1

Tråd: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jag tänker göra lite praktiska prov inför ett eventuellt byte från fast (ADSL) förbindelse till 4G och har ett antal nybörjarfrågor som jag hoppas få hjälp med, även om en del kanske redan finns besvarade på annat håll.

Vi bor högt beläget och har fönster med fri utsikt mot två master bredvid varandra på strax under 1 km avstånd (Vattentornsvägen Österskär). Det borde vara rätt bra förutsättningar för god mottagning.
Tele2 och Telenor är igång på den ena masten och lovar förståss båda samma fart, upp till 80 Mbit/s. Gissar att dom har både 900 och 2600 MHz. Telenor's täckningskarta visar betydligt lägre signalstyrka i vår riktning än åt motsatta hållet. Kanske antennerna är riktade mot den tätare bebyggelsen. Tele2's karta säger inget om signalstyrkan men ser ut att ha bättre täckning hitåt. Har de två operatörerna egna antenner?
Telia är inte igång med sin nya basstation för 4G men den ska komma inom kort. Där lovar man upp till 40 Mbit/s antar att det är ett 800 MHz band. Vaför har man tillägget RL i namnet på stationen som är Österskär RL (Radio Länk?)?

-Eftersom det inte går att få säkra besked om täckning eller hastigheter funderar jag på att köpa en Tele2låst Huawei B593 på nätet och ett Tele2 XL abonnemang utan bindningstid för att testa detta först.
-Jag tycker jag sett i någon tråd att man kan utläsa uppgifter om de olika operatörernas sändare och kanske också signalstyrka redan med den Tele2låsta B593?
- Nästa steg skulle vara att låsa upp routern vilket verkar gå på ett par olika sätt. Är det så lätt som att man får fram en kod som petas in på lämpligt ställe eller måste firmware i routern bytas ut? Man måste förståss också skaffa ett lämpligt abonnemang för testen. Är man beroende av de specialversioner av firmware som Telia och Tele2 tydligen tagit fram och är den i så fall fritt nerladdningsbar? Behöver man annan programvara som de olika operatörerna tillhandahåller?
- Kan man låsa upp och köra B593 mot Telenor trots att de marknadsför en annan router?

Egna tankar om de olika operatörerna:

Telia har alltid varit vår leverantör av alla telekomtjänster inklusive ADSL som fungerar väldigt tillförlitligt. Vi kommer upp till max 5,8 MBit/s av 8 p.g.a avståndet till telestationen. Vi är inga storförbrukar av data eftersom TV körs via parabol och satellitbox för inspelning. Ändå händer det allt oftare att man använder play-tjänsterna på nätat så förbrukningen kommer att öka. Fiber kommer nog till området men anslutningen vid gatan hamnar väl mellan 15-20  tkr och vidare in till huset tillkommer säkert lika mycket eftersom då det är ca 60 m med besvärligt underlag. Därav intresset för att byta till 4G.
Vi skulle nog helst fortsätta med Telia för deras kompetens och resurser. Den högre kostnaden på ca 50 kr/mån kan man kanske betala för tillförlitligheten och den lägre hastigheten känns inte som något direkt problem. Det gör däremot den snåla volymbegränsningen även i det dyrast abonnemanget. Telia's 40 Gb/mån mot 80 Gb/m hos Tele2 och än högre hos Telenor blir nog en showstopper om de kommer att kännas tillförlitliga. Den höga tröskeln hos Telenor drar troligen till sig de riktig stora förbrukarna så att det blir trångt i masten. Påverkar det också direkt Tele2's kunder också eller har vardera viss fast tilldelning?
För oss skulle Tele2 kunna vara ett bra alternativ där till och med hustrun kanske kan acceptera en vit router bland blommorna på fönsterbrädan
(När jag läser idag att Tele2 behöver 3 dagar på lägsta hastighet för att upphäva ett fel i nollställningen av månadsräknaren blir man lite tveksam till de tekniska resurserna)

Hoppas få några frågetecken uträtade och gärna andra kommentarer.

