1

Tråd: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Har Telenor.. ligger ca 8 km utanför Uppsala... och deras 4g 900 mhz är ett skämt.
hade från början runt 16-18 mb på ett 32mb abonenmang vilket är helt okey.... sedan har allt gått ner sig mer o mer.. skrivandets stund 1.9mb in och 3.65  ut...

Man undrar ju.... kan inte vara så att alla runt omkring gått till Telenor och att det är överbelastat..nä man får göra något..
@Metalicaman_1.......hur går din lina?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

2

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Kan vara ditt SIM kort som är trasigt

Telenor E398 80Mbit-Dovado Tiny (bridge mode)-Wndr3700 med DD-WRT

3

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Hur mycket data har du använt? är det helt enkelt inte så att spärren gått i?

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

4

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

nja.... data sista månaden varrunt 80gb.... om spärr skulle gått in så bör det vara runt 0.5 ner...ligger lite högre....
fast man unrar om det kan vara så att spärren dras åt mer o mer ju närmare gränsen man ligger..... dvs dynamisk gräns...för att slå tll vid 100gb.... hört talas om sådan strypning?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

5

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Dom har driftstörningar i Uppsala området

6 Senaste redigerad av guineapig (2013-01-23 19:23:32)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Dum fråga kanske men har du startat om Routern/modemet? jag undrar för det är ofta så att min spärr ligger i när den inte ska  men det räcker oftast med en omstart så släpper den.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

7

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

*jo startat om åch då ligger hastigheten på runt 10-12 en stund men sedan ner igen....
*kollade deras driftinfo....men inget vad jag kan se

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

8

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

Har Telenor.. ligger ca 8 km utanför Uppsala... och deras 4g 900 mhz är ett skämt.
hade från början runt 16-18 mb på ett 32mb abonenmang vilket är helt okey.... sedan har allt gått ner sig mer o mer.. skrivandets stund 1.9mb in och 3.65  ut...

Man undrar ju.... kan inte vara så att alla runt omkring gått till Telenor och att det är överbelastat..nä man får göra något..
@Metalicaman_1.......hur går din lina?

jag har låga hastigheter även jag. den masten vi kör på är överbelastad utan tvekan. på dagar och nätter ligger man på över 10 mbit/s ul och dl men mellan ca kl 16 och 23 ner mot 1 mbit/s samma sak varje dag.
jag har även beställt ett comviq 4g kontantkort för att kolla om det är samma problem även där och kan konstatera att det är exakt samma problem (vilket inte är så konstigt då det är samma nät) förutom att jag med kontantkortet även hade problem med nerkopplingar ganska ofta.
felanmälan finns på masten sedan 3-4 månader och jag har tjatat på dom ett antal gånger sedan dess. jag har även tagit kontakt med comviqs kundtjänst angående den masten eftersom jag nu hade ett kontantkort

jonny har du föresten testat låsa ditt modem på 2600 mhz och riktad dina antenner mot stenhagen? jag va nämligen ute på en tur med laptop och modem idag för att testa våran mast vi kör på och försöka leta reda på lite 2600 mhz master/antenner och i vänge på gamla sala vägen närmast uppsala så hade jag uppkoppling på 2600 mhz 30-38 mbit/s enligt bredbandskollen. samma mast får jag även kontakt med hemma med mina poynting riktade mot stenhagen men utan uppkoppling jag har med hjälp av cell id försökt att få reda på vart den masten står från både telenor och comviq men dom vägrar lämna uppgifter vet ej varför dom har ju berättat förr vart andra master står. verkar vara nått hemligt med just den masten.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

vore nog bra om även du ringde telenor för att göra felanmälan.
det känns som det börjar bli läge att bygga ut eller förstärka nätet lite här i trakten.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

10

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Halloj.... jo ska ringa och felanmäla idag...

Tele2 kontantkort kanske... jag skulle köpa och testa...jag vet inte riktigt vilka som delar på näten o masterna

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jag fick ett gratis hemskickat när jag kontaktade comviq via facebook. bla så har ju tele2, comviq och telenor samma 4g.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

12

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

okey...inge bra alltså..... kanske ska prova telia kontankort då....

kollar min hastighet nyss och sedan 1 timme tillbaka.... ligger nu på mellan 8-14mb in..... men ping ligger på 188-191
kvällstid har det varit runt 1-3 mb ner under lång tid nu

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

13

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jag har fått säga upp mitt Telenor/BBB 4G-abb pga överbelastning på 2600-bandet på masterna i Tuna Backar och Luthagen. Vart bor ni? Har ni kollat på 3s täckningskarta om de erbjuder 4G än, de har nämligen några sändare runt om Uppsala och ska bygga ut med fler här under året. Deras 3G-nät är också riktigt bra både i och utanför Uppsala.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

14

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jag bor i Vänge.... bytte från 3s 3G-nät då Telenor var den ända som kunde erbjuda 4G vid tillfället (ca 1 år nu).
Har nu ringt Telenor supporten...dom kollar mitt ab ....inga fel(naturligtvis)...jag frågar om dom har info om hur många användare som finns i området och belastar masten....den infon har dom inte sa dom....

jag frågar var närmaste 4G mast finns... och får till svar att den ör österut från mig mot Uppsala 1.6km..... stopp o belägg.
den förra teknikern jag pratrade med sa att den fanns en mast 2.6km västerut....vilket jag talade om för denna person..hon kollade mitt ab och sa att det är bara 3G där????? hon sa vidare att mitt ab ser ut som ett 3G men är ett 4G(man måste dubbelklicka på det för att få fram den infon sa hon?)..... så förra teknikern visste alltså inte detta?...

