ingen jämförelse. Måste jag använda kabel är hela idéen borta. Vill ha routern på ett lämpligt ställe och surfa trådlöst. Måste jag ha kabel, är ju hela kombinationen felaktig/olämplig för mig. Har använt en förlängning mellan router och modem, ca 3 meter.
Nu är jag inte nätverkstekniker, bara hyfsad normalanvändare. Ställs det specialkrav, är ju inte kombinationen för gemene man.

Kanske borde tillagt: modem i pc=62 Mbit/s ner, med förlängning i router 29Mbit/s ner, modem i router 8 Mbit/s ner.


med kabel så menades nog kabel mellan modem o router(kort bit)...ej mellan router o dator smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av Jonny (2013-03-03 10:07:21)

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

svempa skrev:

Ger upp. Även med gamla modemet kopplade routern upp och ner väldigt ofta, oavsett firmware. Mailade Dovado, där sover man. Routern nerpackad, köper något som fungerar. Efter allt som går att Googla fram, förstår jag att Dovado 4GR inte är för vanligt folk. Kan man inte köpa, packa upp och ansluta, så måste det vara något fel.


kör du på 3g så är det ett vanligt fenomen...blev bättre med 4g= mycket stabilare...sedan är det massor av olika saker som påverkar.

1.belastning i området på masten. kan vara bättre o sämre med olika operatörer i samma område
2 körs med externa antenner ?
3 hur långt till mast
4 skog ,berg, o dyl

skulle tro att felet ej ligger i din utr utan på din leverantör.
har du provat annan router?
Tp-link har billiga runt 300:-....finns på jula o netonnet....be att få köpa på öppet köp....prova.....funkar ej?....lämna tillbaka

MR3420..... finns i version 1....och i version 2(senaste)
på deras hemsida finns info om vilka modem som går till dom

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

10

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

En dålig tre meter lång USB kabel kan göra att modemet trasslar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

kör med modem direkt i router =inga problem

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

12

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Jag har kört med E392 och 4GR i en månad utan att märka något avbrott. 60mbit. 83-87% signal.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

13

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Jonny skrev:
svempa skrev:
Andreas skrev:

E1750 och E392 är rätt stor skillad.
Att jämföra ett 7.2Mbit/s modem med 100Mbit/s är inte rättvist. smile

Du har senaste firmware antar jag och du kör med kabel för att få så liten förlust som möjligt?

Senaste firmware, ja. Kabel, nej. Inte rättvist? Nej, det var bara vad jag använt, ingen jämförelse. Måste jag använda kabel är hela idéen borta. Vill ha routern på ett lämpligt ställe och surfa trådlöst. Måste jag ha kabel, är ju hela kombinationen felaktig/olämplig för mig. Har använt en förlängning mellan router och modem, ca 3 meter.
Nu är jag inte nätverkstekniker, bara hyfsad normalanvändare. Ställs det specialkrav, är ju inte kombinationen för gemene man.

Kanske borde tillagt: modem i pc=62 Mbit/s ner, med förlängning i router 29Mbit/s ner, modem i router 8 Mbit/s ner.


med kabel så menades nog kabel mellan modem o router(kort bit)...ej mellan router o dator smile

Ok, men det har jag svarat på, för säkerhets skull.

14

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Ok, nu kom jag med 2 saker. Hastigheten är det primära, det andra vet jag inte eftersom e392 inte funkar bra med min router. Har ingen aning om vad jag skall göra, mer än att routern ligger i ett skåp nu.
Det måste ju finnas en anledning till att man får så många träffar på Dovado 4GR och problem. Man skall inte behöva vara nätverkstekniker för att kunna använda en vanlig köpt produkt. Eftersom en del av er inte har problem, måste det ju vara ett kvalitetsärende. Jag är inte särskilt ung, så när jag köper något kräver jag att det fungerar, utan krångel.

15

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

4gr hadde när den kom seriösa problem med de interna drivrutinerna m.m.
Sedan är mobila bredband löjligt komplicerat då operatörerna mörkar saker och hävdar andra saker som dom inte kan uppfylla i sina nät.

Sedan använder operatörerna billigaste modemen i sin bundling med abonnemangen.
Huawei är väldigt olika/ojämn kvalitet mellan modemen.
Jag gjorde en test några år sedan med en bunt av modem samma modell osv och hastigheten skilde sig 50% mellan modemen.

Att koppla ett usb modem i en router kommer att generera lägre hastighet då tex routern adderar latency, speciellt vid anslutning med wifi mot routern.

Om du har problem med din 4gr från dovado, kontakta dovado direkt via tex facebook eller epost via deras webbsida.
Dom kommer att vilja ha en logg osv från routern.