2 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-12 09:27:02)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Eftersom du har en så ambitiös plan rekommenderar jag att du börjar med att i Teliabutik köpa E392 modem med kontantkort, kr 599. det är lätt att låsa upp. Att låsa upp routrarna inkl B593 är inte gjort i en handvändning.

Med E392 kan du sedan använda alla operatörer på alla band, utmärkt vid resa etc och funkar även bra med router som Dovado tiny och doma. Att börja med att låsa upp B593 är att krångla till det redan i början oavsettt om det är telia eller tele2.

Låt estetiken vara sekundär till att börja med. Det viktiga är att du får en snabb, bra och stabil uppkoppling som familjen är nöjd med. 

När du sedan valt vilken operatör du vill använda kan du överväga vilken router som tillfredsställer behoven bäst.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jo jag kollade lite hos dc-unlocker angående B593 och här är en tråd där man tyvärr i ett engelsk forum börjar diskutera på svenska.

http://www.dc-unlocker.com/forum/showthread.php?t=13963

Troligen skulle det gå bättre om man följde råden från Gintas  samt disciplin med engelskan.

-----

jonasolof råd om modem är ett mycket bra val.

Slutligen finns det inte så många routrar att välja på just nu....min Tiny funkar ok men inte mer.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

4 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-03 22:53:41)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Det finns snart AVM6840 internationell version som är mycket bra men som dock inte har LTE900 eller 3G. Kostar dock ca 300 euro. Bästa men dyraste konsumentkombo man kan ha är Telia med AVM6840. Upp till 25 mbit ned på 800, 20 upp, låg latens.

Det verkar inte gå att låsa upp tele2 B593 utan direkt assistans via chat med dc-unlock. Vari denna assistans består är oklart.

En tele2 B593 bör ha senaste firmware som tillåter låsning på 900 eller 2600 för att vara uthärdlig. Den kan hoppa ngt rent förbenat mellan celler annars.

Notera att tele2 inte börjat med högre bandbredd ännu på 900. Det kommer, men när? Med nuvarande 5MHz är farten inte den man förväntar sig av 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Köpte ett Tele2-låst B593 från Loh i förrgår, det kom idag.
Det är den senare versionen av firmware där man kan välja externa antenner och band.

Så här lyckades jag med upplåsning utan support av DC Unlockers personal.

Satte genast igång med DC Unlocker. Laddade ner senaste, fyllde på med credits.
Hade först problem med att få DC Unlocker att hitta routern. Följde guiden för HiLink-modem på
http://www.dc-unlocker.com/HiLink_modem … orial/win7
som ska fungera för B593 men den hittades ändå inte. B593:an var inkopplad via kabel och internet på datorn gick på befintligt Dovado 3GN via WiFi. Fick mecka lite med routingtabellen för att Windows skulle välja WiFin som internetkoppling och lämna B593:an som sekundär. En grej som inte stod med i guiden ovan var att man verkar behöva köra DC Unlocker som administrator i Windows. Programmet vägrade hitta routern men när jag körde det med administratörs-privilegier hittades det galant. Efter att det hittats var det inga problem att låsa upp den.

När jag låste upp B593:an så satt det medlevererade Tele2-kortet i. Har nu bytt till ett Telenor-kort (3G) och hoppas kunna få en bra HSPA+ hastighet med tillkopplade MiMo-antenner så småningom. Just nu går den lika fort som den gamla Dovadon med en tillkopplad E392:a men verkar har en miljon gånger fler funktioner :-) Fyra olika trådlösa nätverksinterface. Hyggligt detaljerad portmapper och en massa annat skoj. Rooligt!

