1

Tråd: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Ursäkta för mitt dansk / svenska, men hoppas det går bra ändå smile

Jag har väldigt dålig 4G mottagning hemma. Jag har Telenor 4G abonnemang och har precis kollat med dom angående närmaste masten. Den finns enligt Telenor 1200 meter från mitt hus. Jag bor på landet och ser den tydligt och det finns bara mark emellan - ingen hus, skog eller liknande utan helt fri sikt.

Hemma får jag 5 mbit ner som max och bara max 1 mbit upp. Enligt Tiny's gränssnitt har jag ungefär 50-60% mottagning. Detta är på andra våningen (inomhus) och med E398 modem och Tiny i ett fönster med fri sikt till masten. Får bästa hastighet på 2600Mhz... Ungefär samma hastighet med modemet rakt i datorn.

Testade att köra upp till masten och testa i bilen. Vid masten fick jag 20 mbit ner och 7 mbit upp.

Ca. 600 meter från masten (mitt emellan mitt hus och masten) fick jag 28 mbit ner och 22 mbit upp.

Hemma på uppfarten testade jag igen... 1.55 mbit ner och 0.19 mbit upp(!)

Någon som vet vad jag kan göra?

Tack på förhand!

2

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Konstigt. kan det finnas någon stark WLAn signal som stör 2600?

du nämner inte på vilket band det blir så dålig fart. Lite signaldata med modemet i datorn och telenors fashboard vore intressant. RSSI, RSRQ och RSRQ samt PCI.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-07 06:00:21)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Tack!

Jag är tyvärr väldigt tveksam till att det har med WiFi att göra.

På uppfarten hemma (utomhus i bilen) fick jag sämst resultat - 1.55 mbit ner och 0.19 mbit upp. Och där finns ingen WiFi.

RSSI: -85dBm
RSRP: -113
RSRQ: -13
PCI: 392

Modemet direkt i datorn och satt till "Endast 4G"

Senaste mätning här på morgonen: 1.40 mbit ner / 2.02 mbit upp.

4

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Det är en dålig signal som stämmer med farten. Den cell du är uppkopplad till är en 900 cell
som är långsam för att bandbredden bara är 5MHz (med 25 resource blocks)

113-85-13 =15 visar att det är en 900 cell.

10xlog25 är 14 avrundat.

Så svag signal 1200 meter från madten kan bero på att ni är i glappet mellan två sektorer. Telenor support kan se det på sin karta över master. Du kan också testa genom att förflytta dig sidledes i en cirkel runt masten på ca 1 km avstånd.

Notera värdena inklusive PCI som anger sektorn. Ta även cell id och dess sista siffra. Obs att 900 och 2600 kan ha samma PCI men ge helt olika fart.

Om det är 2600 så är RSRP-RSSi-RSRQ ca 20 vilket är 10xlog100. Sambandet beror på formeln för RSRQ där 10xlog N ingår som en faktor. N är antalet s.k. resource blocks, 5 per MHz bandbredd, således är N=100 vid 20 MHz bandbredd på 2600.

Sista siffran i Cell id talar direkt om huruvida det är en 900 eller 2600 sektor.

Anm. Mätnoggrannheten  för formeln kan slå på några dB så det är svårare att avgöra skillnaden mellan en 800 cell med 10 MHz bandbredd och en 2600 cell med 20. 10xlog N blir i första fallet 18 och i andra 20. Ofta fås just 18 i diff med Huawei trots att det är en 2600 cell.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Ok. Tack för svar!

Jag testade båda 2600 och 900 igår med Dovado Tiny inkopplat. På 2600 får jag ungefär 64% signalstyrka som max enligt Tiny gränssnittet och på 900 får jag ungefär 44% som max. Bästa hastighet med Tiny/Modem låst på 2600, men ändå bara ca. 5 mbit ner som max.

Tycker detta är jätte konstigt. Kör jag 600 meter får jag 28 / 22. Ser masten helt fritt från verdagsrum och 2 våning. Men det måste vare ett glapp? Kan dettas lösas med en antenn? Vilken isf?

