1

Tråd: Samlade tips!

Jag skulle gärna vilja att det delades tips om vad som hjälpt just dig att få till en stabil uppkoppling mot 4G-masten.
Jag har låst min uppkoppling mot telenor ISP efter scan och för tillfället låst 900Mhz. Får då ~18/8 in och ut. Kört på 2600Mhz och fick då ~60/25 in och ut, men då kopplades jag ner och status blev registration denied allt som oftast. Nu har jag inte efter ha låst manuellt min provider testat 2600 igen, eftersom pojkarna hemma blir halvt galna när man testar olika inställningar med urkoppling som följd. Jag upplever annars att 3G varit stabilare, men med ping och hastighet (80-100ms och 6-8/1-2 in och ut)som bara duger till att kolla mail och ev. FB... Jag bor 350 meter från 4G-masten och kanske 800m från 3G. Signalen på 3G låg på ca: -73 och på 4G ligger signalen på -45. Har kopplat in en yttre antenn http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html för att erhålla en stabil signal. Är dock irriterad över att det är så instabilt, nu har iofs 900 uppkopplingen funkat någon timma utan frånkoppling. Kan man få FÖR stark signal så att det överstyr och därför kopplar bort routern?

Jag har kopplat bort WIFI på DWR 923 och kör det trådlösa via min DIR 645 och det funkar kanon!
Där gjorde jag som så att jag döpte 645 till 192.168.1.1 och la den på LAN-port 1 på 923 och kopplade in på WAN på 645. Dedikerade en IP till 645 och satte en statisk ip adress i "internet connection type" (Samma adress som jag dedikerat i 923). Som "primary DNS server satte jag samma DNS som jag fick i 923. Jag kommer åt LAN som sitter i 923 och bägge routrarna från alla maskiner. Det är en konfiguration som funkar riktigt bra. (Tänkte på alla som vill testa att köra bryggat och som inte funkar så bra...)

Så, alla tips där ni hittat ett workaround eller inställning som gör det stabilare tages tacksamt emot!

Mvh/JBG

2

Sv: Samlade tips!

Du har köpt en antenn som gör det så instabilt som möjligt; en rundstrålande allbandsantenn. Bäst är en antenn som kan riktas in och som bara förstärker på det band man vill ha. Det borde Ludvig skriva om! Han missleder kunderna med sin braskande reklam.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Samlade tips!

Jag tänkte närmast på dessa tips, t.ex. att ta bort höger antenn (vilket jag själv gjort) och som fått det hyfsat stabilt i 900Mhz läge. Kom igen och dela med er bara!! smile

Ang min antenn, så tänkte jag också på "risken" i att ha en rundstrålande, men den närmsta mast förutom den som ligger 350 meter från mig, ligger så pass långt bort att jag inte trodde att den skulle påverka. Synd att det inte är uppbyggt så att de hjälper varandra istället för stjälper om man nu får in två olika master.

4

Sv: Samlade tips!

senfredag skrev:

Jag har kopplat bort WIFI på DWR 923 och kör det trådlösa via min DIR 645 och det funkar kanon!
Där gjorde jag som så att jag döpte 645 till 192.168.1.1 och la den på LAN-port 1 på 923 och kopplade in på WAN på 645. Dedikerade en IP till 645 och satte en statisk ip adress i "internet connection type" (Samma adress som jag dedikerat i 923). Som "primary DNS server satte jag samma DNS som jag fick i 923. Jag kommer åt LAN som sitter i 923 och bägge routrarna från alla maskiner. Det är en konfiguration som funkar riktigt bra. (Tänkte på alla som vill testa att köra bryggat och som inte funkar så bra...)

Så, alla tips där ni hittat ett workaround eller inställning som gör det stabilare tages tacksamt emot!

Mvh/JBG

Kan bekräfta att DMZ fungerar bäst för mig också. Dock så är den en aning trasig i de senaste firmware så jag fick nedgradera till OG3611_v1.0.70.30_gui

DWR-923 setup:
http://imageshack.us/a/img824/2469/74230430.png

MVH
Aleksander

5

Sv: Samlade tips!

DIR-655 setup:
http://img838.imageshack.us/img838/9945/76460126.png

6

Sv: Samlade tips!

