1

Tråd: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

har ett problem får hastighet runt 30 kb/s me utorrent och runt 80-100 kb/s från hemsida. nån som har nån aning va felet kan vara??

2 Senaste redigerad av Alexander (2008-12-17 13:50:39)

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Jag antar att du läst den här tråden
http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=390
och dem trådar som refereras där!

Har du testat klickat på knappen "testa om porten vidarebefodras korrekt" under inställningar/hastighetsguide ?
Resultat ska se ut typ.
--------
Checking port <vald inkommande port>  on <din.adress.xx.xx...>

OK! Port <vald inkommande port> is open and accepting connections.
--------

Edit: Skit i portforwarding. Använd UPnP det funkar se mitt senare inlägg.

Gammalt (inaktuellt nu):

Har du router inkopplad får du ge dig på "portforwarding" för att få hyfsad fart.
Edit: Är fel, behövs inte skippa.

Tyvärr var det lite knepigt att fixa så jag orkar nog inte förklara.
Läste länge och många gånger på http://portforward.com/ innan jag fixade det.

Dovado UMR routern (som jag har) finns ju inte med där så man får ta någon annan ganska "standard" router och försöka ställa in motsvarande saker (för utorrent).

Jag följde råden för hur man fixar det på min favoritrouter (som jag eventuellt skaffar en dag) "Buffalo WHR-HP-G54". Sedan på konfigurering för "Utorrent".
Som tur är var det mycket lätt att hitta motsvarande inställningar i UMRen.

Det som tog tid var att fixa och ställa in en statisk adress för datorn vilket kanske inte är nödvändigt. Vill vara säker på att det fortsätter att funka om jag sedan kopplar till annan utrustning till min router och då måste man ju fixa statisk och inte dynamisk adress för datorn.

OBS man kan själv välja vilken port man ska ha som inkommande port i utorrent.
Det rekommenderas att man inte väljer standardporten just för att ISPerna (=din internetleverantör) kan stänga av trafik via den.:P

Man kan givetvis inte köra "random inställning" på inkommande port (vid varje utorrentstart) om man ska portforwarda i router.

3

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Alexander skrev:

Dovado UMR routern (som jag har) finns ju inte med där så man får ta någon annan ganska "standard" router och försöka ställa in motsvarande saker (för utorrent).

Enklaste sättet om man har är en UMR, Klicka i Enable UPNP så fixas portforwarding automagisk. Om jag kommer ihåg så är UPNP default enablat i uTorrent.

För att kolla gör en CTRL+P i uTorrent, klicka sedan på connection. Där finns en check box för UPNP

//M

4

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

kotteboll skrev:

har ett problem får hastighet runt 30 kb/s me utorrent och runt 80-100 kb/s från hemsida. nån som har nån aning va felet kan vara??

Tror också att TRE prioriterar HTTP traffiken i sitt nät.
Det gör ju att uppkopplingen känns snabbare :-) Iallafall när man surfar.

//M

5 Senaste redigerad av Alexander (2008-12-17 14:04:27)

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Mathias skrev:

Enklaste sättet om man har är en UMR, Klicka i Enable UPNP så fixas portforwarding automagisk. Om jag kommer ihåg så är UPNP default enablat i uTorrent.

För att kolla gör en CTRL+P i uTorrent, klicka sedan på connection. Där finns en check box för UPNP

//M

Edit:
Tack Mathias funkar nu!
Måste enabla UPnP både i programinställningarna (uTorrent m.fl. glöm ej apply eller save) och i Dovado LAN / UPnP / Enable UPnP + Save Settings + Restart (Dovado).
Det funkar i alla fall nu med version 2.1. Möjligt att det funkat förut också.
Missade att man måste "enabla" UPnP i Dovadon också.

Gammalt nu inaktuellt.

Jag min "Aktivera UPnP portmappning" är förbockad men test av port genom att trycka på knappen "Testa om porten vidarebefodras korrekt" ger mig följande
---
Checking port 13535 on 79.138.180.209...

Error! Port 13535 does not appear to be open.
---
Tog för givet att man då var tvungen att portforwarda?
Menar du att det är OK ändå?