6

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Basstationen har tre sektorer på 120 grader var för varje band. I närheten av basstationen sjunker fältstyrkan för en sektor mycket snabbt mot sektorgränsen för överlapp ställer till problem. Längre bort från masten blir det ändå överlapp på grund av att signalerna sprids av träd osv.

När jag har kört tangentiellt en km från en net1 basstation har handover från en sektor till en annan skett inom mindre än femtio meter, reproducerbart vid flera passager.

Du bör alltså pröva åt sidorna för att se om modemet kopplar upp mot en annan sektor och se hur signalen ändrar sig. Först koll och kartläggning, sedan förslag på åtgärd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Ok. Jag förstår och skall testa det du skriver. Tack igen smile

En fråga bara... Borde inte signalstyrken vare dålig om jag ligger i glappet? För jag har ju ok signalstyrka, men dålig hastighet?

8 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-07 13:49:44)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Nej, som jag skrev så är det en dålig signal som stämmer med farten. Signal/brusförhållandet är dåligt, -13 dBm, vilket gör att läsbarheten av signalen blir dålig och basstationen måste sända med det långsammaste av de fyra tillgängliga modulationssätten. Bra RSRQ är -3 till -6 dBm.

Nyttosignalen RSRP är också svag vid -113 dBm för att vara så nära basstationen. RSSI är alla signaler som modemet hör på telenors del av 900-bandet men säger inget om hur stark signalen som är avsedd för ditt modem är, dvs "nyttosignalen" RSRP. Den senare mäts separat eftersom det ligger inlagda koder som används som mätmarkörer i signalen (inför beslut om handover).

Det är just för att du har påtagligt dålig signalstyrka på den aktuella platsen som jag misstänker att du ligger i sektorglappet såvida det inte ligger ett solitt terränghinder i vägen, som en skogsbevuxen bergknalle eller en massafabrik (som någon råkade ut för).

du kan plocka fram en höjdprofil här

http://www.heywhatsthat.com/profiler.html

Den visar också de orangea fresnelzonen som bör vara oinskränkt för att signalerna ska gå fram bra.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Jag ser hela masten helt fritt. Det finns bara mark emellan - Ingen skog, ingen hus, ingen berg etc.

Använde ditt link med mitt hus och masten. Fick fram dessa siffror:

55.394639° N    13.046265° E    23 ft
0°    0.0 miles    0 total
55.394639° N    13.046265° E    23 ft
116°    0.7 miles    1 total
55.389874° N    13.063302° E    49 ft

Skall testa glappet i morgon bittig. Det bör väl räcka att mäta på typ 20 meter värja sida huset?

10

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Den länken var bra!

Gick in och fick följande:
57.639705° N    12.400764° E    110 m (mitt hus)
10°    2.8 km    3 total
57.664142° N    12.408725° E    166 m (4G masten)

Då betyder det att jag skall rikta antennerna 10 grader åt öst och upp 3 grader, eller är jag ute och reser?

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-07 17:13:32)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

@tri9ty

Vandra tills värdena stiger ordentligt och tills du ser att PCI byter åt ena hållet. Det gäller att se hur du bor i förhållande till den eventuella glipan mellan sektorerna. Om det är svårt  att ta sig sidledes där kanske du kan förflytta dig på samma vis lite närmare masten och se om cell id eller PCI ändras. du kan också fråga support i vilken "bäring" från masten din adress är och i vilken bäring de menar att skarven mellaan sektorerna är.

du kan också åka bort en bit från masten och se om det kommer en ny mast med stark  signal och vilken PCI den då har. Är det flera master i närheten stör de varandra.


@Nimnul

Rikta antenner uppåt för att masten är tre grader högre upp behövs inte på vanliga antenner, bara på paraboler som har smal vertikal lob. Men höjdprofilen ger ingen möjloighet att lägga in masten eller det egna husets höjd. Även om man beaktar det finns knappast skäl att vinkla antenner uppåt, eftersom masthöjden gör så lite till elevationen (kanonens vinkling uppåt) på det avståndet.

den riktiga vitsen med länken är att man kan se fresnelzonen. det var i alla fall meningen. den här länken är nog bättre, beaktar även frekvensen som radiolänken använder och ger fresnelzonen:

http://www.heywhatsthat.com/profiler-0904.html

den länken bör klistras!

