51

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Hmm, konstigt. Testa då att avaktivera force-reconnect och se om det kan vara det som gör att det kopplar ur oftare. Hade du testat med olika APN? Annars kan du ju se om service.telenor.se ger bättre resultat än internet.telenor.se. Ska tänka lite och återkommer lite senare (typ imorgon) med vad du mer kan göra.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

52

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

har avaktiverat force reconnect nu så får se hur det går, testade med service.telenor.se fast fick inget internet via den

53

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

det verkar som att det kvittar vad jag gör så fortsätter det koppla ner i tid och otid hmm
testade med min gamla dongel (huawei e1550) men den verkade inte funka i modemet med dd-wrt hmm

54

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Det låter jätte konstigt, det ska vara kompatibelt med DD-WRT också. Jag antar att du drar ur strömmen innan du byter modem?

På "dial string" vilket val har du gjort där, eller vad är det den står på? Har du PIN-kod aktivt på simkortet? Har du testat att ha den på "3G only"?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

55

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

på dial string har jag *99# har testat dom andra dial strings för 3g/3.5g utan att få uppkoppling eller sämre.
pin koden är avaktiverad sen länge och jag kan inte alls byta connection type. har testat att byta till prefer 3g och andra men den går automatiskt tillbaka till auto 3g/2g även om jag sparar och trycker på apply

56

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Jag är ledsen, men här tar mina idéer slut. Jag ska kolla runt lite och se om det finns något som kan lösa det. Du kan ju välja om du vill stanna kvar på DD-WRT eller gå tillbaka till TP-LINK stock firmware - välj det som fungerar bäst för dig.

Du kan ju också testa att införskaffa dig ett annat modem, det finns ju just nu paket på rusta, ÖoB och vissa TPH med 3Bredband Kontant inkl modem för 49kr. Då är det ett Huawei E137 (upp till 6Mbit/s) som går att låsa upp gratis. Om du gör det, tänk på att se till att du verkligen får ett E137 och inte ett E353 (som vissa TPH skickar med) då det sistnämnda modemet är svårare att låsa upp och fungerar sällan i en router. Jag förstår om det inte känns så frestande.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

57

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

snackar för nuvarande med telenor support och kollar om det är något med deras nät, troligtvis återgår jag till stock software och kör med den äldre dongeln. då det fungerade men var lite slöare så hade jag iaf fast uppkoppling hmm
men tack för all hjälp iaf smile

58

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Tänk då på att kolla om det finns någon uppdatering på TP-LINKS hemsida då revert filen inte alltid innehåller den senaste versionen smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

59

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

gör factory reset av wrt,
ställin allt igen, och prova.

vad har du för webbläsare - för wrt funkar dåligt med vissa och inställningarna pajar med strul som resultat..
en linux baserad routerprogramvara som mest gillar windows webbläsare.

60

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

mitt modem funkar felfritt i datorn verkar det som, får hastigheter upp till 3.5 mb/s, 53 ms ping och 3 ms jitter.
Verkar inte kopplas ner iaf. Snackade med en tekniker på telenor och allt han sa var "testa minst 5 km bort" så man kan testa om det kanske är masten som är kass. Samt att jag ska ställa in endast 3g på routern men jag kan inte ställa in det på routern nu när jag har dd-wrt, så fort jag ändrar så kommer den tillbaka till auto 3g/2g hmm
för ZTE MF190 har inte 2g så om den kopplar bort från 3g nätet och försöker ansluta till 2g så förlorar man internet

61

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

finns där inget sätt att dela med sig av internet från laptopen till resten?
kanske ad-hoc eller att brygga anslutningarna (router och telenor) hmm
har testat allt möjligt men kan inte få routern att stanna på force 3g

62

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Tänkte inte på det.