Ska nu lägga in mina portforwards igen.:o

Så himla nice att slippa trixa med portforwards. Kanonbra.:)

Har nu raderat mina portforwards.:)

6

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

problemet löst nu går fortare än aldrig förr på natten och morronen har ja nåt hastigheter över va ja ska kunna ha. har 2 pinnar turbo 3g 3.6 som ja lyckats fixa tag på fast ja inte ska kunna ha de alls. och nu ligger ja och tankar i utorrent i upp mot en 440-450 kb/s big_smile

7

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

kotteboll skrev:

problemet löst nu

Hur då?

kotteboll skrev:

går fortare än aldrig förr på natten och morronen har ja nåt hastigheter över va ja ska kunna ha. har 2 pinnar turbo 3g 3.6 som ja lyckats fixa tag på fast ja inte ska kunna ha de alls. ...

Vadå 2 pinnar som du inte ska kunna ha?
Fattar ingenting.
Har du 2 USB modem eller har du fått en signalmottagning som du inte trodde du skulle kunna få?

8

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Kör tre med någon slags trafikprioritering? Upplever också att den senaste tiden går det riktigt lusigt att köra torrenter, men tokfort att surfa och ladda hem från websidor?

/krille

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

9

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Hej alla glada. har oxå problem med utorrent som jag ej får ordning på. jag köpte det nya pro abonemanget och använder ingen hubb. ligger på 3 kb/s ner och 1.2 kb/s upp om jag kollar på http://www.bredbandskollen.se/ men jag laddar bara ner i 70 kb/s i utorrent. vad kan det vara för fel? det var ju någon som hade fått ordning på det?
Tack på förhand // Patrik

10

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Testa aktivera kryptering i utorrent.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

11

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

det är fan skumt med torrents. verkar va en motsatsprincip. ju färre seed desto bättre speed. satt länge och observerade en torrent där det va 11 seedare. satt å testade olika värden i utorrent och slutresultatet hamnade på runt 45-50 k/s.
då var inställningarna
max.conn: 40
max.conn per torrent: 8
antal uploadslots: 10

så ganska strypt.

sen gick jag in på tpb å tog en torrent med 10000 seed. då funkar det inte alls. ligger på runt 0.5 k/s typ.

12

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Jag har en gissning om att 3G modemen bara kan hantera ett visst antal samtidiga TCP sessioner. Där av så blir det "tjokat" på lina när du tar 10k seeds.
Detta är ett problem med vanliga routers också får problem vid för många TCP sessioner. Fast då brukar det handla om 500=> antal sessioner

//Mathias

13

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

På 3g koppling kan man inte har specielt många sessioner.
Jag brukar sätta på en gränst 20-30 som max, annars blir det rätt snabbt täppt i tuben och ingen data går fram eller tillbaka.
Modemet må säga att det är igång men kopplingen är död.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

nu har jag trixat fram å tillbaka men det är verkligen olika hela tiden. jag kör just nu en torrent som ligger på runt 50-60 kb/s, fast uppe å nosar på 90 då och då. har satt 120 på globala och 300 på maxpeers. men om jag fattar det rätt så blir det 120 på peers också väl? hur som, uppkopplingen håller sig iaf vid liv.

går det på nåt sätt modifiera så att man bara tankar från svenskar? känns som att man får bäst hastighet då. kör ibland på en privat tracker och där är det nästan bara svenskar och då får jag mycket bättre speed med få globala anslutningar.

15

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

Att köra sådan mängd, 120, 300 osv är lite i överkant.
20 borde räcka.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

jo ja bor utanför täckningen på kartan men får 2 pinnar i mottagning ibland om man tar bilen och åker iväg till där de finns turbo 3g så finns de hemma sen me om man kör me datorn på hela vägen.

17

Sv: ingen hastighet i utorrent men från hemsida.

kan någon sammanfatta hur man kringgår den slöa utorrent hastigheten? har verkligen försökt läsa det som skrivits men inte riktigt greppat det.

ska även tillägga att jag har väldigt slö uppladdning

jag kör bredband pro.

---- D100 + Turbo3G Pro 7,2/ 1,4 + Huawei 180 Black ----

---- Det är bara i lexikon lön kommer före möda. ----