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

jonasolof skrev:

Basstationen har tre sektorer på 120 grader var för varje band. I närheten av basstationen sjunker fältstyrkan för en sektor mycket snabbt mot sektorgränsen för överlapp ställer till problem. Längre bort från masten blir det ändå överlapp på grund av att signalerna sprids av träd osv.

Nja, snarare tvärtom skulle jag säga. I princip alla sektorantenner i mobilnät har en öppningsvinkel (-3dB) på 65 grader. Men nära masten får man ca -20dB vid en vinkel på 180 grader, och motsvarande signalnivå vid 120 grader är runt -12dB. Det inebär alltså att nära masten har man ett ganska kraftigt överlapp men längre bort blir sektorn smalare och det glapp som uppstår med 65-graders sektorer skall täckas upp av kringliggande celler.

I Nordamerika har man använt en annan cellstruktur och har jobbat mycket med 90-graders sektorantenner.


/M

13 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-08 08:29:17)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Morn morn.

Då har jag varit på åkarna i blåst och regn smile

Ca. 30-50 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -81dBm
RSRP: -104
RSRQ: -7
PCI: 324
Cell ID: 1AE1102

Ca. 70-100 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -75dBm
RSRP: -101
RSRQ: -6
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD01

Mättning på framsidan gav följande resultat: 2.62 mbit ner / 4.82 mbit upp. Fri sikt till masten.

Ca. 30-50 meter från baksidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -75dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04

Där fick jag detta resultat: 24.43 mbit ner / 5.22 mbit upp. Fri sikt till masten.

14

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Tack för infon med uppgifter som jag inte kände till.  Jag drog nog för mycket slutsatser av mina erfarenheter av Ice net sektorer där jag kört och samtidigt haft koll på signalnivå, Ec/Io för kandidat och aktuell cell samt data rate.

Motsvarande tester har jag inte gjort med LTE eftersom det inte finns något övervakningsprogram likt RF status monitor förutom professionell mätutrustning.

Kvar står frågan om varför trådskaparen får så påtagligt dålig signalstyrka och fart trots att han ser masten på en dryg kilometers håll. Kan det vara så att det inte finns tre sektorer i masten? Så är fallet med den mast jag ansluter till på Öland. Ett helt samhälle norr om mig ligger i glappet mellan de två sektorerna som också framträder tydligt på Telias täckningskarta. Där förvärras dessutom situationen av terrängprofilen genom att landborgskanten skymmer masten sett från samhället.

Det blir intressant att se om signalstyrka och fart ändrar sig vid förflyttning sidledes. Tyvärr är väl innnebörden av Marcus påpekande att en eventuell förbättring förmodligen inte uppträder inom kort avstånd. Men utan koll inget underlag för analys och diskussion.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-08 08:51:40)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Alla förflyttningar och mätningar är gjort sidledes.

Har även skrivit på Cell ID om det kan hjälpa.

Jag får ju faktisk riktigt bra hastighet på baksidan av huset ... Annan mast kanske (jag ser ännu en antenn - fri sikt också bara åker - ungefär 3-4 km bort på baksidan av mitt hus) ? What to do?

16

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Bra med mer uppgifter. Efter lite koll på Google Earth med Street View så blev det klarare. Framför och bakom huset relaterar till husets läge intill landsvägen. Masten står en dryg km österut ungefär, vinkelrätt mot axeln framför bakom.

Masten står vid samma landsväg. Om det nu är en telenor mast också, det verkar finnas en hel del radioinstallationer i barackerna bortom masten som inte har med mobiltelefoni att göra.

Du vet var masten står men i själva verket finns hinder i vägen. De höga lövträden på granngården söder om landsvägen några hundra meter bort skymmer masten och tar ned signalstyrkan. Effekten blir desto värre eftersom landskapet är så öppet och det inte finns något som radiovågorna kan studsa tillbaka på. Det borde i och för sig bli bättre när alla löv fallit. 

