26 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-09 09:52:35)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Då så... Har 3 möjliga förslag enligt Telenor.

1) Maglarpsmasten (om vi nu skall kalla den det). Det är den ca. 1200 meter öst om mitt hus.
2) Sandeplansskolan i Höllviken. Den ligger ca. 5 km. Norr/väst om mitt hus.
3) Ett antal master i Trelleborg (finns många!). Minimum 5 km. och med terränghinder i vägen.

Enligt Telenor har "Maglarpsmasten" Cell-ID: L1108782 (?!?!??) Stämmer inte med mina mätningar och Cell-ID.

27

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

jonasolof skrev:

Det talar väl för att den cellen är mastens norra -såvida telenor inte har lagt till en ny mast som inte finns med på täckningskartan. Det är lite misstänkt att cellen nådde så långt västerut på din väg, det borde inte mastens norra sektor göra, fr a inte med den signalstyrkan. Det stämmer inte med täckningskartan. När du kör västerut på landsvägen vid ditt hus så kommer du nedanför den linje från masten som verkade vara gränsen mellan PCI 324 och 327. Men du kanske inte var på den vägen när du säger att du var väster om ditt hus? Använd Google Earth och dra linjen med linjalen så förstår du vilken systematik jag är ute efter.

Jag körde på vägen (där mitt hus ligger) - västerut.

28 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 10:17:51)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

En mast har minst tre cell id. Be dem om PCI för alla sektorer och bäringarna för dessa sektorer. För Maglarpsmasten och master västnordväst om dig i Hölleviken. Trelleborg är för långt bort.

PCI finns på deras karta, jag vet hur den ser ut.

Är något PCI gemensamt för flera master?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

29 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-09 10:52:24)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Ok. Detta är inte helt lätt. Får inte prata med någon som verkligen KAN detta.

Dom skall återkomma med PCI och bäringar.

Så här ser det ut angående dom Cell-ID'en som pekar mot mig:

Maglarpsmasten:
L1108702 (900 mhz)
L1108703 (900 mhz)
L1108706 (2600 mhz)

Höllvikenmasten:
L1107332 (900 mhz)
L1207336 (2600 mhz)

30 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 11:54:21)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

I de cell id beteckningarna stämmer det att 1,2 och 3 är 900 sektorer medan 4,5och 6 är 2600 sektorer. Cell id kan anges på olika sätt men PCI bara på ett.De beteckningar du fått motsvarar vare sig de decimala man kan se i en del routrar och de hexadecimala som E392 visar. Vi vet att de hexadecimalas slutsiffra anger band och sektor för telenor. Det här är något tredje sätt att ange sektor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Dom vill/kan inte lämna ut information om PCI och bäring......

32 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 15:12:12)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Jaha

Min gissning är att PCI 327 är den norra sektorn på Maglarpsmasten med cell 1D79D04 på 2600. den har gett dig upp till 45 mbit/s fart ned och det klarar inte Telenors 900 som bara har fjärdedelen så står bandbredd.

Sedan är nästa gissning att du nås av två 900 sektorer i närheten av ditt hus med täckningsområdet PCI 324, den ena cell ID 1AEAD01 och den andra med cell ID 1AEA1102. Dessa ger dålig fart, för det första pga den begränsade bandbredden, för det andra av hög belastning på masterna och inbördes störingar av 900 celler som äverlappar varandra.

vidare finns  en PCI 324 cell på 2600 som heter 1AEAD04 som bara har visat sig i närheten av masten. den har inte modemet hakat på nära huset.

dem enda cell det verkar vara något hopp om är PCI 327 från 1D79D04. Den fanns även i Skegrie, så det bårde vara malglarpsmastens norra sektor, men säkert är inget.  För övrigt vore det för systematikens skull intressant att veta vad sektorn i det sydöstra klöverbladet ned mot Kurland har för cell Id och PCI.

