1

Tråd: Strul med telenor kontant dongel och router

Jag har som rubriken säger en Telenor 3G kontant dongel, och har den i min TP-Link MR3420 router.
Innan har detta funkat utmärkt med att både spela och surfa samtidigt, kanske inte super snabbt men stabilt om inget annat.

För ett tag sen gick min vanliga dongel sönder varpå jag var tvungen att köpa en ny (ZTE 190), den nya funkade inte alls i princip med routern och lyckades efter MYCKET strul få routern att acceptera dongeln en enda gång. Efter det gick det inte igen och jag vet inte varför då ingen verkar veta hur man får det att funka.

För en vecka sen ungefär fick jag då tillbaka min gamla och pluggar in den i routern, såklart så funkar det. Dock är ena nackdelen att den kommer inte alls upp i samma hastigheter (ZTE låg på 4.5 mb ner och 1.5 upp) och denna ligger på under halva.
Samt så slutar mitt internet att funka var femte minut, varpå det kopplar upp igen visserligen men gör att det är omöjligt att spela.

Behöver verkligen hjälp!!!

2

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

Jag har som rubriken säger en Telenor 3G kontant dongel, och har den i min TP-Link MR3420 router.
Innan har detta funkat utmärkt med att både spela och surfa samtidigt, kanske inte super snabbt men stabilt om inget annat.

För ett tag sen gick min vanliga dongel sönder varpå jag var tvungen att köpa en ny (ZTE 190), den nya funkade inte alls i princip med routern och lyckades efter MYCKET strul få routern att acceptera dongeln en enda gång. Efter det gick det inte igen och jag vet inte varför då ingen verkar veta hur man får det att funka.

För en vecka sen ungefär fick jag då tillbaka min gamla och pluggar in den i routern, såklart så funkar det. Dock är ena nackdelen att den kommer inte alls upp i samma hastigheter (ZTE låg på 4.5 mb ner och 1.5 upp) och denna ligger på under halva.
Samt så slutar mitt internet att funka var femte minut, varpå det kopplar upp igen visserligen men gör att det är omöjligt att spela.

Behöver verkligen hjälp!!!

Kollat så att den är kompatibel med din router? Har du senaste mjukvaruversionen på din router?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

careface skrev:

Kollat så att den är kompatibel med din router? Har du senaste mjukvaruversionen på din router?

Min gamla dongel som jag har nu har jag haft i routern innan utan problem, den nya som jag var tvungen att köpa skulle vara kompatibel men jag fick aldrig den att funka.

Ja jag har den senaste firmware till routern

4

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

kolla fw i modemen, att dessa skall funka/vara ok med routern.

5

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Fw? du menar firmware? Jag har laddat ner den senaste som ska passa till min router. Men saken är ju den att innan den nya fw sattes in så funkade det. kan det vara att det är fw som buggar?

6

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

Fw? du menar firmware? Jag har laddat ner den senaste som ska passa till min router. Men saken är ju den att innan den nya fw sattes in så funkade det. kan det vara att det är fw som buggar?

Tror g-man menar om du har senaste firmware i ditt modem? Finns det kanske en uppdatering till det?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

vad jag vet så finns där inte firmware uppdateringar till modemet i sig, jag kan ladda ner en fil som gör att routern hittar modemet men det har jag aldrig behövt till min gamla innan.

8

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

vissa fw revideringar till modem är inte kompatibla med vissa fw till routern.

är fw i modemet hypernytt så kan det strula då det kan vara otestat med routerns fw.

sedan finns det flera revideringar av modemens hårdvara, med samma problem.

därför ,
vid sökning av hjälp i forumet så posta
modem
fw i modemet, visas ev i routern - annars syns det via dator.
router modell
fw i routern.
ev skarvsladdar till tex usb.
operatör, och apn.

samt problemet, och hur man ev kan skapa det.

annars får man ev betaav en sak i taget tills felet/problemet ringatsin, vilket tar längre tid.
detunderlättar, och snabbare svar och ev lösning.

9

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

G-Man skrev:

vissa fw revideringar till modem är inte kompatibla med vissa fw till routern.