Ditt dilemma kan karaktäriseras som signalsoppa. Du nås av för många 4G signaler eftersom landskapet är så öppet. Det ökar brusnivån (RSSI blir mindre negativt) och sänker därmed RSRQ (som blir mer negativt).

Kollar man på telenors täckningskarta med enbart markören så verkar det som om det kommer 4G 2600 från masten i öster. Du fick ju också god fart halvvägs dit men noterade inte Cell ID och PC så vi vet fortfarande inte vilket cell ID den masten har. När man flyttar fältstyrkemarkören förbi ditt hus så sjunker signalstyrkan enligt kartan. det är möjligt att man då är utanför den 2600-sektorns tavsedda täckningsområde - samt att i utkanten av sektorn är dessa smalare enligt vad Marcus skrev.

Kryssar man nu i för 2600 (ljusgrönt) så ser man att du nås av minst tre master på 2600. Därtill kommer att det finns generell täckning för 900 (mörkgrönt). Min hypotes är att du drabbas av viss radioskuggga i förhållande till masten i öster och att du befinner dig i utkanten av täckningsområdena för masterna i väster.

Du har noterat fyra olika PCI som anger celler. PCI 392 verkar vara en 900 cell eftersom RSRP-RSSI-RSRQ blir 15 (borde vara 14). PCI 324 har en diff på 16 och cell id slutar på 2 men är i övrigt samma som nästa mätning. också PCI 324 med slutsifra 1. Där är diffen 20 vilket starkt talar för att båda två är 2600-sektorer (Möjligen en enbart 2600 mast, annars faller min hypotes om numrering av celler i master där det finns både 900 och 2600 men det lämnar vi därhän just nu).

Den sista mätningen, bakom huset, visar ytterligare en annan cell, PCI 327 med slutsiffra 4 och diff 22. Det bör vara en 2600 cell på en helt annan mast, en mast som dessutom har 900 sektorer också.

Jag skulle ringa telenor support och be dem berättta var de här masterna står så att du kan få en chans att veta inte bara hur du ska rikta en antenn utan även försäka använda huset som avskärming mot andra master.

Idealet i det här läget är att sätta en antenn med fri sikt (inga buskar och träd i närheten) åt det håll önskad mast står men i ettt läge där huset samtidigt skymmer de andra masterna. Antennen ska således inte placeras högt med fri sikt runt om vilket är bäst när man bara ska kommunicera mot en mast.

För mycket av det goda, och situationen försvåras av det helt öppna landskapet som inte är vad 2600 LTE är ägnat för eftersom tekniken bygger på att signalerna reflekteras i stadsbebyggelse. Modemet prioriterar dessutom förmodligen 2600 framför 900 om du inte låser det. men med 900 skulle du få lägre fart, så jag skulle ändå satsa på 2600.

Om du kan få hygglig signal och fart i ett fönster på baksidana av huset skulle jag rekommendera test med den lilla WLAN-antenn (täckande 2400-2700 MHz) som bland annat Kjell & co har, artikel 30197

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr … enn-p30197

Två sådana kan sättas i vinkel i ett fönster på baksidan av huset. Kontakterna på själva antennerna är SMA så i princip kan man ansluta E392 bara över SMA-TS9 adapterkablarna.

Bottom line är att man i det här komplexa läget måste ha koll på varifrån signalerna kommer så att man får grepp om radioskugga mm. Därför behöver man notera läget på msten, PCI och cell id utöver RSSI, RSRP och RSRQ (och diffen som representar den konstant som ges av den använda bandbredden på frekvensenbandet - så att diffen berättar om vilket band det är). För telenor och tele2 verkar gälla att flera sektorer på samma mast kan ha olika PCI om det inte är riktade åt samma håll. Däremot är cell id för alla sektorer på en mast lika förutom sista siffran som i sin tur ger viss ledning om vad slags cell det är. Om cell ID skiljer sig även förutom slutsiffran är det troligen en annan mast - som i sista mätningen ovan. 