Bifogar logg från DC Unlocker:

User         : xxxxxxx
Password     : OK !
Credits left : 7

===================================================================


DC - Unlocker 2 Client 1.00.0975

Detecting modem :

selection :
manufacturer - Huawei modems
model - _Unknown Huawei router_

Interface           : 192.168.1.1
Model               : _Unknown Huawei router_
IMEI                : xxxx3100203xxxx
Firmware            : 11.433.57.10.56
Compile date / time : Aug 23 2012 20:22:11
Hardware ver.       : EM920u-12MD1EM92012UM Ver.A
SIM Lock status     : Locked (Card Lock)
Wrong codes entered : 0 (unlock attempts left : 10)

===================================================================

Unlocking, please wait ...

Modem successfully unlocked !

Credits left : 0


===================================================================

6

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Förlåt hänger inte med riktigt. DC-unlocker kan väl inte vara administrator för det är så du skrivit. du menar väl att du loggar in som administrator när du kör dc-unlocker.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Bägge har rätt! smile

Högerklicka på allt exekverbart i Windows Vista/7/8 så kan du välja att "köra" programmet med administrativa privilegier (Run as administrator/Kör som administratör) medans du är inloggad.
I praktiken loggar Windows då in administratörskontot (med profil, miljö och allt) parallellt med din inloggning och kör programmet med dess rättigheter. För användaren är det dock transparent och du upplever det som att programmet körs som administratör.

Shift-högerklick ger lite fler alternativ, bl.a. kan man köra programmet som valfri annan användare. Om det roar en!

8

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Tack. Förmodligen bör de vats tele2 B593 inte uppgraderats vänta tills så skett innan de låser upp.

Varför måste du mixtra med routingtabellen? Om internetroutern har en anban adress och man inte använder dhcp så bör det gå att nå B593 fastän man är uppkopplad till internet. B593 behöver väl inte stå som gateway? Eller behövs statisk routing?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9 Senaste redigerad av trompa (2012-12-06 11:25:11)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

jonasolof skrev:

Varför måste du mixtra med routingtabellen? Om internetroutern har en anban adress och man inte använder dhcp så bör det gå att nå B593 fastän man är uppkopplad till internet. B593 behöver väl inte stå som gateway? Eller behövs statisk routing?

För att inte potentiellt orsaka problem för DC Unlocker så körde jag B593:an med default-inställningar. Ändrade inget, varken lösenord eller något annat. Då blev det tvunget så att B593:an fick kopplas mot ett interface på datorn (fast) och internet gå via ett annat interface (WiFi). Alla interface med DHCP.

Trots att jag la den fasta förbindelsen längre ner i prioriteringslistan enligt HiLink-instruktionen så envisades mitt Windows 7 med att defaultrouten med den lägsta metricen gick mot B593:an. Fick alltså ingen koppling ut mot internet. Jag tror att Windows 7 hade nog själv hajat felet i detta efter ett tag men jag var lite otålig och höjde B593:ans metric så den låg högre än WiFin. Då fick jag uppkoppling igen mot internet eftersom Windows skickade paketen mot rätt interface.

Nu i efterhand tänker jag att det hade varit möjligt att ge B593:an en fast adress på det befintliga nätet och DC Unlocker hade säkert hittat den ändå.

Hur som helst så väcker detta en fråga hos mig, hur interagerar DC Unlocker med routern egentligen, vilket protokoll och portar, etc.? Om ett program kan, utan användarnamn/lösenord ändra i routerns konfigurering (låsa upp den) genom IP, vad mer kan man göra och är detta ett potentiellt säkerhetshål? Tänkte att jag skulle köra lite paketanalys vid tillfälle om jag hinner.

10

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Tyvärr vet jag inte vad metric är i sammanhanget, kan du förklara det?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

jonasolof skrev:

Tyvärr vet jag inte vad metric är i sammanhanget, kan du förklara det?

Det finns en kort wikipediaartikel om routing metrics.
http://en.wikipedia.org/wiki/Metrics_%28networking%29

I korthet är det så att har du flera default gateways är de viktade efter vissa kvalitetsparametrar och maskinen väljer den mest bäst (lägst) viktning. Maskinen försöker alltså skicka all okänd trafik till den default gateway som anses vara mest fördelaktig. Om Windows inte listat ut det själv så får man ge den lite hjälp på traven ibland genom att vikta om gatewayen.