Mätning kring huset bör ske med modemet låst på 2600, antingen med mjukvara som klarar AT-kommandon eller med en router som dovado tiny. Problemet med routern är att man får inget bra besked om cell id, PCI, RSRP och RSRQ. Men man kan ju gå på enbart fart.

Funkwerk-antennen ska börja säljas mot slutet av månaden. Det är marknadens enda erbjudna antenn för 2600 mimo för närvarande (det finns värre, jag köpte en begagnad basstationsantenn som enligt spec har 18 dBi förstärkning och en öppningsvinktel/sektor som i ena planet bara är 6,5 grader bred mellan -3dB punkterna. Bra för att välja en mast bland flera, men dyrt).

Så under tiden, ordna låsning på 2600 och leta hur nära norr och söder om huset du kan få hög fart.  Med stövlar på leriga åkrar.  Bästa chansen tror jag vore om du kan komma så lång norr om ditt hus att maglarpsmasten inte skyms av träden på södra sidan av väg 516. Då kommer du också mer in i den norra sektorn 327 (som det antagligen är). Om du åker upp till busshållplatsen Skegrie Assartorp på vägen mot Skegrie, vilken PCI och sektor fås där?

Så en stolpe så långt du får ställa den nordöst om huset tror jag för stunden vore bästa platsen. Det är ju inte odlat utanför häcken där (google earth + street view är lite läskigt). Ser du maglarpsmasten utan träd i vägen från gräsmattans hörn in i åkern?

Du har PM

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

33

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

jonasolof skrev:

Om du åker upp till busshållplatsen Skegrie Assartorp på vägen mot Skegrie, vilken PCI och sektor fås där?

Det var faktisk där jag fick denna ungefär:

Ca. 1-2 km norr om mitt hus (Skegrievägen) i bilen:
RSSI: -75dBm
RSRP: -106
RSRQ: -7
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 24 mbit ner / 5 mbit upp.

jonasolof skrev:

Ser du maglarpsmasten utan träd i vägen från gräsmattans hörn in i åkern?

Har fortfarande träd i vägen. Finns dock ingen löv kvar på dessa.

34 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 18:35:34)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Jaha, jag trodde det var inne i Skegrie. Om du åker Skegrie byaväg till öster om motorvägen, vilken sektor får du då? Om träden fortfarande skymmer kan man testa meter för meter och på olika höjd. en variant är att ladda ned en stor fil och se på nedladdningshasigheten med DU-meter (gratis trialperiod). Strömmande TV är också br, man ser hur koncentrerat dataskurarna skickas.

Om systematiken i mätningarna: Från masten sträcker sig tre täckningsområden i en treklöverform. det syns på täckningskartan. Ska man få något grepp över läget behöver man kolla signalerna när man är mitt i varje sektor någon km från masten. Gärna också låsa modemet på 900 alternativt 2600. Sedan man väl tagit redan på hur sektorerna med sitt PCI ligger kan man börja fundera på var sektorgränserna går och vad som händer där. Längre bort från masten kommer nya sektorer från andra master att uppfattas. Dessa behöver man också få grepp om utbredningen av. Har man inte all denna information famlar man bara. Denna privata signalspaningsaktivitet tvingas man till pga lagstiftning i Sverige om största möjliga hemlighetsmakeri king mobiltelefonsystement. Klaga hos din riksdagsman...

Edit; PÅ det tyska LTE-forumet lte-anbieter.info är tomas-b antenngurun, radioingenjör med tillgång till antennlab och mätutrustning. Han arbetar professionellt med installation av LTE antenner åt kunder men ger också råd i forumet. Nedanstënde kommentar handlar om en användare vars hus befinner sig i sektorgränsen (LTE 800) och som försöker hitta en lösning på alla sätt, starkare antenn, mer riktverkan. Lönlöst säger tomas-b, signalstyrkan RSRP är bra men RSRQ är dålig eftersom två sektorer stör varandra. I den här situationen är det enda som hjälper att flytta antennen i sidled. Det kan råka räcka med två meter, ibland behövs 20.