Dovado har flyttat från detta forum till facebook, så om du vill ha kontakt med dom så är detta forum inte rätt ställe.
:-)

16

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Om jag får jämföra. Jag kör idag Doma mot E392 och får jämfört med 4GRlite sämre download, men konstigt nog aningen bättre upload. Jag tycker E392 är ett betydligt bättre modem än E398. Förutom att E3276 är cat4, så tycker jag E392 slår det också.
Jag testade ett E3276 och fick bättre hastigheter, en bit över 80 kunde jag klämma ur det, men pingen blev 33-34ms
Med nuvarande setup E392 och Doma, har jag svarstid oftast mellan 20 och 23 ms. Eftersom jag med en E392 och en 4gr kan klämma ut 60mbit om inte nätet är hårt belastat, så föredrar jag kort svarstid framför några ytterligare mbit som jag inte behöver.
Det jag har nu skulle räckt för att göra hela kvarterat glada för 5 år sen :-)
Anledningen till att jag gillar Dovados routrar är att jag aldrig kunnat göra jämförelsen ovan med en dedikerar 3/4G router. Jag har haft 4GR sen den var ny, körde den som router mot adsl, med mobilt bredband som backup. Modemet som satt i den klarade 7,2 mbit. Via jobbet testade jag en Ericsson W25, den är fortfarande inte snabbare än 3,6. Uppgraderingen till 7,2 har aldrig fungerat. 4GR klarar fortfarande marknadens snabbaste modem, flera år efter den kom på marknaden.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

17

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Jonny skrev:
svempa skrev:

Ger upp. Även med gamla modemet kopplade routern upp och ner väldigt ofta, oavsett firmware. Mailade Dovado, där sover man. Routern nerpackad, köper något som fungerar. Efter allt som går att Googla fram, förstår jag att Dovado 4GR inte är för vanligt folk. Kan man inte köpa, packa upp och ansluta, så måste det vara något fel.


kör du på 3g så är det ett vanligt fenomen...blev bättre med 4g= mycket stabilare...sedan är det massor av olika saker som påverkar.

1.belastning i området på masten. kan vara bättre o sämre med olika operatörer i samma område
2 körs med externa antenner ?
3 hur långt till mast
4 skog ,berg, o dyl

skulle tro att felet ej ligger i din utr utan på din leverantör.
har du provat annan router?
Tp-link har billiga runt 300:-....finns på jula o netonnet....be att få köpa på öppet köp....prova.....funkar ej?....lämna tillbaka

MR3420..... finns i version 1....och i version 2(senaste)
på deras hemsida finns info om vilka modem som går till dom

Nu kanske man inte kan jämföra så, har inte kunskapen, men 3G har aldrig varit något problem. Dvs, jämförelser mellan direkt i pc och i router. Problemet kom med 4G. Masten är prick 80 meter bort, helt öppet. Hastigheten i pc är bra, då kan det ju inte bero på geografi mm.

18

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

G-Man skrev:

4gr hadde när den kom seriösa problem med de interna drivrutinerna m.m.
Sedan är mobila bredband löjligt komplicerat då operatörerna mörkar saker och hävdar andra saker som dom inte kan uppfylla i sina nät.

Sedan använder operatörerna billigaste modemen i sin bundling med abonnemangen.
Huawei är väldigt olika/ojämn kvalitet mellan modemen.
Jag gjorde en test några år sedan med en bunt av modem samma modell osv och hastigheten skilde sig 50% mellan modemen.

Att koppla ett usb modem i en router kommer att generera lägre hastighet då tex routern adderar latency, speciellt vid anslutning med wifi mot routern.

Om du har problem med din 4gr från dovado, kontakta dovado direkt via tex facebook eller epost via deras webbsida.
Dom kommer att vilja ha en logg osv från routern.

Dovado har flyttat från detta forum till facebook, så om du vill ha kontakt med dom så är detta forum inte rätt ställe.
:-)

Jag har mailat dem, utan att få svar. Så Dovado är inte aktuellt i fortsättningen. Måste man hålla på så här, jag är inte ensam, borde produkten sålts som beta. Klanderfri har den aldrig varit, se tråden.

19

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Ljungdahl skrev:

Om jag får jämföra. Jag kör idag Doma mot E392 och får jämfört med 4GRlite sämre download, men konstigt nog aningen bättre upload. Jag tycker E392 är ett betydligt bättre modem än E398. Förutom att E3276 är cat4, så tycker jag E392 slår det också.
Jag testade ett E3276 och fick bättre hastigheter, en bit över 80 kunde jag klämma ur det, men pingen blev 33-34ms
Med nuvarande setup E392 och Doma, har jag svarstid oftast mellan 20 och 23 ms. Eftersom jag med en E392 och en 4gr kan klämma ut 60mbit om inte nätet är hårt belastat, så föredrar jag kort svarstid framför några ytterligare mbit som jag inte behöver.
Det jag har nu skulle räckt för att göra hela kvarterat glada för 5 år sen :-)
Anledningen till att jag gillar Dovados routrar är att jag aldrig kunnat göra jämförelsen ovan med en dedikerar 3/4G router. Jag har haft 4GR sen den var ny, körde den som router mot adsl, med mobilt bredband som backup. Modemet som satt i den klarade 7,2 mbit. Via jobbet testade jag en Ericsson W25, den är fortfarande inte snabbare än 3,6. Uppgraderingen till 7,2 har aldrig fungerat. 4GR klarar fortfarande marknadens snabbaste modem, flera år efter den kom på marknaden.

