76 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-02-06 15:00:00)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

ok... så nu kör du med panel+ 24dBi tplinken tillsammans?

så 2 st av tplinken är ganska intressant då smile

ja jag kör med en panelantenn och en galler antenn. men skulle helt klart rekomendera 2st gallerantenner om man nu har plats för dom.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

77

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Bra pris för gallerantenner. Det går att bygga om antennhuvudet så att man vinner några dB till. Jag hade en länk om det för några månader sedan.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

78

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jag har hittat några sådana beskrivningar efter en del googling men är tveksam till att man kan få ut någe mer än det som redan är.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

79

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jag fick idag svar från telenor på felanmälan som gjordes för ett antal månader sedan.
här ar svaret

"Hej!

Tack för ditt e-mail!
Våra system tekniker har felsökt färdigt och har konstaterat att det har med täckningen att göra, anledningen till att det har fungerat bra tidigare och inte nu är att du har legat i utkanten på täckningen och i samband med att det har blivit mer kunder i området så krymper våra täckningsområden.
Vi har inte planerat några utbyggnader de närmsta 3 månaderna och kan ej i dagsläget åtgärda problemet."

jag tycker det låter konstigt att täckningen skulle göra att jag skulle ha endast 1-3 mbit/s dl kvällar och helger under tider med hård belastning med andra ord men nätter och förmiddagar 9-12 mbit/s dl. ul ligger alltid på 8-10mbit/s ping 19-28 ms.
samma hastigheter gäller även om jag åker närmare masten.

och dessa signal data har jag hemma har även mailat dom tillsammans med tp-tester till telenor.
Nätverksnamn: Telenor SE
RSSI: >= -51dBm
Cell-ID:  4C89D01
PS-nätverksanslutning: Ansluten
RSRP: -70
RSRQ: -3
PCI: 432

tycker inte deras förklaring känns vettig alls.

men nu har jag fått en kompensation från dom som jag är nöjd med och jag har löst mina problem på annat sätt.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

80

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

De är larvigt att påstå att RSSI -51 dBm, RSRP -80 och RSRQ -3 skulle ange att man ligger i utkant av sektorn. Det visar snarare att man ligger närmre än cellens mitt. Däremot är förmodligen cellen överbelastad delar av dygnet och det vill de inte tillstå. Det är en 900-sektor eftersom slutsiffran i Global ID är 01 och kapaciteten räcker inte till. Kanske brister även matningen till masten i kapacitet.

Klar fördel att kunna få förbindelsen på 2600 istället.

Såg på nyhetssidorna att tele2/telenor drar igång tester med LTE 1800 nu i Malmö mm. Det kommer att avlasta 900-bandet som inte har någon framtid för sig om bandbredden bibehålls till 5 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

81 Senaste redigerad av Discover (2013-02-11 03:46:02)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jonasolof skrev:

De är larvigt att påstå att RSSI -51 dBm, RSRP -80 och RSRQ -3 skulle ange att man ligger i utkant av sektorn. Det visar snarare att man ligger närmre än cellens mitt. Däremot är förmodligen cellen överbelastad delar av dygnet och det vill de inte tillstå. Det är en 900-sektor eftersom slutsiffran i Global ID är 01 och kapaciteten räcker inte till. Kanske brister även matningen till masten i kapacitet.

Klar fördel att kunna få förbindelsen på 2600 istället.

Såg på nyhetssidorna att tele2/telenor drar igång tester med LTE 1800 nu i Malmö mm. Det kommer att avlasta 900-bandet som inte har någon framtid för sig om bandbredden bibehålls till 5 MHz.


Anledningen till att de har 15 MHz på Gotland i 900 MHz bandet var väl för att det var något test ?

Jag tror ju att de kommer att bli 15 MHz i övriga 900 bandet också i nätet när det är färdigbyggt.

Jämför t.ex täckningskartorna, Telenor har GPRS täckning på flera platser där det bör vara 4G också,
så jag tror att Telenor iaf har gamla GSM basar igång fortfarande fast det finns 4G 900 utbyggt på samma plats, eller i närheten.

Se bilden, Har inte 4G 900 i stort sett samma räckvidd som GPRS ?

http://forumbilder.se/CDBTG/telenor-900-bandet.jpg


Jag skulle ju ev kunna sätta SIM-kortet från Telenor i en mobiltelefon som jag låser till 2G,
och så låser jag min 4G mobil till 2G, då ser man ju om Telenor & Tele2 har EDGE på samma plats osv.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

82

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Discover skrev:
jonasolof skrev:

De är larvigt att påstå att RSSI -51 dBm, RSRP -80 och RSRQ -3 skulle ange att man ligger i utkant av sektorn. Det visar snarare att man ligger närmre än cellens mitt. Däremot är förmodligen cellen överbelastad delar av dygnet och det vill de inte tillstå. Det är en 900-sektor eftersom slutsiffran i Global ID är 01 och kapaciteten räcker inte till. Kanske brister även matningen till masten i kapacitet.

Klar fördel att kunna få förbindelsen på 2600 istället.

Såg på nyhetssidorna att tele2/telenor drar igång tester med LTE 1800 nu i Malmö mm. Det kommer att avlasta 900-bandet som inte har någon framtid för sig om bandbredden bibehålls till 5 MHz.


Anledningen till att de har 15 MHz på Gotland i 900 MHz bandet var väl för att det var något test ?