12

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Var ställer man in de parametrarna?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13 Senaste redigerad av lillmalen (2012-12-06 17:43:36)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar
Avancerat
Avancerade inställningar

Sorry, du körde engelskt?

Control Panel\Network and Internet\Network Connections
Advanced
Advanced Settings

14

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jag följde råden från Jonasolof ovan och köpte E392 i Teliabutiken med icke bundet abonnemang. Tyvärr har ju inte Telia igång 4g på masten närmast så det blev till att testa på 3g. När jag kör indikerar "Mobila bredband" lite omväxlande 3G och 3G+ kanske den hoppar mellan två sändare?
Hastigheterna varierar som väntat rätt mycket mellan 2,5 och 12 Mbps beroende på tid på dan men också vid tester direkt efter varandra. RSSI har varierat mellan -61 och -69 det visas 4 eller 5 pinnar. Ingen presentation av Cellid.

Nästa test blev med Tele2 på samma modem och med obundet abb upp till 80 Mbps.
Här har också variationen varit stor. I fredags förmiddag 25 till 48 Mbps (medel ca 30) och samtidigt höga värden på upload. RSSI varierade mellan >= -51 till -57 beroende på om modemet stod i fönstret eller längre in i rummet. Cellid=4C9DE05.
Idag lördag eftermiddag avsevärt lägre värden främst på download. Hastigheter från runt 15 Mbps under en period och senare runt 2,5-6 Mbps. Samma värden som tidigare på RSSI.

Jag tycker det är lite konstigt att 3g-sändarna från telia som ligger på samma höjd som tele2 ger sämre RSSI. Kan det bero på inverkan från andra sändare i närheten?

I väntan på att Telia kommer igång med sitt 4G vid sidan av de övriga kommer jag nog att skaffa ett SIM-kort från Telenor också för att ha jämfört alla tre. Tyvärr får man ju inte någon bra test på hur resp. nät uppför sig under en lite längre tid t.ex en kväll då belastningen brukar vara hög. Finns det något speciellt testprogram med upprepade tester för att kolla detta?

Nu har jag kört med monitorprogrammet som kom med från Telia men det vore bra med något annat generellt program som visar lite mer uppgifter som kan vara av intresse. Vilka uppgifter är viktiga för kvaliten/farten förutom RSSI? Förslag på program för monitorering som är hyfsat lätt att komma igång med?

15 Senaste redigerad av plun (2012-12-09 07:38:04)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jo med de hastigheter du kommer upp till så kommer det med all sannolikhet att flyta problemfritt.

Sen kör då Tele2 och Telenor på samma nät (iaf med 2600 Mhz, osäker på 900 Mhz)

En riktantenn så blir det nog perfekt för dig.


Angående att mäta så är det ett ivrigt diskussionsämne och flera av oss tycker det är riktigt sunkigt !

En skola predikar att man ska ladda tunga filer och optimera anslutningen (inte bra, IMHO smile )

En annan kör med en kombination av bredbandskollen, speedtest samt pingtest och kollar sin uppkoppling (jag gör så)

"jonasolof" har letat febrilt efter bra verktyg för att diagnosticera mobila anslutningar men med 4G är det svårt och i Sverige så ligger vi före resten av världen. Det behövs några stora länder som satsar på tekniken så kommer även mjukvaran med säkerhet !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

16 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-09 13:43:02)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Telia har avsiktligt skalat bort information från den connection manager som modemet installerar. Telenor har istället Huaweis generella som tar upp merparten av den info som går att få fram från det Qualcomm chipset som Huaweis modem innehåller.

Se här om den alternativa dashboard/connection manager:

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5082

RSSI är den totala signalnivån på den del av tex 2600 bandet som operatören använder. RSSI inkluderar därmed alla celler som hörs och är således bara relevant som signalnivåindikator om det finns en mast som dominerar, vilket det antagligen gör när nivån är så stark att den är 50 något.