Vad drar Marcus för slutsatser?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-08 12:43:52)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Jag måste ärligt säga jag är riktigt imponerat! Tack så hemsk mycket! Du är kung (även om problemet inte är löst) smile

Fråga angående antennen. Ser ut som att den har bra förstärkning, men att räckvidden bara är 800 meter?

Vad tror om denna jämnfört med 2 av dom på Kjell: http://dovadoumr.se/shop/poynting/100-p … ntenn.html ?

Jag har testat i ett fönster på baksidan av huset och där fick jag tyvärr ingen hygglig fart heller. Jag har dock möjlighet att sätta upp en antenn på yttervägen (panelantenn?) på baksidan av huset. Där kommer den att sitta i fullständig skugga från masten i öst.

Har bett Telenor om info på flera master. Jag noterar Cell ID på vägen hem från kontoret i dag båda vid masten och halvvägs hemma. Återkommer med info.

Tack igen!

18

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Räckvidd 800 meter avserWLAN 2,4 GHz och är i själva verket mycket. Uppgiften har ingen relevans utöver angiven förstärkning och riktverkan. Antennen heter egentligen WAN1112 från Level One, och någonstans har jag länkat till pdf med mer data, bland annat riktningsdiagram.

Det finns knappas något skäl att använda flerbandsantenner som den Poynting du hittat. Onödiga komprommisser i design eftersom det ändå är 2600 som gäller. Funkwerk kommer med en 2600 mimo som jag tror kan vara bra, ca 80 euro. den borde vara ute nu. ska kolla. Vitsen med en sådan mimo panelantenn är att den kan vara utomhus och att antenntypen oftast har bättre front-to backförhållande än andra antenner. Det behövs här eftersom strävan är att bara ta emot framifrån.

Annars finns det flera andra tyska 2600-antenner som kan vara intressanta.

Jag skulle rekommendera att du, när vädret är bättre, kartlägger signalförhållandena mer kring ditt hus, inte minst vad du kan få för signal tätt intill huset ett par meter upp på de fyra sidorna. Återigen alla signaldata, PCI och cell ID. Du får ta signalspaningen som en kombination av nytta och nöje.

Själv blev jag en gång placerad vid Försvarets radioanstalt vid mönstringen men fick byta till tolkskolan för jag var tillfälligt övermätt på radiohobbyn. Det var femtio år sedan. Jag har, till skillnad från Marcus, ingen yrkesmässig utbildning på radioområdet och därmed inte heller samma tillgång till information.  Jag uppskattar mycket att proffs som Marcus och Nhu vill bidra till att höja kunskapsnivån på forumet. Fler proffs, bitte.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Denna: http://dovadoumr.se/shop/45-funkwerk-4g … 63015.html ?

20 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-08 16:23:30)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Då så... Fler mätninger gjord.

På vägen vid masten i bilen:
RSSI: -77dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 24 mbit ner / 8 mbit upp.

Ca. 400 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -69dBm
RSRP: -95
RSRQ: -7
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 21 mbit ner / 11 mbit upp.

Ca. 700 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -77dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 45 mbit ner / 11 mbit upp.

Sista stoppet gjordes precis efter löv-träden. Därefter körde jag 200 meter till och då blev det katastrof (tillbaks på 1AE* masten).

Testade även i trädgården hemma lite. Även när jag ställer mig på baksidan huset så jag inte ser masten i öst och peker dator/modem i riktning bakom huset får jag samma gamla katastrof-resultat och är fortfarande kopplat på 1AE* masten.

?

21 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-08 18:59:32)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Om antennen: Nej inte den Funkwerkantennen, den är för 800 Mhz. du hittar inte funkwerks 2600 antenn i Sverige ännu och frågan är om den ens börjat säljas i Tyskland fast funkwerk har sagt att den är på gång nu. Jag ska ringa dem och fråga.