Jag tror ju att de kommer att bli 15 MHz i övriga 900 bandet också i nätet när det är färdigbyggt.

Jämför t.ex täckningskartorna, Telenor har GPRS täckning på flera platser där det bör vara 4G också,
så jag tror att Telenor iaf har gamla GSM basar igång fortfarande fast det finns 4G 900 utbyggt på samma plats, eller i närheten.

Se bilden, Har inte 4G 900 i stort sett samma räckvidd som GPRS ?

http://forumbilder.se/CDBTG/telenor-900-bandet.jpg


Jag skulle ju ev kunna sätta SIM-kortet från Telenor i en mobiltelefon som jag låser till 2G,
och så låser jag min 4G mobil till 2G, då ser man ju om Telenor & Tele2 har EDGE på samma plats osv.


De var som f@n!

jag som var helt säker på att man fick EDGE hos Telenor hade fel, iaf i centrala Gävle nu på morgonen:

Samsung Galaxy S2 låst till GSM med Telenor:

http://forumbilder.se/CDBTG/2013-02-11-04-53-44.png


Samsung Galaxy S3 LTE låst på GSM med Tele2:

http://forumbilder.se/CDBTH/2013-02-11-04-54-36.png

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

83

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jonasolof skrev:

De är larvigt att påstå att RSSI -51 dBm, RSRP -80 och RSRQ -3 skulle ange att man ligger i utkant av sektorn. Det visar snarare att man ligger närmre än cellens mitt. Däremot är förmodligen cellen överbelastad delar av dygnet och det vill de inte tillstå. Det är en 900-sektor eftersom slutsiffran i Global ID är 01 och kapaciteten räcker inte till. Kanske brister även matningen till masten i kapacitet.

Klar fördel att kunna få förbindelsen på 2600 istället.

Såg på nyhetssidorna att tele2/telenor drar igång tester med LTE 1800 nu i Malmö mm. Det kommer att avlasta 900-bandet som inte har någon framtid för sig om bandbredden bibehålls till 5 MHz.

jag har ganska svår att tro att det är en teknikers utlåtande om problemet. det är nog snarare något dom snabbt skrivit ihop på kundservice för att bli av med mitt tjat och gnäll efter ganska många samtal och mail.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

84 Senaste redigerad av Jonny (2013-02-11 07:24:21)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

eftersom du nämnde kompensation tidigare---får man fråga vad dom erbjöd dig wink
(har nu beställt en gallerantenn 24dBi med)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

85

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

eftersom du nämnde kompensation tidigare---får man fråga vad dom erbjöd dig wink
(har nu beställt en gallerantenn 24dBi med)

eftersom jag gjorde felanmälan för ca 5 månader sedan så erbjöd dom mig 5 månadsavgifter som kompensation.

härligt hoppas att det funkar lika bra för dig som det gör för mig. vilket det borde göra eftersom jag i vänge fick uppkoppling på samma mast som jag har hemma fast utan antenner och med modemet i bilen. och med tanke på att du bor närmare masten än vad jag gör så bör det bli bra bara det inte finns nån kulle, berg eller för mycke skog i vägen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

86

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

bra för dig med gratis internet ett tag.... ja jag tror det är lite närmare masten men visserligen bor jag på vangsbyhöjden men har både skog och hus i vägen o granne uppe på så vi får se....borde inte bli sämre än det jag har nu ialla fall.... friskt vågat hälften vunnet:)

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

87

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

bra för dig med gratis internet ett tag.... ja jag tror det är lite närmare masten men visserligen bor jag på vangsbyhöjden men har både skog och hus i vägen o granne uppe på så vi får se....borde inte bli sämre än det jag har nu ialla fall.... friskt vågat hälften vunnet:)

ja verkligen det var ju verkligen en riktig chansning för mig också att under dom förutsättningar jag har med avstånd och natur att då chansa med en antenn som inte är gjord för den frekvens jag använder den på men tydligen blev det väldigt lyckat smile

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

88

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Eller två gallerantenner...

Ett intressant experiment vore två paraboler med nittio grader åtskillnad och så vrider man detta arr för att se om det finns ett tydligt optimum i fart där polarisationerna stämmer in med mastens antenners. Optimalt mimo läge således.

Särskilt intressant när det är skog emellan och avståndet långt. Hur tydligt utslag ger anpassning av mottagande antenner till de sändandes +/- 45 grader mot vertikalen?. För egentligen ska en antenn horisontell t och en vertikalt polariserat inte medge mimo eftersom varje mottagarantenn tar emot båda sändarantennernas signaler med 3dB förlust pga fyrtiofemgradersvridningen. Då blir der ingen åtskillnad mellan tx0 och tx1 på sektorn. Även vinsten av polaritetsdifferentiering blir begränsad.

Men det gäller att inte ligga i en sektorgräns.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

89

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jonny: har du fått din antenn än?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

90

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jo..fck mail från dom i går....ska hämta idag på webbhallen.... har dock ingen kabel ännu då jag inte vet  vilken kontakter jag ska ha.....kanske webbhallen har

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

91

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Ja då har man all utr hemma antenn+kabel+adapter
så nu ska det bara monteras....är lite spännande för o se om det fungerar lika bra som för @metallicaman

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

92

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

Ja då har man all utr hemma antenn+kabel+adapter
så nu ska det bara monteras....är lite spännande för o se om det fungerar lika bra som för @metallicaman

vad roligt hoppas verkligen det kommer att fungera bra för dig.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas