26

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Discover skrev:
Jonny skrev:

Jag bor i Vänge.... bytte från 3s 3G-nät då Telenor var den ända som kunde erbjuda 4G vid tillfället (ca 1 år nu).
Har nu ringt Telenor supporten...dom kollar mitt ab ....inga fel(naturligtvis)...jag frågar om dom har info om hur många användare som finns i området och belastar masten....den infon har dom inte sa dom....

jag frågar var närmaste 4G mast finns... och får till svar att den ör österut från mig mot Uppsala 1.6km..... stopp o belägg.
den förra teknikern jag pratrade med sa att den fanns en mast 2.6km västerut....vilket jag talade om för denna person..hon kollade mitt ab och sa att det är bara 3G där????? hon sa vidare att mitt ab ser ut som ett 3G men är ett 4G(man måste dubbelklicka på det för att få fram den infon sa hon?)..... så förra teknikern visste alltså inte detta?...

@metallicaman.... enligt supporten är jag 6.5km från 2600mhz.... så det borde gå kanske....finns vid enköpingsvägen sa hon


Om du använder dig av Tele2´s täckningskarta för 4G så kan du se vart masterna finns.

Zooma in tills du ser en ruta på vänster sida "visa sändare".

http://www.tele2.se/kundservice/drift-o … karta.aspx

tyvärr finns inte riktigt alla sändare med på kartan antagligen lite dåligt uppdaterad.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

27

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

metallicaman_no1 skrev:

ja vid kvarbolund fick jag uppkoppling på samma mast som i vänge vart den står mer exakt vet jag ej kan vara åt enköpings hållet för om man åker mot stan så far man bara uppkoppling på andra master.


ska ringa och försöka få fram var den står om dom vill säga det...

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

28

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

idag har jag gjort några försök att få fart på lte2600 här hemma. med mina poynting fick jag inte till någon tillräckligt bra signal för att få stabil uppkoppling men med en wifi parabol på 24 dbi så fick jag uppkoppling som har hållt i sig ett par timmar nu ligger på mellan 10 och 25 mbit/s och med antennen riktad mot stora masten vid ekeby men får ibland uppkoppling på den masten jag fick uppkoppling på vid vänge som för verkar ge bättre fart.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

29 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-27 15:47:09)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

aha....kanoners för dig... smile
har bytt router till Dovadon och låst band till 4g och 900mhz vilket inte går i TP-Linken tyvärr.
Har inte flyttat mina antenner ännu utan pekar bort mot salavägen....
det konstiga är att jag får in enligt Dovadon 100% 4g signal.... med DL 12mb UL 7mb

ska nog i veckan byta och sätta antenner på andra sidan huset och prova... men lite knepigt är det
2600 gick inte alls åt det hållet.

@Metalicaman_1
är det dubla antennsladdar på nya antennen ? eller hur får du mimo i så fall ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

30

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

aha....kanoners för dig... smile
har bytt router till Dovadon och låst band till 4g och 900mhz vilket inte går i TP-Linken tyvärr.
Har inte flyttat mina antenner ännu utan pekar bort mot salavägen....
det konstiga är att jag får in enligt Dovadon 100% 4g signal.... med DL 12mb UL 7mb

ska nog i veckan byta och sätta antenner på andra sidan huset och prova... men lite knepigt är det
2600 gick inte alls åt det hållet.

@Metalicaman_1
är det dubla antennsladdar på nya antennen ? eller hur får du mimo i så fall ?

jag tror att 4g signalen på 900 mhz är så stark så du får 100% hur du än riktar dom.
nej det är inte mimo jag använder mig av parabolen och min ena poynting.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

31

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

det är denna jag använder http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara … l-ant2424b

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

32

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

aha..... stor antenn ?
vad har du för adapter till modem ? fast vad kostar kabel då?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

33

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

aha..... stor antenn ?
vad har du för adapter till modem ? fast vad kostar kabel då?

bara för att testa så har jag lödskarvat ihop några olika kablar jag hade låg så att jag fick till det med sma i ena änden och n kontakt i andra och sedan använt samma adapter som till poynting men jag ska fixa riktiga kablar sen så får jag antagligen ut lite renare signal i slutändan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

34

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

men det verkar fungera för dig..... intressant

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

35

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

japp men jag tror jag tjänar på att skaffa en lite bättre kabel

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

36

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

o kanske 1 till antenn? wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

37

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jag har en panelantenn på gång som jag tänkte testa den där galler antennen är ju lite väl stor så jag tänkte testa nåt lite smidigare först.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

38

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

det fungerar fortfarande fint här runt 20 mbit/s enligt bredbandskollen. så jag måste säga att jag känner positivt överaskad över det hela då antennen är specad för 2400-2483 mhz och det är nästan en mil till masten och med en hel del skog och kullar mellan. har dock fått ny ipadress vid några tillfällen så jag antar att jag då tappat uppkopplingen inget jag märkt av. hoppas det avhjälps med den lite finare antennkabeln jag beställt och panelantennen jag ska testa med.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

39 Senaste redigerad av Jonny (2013-01-28 17:38:32)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

men är det inte 900 eller 2600 ?

viken panelantenn är du ute efter då ?

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

40

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Vore kul om du kunde se vilka nivåer på RSSI, RSRP och RSRQ du får med patabolen respektive poynting,

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

41

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

men är det inte 900 eller 2600 ?

viken panelantenn är du ute efter då ?

jo det är 2600 jag kör på nu men parabolen har en gain på 24dbi mellan 2400 och 2483 mhz men tydligen en skaplig gain även  på 2600 mhz bandet. panelantennen jag ska testa har en påstådd gain på 14 dbi på 2600 mhz.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

42 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2013-01-28 20:30:35)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

jonasolof skrev:

Vore kul om du kunde se vilka nivåer på RSSI, RSRP och RSRQ du får med patabolen respektive poynting,

Jag tänkte kolla det i helgen när jag även har finjusterat antennerna. Parabolen är fruktansvärt riktningskänslig i alla ledder på det här avståndet.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

43 Senaste redigerad av Sven P (2013-01-29 15:42:55)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Haft hyfsad fart på min D-Link i över ett halvår, kört på 4G och 900MHz..men i söndags började det strula..
4G och Internetlampan lyste ilsket rött..förmodade att det berodde på den blötsnö som föll ymnigt.
TV började samtigt att strula, så där fick jag gå ut och sopa bort snön på parabolen..slängde ett öga på mina bägge Poyntingantenner som såg snöfria ut, vill ju till att de snöar igen..
Räknade med att det var förmodligen vid sändarmasterna de hade problem..
Startade om D-linken och alla lampor lyste grönt igen...av och till blinkade Internetlampan rött...
Hastigheten hade  halverats och låg på runt 5-7 Mbit ner och 2 Mbit upp... 

På måndagen var det rent bedrövligt, 1,5 Mbit ner, och 0,05 Mbit upp.. 
Det var plusgrader,  och jag avvaktade hela måndagen med att ringa Telenor..de fixar detta säkert hoppades jag..
Testade tidigt i morse, och hastigheterna svajade betydligt på nerladdningen, från 14, ner till 1,5 MBit...Skicka visade fortfarande dåligt, kom upp till max 0,5 Mbit... mestadels låg det på 0,05 Mbit..

Så jag ringde Telenor...
Fick inte mycket hjälp, de hade inget hört, och fick inte tag i folk ute på "fältet"  Han lovade återkomma..
Väntade 4 timmar, sen ringde jag igen..
-Har du startat om modemet? 
Förklarade att jag vidtaget allt jag kan, har ändå hållt på med sånt här i några år..med råge..

Ville jag skulle bära bort mitt modem till nån annan och prova där..Nä nu får de ge dig sa jag, felet ligger på er sida, det har inte snöat inne hos mig, utan ute..Något hände vid snöfallet..

Han ville inte skicka ut nån förrän jag provat på annan plats...nu började jag bli lite irriterad..
Men, så bad han mig byta till 3G only, och det gjorde jag..och nu fungerar det..(farten är högre där) men jag hänvisade till mina dåliga erfarenheter av 3G och låsningarna jag haft innan...

Nu får jag testa ett tag, för mjukvaran är inte densamma som då jag hade problemet med 3G..
Ger mig fan på att de har fel på sin sändare när det gäller 4G..

Humorn är flytvästen på livets flod

44

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Här slocknade en basstation förra veckan, är inte fixat ännu........ http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5242

Tyvärr är Telenors 3G så dåligt här att man inte lyckas ladda en sida på internet. Får köra med mobilen som hotspot (TRE 3G).

Telia 4G, N4M, AVM FRITZbox 6840 INT, Huawei E392, Dovado Tiny/Pro, Huawei E5186S-22a, Poynting LPDA-A0092 45/45gr

45

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jag hade totalstopp i mitt 4G från BBB i början av december, och det tog sex veckor innan de meddelade att det var lagat (fast det hade då fungerat i nästan fem veckor). Enligt uppgift har de uppgraderat diverse pryttlar i den mast jag ansluter mot (Rosendal i Uppsala), men eftersom jag har så dålig täckning där jag bor ska de bygga ut med ytterligare master närmare mig.

Jag har konstant legat mellan 60 och 85 Mbit/s ner och 15-40 Mbit/s upp under den här tiden, men de får förstås gärna förbättra det ytterligare smile

46

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

@metallicaman_1
om man kollar hastigheter på PTS Bredbandskartan... så ska jag kunna få 50mb eller mer enligt deras täckningskara...då större delen av samhället är rödmarkerat ?hepp

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

47

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

@metallicaman
Har flyttat mina antenner till andrasidan..mot uppsalahållet och masten....får nu sämre hastigheter än när jag var mot salahållet...
nu är jag supersugen på samma 24dBi antenn som du.....

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

48

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Jonny skrev:

@metallicaman
Har flyttat mina antenner till andrasidan..mot uppsalahållet och masten....får nu sämre hastigheter än när jag var mot salahållet...
nu är jag supersugen på samma 24dBi antenn som du.....

det har varit extremt dåliga hastigheter på vänge masten dom senaste dagarna jag hade bara runt 1 mbit/s idag på eftermidagen.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

49 Senaste redigerad av goliat (2013-02-03 10:23:20)

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

frågan är om ni blir gladare att få några mera dbi på signalen .....det är ingen ide att få mera fart på sitt
4G ..desto fortare lär man komma upp till 100 gb ..och sedan är ni inne i samma mardröm som jag ...ska nu
inte ladda ned någon film eller köra youtube  på 30 dagar ...surfa väldigt lite...sedan får man försöka hålla 90 gb i månaden ..för när man
väl är inne i 100 GB mardrömmen så blir det svårt att komma ur....man har ingen aningen hur strypningen riktigt funkar
Telenor borde ställas inför rätten ...många mer måste anklaga dom för denna spärr som hela tiden räknar bakåt 30 dagar

Telenor 4G D-Link DWR-923 och Huawei E3276
Xperia tablet Z Tre 4G

50

Sv: Vad har hänt med Telenor & hastigheten

Du väl skaffa flera abonnemang

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.