1 Senaste redigerad av jLinder (2013-02-07 00:40:38)

Tråd: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har flera panelantenner med 14dBi:s förstärkning för 4G (2600MHz) och Wifi (2400MHz) som jag säljer. Det är dock bara den höga 4G-frekvensen, dvs 2600MHz, som antennen stödjer.
Antennen har ett frekvensområde på 2400-2700MHz och täcker därmed både in WiFi och 4G och det är därför den går att använda till både och.

Om du har behov av en adapter så kan jag skicka med en som konverterar till CRC9 eller en som konverterar till TS9, dessa två kontakttyper sitter på många modem (dock vet jag inte om det är något 4G-modem som använder CRC9..). På antennen sitter det 15m kabel. Ett fäste för att fästa antennen på en antennstång medföljer också.

Specifikationer:
Signalförstärkning: 14dBi
Frekvensområde: 2400~2700Mhz
Kabellängd: 15m
Kontakt: SMA-hane

EDIT: PRISER
En antenn: 450kr
Två antenner: 800kr (400kr/st)

Frakten går med Posten eller DB Schenker och kostar 60-108kr bereonde på vilket fraktsätt du vill ha (jag vet ej vad den kostar för två antenner samtidigt).

E-posta till linder.jonas@gmail.com eller ring eller smsa till 073-5290204 om du är intresserad.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-06 07:09:59)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Är det enkla antenner eller dubbla, mimo? Och om mimo, vilken polarisering och vilken cross over isolering? Finns riktningsdiagram?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Du har alla specifikationer här:
http://en.arronna.com/products_detail/& … 26237.html

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

4

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Ok, bandbredd 83 MHz, centerfrekvens WLAN förmodligen. Ej dubbelantenn så vill man ansluta till båda ingångarna får man ta två stycken.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Ja, jag kanske uttryckte mig lite dumt. Jag menar att man kan använda antennen till antingen 4G eller WiFi, inte både och samtidigt. Även om det skulle gå så tror jag inte att det skulle vara så praktiskt med tanke på att telemasten högst troligt inte ligger i samma riktning som det håll man vill rikta en WiFi-antenn.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

6

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag missförstod inte. Jag menade två antenner för 4G med olika polarisering.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Nu förstår jag vad du menar. Du menar om man t ex har en 4G-router med två antenningångar så behöver man två antenner? Dock så har iaf Telias support sagt att man kan använda en Y-kontakt och koppla in antennen i båda ingångarna på en sån router (man ska helst göra det, rättare sagt).

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

8

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Nu förstår jag vad du menar. Du menar om man t ex har en 4G-router med två antenningångar så behöver man två antenner? Dock så har iaf Telias support sagt att man kan använda en Y-kontakt och koppla in antennen i båda ingångarna på en sån router (man ska helst göra det, rättare sagt).

Och gör man så förlorar man hela vitsen med diversitet/mimo...

Hela konceptet med att få bättre mottagning/högre troughput med två antenner bygger på att de två antennerna tar emot OLIKA signaler.

9

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Så telia support menar att man ska sända rakt in i den andraingången som är en mottagaringång?  Den som sade detta yrade. Det finns inte en möjlighet att en kompetent person yttrat detta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

svenix skrev:
jLinder skrev:

Nu förstår jag vad du menar. Du menar om man t ex har en 4G-router med två antenningångar så behöver man två antenner? Dock så har iaf Telias support sagt att man kan använda en Y-kontakt och koppla in antennen i båda ingångarna på en sån router (man ska helst göra det, rättare sagt).

Och gör man så förlorar man hela vitsen med diversitet/mimo...

Hela konceptet med att få bättre mottagning/högre troughput med två antenner bygger på att de två antennerna tar emot OLIKA signaler.