Rätt cellrik soppa du har. Låter som rena uringvägsinfektionen (sorry för det dåliga skämtet, jag är läkare). Jag sammanställer hittills redovisade resultat för överblickens skull:

Ca. 30-50 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -81dBm
RSRP: -104
RSRQ: -7
PCI: 324
Cell ID: 1AE1102

Ca. 70-100 meter från framsidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -75dBm
RSRP: -101
RSRQ: -6
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD01

Mättning på framsidan gav följande resultat: 2.62 mbit ner / 4.82 mbit upp. Fri sikt till masten.

Ca. 30-50 meter från baksidan av mitt hus ser det ut så här:

RSSI: -75dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04

Där fick jag detta resultat: 24.43 mbit ner / 5.22 mbit upp. Fri sikt till masten

På vägen vid masten i bilen:
RSSI: -77dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 24 mbit ner / 8 mbit upp.

Ca. 400 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -69dBm
RSRP: -95
RSRQ: -7
PCI: 324
Cell ID: 1AEAD04
Hastighet: 21 mbit ner / 11 mbit upp.

Ca. 700 meter från masten på vägen i bilen:
RSSI: -77dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 45 mbit ner / 11 mbit upp.

Sista stoppet gjordes precis efter löv-träden. Därefter körde jag 200 meter till och då blev det katastrof (tillbaks på 1AE* masten).

Testade även i trädgården hemma lite. Även när jag ställer mig på baksidan huset så jag inte ser masten i öst och peker dator/modem i riktning bakom huset får jag samma gamla katastrof-resultat och är fortfarande kopplat på 1AE* masten.

*****************************

Mätningen invid masten gjordes på vägen som ligger 85 meter norr om masten. det bör vara mastens norra lob som är riktad mot Skegrie. Ditt hus ligger i den västra kanten av den loben enligt telenors täckningskarta:

http://www.telenor.se/privat/kundservic … karta.html

(I den här öppna terrängen finns det mer skäl att lita på täckningskartan än i kuperad terräng eller stadsmiljö).

Att den lobens cell 1AEAD04/PCI 324 är starkare en bit bort beror förmodligen på att antennen inte strålar så starkt rakt nedåt utan bara är tiltad lite under horisonten för att inte täckningsområdet ska sträcka sig för långt och signalstyrkan bli för svag.

400 meter bort är det fortfarande samma cell men 700 meter bort byter det till PCI 327
med Cell ID 1D79D04 . Signalen från masten är stark, RSSI -69dBm så det bör vara från den närbelägna masten men då hade jag trott att cell ID skulle vara samma, bara olika slutsiffra. Nu har den här samma slutsiffra som PCI 324 så det skulle kunna vara en 2600 cell på en annan mast. Men det finns enligt täckningskartan ingen annan mast som kan ge en så stark signal där söder om msten. för övrigt finns ingen annan mast som täcker Skegrie loben också. Jag skulle koll vilken cell ID man får in i Skegrie också.

Den södra loben bör kollas genom att du kör ned i allén där det ligger en sten i t-korsningen. Kör nästan hela sträckan ned till gården och kolla ett par gånger vilken cell du får in. Törs du kan du ju testa rakt söder om masten vid vändplatsen intill dammen också.

Om det vill sig har vi nu identifierat mastens norrra och södra lober, återstår att se om det finns en lob västerut. Det verkar så enligt täckningskartan. Använd satellitbild istället för karta så har du lättare att hitta ditt hus. ta bort alla kryss och se bara på signalstyrkestaplarna. Du ser att signalstyrkan går ned precis vid gården med de höga träden. Flyttar du markören norr ut minskar signalstyrkan också men flyttar du söderut stiger den straxt till max.

Om du kör ned till det tredje vindkraftverket (västerifrån) utmed vägen söder om din väg så kan du kolla vilken cell du får in där. Det bör vara den västra cellen från masten vi talat om.

Du nämner att när du kommer hem så blir det katastrof och du är tillbaka i cell 1AE men du ger inte hela cell ID. Vid den tidigare mätningen har du dock skrivit att du hade PCI 324 cell ID 1AEAD01 (inte 4 som nära masten).

riktigt skumt är det med cell 1D79D04 som jag trodde kunde vara riktad söderut men som du tidigare nämnt dyker upp 20-50 meter från baksidan av ditt hus, alltså norr om vägen.