är fw i modemet hypernytt så kan det strula då det kan vara otestat med routerns fw.

sedan finns det flera revideringar av modemens hårdvara, med samma problem.

därför ,
vid sökning av hjälp i forumet så posta
modem
fw i modemet, visas ev i routern - annars syns det via dator.
router modell
fw i routern.
ev skarvsladdar till tex usb.
operatör, och apn.

samt problemet, och hur man ev kan skapa det.

annars får man ev betaav en sak i taget tills felet/problemet ringatsin, vilket tar längre tid.
detunderlättar, och snabbare svar och ev lösning.

Jag har en TP-Link 3420
Firmware Version:   
3.12.21 Build 120523 Rel.37880n
Hardware Version:   
MR3420 v1 00000000

Modem
ZTE MF190 (nyare) fw BD_MF190TLF3V1.0.0B05
Huawei E1550 (äldre) fw 11.608.13.02.00

Har testat med och utan förlängnings usb sladd mellan router och dongel utan skillnad

Kör med Telenor, apn internet.telenor.se.

10

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:
G-Man skrev:

vissa fw revideringar till modem är inte kompatibla med vissa fw till routern.

är fw i modemet hypernytt så kan det strula då det kan vara otestat med routerns fw.

sedan finns det flera revideringar av modemens hårdvara, med samma problem.

därför ,
vid sökning av hjälp i forumet så posta
modem
fw i modemet, visas ev i routern - annars syns det via dator.
router modell
fw i routern.
ev skarvsladdar till tex usb.
operatör, och apn.

samt problemet, och hur man ev kan skapa det.

annars får man ev betaav en sak i taget tills felet/problemet ringatsin, vilket tar längre tid.
detunderlättar, och snabbare svar och ev lösning.

Jag har en TP-Link 3420
Firmware Version:   
3.12.21 Build 120523 Rel.37880n
Hardware Version:   
MR3420 v1 00000000

Modem
ZTE MF190 (nyare) fw BD_MF190TLF3V1.0.0B05
Huawei E1550 (äldre) fw 11.608.13.02.00

Har testat med och utan förlängnings usb sladd mellan router och dongel utan skillnad

Kör med Telenor, apn internet.telenor.se.

Om du är lite teknisk kan du alltid lägga in DD-WRT på din router och sen använda det tillsammans med modemet - det ska nämligen fungera enligt deras lista. Senaste firmware: ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … tl-mr3420/ smile

Jag kan hjälpa till om du så vill också.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

vad är dd-wrt? tongue

12

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

vad är dd-wrt? tongue

En annan router mjukvara som innehåller många fler funktioner än den vanliga - samt många fler möjligheter till inställning osv. Den utvecklas ständigt och det släpps ganska ofta uppdateringar till den för att öka stabiliteten osv. jag kör den själv. Många fler inställningar för brandväggar osv för ökad säkerhet och bättre trådlös prestanda samt lite mer kul att grejja med smile

Värd att testa för dig skulle jag säga, om du vågar dig på det. Den ska nämligen ha stöd för ZTE MF190

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

13

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

careface skrev:
MikeDaPsyke skrev:

vad är dd-wrt? tongue

En annan router mjukvara som innehåller många fler funktioner än den vanliga - samt många fler möjligheter till inställning osv. Den utvecklas ständigt och det släpps ganska ofta uppdateringar till den för att öka stabiliteten osv. jag kör den själv. Många fler inställningar för brandväggar osv för ökad säkerhet och bättre trådlös prestanda samt lite mer kul att grejja med smile

Värd att testa för dig skulle jag säga, om du vågar dig på det. Den ska nämligen ha stöd för ZTE MF190

Kollade på deras hemsida och där verka inte finnas stöd för min router än dock yikes
men ja, det låter ju som en intressant lösning då jag hellre vill använda mig av min
ZTE då jag både får bättre signal styrka samt hastighet tongue

14

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

hmm kollade på dd-wrt wiki och hittade min router men det verkar svårt yikes
vad är riskerna med att göra detta med routern?
samt går det att återställa om man måste lämna in den på lagning t.ex? big_smile

15

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Inte så svårt egentligen. Det är bara att sätta in en speciell fil där man i vanliga fall väljer en uppdateringsfil. Sen så har man DD-WRT. Att återställa är lika lätt!