Det var vad de sa och att det fanns risk för att man skulle få en instabil uppkoppling som kopplade ned sig ibland om man bara använde en antenn i ena uttaget. De sa OCKSÅ att det är bäst att använda två antenner, men att det är bättre att använda Y-kontakt än att bara använda en extra antenn i ena uttaget utifall att man inte har lust att lägga ut de extra kronorna på att köpa två antenner (eller en MIMO, men de nämnde inget om MIMO).

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

11 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-08 00:04:01)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Det är en mycket egendomlig rekommendation som jag aldrig hört . Den saknar också teknisk logik.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har för mig att jag fick en teknisk förklaring, om än ingen djup, men jag kan inte komma ihåg vad då det var ca två månader sen och jag frågade för någon annans räkning.

Det gav dock inte dig mycket info och jag håller med om att det inte är logiskt.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

13 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-08 07:32:08)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Ska ringa och fråga själv

Om signalstyrka och signalbrusförhållandena varierar så att anslutningen riskerar att kopplas ned så blir ju ingendera av dessa bättre för att båda mottagaringångarna får samma dåliga värden.Modemet använder inte medelvärdet av signalerna på de båda ingångarna  utan tar den signalingång som ger bäst läsbarhet.

Men idén har lite av tröst över sig för den ger ett svar till dem som har svårt att acceptera en teknik som faktiskt bygger på två olika signalingångar. De behöver än mer tröst i framtiden då LTE advanced använder fyra eller t o m åtta antenningångar. Vad praktiskt att koppla ihop dem alla och ansluta till en antenn. Och så förlåtande tekniken är som medger att koaxialkablar läggs samman men impedansen bevaras vid 50 ohm.

Den eller de som gav svaren tror sig nog ha mer social än teknisk kompetens och är nöjda med det. Påminner mig om att man alltid får en riktning angiven om man frågar om vägen i Indien utan att den som ger svaret egentligen har en aning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof har du frågat?

Du frågade ang. MIMO, är du intresserad av att köpa en MIMO-antenn? Vilken polarisering är du isf intresserad av?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

15

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

kan du inte få tag gallerantenner för 2600 mhz med hög gain.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

16

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

jonasolof har du frågat?

Du frågade ang. MIMO, är du intresserad av att köpa en MIMO-antenn? Vilken polarisering är du isf intresserad av?

Vilka alternativa polariseringar finns för mimoantenn?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-10 15:08:00)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Nu har jag ringt och frågat support. Först Lina som noterade frågan och ringde upp tekniker. Svaret var att de rekommenderar Y-kabel för stabilare mottagning. Jag bad då att få tala med denna teknisk support som raskt tillstod att han inte kan så mycket om antenner men att det är den rekommendation de fått av dem som tagit fram den antenn som Telia säljer så han frågade ytterligare bakåt. Den antennen är Panoramas 2,5 dBi rundstrålande Mimoantenn som alltså har två kablar ned. Om modemet bara har en ingång rekommenderas att man kopplar ihop kablarna med den medlevererade Y-kabeln till modemets enda ingång.
De har således inte uppfattat frågan rätt om den i själva verket avsåg en icke mimo (=dubbel) antenn men ett modem med två ingångar. Dessutom framgår att support är så hårt instyrd på att bara svara på frågor som rör Telias eget sortiment att de misssuppfattar en fundamental teknisk fråga som utgår från andra förutsättningar. Enligt supportkillen skulle denna hopkoppling kunna möjliggöra att mottagning sker med högsta fart, dvs uppåt 80 mbit. Det låter föga troligt eftersom Mimo inte fungerar vid en sådan hopkoppling till en antennport. Däremot kan möjligen signalnivån bli lite stabilare pga olika styrka på samma signal skickad med olika polarisation. intressant enbart för utrustning med en enda ingång som E589. En kompromiss kopplad till en kompromiss således. 

Min nästa fråga gällde vilken av de båda utgångarna på ett E392 modem som används för sändning. Det besked mannen sade sig ha fått från dem som tar fram terminaler är att om man bara ansluter en antenn via en utgång så kommer sändning att ske via denna utgång. Fan tro't, det stämmer inte med nuvarande specifikation för LTE användarutrustning där bara en port används för sändning.