Följande celler har noterats:

1AE1102, PCI 324 (kanske 900)
1AEAD01, PCI 324 (2600?) den bör vara riktad åt samma håll som den ovan men inte säkert, PCI kan vara gemensam för celler på olika master bara för att krångla till det.
1AEAD04, PCI 324 (2600?)(va fanden, tre celler på samma PCI!, ja om PCI är gemensam för två master som har gemensamt täckningsområde).
1D79D04, PCI 327 (2600?)

För att bringa någon reda i det här behöver du kolla vilken cell id som finns i de tre huvudriktningarna från masten. 

Tre ställen att åka mot alltså. Ta gärna även västerut på din väg och se när det byter till annan cell där med för det finns nog täckning västerifrån också. försök hitta den masten med.


Enligt täckningskartan blir signalen från masten snabbt starkare rakt söder om dig. Jag skulle tro att den är stark vid södra gaveln av den långa ekonomibyggnaden i granngården österut. En 2600 antenn där och en wifilänkt  till dig (ller i grannens TV antenn på gaveln mot dig) vore den desperata lösningen men än ska vi väl inte ge upp hoppet om att hitta ett ställe med bra signal, RSRQ ca -6dBm och fart på 20 mbit/s ned. Hur är det med dina gavelfönster i  väster och öster?

det är som framgått extremt svårt att få överblick eftersom tillgänglig anslutingsmjukvara för modemet inte redovisar alla de celler som modemet i själva verket uppfångar och prioriterar mellan för anslutning. Hade du den tyska routern AVM6840 (som täcker 800 och 2600 bandet) skulle du få överblick på direkten, för den routern visar alla celler i en lista inklusive cell id, RSRP och RSSI. Allt eftersom du flyttar dig uppdateras värdena i listan så att man kan se när RSRP och RSRQ ändras för de olika cellerna. Dessutom framgår det om det är 2600. I firmware finns nu dessutom en graf som i realtid visar hur signalvärdena för den cell man är ansluten till ändras så kan man se till ex hur signalen dyker i radioskuggan av ett hus eller ett träd. (Det går dock inte att låsa på cell i den här routern heller - eller i någon konsumentutrustning, bara mätutrustning).

Skulle jag dyka upp som konsult på plats så skulle jag behöva ha med mig en smal och högförstärkande riktantenn (kostar >4 tkr) på ett flera meter högt stativ, E392 kopplad till laptop och AVM6840 med ipad på wifi. Och framför allt försöka ha en etablerad kontakt med dem som sitter med telenors mastkarta mBoss framför ögonen. För så här svårt är det inte rimligt att det ska vara att vara kund på mobilt bredband. Det är det mest komplexa fall vi kommit i kontakt med på forumet. Mobilt bredband trivs inte så bra i alltför öppna landskap. Här spökar den kraftiga effekten av radioskugga när det är reflexfritt bakåt och även cellgränser som är skarpa på det här avståndet från masten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

jonasolof skrev:

Om antennen: Du hittar inte funkwerks 2600 antenn i Sverige ännu och frågan är om den ens börjat säljas i Tyskland fast funkwerk har sagt att den är på gång nu. Jag ska ringa dem och fråga.

Då kan du passa på och hälsa från mig.
http://www.funkwerk-breitband.de/en/com … ifferences

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

23 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-08 21:07:31)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Tack för länken, ska hälsa dem. Vad som är påtagligt är att 2600-antennen har högt front to back-förhållande med små bakåtriktade lober. Mindre kul är SWR. Tror dock den här antennen kan göra nytta där på Skåneslätten när det gäller att skilja ut en cell. Problemet kan vara signalstyrkan från den norra cellen om det är den västra man vill ta in. Därför skulle man helst vilja fått sätta upp antennen tvåhundra meter söderut, där fältstyrkan är fullstark enligt täckningskartan - och detta då förmodligen är från den åt väster vettande cellen på en omtalade masten.

reviderad hypotes som utgår från sektorernas täckningsområden PCI som inte får upprepas inom samma område. Det är täckningsområdet som bär ett PCI, inte en cell som sådan. Om flera celler på en eller flera master och på en eller flera band täcker samma område har de samma PCI. Jag antar därför att området söder om huset nås  av PCI 324 och att området norr om huset nås av 327. Den mätning som gjordes då bilen var 700 meter från masten och visade PCI 327 ligger i rak linje med området 50 meter norr om huset där PCI 327 också noterades.

