1

Tråd: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

http://www.krisberedskapsmyndigheten.se … ce_net.pdf

Rätt töntig rapport IMO men lite intressant info finns

Nya telefoner

Runt årsskiftet 2008/2009 kommer nya modeller av telefoner ut på marknaden (med benämningarna P10 respektive C20), med dessa förväntas även tjänster som push-to-talk, GPS (positionering), larmknapp samt friend-finder att släppas. Grupphanteringen i tjänsten push-to-talk ska enligt ice.net redan vara utarbetad och klar, återstår gör dock kvalitetssäkring innan tjänsten kan släppas

Proffsroutrar med redundant transmission:

Just nu ligger på utprovning och tester av nya modem, dessa kommer från tillverkaren Sarian och har flera anslutningar för transmission. Detta innebär att man kan ha flera olika internetleverantörer, dvs. redundant transmission. I detta fall kommer de att erbjuda ett modem med två ingångar, då kan man t.ex. ha ice.net som en huvudleverantör och Telia som reservalternativ. De nya modemen ska vara mer intelligenta än sina föregångare, ha IP-licens och stöd för kryptering, dessutom ska de känna av om huvudtransmissionen går ner och direkt koppla över till reservalternativet. Modem-typerna kommer att certifieras och säljas av utvalda återförsäljare

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Men trots allt... jag tycker nog att de kanske inte är så dumma i alla fall. Visserligen är de lite dyra kanske men om de höjer hastigheten lite åt bägge hållen, sänker priserna en aning, kanske man kunde byta till dem. de täcker ju hela landet. och om jag förstr saken rätt har de en rellativt hjämn teckning.

3

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Var lite halv kul när jag skulle dema mobilt bredband, jag kallade det för "action pack" wink.

Väska med laptop, diverse laddare, sattelittelefon, gps, kamera, mobilt bredband med antenn osv.

Var ute på någon konferens anläggning och körde med telia och fick de inte att lira, smått pinsamt att stå där med ett gäng folk som skall förlita sig på den där väskan när de skall på akut utryckning i världen.

Då visade det sig självklart att Telia och Tele2 hade extrema problem med mobilnätet, mitt privata Tre abb funkade klockrent tongue

"Och de där skall funka utomlands men funkar inte hemma i Sverige" tongue hah

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Tittade lite på Sarian proffsroutrar som nämns i krisb's rapport. De kan tydligen konfigureras för redundans på olika sätt. Ett ex är Ice på 450 och Telia på 3G. De kostar förmodligen mycket.

Kajn dovadon klara överkoppling från ett trådlöst nät till ett annat om det första faller ifrån? eller måste det ena vara adsl?

Din erfarenhet från demon visar ju att det är samhällsfarligt med operatörslåst utrustning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

jonasolof skrev:

Tittade lite på Sarian proffsroutrar som nämns i krisb's rapport. De kan tydligen konfigureras för redundans på olika sätt. Ett ex är Ice på 450 och Telia på 3G. De kostar förmodligen mycket.

Kajn dovadon klara överkoppling från ett trådlöst nät till ett annat om det första faller ifrån? eller måste det ena vara adsl?

Din erfarenhet från demon visar ju att det är samhällsfarligt med operatörslåst utrustning.

Har man 2st dovado umr så kan köra 2st modem, t.ex. Ice och tre, sen också en fast koppling.
Testade tidigare att köra 2st med failover. ;-)

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

A propos tillförlitlighet i mobila nät - se bif. aktuella länk:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ko … 600821.svd

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

7

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Sant sant, det är ju väldigt simpelt att blocka all trafik i en zon om man vill.

t.ex. för en 500kr kan man köpa en 5-bands enhet som blockar all trafik i dessa frek

- CDMA(870~880MHz)
- GSM(930~960MHz)
- DCS(1805~1850MHz)
- PHS(1900~1980MHz)
- 3G(2110-2170MHz)

Sen beroende på styrka kan de gälla allt från 10 till flera hundra meters radie.
Så i teorin kan man skaffa dessa enheter, placera utanför känsliga företag "då nästan alla kör mobilt" nu för tiden, visst har ett antal fasta anslutningar i form av ip tele osv men tänk om du slår ut 90% av all voice trafik....
Känslig ja!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Jag kör TELE2 3G i Dovadon och sen har jag kopplat D35 NET1 på WAN porten i Dovadon.

Jag har konfigurerat den så att den kör WAN porten som primär internetanslutning och failar över på TELE2 om WAN går ner.

9

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

patb skrev:

Jag kör TELE2 3G i Dovadon och sen har jag kopplat D35 NET1 på WAN porten i Dovadon.

Jag har konfigurerat den så att den kör WAN porten som primär internetanslutning och failar över på TELE2 om WAN går ner.

Andreas får fixa en sån där "Like" knapp på forumet som man har på Facebook. Bra där!

10

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Samir skrev:
patb skrev:

Jag kör TELE2 3G i Dovadon och sen har jag kopplat D35 NET1 på WAN porten i Dovadon.

Jag har konfigurerat den så att den kör WAN porten som primär internetanslutning och failar över på TELE2 om WAN går ner.

Andreas får fixa en sån där "Like" knapp på forumet som man har på Facebook. Bra där!

heh aa de vore nått smile

Lite som min setup fast jag körde med 2st umr'er
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=586

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11 Senaste redigerad av jonasolof (2010-11-02 13:01:09)

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Då kabeln till Öland small av i somras dog såväl GSM som Net1's basstation under några timmar. Jag tog tillfället i akt att kolla.

Det är utmärkt att Dovadon hanterar 3G via USB porten och ett annat radionät via router kopplad till  WAn porten. Det löser dock tyvärr inte störninsgsäkerheten förutom att det torde vara mindre sannolikt att mobilnätet på 450 störs än på GSM/3G.

Kommer Dovadon att koppla över till USB-modemet om Net1 signalen störs ut? Routern kommer ju fortfarande att upprätthålla en länk in i Dovadon. För att det ska funka måste länkens intakthet kontrolleras regelbundet så som sker i övervakade LAN-förbindelser till larmbolag. Finns någon funktion för detta, där man  t ex använder ping -t?

Bekanta till mig här i Belgien har utsatts för inbrott där GSM-överföring av larm stördes ut - vilket jag dessutom hade varnat dem för innan när jag såg den fjuttiga antennen på radioenheten i garaget. Larminstallatörerna struntar i att försäkra sig om att signalstyrkan är bästa möjliga vilket skulle förvåra störning.

Ett annat j-a problem som hör hit är att även om ett larm går över t ex till GSM för att telefonlinan klippts av så  sänds ofta bara ett förenklat summameddelande och ingen detaljinformation.

En enkel grej vore en mottagare som reagerar på störsignalens spektrum (istället för GSM-signaler) och larmar via något helt annat. T ex en SPOT-satellitsändare vilken automatiskt utlöser SMS och mail via sin larmcentral). Vitsen är att sändningen bara går upp  från marken till satelliten så den störs inte ut av en bredbandig liten störsändare på marken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

jonasolof skrev:

Kommer Dovadon att koppla över till USB-modemet om Net1 signalen störs ut? Routern kommer ju fortfarande att upprätthålla en länk in i Dovadon. För att det ska funka måste länkens intakthet kontrolleras regelbundet så som sker i övervakade LAN-förbindelser till larmbolag. Finns någon funktion för detta, där man  t ex använder ping -t?

Ja om du har vakthunden aktiv, den kollar ju om linan funkar, och inte om den "öppen". Dvs pingar. Men man får ju välja vilket som är primary och secondary. Så kör man WAN primary och 3G sec så om man stör ut NET1 så noterar routern att WAN länken inte funkar, och kopplar då upp modemet istället. MEN den kommer inte per automatik slå tillbaka till WAN om den länken börjar funka igen utan den kommer ligga på 3G/USB/modemet tills man säger åt den att byta eller startar om routern.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Kan man få något meddelande att Dovadon slagit om till 3G?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Finns det loadbalancing på Dovadon också?

15

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

jonasolof skrev:

Kan man få något meddelande att Dovadon slagit om till 3G?

Yup, via SMS.

16

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Rikard skrev:

Finns det loadbalancing på Dovadon också?

Nope

17

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

Samir skrev:
Rikard skrev:

Finns det loadbalancing på Dovadon också?

Nope

Synd för det skulle vara fint att kombinera 3G med Net1

18

Sv: krisberedskapsmyndighetens utvärdering av Ice net

jonasolof:

Det finns gott om GSM-sändare som helt enkelt simulerar en analoga lina vilket normalt annars rings in via analog linan till larmcentralen. Med andra ord blir det precis lika detaljerade rapportkoder till larmcentralen, det finns även optionskort med GSM-sändare och stoppa i centralenheten, det är min uppfattning att alla inbrottslarm värda namnet stödjer en sån funktionalitet.

I GSM-larmsändare värda namnet går det att koppla en utgång mot att man tappar GSM-nätet, så det finns i alla fall möjlighet att få ut en signal.

Det finns även IP-larmsändare som sänder över publika internet t.ex via ADSL eller fiber och som backup på dessa finns det GSM/3G-moduler som kan gå in och överföra datan ifall den primära linan försvinner.

Men för att koppla upp ett analogt(ljud) eller data(GPRS/EDGE/3G) samtal/session på GSM/3G-krävs en del täckning, jag inte kan förstå är varför inte man använder SMS mer, det fungerar vid minsta täckning(det räcker med väldigt lite signal och tid). SMS skickas i overheaddatan på trafiken mellan masten och mobilenheten. KTH gjorde en utredning för hur man skulle leverera positionsdata vid Gotland runt och man kom fram till att SMS var tillförlitligast.

Det finns inget idag standardiserat larmformat (protokoll) för sändning över SMS (enligt min kännedom). Då menar jag där sändaren skickar meddelanden till en larmmottagare hos en larmcentral(väktare).
Utan då skall man istället ha så pass mycket signal och tid att hinna koppla upp ett analogt samtal via GSM och sedan hinna skicka lite data t.ex med DTMF som i ContactID protokollet.

Jag roade mig med att bygga ihop lite elektronik med en MT8870 och en ATMEL MCU och en SIEMENS GSM-modul som simulerar en larmmottagare och helt enkelt tar emot ContactID larmöverföringen från centralenheten och skickar ett skalat SMS med detaljerad data till mig. Då ser jag direkt vilken sektion som larmar och vad det är för typ av larm.

SPOT-sändaren tror jag inte är svår alls att störa ut, jag har hållit på en del med Iridium och det är precis lika känsligt som allt annat, i och med att sattelliterna inte har en fast bana ovanför oss utan jorden snurrar i satelliternas bana så kan sattelliten du ligger ansluten mot vara var som helst på himlavalvet (8.2 grader upp från en horisontal linje). Med andra ord tar en sådan antenn lätt in störsändarens signal, dessutom ligger frekvensområdet mitt bland alla andra band på 1,6GHz så en sådan störsändare som Andreas skriver om stör säkert SPOT-sändaren också.

Mitt recept på bovarnas utstörning är en stark sändare som sänder en signal från huset via lämplig riktantenn till en mottagare som även denna har en riktantenn och är placerad 1 km bort där det sitter en till SMS-larmsändare som lämpligt talar om att nu är larmsändare 1 utan GSM-signal/utstörd, kommer sedan ett inbrottslarm via samma länk kan man ju ana att det är på riktigt. Reservvägen kan bara skicka summalarm för GSM-bortfall, Inbrott, Brand osv.