Jag fick ett nummer till Huawei teknisk support som i själva verket är en firma som reparerar utrusntning och har fått den uppgiften sig ålagd.  Men den som efter lång väntan tog luren där sade sig inte kunna något om teknik. Men han frågade dem som reparerar och fick svaret att det är den kontakt som sitter under luckan för minneskortet som används för sändning.

Jag frågade också om det fanns någon info om den nya firmware som dykt upp för E392. Nej, det var inte bekant att ny firmware kommit. De kan någon gång få info via mail från Kina men det är sällan. Så utsikterna att få svar på frågan om man ändrat på parametrar som hysteres-offset och annat som gör modemen mindre benägna att byta cell synes ringa. En annan sak man också gärna skulle vilja veta är om E392 klarar TDD med nya FW. 

Ungefär samma nivå på telias support som på sjukvårdsupplysningen således. Farligt om man inte ställer frågor rätt och är proffs som kan tolka svaren.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18 Senaste redigerad av Jonny (2012-12-10 13:05:17)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

hehe... bra jobbat Jonasolof

jag har 2 pointing med e392...

det är bara att köra mot speedtest med 1 antenn i respektive hål för att se vilket man har störts sänding på respektive motagning..... kan kolla senare om så önskas

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

19

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Bra jobbat Jonasolof!  smile

Men nu blev jag rädd att ringa sjukvårdsupplysningen. Jag som inte har någon medicinsk kompetens och kan tolka deras svar...  hmm

20 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-10 16:13:35)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Jag har jobbat mycket som jourläkare och blev bekymrad ibland över de svar som lämnats av sjukvårdsupplysningen och ställde frågan om varför de inte hade läkare som svarade. Det svar jag fick var att läkare har för mycket funderingar och att det inte blev tillräckligt effektivt. En grannes barn fick bestående hjärnskador pga den effektiviteten när sjukvårdsupplysning fördröjde diagnostiken av en hjärninflammation. Både telefonsupport för mobilt bredband och sjukvårdsupplysning har effektivitetsmål som inte har kvalitet som tyngst vägande kriterium. En cynisk bekant som var sjukvårdspolitiker sade att den egentliga kvaltiteten på sjukvården inte spelar någon roll så länge man kan ge folk intryck av att kvaliteten är god och de upplever trygghet. Han dog på operationsbordet vid en rutinmässig bypassoperation genom ett slarvfel.

@Jonny

Modemet tar emot på båda portarna men sänder bara på en. Upploadhastigheten påverkas också av systemet. Men med en riktantenn som minskar din signalstyrka gentemot andra celler finns goda förutsättningar för god fart. Hörs modemet av flera celler kan stark signal minska uppload. Snyggast illustration av detta fick jag i somras med en router och en 12 dBi mimoantenn. Hemifrån, där bara en mast hörs och hör mig fick jag 25 mbit/s ned och 20 upp på LTE 800. Detta på 2,5 km avstånd och med lite skog emellan. Sen tog jag routern i bilen och for upp i närheten av masten. Nu var signalen från masten mycket starkare. DL var fortfarande 25 men UL bara 3,5. Kruxet var att jag nu stod så till att min router kunde uppfattas även av andra celler inom flera mils omkrets. Från den högt belägna plats där jag stod hade jag fri sikt nästan horisonten runt.

@jLinder

Mitt svar på frågan om vilken polarisation jag önskar på en mimoantenn ska förstås vara både vertikal och horisontell eller ännu hellre +/- 45 grader vilket är de plan som basstationernas sektorantenner använder. Dessutom ska korsisoleringen vara god.