Nu hör det till saken att ett vist tröskelvärde ska övervinnas innan modemet byter cell. Hur mycket starkare i RSRP den nya cellen ska vara än den som lämnas beror också på läsbarheten, RSRQ. Därför kommer övergången inte att noteras på samma ställe om man nalkas gränsen ifrån söder eller ifrån norr. Ett lämpligt ställe att kolla detta kan vara på tvärsvägen som har korsar landsvägen 450 meter från avtagsvägen till masten (korsande grusväg, två röda brevlådor (?) på södra sidan. Kör man den vägen först söderut och sedan norr ut bör man få en bild av hur modemet byter cell och vilket avstånd tröskelvärdet (hysteresen) motsvarar från respektive håll. Saken har visst nördintresse. Hysteresen gör också att det är ännu svårare att få grepp om vilken cell som är starkast intill trådstartarens hus. En annan cell kanske är starkare men inte tillräckligt förrän man flyttat sig ännu en bit in i den andra cellens täckningsområde. Lägg här till hur radioskuggan kan spöka med varierande signalstyrka meter för meter i skuggan av träden på granngården så  inses att det är rätt komplicerat att få en bild av hur det egentligen ser ut i eterdimmorna (om vi nu kunde ge radiovågorna från de olika cellerna olika färg).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

24 Senaste redigerad av tri9ty (2012-11-09 09:09:47)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Funkwerks 2600 antenn går inte att köpa för juli 2012: http://www.funkwerk-breitband.de/downlo … _06_EN.pdf .... Annan lösning???

Nya tests i morse på vägg till kontoret...

Ca. 300-400 meter väst om mitt hus (i bilen):
RSSI: -65dBm
RSRP: -93
RSRQ: -7
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 48 mbit ner / 17 mbit upp.

Ca. 1 km väst om mitt hus (i bilen):
RSSI: -79dBm
RSRP: -103
RSRQ: -6
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 15 mbit ner / 8 mbit upp.

Ca. 1-2 km norr om mitt hus (Skegrievägen) i bilen:
RSSI: -75dBm
RSRP: -106
RSRQ: -7
PCI: 327
Cell ID: 1D79D04
Hastighet: 24 mbit ner / 5 mbit upp.

Avväntar fortfarande att Telenor skall återkomma med en karta med dom olika master samt namn/ID på dessa.

25 Senaste redigerad av jonasolof (2012-11-09 09:59:56)

Sv: Dålig 4G signal - 1200 meter till masten

Det talar väl för att den cellen är mastens norra -såvida telenor inte har lagt till en ny mast som inte finns med på täckningskartan. Det är lite misstänkt att cellen nådde så långt västerut på din väg, det borde inte mastens norra sektor göra, fr a inte med den signalstyrkan. Det stämmer inte med täckningskartan. När du kör västerut på landsvägen vid ditt hus så kommer du nedanför den linje från masten som verkade vara gränsen mellan PCI 324 och 327. Men du kanske inte var på den vägen när du säger att du var väster om ditt hus? Använd Google Earth och dra linjen med linjalen så förstår du vilken systematik jag är ute efter.


Mer koll önskas, mellan Skegrie och masten. Det kan finnas en ny mast utmed motorvägen, lite längre norrut för att täcks glappet i 4G täckning utmed E6 mellan Skegrie och Vellinge.

Och hur är det nere vid vindkraftverken på parallellvägen? Hur långt sträcker sig PCI 327 västerut?

Kollar funkwerk. Antennen har gått över tiden och borde ha nedkommit nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.