Tack för tips. Jag fick det nästan att fungera som jag ville men ändå inte. Har lagt ner många timmars testande. Valde att skriva logg (blev mycket text) över några av de tester jag gjort. Jag är i behov av stabil internet anslutning. Min slutsats just nu är att jag inte kan få detta med Telenor 4G och deras D-link router. Mycket tacksam om någon orkar läsa igenom. En del skärmdumpar finns om det skulle hjälpa. D-link DWR923 är instabil och oberäknelig även med firmware 1.3.7.37 som var senaste tillgängliga den 1 Jan 2013)

Vad jag vill uppnå: ersätta ADSL modem med 4G internet (D-link DWR923), behålla min befintliga router (Netgear WNDR3700) med alla dess inställningar
Nuvarande problem: subnet mask i min Netgear router accepteras inte alternativt får inte dmz/portforward att fungera

Jag försöker uppnå detta genom att behålla min nuvarande nätverksstruktur inklusive router, wifi etc. Jag försöker alltså använda Telenors DWR-923 (firmware: 1.3.7.37)  som ren internet backbone till mitt nuvarande nätverk. Jag kan inte följa tipset (http://www.mobilabredband.se/forum/view … mp;login=1), eller också gör jag fel. Jag vill behålla 192.168.0.1 som adress på min Netgear router och övriga nätverket som det är (många enheter på 192.168.0.x).

FÖRSÖK1
Jag försökte följa @senfredag instruktioner:
1. LAN/LAN settings: Ställde in DWR-923, LAN settings, 192.168.0.97, 255.255.255.0 (vill inte att IP i Dlink ska krocka med IP i Netgear)
2. Advanced/Firewall: Av-aktiverade firewall i D-link DWR-923 då jag vill att min Netgear WNDR3700 sköter det
3. Advanced/NAT/Virtual DMZ: Ställde in Virtual DMZ i DDWR-923 och angav den IP adress jag vill använda på min Netgear (192.168.0.1). Behåller NAT som inställning i DWR-923
4. Kopplade ihop LAN port 1 på DWR-923 med WAN port på Netgear WNDR3700
5. Ställde in Internet settings i WNDR3700 till statisk IP adress, följde tipset att använda samma IP adress som jag tidigare ställt in i steg 3 för virtuell DMZ (192.168.0.1). Angav 255.255.255.0 som subnet mask, angav D-link DWR-923 som default gateway (192.168.0.97). Primär DNS angav jag till 195.54.122.211 (Telenor), sekundär DNS 8.8.8.8 (Google)
PROBLEM: Netgear routern känner av att jag angett samma IP adress för WAN (internet) som LAN (local IP adress för Netgear). To avoid a conflict with your Internet Service Provider, your router's IP address has been updated to 192.168.1.1. You must now update the IP addresses in your router's configuration settings for each relevant service,such as port forwarding and IP address reservation.
RESULTAT: Jag har internet access från mina enheter via 4G router, allt borde vara frid och fröjd, MEN det är det inte. Min Netgear WNDR3700 router har numera 192.168.1.1 som adress vilket är otänkbart då jag har stort nät med många enheter med fasta ip adresser.

FÖRSÖK2
För att försöka undvika IP krock mellan WAN och LAN på Netgear routern. Så provade jag att ställa in 192.168.0.96 som IP adress för virtuell DMZ och angav sedan denna adress som fast IP adress för internet i min WNDR3700.
RESULTAT: Samma problem som försök 1. Netgear WNDR3700 routern ändrades automatiskt till 192.168.1.1 för att undvika krock med WAN
GISSNING: Netgear WNDR3700 (troligen best practice) tillåter inte samma IP subnet på LAN som på WAN?