RSRP är den intressanta, specifika signalnivån från den cell som modemet ansluter till. Det finns en ofrånkomlig,minsta skillnad  mellan RSSI och RSRP som är avhängig den använda bandbredden på 5, 10 eller 20 MHz. Mer nedan.

RSRQ är kvalitetsmåttet på signalen avhängigt av specifik signalstyrka på nyttosignalen RSRP och brusnivån inklusive all annan trafik från cellerna. Det hänger samman med SINR, eller SNR som är signal/brus-förhållandet.

Huawei anger inte dessa värden för vardera signalingången/antennporten utan redovisar bara bästa värdet.

Cell ID är en unik beteckning för en given cell som täcks av en sektor från en mast. PCI är en icke unik beteckning på en cell. Om en yta (=cell) täcks av två band från samma mast så kan de ha samma PCI men olika Cell ID. I undantagsfall kan två master täcka samma cell; även då kan PCI vara gemensamt. PCI är ett tal mellan 0-503.

För 3G finns andra beteckningar motsvarande RSRP och RSRQ men de brukar inte visas i Huaweis modem.

Det går (om man velat) att få huawei-modem att visa de starkaste cellerna från de olika operatörerna som modemet uppfattar i en s-k. operatörslista. Däremot verkar det inte gå att från Qualcomm chipset få fram listan över alla celler som modemet uppfattar, t ex 8 från Telia, 4 från Tele2, 3 från Telenor och 2 från Tre. Det går med andra chipset (Altair- Semiconductor) men det finns ingen tillgänglig utrustning som täcker LTE 900 bandet som innehåller sådant chipset.

En parameter som använts internt i modemet är CQI, channel quality index, i stegen 0-15. Det rapporteras av modemet och används av basstationen för att bestämma vilken av de fyra olika snabbat modulationssätten som ska användas. Beroende på CQI och RSRQ bestäms också om förbindelsen är så bra att dubbla dataströmmar kan sändas över de två sändarantennerna till de två mottagarantennernam, vilket då är MIMO. En del modem, men inte Huawei, visar om Mimo används. Man uppnår lättare MIMO effekt om de båda antennerna är har gentemot varandra vinkelställda polarisationsplan (90 graders skillnad). Basstationens antenner är vinklade +/- 45 grader.

Qualcomm's chip som Huawei ocjh Sierra Wireless använder i sina modemkonstruktioner är optimerade för mobil trafik i fordon och där gagnar det föga att fundera på signalnivåer av olika slag och celler hit och dit eftersom allt ändrar sig vid förflyttning. Samma sak  med data i mobiler.

Utrustning optimerad för stationärt mobilt bredband marknadsförs inte i Sverige. Därmed finns där inte heller utrustning som medger ett metodiskt tillvägagångssätt för installation. Detta skulle då innebära att man först bestämmer vilken operatör som har bra täckning och på vilket band, och sedan, om behov föreligger, installerar och riktar in antenner. Finns flera celler från samma operatör som hörs så är detta en nackdel, eftersom brusnivån ökas. Då kan det vara ändamålsenligt att montera antennerna så att andra basstationer än  den önskade skärmas av med en byggnadskropp. Även för farten upp är det en fördel om signalen från det egna modemet bara uppfattas av en cellsektor eftersom systemet annars kan reglera ned signalstyrkan på upload-signalen för att minska störnivån i angränsande celler. 

På 3G varierar också den använda sändningstekniken och det kan då yttra sig genom att det står olika saker. Detta behöver då inte betyda att modemet har anslutit till annan cell.

Lindis försök med Tele2 visar att modemet anslöt till en mast på 2600 bandet men att denna mast även har 900 bandet. finns slutsiffra 5 på cell ID så finns även sektorerna 1-3 med och de är 900-sektorer (sådan vägledning bjuder bara telenor och tele2 på i Sverige).   Den långsamma förbindelsen senare kan ha varit på 900. Telenors dashboard kommer att visa.  Det går att låsa modem till ett visst band - men återigen, eftersom modemen är optimerade för mobilt bruk så tillhandahålls inte den möjligheten i standardprogramvara.