Er hat ja schon die Funkwerk-Antenne und damit auch ein gutes Signal. Nur sein RSRQ ist leicht grottig und schwankt. Verursacht wird das Ganze durch seine extrem ungünstige Lage direkt auf der Sektorgrenze, aber das scheint er ja nicht zu glauben.
Natürlich wird die Zellauslastung zusätzlich noch Schwankungen verursachen...

Eine andere Antenne wird an der Gesamtsituation auch nichts ändern. Da die Sektorgrenze nun mal kein absolut gerader Strich in der Landschaft ist, würde selbst eine Antenne mit einem Öffnungswinkel von nur 5° (wenn es die denn gäbe) keine Abhilfe schaffen. Und auch keine 1000 dBi würden etwas bringen.

Helfen kann nur eine andere Antennenposition (andere Ausrichtungen wurden ja schon versucht), in einer solchen Situation können manchmal 2 Meter reichen, manchmal wären aber auch 20 Meter nötig.
Ich befürchte, er wird sich mit der Situation abfinden müssen, Haus versetzen oder Sektorantenne von der Basisstation reißen sind nicht wirklich eine Option...
.

Vår trådskapare har fått lök på laxen  därigenom att han dels är på en sektorgräns, dels skyms av några jämrans träd. Jammer

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

35

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Då så... Nu fick jag ett "intressant" svar från en kompis på Telenor.

"Har börjat luska

Masten som du har närmst dig innehåller intressant nog ingen LTE, dvs 4G. Det är en ganska gammal mast och Telenor har inte fått klart med Tele2 ( net4mobility projektet, utbyggnad 4G och det nya 2G nätet) Jag har pratat med radio och de är 100% säkra på att masten inte har 4G. Skall dock fråga en person till…..De master som har 4G som kan serva dig är Sandeplansskolan och 4G masten på Travemundevägen vid färjorna.

Jag kan skicka en karta som innehåller 4G master i området. Det är väl 4G du är intresserad av? Vi har ett sk. Cellid på sektorerna om det är intressant.

Dock så verkar det som om att det kommer en 4G mast precis vid skegrie trafikplats som skall skjuta upp mot Vellinge och ner mot Trelleborg. Telenor förhandlar med markägare mm om placering av masten. Tidpunkt ännu oklar."

Och detta i efterhand:

"Glömde en sak

Telenors interna system visar felaktigt att masten vid maglarp har 4G. Mest om du får höra från annat håll att det finns 4G i den. Jag har dubbelcheckat nu och det finns inte 4G i masten."

What to do? smile

36

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

...kör med 3G så länge.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

37

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

38 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-12 11:03:46)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

3G är inte bra här heller och dessutom är ping tiderna på 3G för dåliga för mina behov.

Enligt Telenor skall jag kunna få 32mbit här och får ju också det 50 meter från mitt hus....

Borde gå att lösa?

39

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

i praktiken så är det 32mb
i bästa fall 12-18mb medriktantenner.....utan så blir det runt 8mb

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

40

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Det ändrar inte på, att jag med min bärbara Mac och modem har fått 24.43 mbit ner / 5.22 mbit upp 50 meter från mitt hus och 21 mbit ner / 11 mbit upp 400 meter från huset (inne i bilen med datorn i knäet).

41

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

med telenor då antar jag.... samma  som du tänkte ta då = bara  grattis då = slå till smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

42 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-12 22:05:08)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Så det kanske är från Sandeplansskolan som PCI 234 kommer med signal på 2600. Masten står enligt Google Earth och Street view vid Skogsviksvägen i närheten av skolan.

Jag påpekade tidigare att det var märkligt att du fick så god signal västerut.