FÖRSÖK3
För att undvika IP krock mellan WAN och LAN så försökte jag ange helt annat subnet i DWR-923 för virtuell DMZ
1. Testade att ange 192.168.2.1 som ny IP adress för Dlink DWR-923 och 192.168.2.2 som IP adress för virtuell DMZ.
2. I Netgear WNDR3700 angav jag följande som internet inställningar: 192.168.2.2 som statisk IP, 255.255.255.0 som subnet mask, 192.168.2.1 som gateway
RESULTAT: Internet fungerar från enheter anslutna till D-link DWR923 LAN uttag och även enheter anslutna till Netgear WNDR3700, MEN portforward inställningar i min Netgear WNDR3700 används inte längre. Det borde vara pga att det är den virtuella DMZ IP adressen jag pekar på är 192.168.2.2 och inte 192.168.0.1

FÖRSÖK4
För att undvika krock men samtidigt ha alla enheter på samma subnet så testar med med följande inställningar:
D-link DWR923
1. IP adress 192.168.0.97, 255.255.255.0
2. Virtuell DMZ, 192.168.0.1, 255.255.255.0
Netgear WNDR3700
1. IP adress, 192.168.0.1, 255.255.255.0,
2. Internet=dynamisk från ISP
RESULTAT: samma problem som tidigare, Netgear router ändrar automatiskt IP adress till 192.168.1.1

FÖRSÖK5
Ansluter kabel från D-link LAN port till LAN port på Netgear istället för WAN port
1. Ansluter kabel LAN-LAN från Dlink till Netgear (istället för WAN port)
2. Behåller 192.168.0.97 som IP adress på Dlink
3. Behåller 192.168.0.1 som virtuell DMZ i Dlink
4. Anger 192.168.0.1 som IP adress i Netgear
5. Anger dynamisk IP som inställning för internet i Netgear, anger DNS server manuellt till 195.54.122.211 (Telenor), sekundär DNS 8.8.8.8 (Google)
RESULTAT: Internet fungerar från alla enheter/klienter till internet, men portforward inställningar etc. fungerar fortfarande inte från internet in till mina enheter, detta trots att Dlink nu har virtuell DMZ angiven som 192.168.0.1 som är IP adressen för min Netgear router

FÖRSÖK6
Behåller nätverkskabel LAN-LAN, ändrar till Bridge läge på Dlink
1. Dlink, klickar i att jag vill ha Bridge istället för NAT, efter ca 2 minuter så startar Dlink router om. Inledningsvis kan jag logga in på den och börja bläddra i menyerna i Dlink router, men efter någon minut så är den otillgänglig. Min IP scanner hittar inte heller längre någon enhet med IP adressen 192.168.0.97. Efter ytterligare några minuter så dyker helt plötsligt 192.168.0.97 upp igen (Dlink routern). Jag kan återigen logga in på Dlink routern
2. Datorn (iMac) jag använder för att logga in på Dlink routern är ansluten med kabel till Dlink routern, men IP adressen (DHCP inställt i dator klienten) i min dator är utdelad av min Netgear router och som router i datorns IP inställningar anges 192.168.0.1 (Netgear routern).
3. Internet uppgifterna i admin interface för Dlink routern är nu bara 0.0.0.0 för alla inställningar.
RESULTAT: internet fungerar inte från enheter inne på mitt nätverk. Jag antar att jag måste ansluta LAN-WAN istället för LAN-LAN.
EFTER ETT TAG så kan jag inte längre logga in på Netgear router på IP adressen 192.168.0.1, istället kommer jag till Dlink routerna inloggning och helt plötsligt så syns alla internet uppgifter där igen IP, subnet, DNS, Gateway. Detta hände efter att jag från datorn som är ansluten med kabel till Dlink försökte logga in på 192.168.0.1 för att se om jag kunde komma åt Netgear routern från den. Om jag nu också försöker logga in på 192.168.0.1 från min laptop (Macbook Air) som är ansluten med Wifi mot Netgear router så hamnar jag på inloggningssidan för Dlink routern
RESULTAT2: Dlink routern har automatiskt ändrat IP inställning från 192.168.0.97 till 192.168.0.1. Den har också automatiskt ändrat från bridge till NAT och även DHCP inställningar tillbaka till default. Virtuell DMZ är automatiskt avaktiverad. Internet fungerar nu från alla klienter

