151 Senaste redigerad av nhu (2012-09-27 05:29:57)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Och om den "tillfälliga" överbelastningen inte tar slut ? Trafiken ökar ju hela tiden och fler ansluter sej. Då blir i praktiken de "tillfälliga" begränsningarna permanenta.

Slöfockarna på PTS och Konsumentverket borde ta operatörerna i örat ordentligt. Det är fråga om missvisande reklam där man låter påskina att en fri användning är möjlig medan den inte är det i verkligheten. Efter den reklamen kan man inte anklaga storanvändare för nånting. De bara använder mobilnätet enligt operatörernas reklam (som är felaktig).

Själv sköter jag om ett nät med närmare hundra anslutna (fiber). Man ser samma fenomen här också. Ibland tar tre ungdomar 80 % av trafikvolymen. Nu har vi ju tekniskt sett inga problem med kapaciteten men det kostar. Vanligen fungerar ett pris för alla ganska bra men om det blir problem så måste priserna bli olika eftersom man inte kan ha 95 % att betala för den trafik som 5 % åstadkommer. Men först skall jag öka totala trafikmängden ut till Internet upp till Gigabitnivå. (Nu talar jag alltså inte om Arboga där det inte finns fiber utan om mitt andra boende)

I ett mobilnät finns det svåra tekniska begränsningar på basstationens nivå som bara kan lösas genom att man bygger fler (och svagare) basstationer. Men först kunde operatörerna förbättra matningen av basstationerna. Genom att dra fiber ifall de bara använder radiolänkar. Fast då är det smartare att dra fiber direkt hem till folk i stället. Nu vill ju operatörerna varken göra det ena eller det andra så de tar till begränsningar i stället.

Det minsta man kan begära är att den lögnaktiga reklamen förbjuds.

152 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-27 08:56:24)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

På alla de ställen där kapaciteten inte slår i taket har ju reklamen täckning. Problemet är sarare att strypningen blir så drastisk. Men inget händer väl om man håller sig under gränsen. Så högtankaren får väl trafikmäta eller göra en mängdbudget.

I och med ökande normalförbrukning s å kommer nog inte telenors modell att hålla. Om hälften av alla brukare använder 50 GB i månaden så ryms det inte. Notera att Telenor inte åberopade aktuella siffror på "normalförbrukning". För övrigt bör det inte vara ett medelvärde utan ett medianvärde. Modellen är också dålig för att den ger ett incitament till hög belastning och dålig fart i nätet, vilket påverkar alla andra brukare även om högförbrukaren inte når upp till gränsen.

Om man byter till en operatör för att man vill tanka mycket har man anledning att ta reda på vad som gäller i detalj. Fair usage policy låter som något man bör kolla då men det bör uttryckas på svenska- och vad skulle det bli? Rimlig användning? Att man sedan klagar är lite som engelskan som ansåg att hon inte kunnat komma åt att printa sitt boarding card till ryan air under två veckor i Alicante. Hon vann som bekant föga förståelse från bolaget.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

153

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det finns en allvarlig motsättning mellan att ragga kunder och berätta sanningen. Det mest uppriktiga budskapet vore förstås: "Vi skiter i dig - men inte i dina pengar !". Tyvärr tror jag inte den uppriktiga reklamen kommer att slå igenom ...

Men det gäller att överväga vad man kan kräva av kunden. Skall de ha en advokat att gå igenom det finstilta ? I en ny bransch (som mobila nät fortfarande är) så kan man inte kräva att alla skall fatta att reklamsloganerna om att byta den fasta anslutningen till en trådlös är ren humbug och det bara ibland fungerar som reklamen påstår. Rent allmänt så kan en kund kräva att säljaren har täckning för påståendena i alla sammanhang - om de inte i samma annons påpekar tydligt att det bara gäller ibland. Skrivsättet "upp till XX Mbit/s" är förkastligt. Däremot är det ganska korrekt att skriva "1-80 Mbit/s beroende på var du bor och hur hög belastningen är". I reklamen - inte bara i det finstilta.

154 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-27 13:10:31)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Håller med. Och den för en svensk icke uppenbara frasen Fair use policy borde kunna formuleras så här:

Telenor tillämpar inte fasta tak för nedladdad mängd data. Men för att kunna ge alla våra kunder en bra användarupplevelse tillämpar Telenor en hänsynsregel om rimlig förbrukning. Den innebär, att du kan surfa utan begränsning så länge det inte påverkar tillgängligheten för andra användare i samma område. ...

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

155

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

i texten framgår att dom använder trafikprioritering, som jag noterat för länge sedan dvs nya abg har högre prio, troligen får man behålla den efter att man been a bad boy...
skulle förklara varför vissa fastnar i lägre hastighet på hårt belastade master och varför nytt sim löser problemet i samband med vissa problem.

för jag kan ha lika sim+abg och få olika hastighet på dessa !

156 Senaste redigerad av pompe90 (2012-10-05 23:15:24)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

ja och då har man blivit låst igen efter ca 10GB användning sen jag blev upplåst ca 28/9 ...... detta är LÖJLIGT!

edit-

Vad räknas som extrem användning?
/Se ovan för surf 15 GB, 3G 50 Gb och 4G 100 GB/

JO TJENA! 100Gb.. in my a**-...-

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

157 Senaste redigerad av swede (2012-10-09 19:00:14)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jag kvitterde ut min DWR-923 4G-router förra veckan.

Testade tråd resp trådlöst med routern på kökbordet hemma i Knivsta och blev positivt överraskad; Upp 37 Mbit, ner 78 Mbit. Latency 31 ms. Den gjorde riktigt bra ifrån sig i köket, nära fönster mot norr trots många träd som skymmer sikten.

Fick även riktigt fina hastigheter, i paritet med de ovan, även dagen efter när jag ställt in routern i garderoben mitt i huset som funkar som hubb för patchpanelerna.

Men säg den glädje som varar...

Sedan i helgen har jag aldrig lyckats komma upp i mer än 11 Mbit i nedhastighet. Dock är upphastigheten nånstans 20-30 Mbit.

Vad kan ha hänt? Strypning redan? Jag har ju knappt laddat ner mer än några GB...

158 Senaste redigerad av jonasolof (2012-10-09 15:03:57)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Glädjen tog slut i Alsicke där Magistern tog avsked av Glunten... Så den kan inte ha varat beständigt till Knivsta :-)

Har du låtit routern komma ut ur garderoben? Pröva att låsa på 2600 men du behöver bra signal.  Det är möjligt att routern kopplar upp på 900 nu.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

159 Senaste redigerad av swede (2012-10-09 19:27:27)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jonasolof,

Flyttade ut den till köksbordet igen samt låste på 2600.

Körde tråd till min Asus RT-N66U och wireless till min laptop.

Speedtest visade nyss
Test 1: 22 Mbit ner, 7 Mbit upp
Test 2: 31/7



Jag ser också att man behagat att uppdatera FW till 1.3.7.37 och det nya gränssnittet...routern verkade hänga sig vid ett av mina speedtest..

Torrents verkar låsa på 1Mbit ner. Någon med erfarenhet av det?