Man kan också utläsa om det är 2600 eller 900 genom signalvärdena eftersom förhållandet mella dem delvis definieras av den använda bandbredden. Om RSRP-RSSI-RSRQ ligger nära 14 är det 900-bandet, ligger den nära 20 är det 2600 bandet. Står valet mellan 800 och 2600 är det svårare eftersom 18 gäller för 800 och 20 för 2600. Huaweis modem brukar visa lite felaktiga värden så att siffran kan bli 17 när det borde vara 18 och 19 när det borde vara 20. Med alla uppgifter på bordet brukar man dock kunna lista ut vad det är för operatör och typ av cell.

Lindis behöver bara koncentrera sig på att optimera för 2600 på Tele2. En Dovado Tiny eller Doma router medger att modemet låses på band. Annars kan Tele2s variant av Huawei B593 vara lämplig, även den medger låsning på band numera. NY firmware innebär även att routern befriats från de idiotförenklingar som operatören tidigare infört och som försvårade handhavandet. Routern går även att låsa upp så den kan användas med Telia och Telenor och även med Tre. Kort sagt så är detta numer en bra router för 4G och den brukar inte trassla lika förbenat som telenors drw923. Den innehåller dock inga avancerade routerfunktioner som wake on lan och VPN - men DHCP går i alla fall att stänga av och den har en diagnostikfunktion som är bra för att vara Huawei. Numer anges t o m vilket band routern är uppkopplad på. dedu telia!

Råkar LIndis ha ett fönster som vetter mot masten så är de inbyggda antennerna i B593 användbara. De är rätt riktningskänsliga på 2600 och ger bra signal.   Använd RSRP som kriterium först och sedan RSRQ. Värdena kan variera, bland annat med trafikbelastningen på masten men även genom varierande utbredning av radiovågorna. Vill man ha en riktantenn rekommernderas t ex tyska Funkwerk dabendorf 2600 mimo panel, sök på nätet. 

Telia och tele2 delar på master för 3G. Trots detta och konstigt nog ger de olika signalvärden. Jag har en dominerande sådan mast som jag installerat flera routrar mot och har också noterat divergensen mellan de två operatörerna. Men även på 3G varierar RSSI med trafikbelastningen så att en "starkare" signal i själv verket betyder mer trafik. Det är således bättre med en cell som visar RSSI -56 dBm än en som visar -86dBm. Men när sedan signalen mot kvällen blir -53dBm betyder det bara att brusnivån ökat 3 dB. RSSI blir "starkare" men farten gå ned för fler ska ha del i mastens kapacitet.

Det går inte att jämföra RSSI och streck/pinnar på 3G och på 4G. Modemet använder inte ens RSSI som kriterium på signalstyrka i den interna kommunikationen med basstationen. Det som gäller är signal/brusförhållande vilket är för subtilt och komplext för att föra in i supportsamtalen.

Frågan är om RSSI är en primärt uppmät parameter eller ett värde som härleds ur signalbrusförhållande och den absoluta styrkan av nyttosignalen RSRP med justering för använd bandbredd. För att värdet är sekundärt talar det förhållandet, att modemet vid användning t ex på gränsen mellan Tyskland och Danmark kan fås att lista operatörer i båda länderna med angivande av RSSI för var och ett (procent i detta fall som var med Huaweimodem med connection manager MWconn och på 3G). Här måste flera operatörer ligga inom samma frekvensblock och mäter man bara signalstyrkan inom ett visst frekvensomfång går det inte att skilja på en dansk och en tysk operatörs sändare (resonemanget grundat på ett foruminlägg på MWconn-forum).

Eftersom alla modem har koll på samtliga celler inom ett visst band, säg LTE 800 , oberoende av operatör så måste det påverkas av signaler utanför det aktuella blocket. Antag att jag har ett abonnemang på 3 och använder deras 800-band.Hur påverkas då modemet om det ligger en stark signal från Telia på en närbelägen frekvens. Syns det på signalvärdena? Vet ej.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Tack för det utförliga svaret. Det blir till att skriva ut och spara.