För att Mimo ska fungera, dvs sändning av data med separata dataströmmar över de båda sändarantennerna mottagna åtskilt genom de båda mottagaringångarna, gäller det att den ena kanalen inte läcker till en andra. Detta mäts upp i en testsituation där man kollar den mottagna signalstyrkan från en antenn som sänder med ett visst polarisationsplan. När den ena mottagarantennen är optimalt vriden för högsta signalstyrka ska den andra antennen, som då är i "fel" polarisationplan, ha en signalnivå som ligger mer än 15 dB under den första antennen. Detta mäts över de båda antennkontakterna och kallas polarisation cross over port isolation. I tyska specifikationer står det Entkopplung. På BAZ och Funkwerks antenner brukar "isärkopplingen" uppges till bättre än 20 dB. I klarspråk innebär detta att bara någon procent av signalen får läcka från ena antenningången till den andra, vare sig läckaget sker genom närfältseffekt mellan antennerna eller genom dålig skärmning längre ned.  En del kinesiska tillverkare anger isoleringsgraden som procent för de vill dölja att värdena inte är så bra. 15 dB är 1/32, dvs ca 3 procent.

Panelantenner görs ofta som patchantenner, dvs som etsade figurer på kretskort. Med ett stort kort kan man sätta flera antennelement jämte varandra och öka förstärkningen. Varje 3dB är en fördubbling. Om man nu på ett stort kort sätter antenner som ska verka i olika polarisationsplan finns risk för att den signal som tas emot i ett polarisationsplan inducerar en signal i den andra antennen. Det är svårare att uppnå bra korsisolering med patchantenner än med andra konstruktioner men det går om man verklígen ansträngt sig =dyrare.

Förklaring: Radiovågen är en elektromagnetisk vågrörelse som åstadkommer strömmar i mottagarantennen. Dessa strömmar ger upphov till magentfält som i sin tur inducerad strömmar i närbelägna metallföremål, t ex den andra antennen. Det spelar ingen roll hur den andra antennen är riktad för denna s.k. near field effect/närfältseffekt. Det är därför det är enklast att uppnå cross isolation/Entkopplung om man skiljer antennerna åt flera våglängder. Men då kan man inte ha dem i samma hölje. 
Funkwerk använder en annan konstruktion som kallas cubical quad. De kan inte komma upp i mer än ca 10 dBi förstärkning men korsisoleringen är god. Det finns spec på en rysk mimo panelantenn med 28 dBi förstärkning på 2600 MHz men den tillverkas inte längre pga ringa efterfrågan.

Om man inte har mottagarantennen ställd så att polarisationplanen passar i förhållande till sändarantennernas +/- 45 grader förlorar man lite signalstyrka och minskar separationen av signalerna. Är felvridningen 45 grader tappar man hälften av signalstyrkan, 3 dB. Sedan minskar förlusten eftersom man växlar antenn som passar. Till naturens hyss hör att radiovågornas polarisationsplan kan vridas vid reflektioner och i viss mån genom passage genom luft. Så egentligen borde man prova. Det kan dock vara svårt att registrera en föränring på ett par dB (om man inte använder realtidsgrafen för RSRP i AVM6840 routern) som mäter och visar värdena för  båda antenningångarna samtidigt).


Egentligen marknadsförs mimoantenner lite för intensivt för det är bara under de mest gynsamma signalförhållandena som kommunikationen sker med dubbla dataströmmar. Ovsett om det råder sådana förhållanden eller ej så tjänar man ofta också på att ha antennern fysiskt separerade för då kan mottagaren använda den signalväg  som råkar vara starkast (diversitetsmottagning).   

Det finns gallerparaboler för 2600 med hög förstärkning att köpa från kanadensiska zdacomm.com. Här en kinesisk

http://www.tesswave.com/2500-2700-mhz-2 … d-antenna/


Det går att göra dubbla antennelement för paraboler så att man får MImoeffekt, men jag har inte sett någon för 2600 LTE bandet. Däremot finns det för WLAn på 2.4 och 5 GHz. Korsisoleringen är inte angiven. Tror att få är så entusiastiska att de sätter upp dubbla gallerparaboler. Ska det vara MIMO funkar det inte med galler, då behövs en rund plåtreflektor. Fast det borde funka med en parabolreflektror av nät.   