FÖRSÖK7
Ska testa LAN-WAN igen
1. Drar ur kabeln i min Netgear router
2. Ändrar IP igen i Dlink router till 1921.168.0.97 och DHCP till några få IP adresser (DHCP kan inte stängas av)
3. Aktiverar virtuell DMZ igen till 192.168.0.1
4. Aktiverar bridge läge igen i Dlink router "router will be up in 120 sec"
5. Verifierar att jag nu kan logga in på 192.168.0.1 och då kommer till Netgear routern, ok (fortf är internet inställningen "dynamisk ip")
6. Ansluter kabel från Dlink LAN till Netgear WAN
RESULTAT: Får ingen DHCP IP adress längre på dator (iMac) som är ansluten med kabel till Dlink, anger IP adress manuellt (192.168.0.218), kan logga in på Dlink från iMac med kabel. Kan inte logga in från laptop Macbook Air som är ansluten med wifi, med IP adress utdelad av Netgear router (192.168.0.100). Jag han se att i Dlink så visas det bara 0.0.0.0 på internet status. Efter ett tag kan jag inte längre komma åt Dlink från iMac. Jag kan komma åt Netgear från Air (wifi mot Netgear). När jag loggar in i Netgear så fylls inte internet inställningarna i automatiskt (borde de inte göras det när Dlink är i bryggat läge?). Internet fungerar inte från iMac (kabel ansluten till Dlink) eller från Air (wifi ansluten till Netgear). Dlink hittas inte längre i min IP scanner
Efter att ha väntat ytterligare cirka 5 minuter så är helt plötsligt wifi från Dlink aktivt igen! Varför!?
Ställer in IP manuellt (192.168.0.219) på iMac och kan återigen logga in på Dlink (192.168.0.97). Går till Wifi menyn och mycket riktigt där är Wifi nu aktivt, helt av sig självt. Jag kan inte ansluta till Dlink från Air som har IP (192.168.0.100) utdelad via Wifi från Netgear.
Bara efter mindre än 1 minut så försvinner accessen från iMac till Dlink igen, precis som tidigare. Jag han inte verifiera om den var inställd i bridge eller NAT läge (dvs om den ändrat detta igen, automatiskt).

Ger upp och behöver någon som verkligen förstår detta som kan förklara om jag gör helt fel eller om det kanske är buggar i Dlink?

7

Sv: Samlade tips!

Du var nästan rätt i FÖRSÖK6
"Behåller nätverkskabel LAN-LAN, ändrar till Bridge läge på Dlink"

Om du vill använda din dlink som backbone router så borde du prova följande setup.
Sätt dlink i "bridge  mode" och ej NAT, sätts den i nat så kommer du dubbelnata från lan till wan port och då fungerar det inte så bra med port forwarding.

I Bridge mode så är transmissionen transparent du ska då få dlinks wan ip på din netgears wanport.

Stäng av wifi på dlinken.
Stäng av dhcp på dlink (Detta kankse inte behövs då det borde inaktiveras automatiskt när man väljer brdigemode)

Konfigurera dlink som bridge mode.
Koppla sedan en rj 45 kabel från dlinks 1:a lanport till Netgears Wan port.
Konfigurera din netgear till att erhålla ip address dynamisk (dhcp) på dess wanport.

Du ska nu ha din isp wan ip på din netgears wan port
Din Lan ip på netgear kan du lämna oförändrad och dvs använda 192.168.0.1 som Lan address.
Från Netgear routern konfigurera eventuella ipaddresser via dhcp för samt sätt eventuell dmz samt aktivera wlan.

Innan du kopplar in netgearen så kan du behöva stänga av den alternativt starta om den när du har konfigurerat upp allting för att börja med tomma arp och routingtabeller.

Annars behöver du vänta tills de updateras igen dynamiskt så lättast är bara att starta om så tömms allt och uppdateras igen.

Din imac ska kopplas in i lanport på Netgear, lanportarna på dlink ska inte användas förut den som förbinder de 2 routrarna.

Du ska nu kunna portforworda från din netgear till valfri enhet 192.168.0.x samt
Samt sätta någon address i  DMZ som du konfigurerar från netgear.

8

Sv: Samlade tips!

andy78 skrev:

Du var nästan rätt i FÖRSÖK6
"Behåller nätverkskabel LAN-LAN, ändrar till Bridge läge på Dlink"
...

Stort tack för engagemang. Löser vi det här är jag skyldig dig något smile men det fungerar inte. Jag håller med om att det borde göra det med denna inställning, men nej. Efter att ha läst alla forum inlägg om instabila firmware till denna Dlinken, framförallt när det gäller Bridge läge, så pekar min slutsats på att felet kan ligga där.