Du kommer nog inte ångra dig, kan skriva lite mer utav en guide om du vill också. Jag har en TL-WR1043ND med DD-WRT och jag kommer inte gå tillbaka till standard alls, tycker DD-WRT är så mycket bättre.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

jupp, wrt är super.
skall noteras att det går att bricka routern med slarvig installation av wrt

så läs hur noga bara så är det simpelt.

17

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

afan! ja skriv gärna en guide big_smile
gärna inte allt för komplicerat språk så jag inte sitter och försöker utan att veta vad där står haha

så jag kommer helt enkelt ha samma och mer egenskaper hos min router samt så kan jag köra med min zte och ha snabbare wifi? tongue (m.m)

18 Senaste redigerad av careface (2012-07-11 13:09:13)

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

Tänk på att INTE avbryta flashningen alls efter det att du startat den, då det kan förstöra routern helt! Står det att du inte kommer åt sidan, vänta några minuter och kolla om du är ansluten till routern. Tänk på att ha en nätverkskabel ansluten under hela processen (iaf till och med steg 4).

1. Ladda ner filen som heter factory-to-ddwrt.bin från länken: ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer … tl-mr3420/ (jag gissar att din router heter TP-LINK TL-MR3420?)
2. Gå till uppgraderings alternativet i din router, oftast under administration.
3. Välj filen du laddade de ner där du egentligen ska lägga in en uppgraderingsfil.
4. När du är klar så kommer du in i webbgränssnittet (kommer du inte automatiskt inte finns det på 192.168.1.1. Första gången får du välja användarnamn och lösenord.
5. På WAN Connection Type som finns på "Setup" fliken, välje mobile broadband (eller motsvarande). Skriv där in APN osv. Tryck på Save längst ner och sen Apply Settings. Sätt inte in modemet ännu.
6. Gå in på Wireless-fliken och ställ in dina trådlösa inställningar samt om du har någon säkerhet på ditt nätverk. Kom ihåg att välja Sverige under avancerade alternativ. Tryck på Save och sen apply settings. Vänta nu några minuter.
-Det trådlösa nätverket heter från start dd-wrt och är oskyddat.
7. Dra ur strömmen från routern, sätt nu in modemet och sätt in strömmen i routern. Vänta några minuter, fungerar internet nu? smile

Vad tycks? Fungerar allt som det ska? Undrar du något? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

behöver jag någon .bin fil till modemen eller det är bara att köra? tongue
och om jag vill ha tillbaka routern till original mjukvara hur gör jag då? tongue

20

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

behöver jag någon .bin fil till modemen eller det är bara att köra? tongue
och om jag vill ha tillbaka routern till original mjukvara hur gör jag då? tongue

Det ska bara vara in med modemet och igång. Jag har aldrig behövt lägga in något mer för att det ska fungera. Vill du gå tillbaka till standard firmware finns denna: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic. … ;start=367 - den laddar du ner och sen uppgraderingssidan laddar du upp denna fil smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

21

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

lite orolig nu haha tongue har kört in dd-wrt och den har "uppgraderat" och nu har den fastnat på restarting tongue

22

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

haha jag behövde inte oroa mig big_smile precis när jag skickade kom det nya fram big_smile

23

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

MikeDaPsyke skrev:

haha jag behövde inte oroa mig big_smile precis när jag skickade kom det nya fram big_smile

Perfekt! Fungerar det som det ska? smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

24

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

haha tack som FAN careface för att du tipsade om dd-wrt och hjälpte mig big_smile
du har gjort mig en väldigt lycklig människa big_smile:D

25

Sv: Strul med telenor kontant dongel och router

verkar funka utmärkt, inga problem med att ställa in något (bortsett från att den krävde login 3-4 ggr på raken) big_smile
zte funkar utmärkt och jag har betydligt snabbare internet nu big_smile