1 Senaste redigerad av greenfish (2012-10-02 10:02:29)

Tråd: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Har bara haft strul med fanskapet sedan jag påbörjade tjänsten för snart en månad sen. Har testat olika inställningar, har även testat en ny fw av telenor, som faktiskt har fungerat jätterbra....... tills skiten började fucka sig snart en vecka sedan....



Kan köra bf3 ,och märka hur allting börjar lagga.... ger det 5 minuter sedan dör DWR, tappar täckning what ever.

I går natt dog den helt och hållet, fick ingen 4G alls... Jag bor brevid 3 GIGANTISKA 4G master. Har 3000% täckning.

När man googlar den här förbannade routern så är det bara strul.

Nu dör snart nätet igen.

Är så innihelvetes förbannad.

2

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

3 st 4g master och 3000% täckning. Finns nog bara en sak kvar då http://bit.ly/M97j05

En bra hammare råder bot på allt!!
Slopa pensionerna, dom ska ändå dö!!
Utrymme till salu, Skambud godtages.

3

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Då min DWR 923 är tokstabil, så är det nog inget generellt. De håller inte på att trassla med 4G nätet? Jag har i och för sig läst om folk som helt sonika bor "för nära" 4G master om det nu ligger någon sanning i det.

Kan väl alltid byta mot en ny router för att utesluta eller?

4

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Har du kontaktat Telenor om problemen eller frågat om du kan få en ny router?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Är i ständig kontakt med leverantören.

Yes detta är min andra DWR som strular.

Har aldrig problem med själva täckningen, utan bara att routern bestämmer sig för att antingen stänga ner 4G eller bara slöa ner.

6

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

greenfish skrev:

Är i ständig kontakt med leverantören.

Yes detta är min andra DWR som strular.

Har aldrig problem med själva täckningen, utan bara att routern bestämmer sig för att antingen stänga ner 4G eller bara slöa ner.


Men hur vet du att det inte är nätet? När 4G var nytt här var det en tämligen labil internetförbindelse, trots då som nu 100% täckning . Du kör med senaste firmware v1.3.7.37?

Idé att testa med annan router/modem? Att det skulle vara trassel med två olika 923 verkar osannolikt tycker jag.

7 Senaste redigerad av ubermood (2012-10-01 15:47:49)

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Jag har nu kört den senaste firmwaren i 2 dagar och inser att den inte alls är lika stabil som den version som finns på D-Links hemsida.

Har hängt sig 3-4 ggr nu och man måste starta om den. Mycket irriterande!

Blir nog att nergrdera firmwaren tror jag bestämt.

EDIT:
Versionen jag tyckte var stabil hette v1.2.9.36.  Funkade problemfritt i flera veckor utan några omboot.

8

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

I dag visade det 100% mottagning i DWR-923 på 4G bandet, trots det inget internet efter 09:05 i morse. Testade att flytta över sim-kortet till mit Huawei B398 modem, som bekräftade att 4G-nätet inte fungerade. Ringde kundtjänst, som sa att det inte var något problem med 4G i området (!). Det kom igång under eftermiddagen igen vilket bekräftar att kundtjänst var ute och cyklade.
Har bara haft Telenor 4G ett par veckor, stabilt?

9

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Vispen74 skrev:
greenfish skrev:

Är i ständig kontakt med leverantören.

Yes detta är min andra DWR som strular.

Har aldrig problem med själva täckningen, utan bara att routern bestämmer sig för att antingen stänga ner 4G eller bara slöa ner.


Men hur vet du att det inte är nätet? När 4G var nytt här var det en tämligen labil internetförbindelse, trots då som nu 100% täckning . Du kör med senaste firmware v1.3.7.37?

Idé att testa med annan router/modem? Att det skulle vara trassel med två olika 923 verkar osannolikt tycker jag.

Nja jag vet inte till 100% men andra grannar som bor i området har inte samma problem som jag, dock kör de med andra leverantörer.

Har inget annant modem förutom vad BBB ger mig, tyvärr vill de endast ge ut DWR till mig. Hade gärna testat andra modem men jag har inte råd eller lust att betala för modem som leverantören borde ge till en enligt avtal.

ubermood skrev:

Jag har nu kört den senaste firmwaren i 2 dagar och inser att den inte alls är lika stabil som den version som finns på D-Links hemsida.

Har hängt sig 3-4 ggr nu och man måste starta om den. Mycket irriterande!

Blir nog att nergrdera firmwaren tror jag bestämt.

EDIT:
Versionen jag tyckte var stabil hette v1.2.9.36.  Funkade problemfritt i flera veckor utan några omboot.