Jag gjorde:
1. Verifierade att Netgear var inställd på att erhålla dynamisk IP för internet anslutning. Stängde av Netgear och kopplade ur kablar
2. Stängde av Wifi på Dlink
3. Minskade DHCP till 2 klienter, går inte att stänga av helt
4. Ställde in Dlink i Bridge läge, den omstartar då automatiskt med 120 sek nedräkning
5. Kopplade in kabel från Dlink LAN port till Netgear WAN port och startade Netgear routern
6. Det fungerade inte, väntade 10 minuter, Netgear har fortfarande inte fått internet IP från Dlink. Därigenom fungerar naturligtvis inte internet vare sig in eller ut och ingen portforward. Ingen dator ansluten till Dlink

Har du något mer tips?
Jag skulle eventuellt kunna testa att nedgradera firmware (OG3611_v1.2.9.36_gui eller OG3611_v1.0.70.30_gui) på Dlink. Men jag vill helst slippa. Jag vill inte peta i tekniken för mycket, det ska fungera stabilt utan för mycket "extra" underhåll.

9

Sv: Samlade tips!

Har du länk på båda routrarna, lyser dioderna när du kopplar in kabeln?
Det du kan prova är att ta din imac koppla in den istället för Netgear och se om du får länk + tilldelad address.
är den i bridgemode så ska du få addressen från leverantören händer detta så vet du att bridgemode fungerar och man kan felsöka vidare.

Även om det fungerar eller inte men du får länk titta i iställningarna vad den förhandlar sig fram till om det är speed 100 duplex full eller om den går ned på halv duplex detta ska du kunna se i inställningarna för ditt nätverkskort.

10

Sv: Samlade tips!

Tror mer på att detta är en bugg i formware för dlink.
http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … pdate.html
bekräftar nästan detta.

Dock har en kille i kommentarerna fått det att fungera med sin apple timecapsle och då har kan kört bridgemode dlink lan port till tc wan, så den setupen kan vi ta som bekräftad betrf kableringen.

Dock skriver han inte vilken firmware han använder utan bara att det är den sensaste.
Jag finner det märkligt att denna produkt inte finns med på dlinks hemsida trots att de har en pressrelaease om den på sidan.

11

Sv: Samlade tips!

andy78 skrev:

Tror mer på att detta är en bugg i formware för dlink.
http://patheticfails.blogspot.se/2012/0 … pdate.html
bekräftar nästan detta.
...
Dock skriver han inte vilken firmware han använder utan bara att det är den sensaste.
Jag finner det märkligt att denna produkt inte finns med på dlinks hemsida trots att de har en pressrelaease om den på sidan.

Hej igen. Jag har provat att ansluta dator direkt till Dlink när den är i Bridge läge. Eftersom det inte går att stänga av DHCP så fick datorn en IP adress från DHCP, inte den dynamiskt tilldelade IP adressen från Telenor 4G internet. Jag har som sagt var firmware 1.3.7.37. Jag har laddat ner några äldre, men inte provat dem än. Jag kommer göra det imorgon bitti för att se om det hjälper med äldre firmware.

Jag är inte nöjd med Telenor eller Dlink när man varken kan få hjälp eller få stabila produkter. Tack till alla er på forum som hjälper till!

12

Sv: Samlade tips!

Om du går in under Lan / dhcp / basic och trycket på reset stängs den av då?


Helt sanslöst att man inte kan stänga av dhcp.
Prova att sätta dit firewall till no security.

13

Sv: Samlade tips!

Testade igen med firewall avstängd

Jag gjorde:
1. Stängde av firewall i Dlink
2. Stängde av Wifi på Dlink
3. Minskade DHCP till 2 klienter, går inte att stänga av helt
4. Ställde in Dlink i Bridge läge, den omstartar då automatiskt med 120 sek nedräkning
5. Kopplade in kabel från Dlink LAN port direkt till Imac
6. Fick i någon minut faktiskt extern dynamisk IP tilldelad till iMac från Dlink
7. Efter 2-3 minuter "kraschade" Dlink, 4G lampa slocknade och strömlampa blinkade. Tvungen att starta om Dlink igen
8. Denna gången fick iMac IP adress från DHCP poolen från Dlink, inte den externa IP adressen

SUCK!

Instabilt och tråkigt. Sista testet är att nedgradera till äldre firmware, sedan ringer jag Telenor och ber dem bryta mitt abonnemang

14

Sv: Samlade tips!