Sådana 14 dB patchpanelantenner som jLinder säljer bör kunna fungera bra om man har två satta en bit ifrån varandra. Då har man bra arrangemang både för MImo och diversitetsmottagning och kan hoppas på det bästa. Inga Y-kablar, oavsett hur de vänds... Själv behöver jag inga för jag har redan en MIMO 18 dBi antenn från Stella Doradus som jag ska testa nästa sommar för att se om det går att med antennen separera master som ligger inom liten vinkel från varandra sett från mig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

Tack för svaret! Det är nästan ett skämt hur dålig supporten är på sådana företag, de säger ofta något som låter bra och du har rätt i att man måste kunna en hel del i ämnet för att tolka svaren. Hur skall en vanlig konsument kunna om inte ens supporten kan?
Jag läser till maskiningenjör och har bl a därför ganska god koll på och kan förstå det du förklarade. Jag tycker att det är svårt att hitta bra info om hur det fungerar så tack!

När du säger +/- 45 grader, menar du 45 grader åt varje håll så att de sitter 90 grader i förhållande till varandra?

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

22

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

metallicaman_no1 skrev:

kan du inte få tag gallerantenner för 2600 mhz med hög gain.

Jo, men det är väldigt hög frakt på dem eftersom de är så stora och tunga. Men uttrycker flera ett större intresse av det så kan jag tänka mig att fixa hem det.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

23

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jonasolof skrev:
jLinder skrev:

jonasolof har du frågat?

Du frågade ang. MIMO, är du intresserad av att köpa en MIMO-antenn? Vilken polarisering är du isf intresserad av?

Vilka alternativa polariseringar finns för mimoantenn?

65 och 90 grader har arronna.

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593

24 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-10 22:37:47)

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

jLinder skrev:

Tack för svaret! Det är nästan ett skämt hur dålig supporten är på sådana företag, de säger ofta något som låter bra och du har rätt i att man måste kunna en hel del i ämnet för att tolka svaren. Hur skall en vanlig konsument kunna om inte ens supporten kan?
Jag läser till maskiningenjör och har bl a därför ganska god koll på och kan förstå det du förklarade. Jag tycker att det är svårt att hitta bra info om hur det fungerar så tack!

När du säger +/- 45 grader, menar du 45 grader åt varje håll så att de sitter 90 grader i förhållande till varandra?

Ja och det är alltid underförstått till lodlinjen. Man brukar inte bry sig om att försöka sätta mottagarens antenner +/- 45 grader men en del panelantenner medger det, t ex BAZ.  Kommer man åt kan man åtminstone pröva om det ger skillnad.

Med yagis och andra sprötantenner ser det lite risigt ut med montering på sniskan +/- 45 grader men folk vänjer sig.


Var fick du 65 och 90 för Arronna antennerna från?

Jag finner inga Mimoantenner hos Arronna men det är ju lätt att hitta andra på nätet. Dock brister det för ofta i dokumentation vad gäller kinesiska antenner. Det är sällan de redovisar trovärdiga mätprotokoll. Köper jag antenner vill jag veta på förhand hur de kan förväntas bete sig när de väl kommer upp.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

25

Sv: S: Panelantenn för 4G och WiFi 14dBi

En kontakt på arronna sa att de har 65 och 90 grader när jag frågade efter MIMO. Jag tror inte att alla deras antenner ligger ute på sidan. Kolla under MIMO Antenna för de som ligger där:
http://en.arronna.com/products_list01/& … tmnav.html

De har bara en MIMO-antenn som täcker 2600MHz och jag hittar ingen som täcker 800MHz (eller 900MHz).

Driver PejlaIn.se - Öka DIN Räckvidd
Min operatör: Tele2
Utrustning: Huawei B593