Jag kommer att ladda ner dashboard enligt din länk och testa om jag kommer igång. Det verkade svårt att hitta nerladdning av de brandade från Tele2 och Telenor men de kanske inte ger mer än Telias.

Jag testade lite till på Tele2 i eftermiddag genom att låsa på de 2 banden. Det var inte speciellt positiva siffror på hastigheterna, fast signalstyrkan enligt RSSI var så bra. Här några exempel på hastigheterna ner/upp. Svarstiderna genomgående 25 alt 35 ms.
Jag måste ha haft tur med tidpunkten när jag fick mina högre siffror tidigare.

900(B8):  2,5/5,2  2,4/5,0  4,3/5,8  3,2/4,8 Mbitps           högre på uppload
2600(B7): 7,3/7,9  5,9/13,9  8,0/14,0  8,8/13,3  6,7/8,3   högre på uppload

Verkar väl vara väldigt låg kapacitet på den masten? Den har kommit igång relativt nyligen tror så antalet användare borde inte ha hunnit bli så högt.

18 Senaste redigerad av jonasolof (2012-12-09 23:00:18)

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Den länken till telenors dashboard du fick är den brandade men egentligen original huawei. Tele2 har samma. Det är bara telias som är stympad som en slags markering av att telia är så himla bra så ingen kan ha behov av några värden.

Du har väl ingen yttre antenn till modemet?

Signalstyrkan RSSI är som sagt rätt intetsägande.Dra inte för mycket slutsatser än. Hur långt är det till tele2 mast?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jag har ingen yttre antenn och som jag skrev i mitt första inlägg har vi helt fri sikt till masten på ca 950 m.

Med Telenors dashboard och E392 har jag testat mot Tele2 vid olika tidpunkter under dagen och från olika platser i huset. Det mesta hamnade med automatiken på 2600 MHz.

Några exempel vid ungefär samma tidpunkt (förmiddag):

I fönstret  Ner/Upp              28/16, 34/26, 25/17   RSSI=-53  RSRP=-83  RSRQ=-9
På golvet i vardagsrummet   41/23,  35/16, 37/17           -63            -92            -8
Andra änden av huset          26/12,  23/13, 23/11           -77            -99            -4   

Download verkar inte vara direkt beroende signalvärdena, som antagligen är tillräckligt bra. Däremot försämras upload när den lilla sändaren inte förmår "tränga ut" genom väggarna från bakre änden av huset.

I fönstret på eftermiddagen  14/33, 15/36, 17/34    RSSI=-55  RSRP=-83 RSRQ=-8   Troligen mer belastning av trafik

Ungefär samma värden senare på kvällen

Test med modemet låst till 900 MHz  6,5/7,6,  2,8/6,8,  4,5/7,0    Signal 100%
                                      2600         45/25,  41/30,  44/27          Signal 90%

Telia 3G  gav 8,5/1,1 med RSSI=-83    4G-sändaren är inte igång

Sett över den här dagen låg man på en download från 15 upp till drygt 40 Mbit/s med ett medel på runt 25. Det är svårt att veta om belastningen var typisk eller inte.

Jag hade tänkt testa med Telenor också men inte hittat någon möjlighet att köpta ett icke bundet abonnemang utan modem för full 4G.

20

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Du har inte angett om det är samma PCI och samma cell id vid alla mätningarna på 2600. Det är lite lustigt att du får bäst signalkvalitet i andra ändan av huset RSRQ -4 men sämre signalstyrka. Är det verkligen samma cell? du får sämst RSRQ i fönstret. Märkligt och bör kollas.

Använde du en dovadorouter för att låsa modemet?