Har faktiskt testat alla fw till routern, den som var mest stabil för mig är den senaste som TELENOR/BBB kör med. Med stabil menar jag att routern inte dör varenda dag som den har gjort tidigare. Fast nu har jag samma problem igen. Kan tilägga i nuläget kan jag inte ens köra bf3, har låg ping men det nätlaggar något djävulskt. Har inte ändrat några inställningar alls.

Vispen74 skrev:

I dag visade det 100% mottagning i DWR-923 på 4G bandet, trots det inget internet efter 09:05 i morse. Testade att flytta över sim-kortet till mit Huawei B398 modem, som bekräftade att 4G-nätet inte fungerade. Ringde kundtjänst, som sa att det inte var något problem med 4G i området (!). Det kom igång under eftermiddagen igen vilket bekräftar att kundtjänst var ute och cyklade.
Har bara haft Telenor 4G ett par veckor, stabilt?

Hade också 4G stabilt i några veckor tills symptomen kom tillbaka igen.

Ringde support tidigare idag, säg vad man vill om problemen, men jag tycker BBB kundtjänst förtjänar en ros för all deras support. Har varit van vid hemska supporter tidigare (comhem) BBB gör allt i sin makt för att hjälpa mig. Ska få ett 3:e DWR923 eftersom support inte kan få access till min router av någon anledning.

Uppdaterar tråden när jag vet mer.

Tackar som vanligt för era inlägg. Alltid roligt att det finns ett sådant här trevligt forum, även när man blir förbannad hahaha...

Önskar er alla en fortsatt trevlig vecka.

10

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Har faktiskt testat alla fw till routern, den som var mest stabil för mig är den senaste som TELENOR/BBB kör med. Med stabil menar jag att routern inte dör varenda dag som den har gjort tidigare.

Kör du i bryggat läge eller NAT?

11

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

ubermood skrev:

Har faktiskt testat alla fw till routern, den som var mest stabil för mig är den senaste som TELENOR/BBB kör med. Med stabil menar jag att routern inte dör varenda dag som den har gjort tidigare.

Kör du i bryggat läge eller NAT?

Bryggat läge

12

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Har fått ett nytt modem igen.. ska testa enbart att köra med det, ingen annan utrustning. Laggar som FAN i bf3, med låg ping.

13

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

kör med den senaste fw, nytt gränsnitt, skiten disconnectar nu mer än vanligt.

DLINK har inte testat sin egen produkt innan de släppte den till användarna.

Har kört olika fw sedan augusti, bryggningen är fortfarande ostabil, fy fan rent ut sagt.

14 Senaste redigerad av ubermood (2012-10-10 14:21:05)

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Har du testat FW v1.2.9.36? Jag upplever den som mest stabil. Efter ca 2 veckor så upplevde jag att den hängde sig igen, men då kom jag fram till att det räckte med att byta frekvensband från Auto till fast och sen tillbaka igen för att komma på banan igen.

Just nu kör jag enbart med fast frekvens, bara för att se om det är Auto-inställningen som strular. Än så länge har det funkat fint.. *peppar peppar*

v1.3.7.37 körde jag ett par, tre dagar.. men routern hängde sig ett par ggr per dag. Gav upp till slut och nedgraderade.

15

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

ubermood skrev:

Har du testat FW v1.2.9.36? Jag upplever den som mest stabil. Efter ca 2 veckor så upplevde jag att den hängde sig igen, men då kom jag fram till att det räckte med att byta frekvensband från Auto till fast och sen tillbaka igen för att komma på banan igen.

Just nu kör jag enbart med fast frekvens, bara för att se om det är Auto-inställningen som strular. Än så länge har det funkat fint.. *peppar peppar*

v1.3.7.37 körde jag ett par, tre dagar.. men routern hängde sig ett par ggr per dag. Gav upp till slut och nedgraderade.

Tjena!

Tack för dina förslag. Ja, jag har testat .36 och resterande fw. Har även prövat att ändra frekvens/auto inställningar, problemet kvarstår dock. Den senaste fw är värst, då den ständigt disconnectar oavsett om jag kör bryggat eller ej.

16

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Hmm, kan inte se hur man stänger av DHCP i DWR923 med senaste fw

17

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Det går inte, om jag inte missat nått.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

18

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

teoretiskt skulle det funka att dela ut bara 1 ip (Specify the number of devices/computers in your network)
+ att reserverar denna ip. resten kör man då med annan router.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

19

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Cool skrev:

teoretiskt skulle det funka att dela ut bara 1 ip (Specify the number of devices/computers in your network)
+ att reserverar denna ip. resten kör man då med annan router.


Fan, det jag inte tänkt på. Hatten av till dig min vän, ska prova det!

Chuck Norris doesn't get wet. Water gets Chuck Norris.

20

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Cool skrev:

teoretiskt skulle det funka att dela ut bara 1 ip (Specify the number of devices/computers in your network)
+ att reserverar denna ip. resten kör man då med annan router.

Tack för det, smart lösning.