Du har ju haft tur(?), men enl Google är vi många som har problem. Nu köpte jag en router, i tron att det skulle fungera, så blev det inte. Jag hör till kundgruppen, fungerar det inte=soptunnan.

20

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Do'vA'do gav tidigare super support via detta forum, och det är slut efter dom lämnade det.

Fungerar saker ej, lämna tillbaka det då detta är enda sättet att påverka företag normalt sett.

21

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

G-Man skrev:

Do'vA'do gav tidigare super support via detta forum, och det är slut efter dom lämnade det.

Fungerar saker ej, lämna tillbaka det då detta är enda sättet att påverka företag normalt sett.

Har läst svaren som Dovado gett i forumet tidigare. Särskilt om ofta återkommande nedkoppling, som jag haft. Såvitt jag begripit, och även de som ställt frågorna, har inte svaret löst problemen. Mest uppdateringar som föreslagits, som inte löst problemen. Jag har iaf inte fått kläm på det.

Tror att min router är från 2010. Kommer inte ens ihåg var jag köpte den. Har bara bredband kontant, eftersom jag är periodsurfare. Nu sitter e392 i min laptop, 10 månadsGB i tel, behöver ingen router. Hade det enbart för min Ipad, men det var ett mer meningslöst köp än routern, ligger i ett skåp. Gillar inte äpplen.

22

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

Ps,
Gillas inte heller maskätna äpplen, oavsett hur man ommålar logos..  ;-)

Man kan till dovados cred iaf säga att dom fixade saker som kunde fixas, och supportade sina gamla prylar längre än andra märken.

Men 4gr var ett sorgebarn, och lämnade "beta stadiet för tidigt", jag påpekade att något inte var ok tidigt till dovado. Och det var klara problem med drivrutinerna till hårdvaran, då även andra routrar med samma typ av specifikationer hadde samma problem med sin hårdvara senare.
Så inte helt dovados fel, samma problem som är i nästan alla hypade/nät prylar, alldeles för bråttom att få ut produkterna till försäljning.

23

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

G-Man skrev:

Ps,
Gillas inte heller maskätna äpplen, oavsett hur man ommålar logos..  ;-)

Man kan till dovados cred iaf säga att dom fixade saker som kunde fixas, och supportade sina gamla prylar längre än andra märken.

Men 4gr var ett sorgebarn, och lämnade "beta stadiet för tidigt", jag påpekade att något inte var ok tidigt till dovado. Och det var klara problem med drivrutinerna till hårdvaran, då även andra routrar med samma typ av specifikationer hadde samma problem med sin hårdvara senare.
Så inte helt dovados fel, samma problem som är i nästan alla hypade/nät prylar, alldeles för bråttom att få ut produkterna till försäljning.

Möjligt som skriver, men jag har aldrig fått svar på mail. Då skall man inte ha kunder heller.

Ditt inlägg är precis vad jag gissat. När det gäller Dovado 4GR, är det ju Dovados fel, men jag förstår vad du menar. Väldigt OT, men jag har haft några HTC tel, no more. Inte tar man mycket ansvar för betaprylarna. Men, pryltokig som jag är, köper jag ofta nya grejer, och då blir det så här.
Är nyare routrar bättre, eller är det fortfarande på vinst och förlust? Använder min Ipad enbart som navigator numer, trådlöst.

24

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

om du vill få svar på vinst och förlust av en kund så blir nog utslaget missvisande så fråga andra/fler användare.

men routrarna funkar ok för mig så, och har några stycken, vissa har gått dygnet runt sedan ~2007.
men då dovados routrar saknar vpn funktioner så har jag även en bunt andra, ibland bakom dovados routrar.
dessa kör mestadels wrt, men även egen linux som router.
säkerligen är 99% av alla routrar linuxbaserade som säljs.

25

Sv: Dovado 4GR+Huawei e392

G-Man skrev:

om du vill få svar på vinst och förlust av en kund så blir nog utslaget missvisande så fråga andra/fler användare.

men routrarna funkar ok för mig så, och har några stycken, vissa har gått dygnet runt sedan ~2007.
men då dovados routrar saknar vpn funktioner så har jag även en bunt andra, ibland bakom dovados routrar.
dessa kör mestadels wrt, men även egen linux som router.
säkerligen är 99% av alla routrar linuxbaserade som säljs.

Kunder och användare är samma sak. Eller vad menar du? Vinst eller förlust/tur eller otur. Nu har jag lagt ner funderingarna ang router, kommer inte att använda någon.