Drar man en rak linje från den masten till ditt hus så skyms du återigen av höga lövträd, denna gång av dem som står norr om den kringbyggda gården väster om dig på Lyckebovägen. Avståndet är fem km och det går inte att få en ostörd fresnelzon. Antennen måste så högt upp som möjligt. Testa från fönstret i västra gaveln av ditt hus. Du kan också använda ditt eget hus som avskärmning. Lås på 2600 och börja med Hölleviksmasten dold av dit hus. Gå rakt norr ut och se när signalen dyker upp. Du kan också gå i närhetena av granngårdens östra utsida. Gå norrut och se när signalen dyker upp.

Som framgår är det värdelöst om man bara duttar med enstaka mätningar. Man behöver kolla åt vilket håll signalen blir starkare och sedan också verifiera genom att åka i närheten av masten och runt den för att få fram de olika sektorerna och PCI. Om det nu är så som din kontakt sade att det inte finns 4G i Maglarp trots att sektorer, täckning och signalstyrka är inlagt på Telenors täckningskarta så känner man för att ge upp. Den 4G signal som finns kan lika gärna komma från Vellinge som från Höllviken/Sandeplansskolan. Hamnen i Trelleborg håller jag för mindre trolig med tanke på den goda signal du fick från Skegrievägen norr om dig och längre västerut på Lyckebovägen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-13 11:19:16)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Om du med egna mätningar kan verifiera att Maglarpsmasten inte har 4G trots täckningskartan och trots uppgifter från support så förtjänar denna felinformation kontakt med redaktionen för lokalpressen. Folk köper ju utrustning på grundval av täckningskartan. Är det fler telenormaster som inte finns? Bra rubrik: Utmärkta telenormaster finns inte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

44 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-07 14:31:44)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Facit: Nu har Telenor tagit bort den mast och den täckning på 4G som visades utgå från Maglarpsmasten enligt kartan. All täckning för trådstartaren kommer västerifrån, från Hölleviken vilket nu syns om man flyttar markören som visar signalstyrka på täckningskartan.  De visade således signalstyrka från Maglarpsmasten trots att masten inte är igång. Det roliga är att kunden ringde flera gånger till support utan att få besked om hur det förhöll sig. Bravo telenor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Hej Jonasolof,

Tänkt fortsätta på denna tråd en stund eftersom det gäller samma sändare, plus att kanske tri9ty läsa sina PM.

Jag kör med dlink 923 - just nu i ett fönster som är i riktning Sandeplan skolan.
Direkt framför antenner finns 4 st hus - jag inbilar mig att signalen stutsar mellan dessa hus för att nå min DLink.
Försökt köra  " hey whatsthatpath - kolla resultat - ser det rätt ut ?

I så fall vad säger diagrammet ?

När vädret tillåter koppla jag in en Poynten yagi  ( på höger antennen ?) och peka den mot skolan.
Just nu pendlar signalen, allt från 23Mbps till o,5 Mbps ( inte så ofta - i snitt verka det vara rund 6Mbps).

-  Hur ladda man upp bilder ?

Brian

46

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Hej!
Jag fortsätter också på denna tråden, då jag har liknande bekymmer.
Enligt länken ni hade i denna tråden, så fick jag fram följande uppgifter:

55.83763° N    13.593591° E   105 m
29°                   0.8 km              1 total
55.844012° N   13.599765° E   79 m

Jag kör med Tre som leverantör, och ett ZTE880 modem som jag fick till det.
Jag får mycket dålig uppkoppling, om jag ens lyckas koppla upp vill säga, och ändå har jag bara 800m till masten.
Har lite träd i vägen, men ser masten igenom träden nu när där inte finns några löv på dem.
Tog och körde en runda, och fick väldigt blandat resultat, vilket gjorde att jag inte är helt säker på om den masten
verkligen har 4G som Tre sa att den har. Hur kan man kolla det?

Och gällande cell id och allt som ni pratar om..hur får ni fram de uppgifterna?

mvh
Benny