Kan tillägga att jag har kört den här routern i:

Endast DWR923, NAT (ostabil), bryggat läge (ostabil)
DWR923+DIR655 NAT (ostabil), bryggat läge (ostabil)

Har testat alla fw, samma problem.

Får massiva lag i BF3 när jag kör med enbart DWR923 bryggat, portforwarding fungear ej för mig, om jag inte kör med min egen

21 Senaste redigerad av jon.malmstrom (2012-11-04 20:51:27)

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Hej!


Har kört routern i tre månader nu och efter ett tag fick jag väldigt instabila datahastigheter på 4g. Kan tillägga att jag bor 500 m från närmaste basstn. Ibland 25/8 och ibland 2/0.1.

Slog sedan över till 3g och hade mer stabil uppkoppling på ca 16/2

För en månad sedan (hade tiggt till mig 2 mån prövotid) tänkte jag att det var dags att reda ut det hela innan man var fast i bindningen så jag ägnade några samtal med supporten.
Fick tillslut ett tips att ta bort den högra spadantennen och låsa på 4g.

Vips startade routern glatt upp och har sedan dess levererat 24/8, i princip hela tiden.

Nån mer som fått detta tips? Verkar som om radiodelen inte är helt rätt konstruerad...

22

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Utmärkt tips... Undrar om den som först kom på det kände till ett fel eller kom på detta bakvända av en slump. Kan routern ha blivit överstyrd? Vilken antenn används för sändning? Det är i alla fall bara en av dem. Har´ni testat att stänga av wifi på routern för att se om den blir mer stabil, eller använda externa antenner som inte sitter nära routern?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

jag kör ju min utan wifi för att det funka för dåligt.

jag kör med extern mimo och ta jag bort höger kabel så minskas mottagningen med ca. 60%.

uppladdningen sker genom vänster sidan.

men min har ju alltid funkad utomordentligt stabilt.

Fiber - IpOnly - Bahnhof 1000/1000 - Cisco RV042G - 8 Dlink Ip-Cam - 4 Cisco Switch - 2 Cisco Aironet 1850

24

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

för er som har problem med att dwr-923 hänger sig... testa DMZ med nedgraderat fw.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=5048

25

Sv: väldigt frustrerad över DWR923/4G ständiga problem

Hej, Googlade "laggar 4G router" och hittade denna tråd.  Har, tror jag, samma probem med min  D-link DWR923 från Telenor. Har nedan försökt beskriva lite erfarenheter. Om någon här kan hjälpa mig, är jag självklart tacksam!

---------- Vidarebefordrat meddelande ----------
Från: Kent Lundgren <lundgren.kent@gmail.com>
Datum: 20 maj 2013 18:10
Ämne: Vi har problem med vår andra 4G router D-link DWR923 - den laggar
Till: Telenors mobila bredbandssupport <konsument@telenor.com>


Hej Telenors kundservice för mobilt 4 G bredband via D-link DWR923 routern!

Vi har problem med vår andra 4G router D-link DWR923 (har sedan hösten 2012 er produkter "bredband stor").

Kontakten med routern "laggar" (tappar kontakten titt som tätt med router; ung, medelvärde, var 5 minut, när man tittar på film på t ex svtplay.se; det verkar som detta är etablerat begrepp för att beskriva problemet, eller?).

Vi bytte routern i er butik här i Lund den 17 maj (gick smidigt, tack, men har som sagt samma problem nu den 20 maj).
Det konstiga är att problemet har ökat sista veckorna!?, vi gick över till ert system under hösten 2012.
Innan kanske en film högst blev stoppad en gång under 1,5 timmar.
Nu blir det, som sagt, avbrott ofta, ung var femte minut!
(visserligen kan man ofta starta om igen, men då startar tyvärr filmen om från början, och man får försöka hoppa fram dit filmen stannade, vilket så klart är irriterande, om det händer ofta).
Vi har inte något problem med själva bredbandsuppkopplingen om man mäter hastighet på t ex bredbandskollen.se
Men detta laggande  är ett riktigt otyg eftersom man ofta tittar på kortare eller längre filmer numera...
Och det är samma problem oavsett om man sitter vid en bärbar eller fast dator,
eller om man sitter närma eller lite längre från routern, kan till och med upplevas mer om man sitter närmare routern!?)
Finns det något sätt att mäta "laggande"?

Vi har varit i kontakt med er kundsupport och vi har t ex gjort några ändringar när man går in i routern via
http://192.168.0.1  t ex ändrat från kanal 6 till kanal 1, men det fick som sagt ingen effekt.
Har ni något förslag på någon annan ändring som kan göras i routern.
Kan själva mjukvaran i routern uppdateras?

Hoppas jag har försökt beskriva problemet, om inte får ni gärna höra av er, tack

Hälsningar

Kent