@metallicaman.... enligt supporten är jag 6.5km från 2600mhz.... så det borde gå kanske....finns vid enköpingsvägen sa hon

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

15

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Du verkar då bo mitt emellan 4G-sändarna i det tomma området.

Telenor är inte roliga att ha att göra med när det gäller felanmälningar tyvärr, detta har ju en del att göra med att deras kundtjänst sitter hos Transcom och  alla av dem är inte så kompetenta de borde vara.

Man kommer aldrig i kontakt med teknikerna utan 1st line, som sedan tar kontakt med 2nd line som är lite mer kunniga. Detta sparar pengar då kunderna inte pratar med de kunniga - därav behöver de färre kunniga.

Vad heter ditt abonnemang? De hade ju ett erbjudande där du fick 4G hastighet på ett 3G-abonnemang ju.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Bara att ringa upp igen..jag pratade med en som hade stenkoll på allt där idag. Han pingade basstationer med både laptop och direkt i deras system mm. Kollade upp vilka master olika CellId tillhörde och tog all fakta jag lade fram på allvar då han var intresserad...frågade t om efter mer info jag hade om det inte var till besvär för mig.

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

17 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-25 09:43:38)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jo... ab heter 4g 32 mb fri surf med 80mb hastighet under bindnigstiden (där det finns)..... detta ab finne ej mer

Din abonnemangsform är:
MBB 32 Fri Surf

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

18 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-24 17:04:23)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

enligt en liten undersökning jag gjort så säger deras täckningskartor följande i området:

tre - 64mb 4G vid ålderdomshemmet(Haglundagården)

telia - 32mb 3G

telenor - 32mb 4g

comviq tele2 - 25mb 4G



- lutar att testa ett kontantkort från 3 och testa med om en början

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

enligt en liten undersökning jag gjort så säger deras täckningskartor följande i området:

tre - 64mb 4G vid ålderdomshemmet(Haglundagården)

telia - 32mb 3G

telenor - 32mb 4g

comviq tele2 - 25mb 4G



- lutar att testa ett kontantkort från 3 och testa med om en början

Tänk på att 3 inte erbjuder 4G via deras kontantkort utan du behöver teckna ett abb sad

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

20

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

aha.visste ej det....får kolla mera...samt byta ställe på mina antenner för något måste göras tongue

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

21

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

Jag bor i Vänge.... bytte från 3s 3G-nät då Telenor var den ända som kunde erbjuda 4G vid tillfället (ca 1 år nu).
Har nu ringt Telenor supporten...dom kollar mitt ab ....inga fel(naturligtvis)...jag frågar om dom har info om hur många användare som finns i området och belastar masten....den infon har dom inte sa dom....

jag frågar var närmaste 4G mast finns... och får till svar att den ör österut från mig mot Uppsala 1.6km..... stopp o belägg.
den förra teknikern jag pratrade med sa att den fanns en mast 2.6km västerut....vilket jag talade om för denna person..hon kollade mitt ab och sa att det är bara 3G där????? hon sa vidare att mitt ab ser ut som ett 3G men är ett 4G(man måste dubbelklicka på det för att få fram den infon sa hon?)..... så förra teknikern visste alltså inte detta?...

@metallicaman.... enligt supporten är jag 6.5km från 2600mhz.... så det borde gå kanske....finns vid enköpingsvägen sa hon


den enda 4g mast som finns i närheten av vänge ligger max en km öster om sammhället vet jag efter alla mina tester när jag åkt runt med bilen och noterat cell id masten väster om vänge har endast 3g. har även fått det bekräftat från tekniker på telenor.
det är verkligen skilnad på kompetens och vilja att försöka hjälpa till på dom man pratar med på supporten. jag fick prata med ganska många innan jag fick göra en felanmälan på masten.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

ja man blir inte klok på vad som gäller.....olika svar varje gång.....har du kollat vid kvarnbolund om 2600mhz ?.....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

23

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

ja vid kvarbolund fick jag uppkoppling på samma mast som i vänge vart den står mer exakt vet jag ej kan vara åt enköpings hållet för om man åker mot stan så far man bara uppkoppling på andra master.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

24 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-01-24 22:15:19)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jag ska nog ringa och tjata på telenor snart igen det är ju någon månad sen sist. varje gång säger dom bara att dom håller på med felsökning och att dom ska ta kontakt med mig när felet är åtgärdat. enda lösningen som jag ser det är fler master vore verkligen kul att veta om något är på gång.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

25

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

Jag bor i Vänge.... bytte från 3s 3G-nät då Telenor var den ända som kunde erbjuda 4G vid tillfället (ca 1 år nu).
Har nu ringt Telenor supporten...dom kollar mitt ab ....inga fel(naturligtvis)...jag frågar om dom har info om hur många användare som finns i området och belastar masten....den infon har dom inte sa dom....

jag frågar var närmaste 4G mast finns... och får till svar att den ör österut från mig mot Uppsala 1.6km..... stopp o belägg.
den förra teknikern jag pratrade med sa att den fanns en mast 2.6km västerut....vilket jag talade om för denna person..hon kollade mitt ab och sa att det är bara 3G där????? hon sa vidare att mitt ab ser ut som ett 3G men är ett 4G(man måste dubbelklicka på det för att få fram den infon sa hon?)..... så förra teknikern visste alltså inte detta?...

@metallicaman.... enligt supporten är jag 6.5km från 2600mhz.... så det borde gå kanske....finns vid enköpingsvägen sa hon


Om du använder dig av Tele2´s täckningskarta för 4G så kan du se vart masterna finns.

Zooma in tills du ser en ruta på vänster sida "visa sändare".

http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … karta.aspx

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.