Deet ´går att testa telenor med abb från Universal telecom som säljs utan modem, ingen bindningstid, tre måanders uppsägning, ibland tre första månaderna gratis. Men jag ifrågasätter nyttan eftersom tele2 och telenor är på gång att slå ihop sina 4G nät och sända från gemensamma master.Då kommer farten att kunna öka på 900. Men sammantaget verkar det bäst att satsa på 2600. T ex köpa en tele2 B593 som kan låsas upp vid behov. De verkar knappast aktuellt att sätta upp en yttre antenn men man kan använda en liten riktantenn inomhus också, t ex Funkwerks 2600 Mimo panel för ca 90 euro, 



Vad står det på kurerna till masterna du ser 900 meter bort. Ägarens namn brukar vara angivet,.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Jag gjorde om några typiska mätningar och kollade lite noggrannare på Cellid och PCI.

Arbetsrumsfönster   (Ner/Upp)   22/34  30/35  21/27     RSSI>=-51    RSRP=-80  RSRQ=-9  Cellid=4C9DE05  PCI=118
På golvet i vardagsrummet         19/27  29/26  29/28     RSSI=-67             -92             -7             samma
I andra änden av huset             21/8,7  24/7,8 19/7,6              -75             -99             -5             samma

Att ett större negativt värde på RSRQ skulle betyda sämre kvalitet på signalen verkar underligt.

Vid andra tester har jag hamnat på Cellid=.....04  och PCI=117 men värdena har varit likartade.
Låsningen på 900 MHz gjordes med Dovado.

Det blir nog en Huawei B593 från tomten i år. Den verkar kosta 999:- låst tilll Tele2. Jag kan köra vidare med mitt obundna abonnemang och avsluta Telia ADSL när resten verkar stabilt. När Telia kommer igång med sin 4G får det bli en testvända till.

22

Sv: Eventuella problem vid upplåsning av B593 för test av olika operatörer

Är det termoglas i fönstren så får man konstiga värden för metallskiktet dämpar radiovågorna.

Om den andra cellen varit 4C9DE04 med PCI 117 så är det nog nästa cell motsols på masten, alltså till höger om 05. Får du likartade värden kan det tyda på att du är nära gränsen mellan de två cellerna.  Det kan leda till instabilitet för att modemet har svårt att bestämma sig för vilken cell som är bäst.

Rätt uppfattat. Sämre signal/brusförhållande ger högre negativt värde på RSRQ eller annorlunda uttryckt gör att skillnaden mellan totalsignalen RSSI och nyttosignalen RSRP ökar. När du är uppkopplad inom cell 05 så innebär allt trafik från sektorantennen 04 att brusnivån ökar. Dessutom bidrar andra tele2master på 2600 till brusnivån.

Lite beräkningar:

80-51=29 minus 9 =20 vilket stämmer exakt med detag kallar bandbreddstalet (2 ggr tio log 100).
92-67=25 minus 7= 18. Alltså två för lite men fortfarande 2600.
99-75=24 minus 5 =19. Bara en för lite.

HUawei/E392 skjuter ibland över målet så att bandbreddstalet blir för litet. Svårt att säga om avvikelsen ska ges innebörd i någon riktning. Har aldrig sett något skrivet om detta. 4G ur användarsynpunkt är en informationsöken.

När signalen är så stark som RSRP -80 så brukar det gå snabbt även om RSRQ är lite dålig, När RSRP är över hundra går det långsamt och instabilt med RSRQ-9. Höga värden på RSRQ ska tyda på mycket brus i förhållande till signal men jag håller med om att detta inte framgår av dina resultat. Routern använder RSRP värdet vägt mot RSRQ värdet jämfört med andra celler för att anhålla hos systemet om att få göra handover till annan cell. Systemet kan då säga ja eller nej beroende på om trafiken är så tung att lastbalansering behöver ske mellan celler.

egentligen ska du kunna komma upp i mycket högre fart med E392 på 2600. Som mest uppåt 50-60 mbit/s DL. Testa någon gång när nedladdarkidsen sover eller firar Lucia.  Med 4G delar du resurser med andra på gott och ont.

Jag röstar också på B593. Blir det telia senare låser du upp B593 efter att ha testat med E392.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.