Connectify Pro (finns att ladda ner på diverse ställen där man kan ladda ner annat, utan kostnad) kan vara ett alternativ. Då kan du dela ut din anslutning genom t.ex Lan-porten på en dator sen ansluter du den till WAN porten på din router. Du kan också dela via WiFi från en dator smile

Om du kör första varianten med LAN porten på din dator till routerns WAN port skulle jag rekommendera dig att ha kvar DD-WRT smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

63

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

det funkar utmärkt big_smile verkligen tack som fan! big_smile

64

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

lite skumt dock tongue att helt plötsligt förlorade jag internet på mobilen och xboxet tongue

65

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Löste det sig? Har inte testat Connectify så värst mycket själv - men vet att det fungerar helt okej/bra för många smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

66

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

det funkar helt klart bättre än allt annat jag testat smile det ända som händer är att man förlorar internet ibland, fast bara till saker som är anslutna till datorn så dator har iaf internet haha tongue

67

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

dock så är det lite jobbigt då jag inte kan köra pro utan att betala, och att köra med nerladdade serial keys räcker en dag ungefär sen slutar den sända tills man skaffar en ny hmm

68

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Ja du, då har jag inte så jätte många förslag förutom att du kan ju köpa ett nytt modem eller programvaran. Jag kan sälja ett olåst modem till dig om du är intresserad, ett Huawei E367 med stöd för 16Mbit/s (köpt från 3 men upplåst) - som ska fungera i en TP-LINK MR3420 med standardmjukvaran samt med DD-WRT (har även bekräftat själv att det fungerar med DD-WRT).  Så skicka PM om det är intressant så tar vi det där istället.

Kanske inte så snyggt att sälja egna modem så, men tänker eftersom du haft endel problem. Sen finns det även modem att köpa med 3Bredband Kontant (E173) på rusta, öob och TPH för typ 49kr som klarar 6Mbit/s som då är låsta men kan låsas upp.

Här är förresten kompatibilitetslistan för din router med stock mjukvaran: http://www.tp-link.com/en/support/3g-co … ation=1963 - MF190 smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

69

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

careface skrev:

Inte så svårt egentligen. Det är bara att sätta in en speciell fil där man i vanliga fall väljer en uppdateringsfil. Sen så har man DD-WRT. Att återställa är lika lätt!

Du kommer nog inte ångra dig, kan skriva lite mer utav en guide om du vill också. Jag har en TL-WR1043ND med DD-WRT och jag kommer inte gå tillbaka till standard alls, tycker DD-WRT är så mycket bättre.

Återställa är det bara köra den från deras firmware från deras egen hemsida?
Eller är det från DD-wrt man ska köra från.
Ser att det finns senare versioner att köra av BIN-filen, men står under testing men det ska väl vara okey testa den senaste eller?

Har exakt samma problem som TS att internet vägrar starta när den sitter i routern.
MEN har en TP-LINK MR3420 Version2.

Sjukt irriterande.

70

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Jag gav upp, köpte mig en mini Dovado  den startade upp allt rätt omgående.

Bara en liten lustig sak, och det är att aftonbladet funkar inte, utan när jag försöker där.
Så vill den logga in på Dovadon yikes

71

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

klyban1 skrev:

Jag gav upp, köpte mig en mini Dovado  den startade upp allt rätt omgående.

Bara en liten lustig sak, och det är att aftonbladet funkar inte, utan när jag försöker där.
Så vill den logga in på Dovadon yikes

det är dovados irreterande sätt att göra en bjöntjänst med att peka alla dns mot routern när den inte är upp kopplad mot internet, vilket sedan datorn kommerihåg och dom dns namn man testar innan klar upp koppaling kommer att peka mot routern även senare - lösning starta om datorn / programmet.

irreterande!

72

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

G-Man skrev:
klyban1 skrev:

Jag gav upp, köpte mig en mini Dovado  den startade upp allt rätt omgående.

Bara en liten lustig sak, och det är att aftonbladet funkar inte, utan när jag försöker där.
Så vill den logga in på Dovadon yikes

det är dovados irreterande sätt att göra en bjöntjänst med att peka alla dns mot routern när den inte är upp kopplad mot internet, vilket sedan datorn kommerihåg och dom dns namn man testar innan klar upp koppaling kommer att peka mot routern även senare - lösning starta om datorn / programmet.

irreterande!

Testade igen och nu utan den minsta åtgärd.
Så funkar AB, även på startsidan.

Så antar den bara behövde lite tid för fixa i ordning det hela.

Men sjuk skoj att entligen ha routern uppe med internet OCH fungerar med mitt Wii U.

Tråkiga är att den inte installerade den senaste uppdateringen 2.1.0e, sa den stoppade.
Så var riktigt rädd att Wii U hade dött, för det hade man läst kan hända om detta händer.
Men funkade som jag förstår det.
Kan vara så att konsolen själv stoppa nedladdningen av någon anledning, och därför inte uppstod problem.