Det är nog myccket riktigt att dhcpserver inte går att stänga av då den funktionen troligtvis stängs av när routern startar om för att gå in i bridgemode.

Men den ska inte kracha och falla tillbaka på tidigare inställningar.
Detta verkar vara det enda som finns på dlinks hemsida http://www.dlink.se/cs/Satellite?c=Pres … FDLWrapper

En pressrelease med länk till telenors hemsida, varför finns inte produkten med när man söker på produkter?
Vart är supportlänken?
Vart är firmwares?

Det känns som att denna produkt endast är framtagen för telenor och har stora brister.
Detta med att bridgemode inte fungerar är något som telenor måste driva själva med dlink och inte lägga på kunden.
Har de ens tagit upp saken med dlink?
Telenor har ju företagskunder som använder denna router och är beroende av funktionen då de vill ha egen firewall bakom.


Produkten är undermålig.
Är du inte beroende av telefonifunktionen så kankse du kan få byta mot ett usbmodem + en Dovado Tiny istället den har bridgemode funktion.


Men som sagt be dem lösa problemet med produkten du köpt  först och främst.
I pressmedelandet finns ju namn och mailadresser både till produktchef och development manager så de kan knappast undgå dem vart de ska vända sig.

15

Sv: Samlade tips!

Samma test igen med nedgraderad firmware
1. nedgraderade firewall till 1.2.9.36
2. stängde av firewall, wifi i Dlink, aktiverade Bridge (Transparent läge) (samma test som tidigare), kopplade kabel mellan LAN på Dlink och WAN på Netgear router
3. Får extern dynamisk IP adress efter ett tag i min Netgear router, ska se hur länge den klarar av att vara uppe
4. MEN min dynamiska DNS tjänst fungerar inte, den är konfigurerad i Netgear router och kan inte komma ut på internet, konstigt

16

Sv: Samlade tips!

Vilken dns kör du nu är det den interna 192.168.x addressen eller har du ställt in en extern?

17

Sv: Samlade tips!

Hej
Jag använder dynamisk tilldelning från Telenor, dvs den dns de tilldelar mig.
Tror du att deras dns blockerar dyndns.org? Låter osannolikt. Kan testa att ange annan dns, ex Google eller annan

18

Sv: Samlade tips!

Och sen delar din router ut dns som en 192.168.x.x?
om så är fallet blir det nån skillnad om du ställer in en annan dns manuellt i netgear tex 8.8.8.8?

19

Sv: Samlade tips!

Hej
När jag använde Telenors dynamiskt tilldelade DNS så var det 195.54.122.211, denna var då angiven automatiskt in min Netgear. Då fungerade inte dyndns tjänsten från min Netgear router.
MEN
När jag manuellt angav Googles DNS servrar i min Netgear (8.8.8.8, 8.8.4.4), DÅ fungerade dyndns tjänsten.
peppar, peppar, ta i trä, just nu verkar det fungera. Router har fungerat i hela 4 timmar nu med den äldre firmware versionen 1.2.9.36.

Jag kommer följa detta och se om Dlink routern orkar vara igång i dagar och veckor utan problem.

Slutsats:
- Bryggläge fungerar inte med firmware 1.3.7.37
- Bryggläge verkar fungera med firmware 1.2.9.36
- Telenors DNS eller om det är deras Dlink router i bryggläge gör något så dyndns tjänsten inte fungerar om man använder dynamisk tilldelad DNS, "work around" är att ange annan DNS server, ex. Google 8.8.8.8

20

Sv: Samlade tips!

I sidan jag länkade till ovan så skriver en person att han har fått det att fungera med senaste firmware.
Vore intressant att köra uppgraderingen igen och en reset och sedan ställa in bridge mode igen bara för att se om det fungerar eller ej.
Problemet kankse var temporärt och ej relaterat till firmware.

Om felet reprocueras igen så är detta definitivt något som ska tas upp med DLink support så att det tas fram en buggfix för detta.

När du inte anger dns manuellt utan kör på telenors och tittar på din imac är dnsserver 192.168.0.1 (gw addressen eller är det den externa addresse från telenor 195.54.122.211 denna syns då från netgear men tänkte på klientsidan.