1

Tråd: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Nu ligger det och puttrar på 0,5mb sedan 4dagar.
Vad har ni andra för erfarenheter av detta?
Sist ströp de hastigheten en dag sedan full fräs igen.

Nu säger de att jag står under bevakning till 16/9 och att tills dess reglerar de hastigheten vid behov.

2

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

hur kör telenor sina perioder ?

på räkning står det 15/x månad 1 till 16/x månad 2

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

3

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Hur funkar de om du kör HTTPS trafik?
Eller VPN trafik?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Samma här. Men de säger att det inte är strypt hela tiden, utan bara om belastningen är hög. DVS att man har "villkorligt" fram till den 16/x.

5

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

hehe ja ser där jag......villkorligt smile

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

6

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

har själv ab hos telenor. tog ett abonemang som hette 4g 32mb fri surf med full 4g hastighet där det finns under bindningstiden.

detta finns ej kvar.....men ko´mmer inte ihåg om det var 50Gb/ månad eller vad..... står bara fri surf

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

7

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jonny, det stämmer nog, 50gb på 32mb och 100gb på 40-80mb.

Telenor är generösast, men det räcker inte speciellt långt med dagens internet-vanor och om man ersätter ADSL.

8

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

aa kan vara så

men gillar villkorligt smile och övervakad ->   Telenors polisen

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

9 Senaste redigerad av greenfish (2012-08-28 13:07:43)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

samma här, bbb

jag: hej, hur kan man kolla om man ligger över 100GB på ens konto

support: det vet vi inte

jag: men hur vet ni då när ni stryper hastigheten

support: vi får återkomma

10

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

hehe...ja är det inte för härligt

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

11

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

greenfish skrev:

jag: hej, hur kan man kolla om man ligger över 100GB på ens konto

support: det vet vi inte

jag: men hur vet ni då när ni stryper hastigheten

support: vi får återkomma

Underbart...! smile

Om de ändå lagt sig på en strypt hastighet som är användbar och inte är som ett straff.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

12 Senaste redigerad av idgforum (2012-08-28 19:09:02)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Är väll mellan 17 och 23.59 de stryper till 0,5 - ska kolla vad jag har nu, 3 MB/s när jag kör på mast med lägre fart. I förrgår 0,5 Mb/s på 16 Mb/s masten. Kör internetdelning med Telenor-16 från telefonen och beror på vilket fönster jag lägger den i vilken mast jag konnektar.

Som mobilt bredband har jag TRE och aldrig under 8 Mb/s.
Just nu kl 21.09 har jag:
http://www.speedtest.net/result/2145785285.png

13

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

pererikl skrev:
greenfish skrev:

jag: hej, hur kan man kolla om man ligger över 100GB på ens konto

support: det vet vi inte

jag: men hur vet ni då när ni stryper hastigheten

support: vi får återkomma

Underbart...! smile

Om de ändå lagt sig på en strypt hastighet som är användbar och inte är som ett straff.

Ja precis, fick svar från supporten, de vet inte hur man kollar när man går över 100GB eller hur de stryper hastigheten, WOW!

idgforum skrev:

Är väll mellan 17 och 23.59 de stryper till 0,5 - ska kolla vad jag har nu, 3 MB/s när jag kör på mast med lägre fart. I förrgår 0,5 Mb/s på 16 Mb/s masten. Kör internetdelning med Telenor-16 från telefonen och beror på vilket fönster jag lägger den i vilken mast jag konnektar.

Som mobilt bredband har jag TRE och aldrig under 8 Mb/s.
Just nu kl 21.09 har jag:
http://www.speedtest.net/result/2145785285.png

Har inga bestämda tider här.

Har legat på 1mB/s sedan för några dagar sen då jag tror jag gick över 100GB

Ligger hela tiden på 1mB/s den vill aldrig gå över. Hade 80mb/s för 1 vecka sedan, nu 1mB/s

14

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Det verkar väldigt slumpmässigt hur och om de stryper, jag har haft över 200gb trafik senaste månaderna och har inte blivit strypt alls. Men jag kan tänka mig att masten jag är uppkopplad på har ganska låg belastning så det finns troligen inget behov av att begränsa heller.

Telenor 4G, E398, Dovado Doma

15

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Se aktuell dataförbrukning kan jag göra genom Telenors app för Android...

https://play.google.com/store/apps/deta … FzaWRvciJd

Öppna appen & klicka på "Detaljerat saldo".

Finns säkert motsvarande för Apple iOS.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

16

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

om appar inte passar kan man använda en router med detta, eller en router med dd-wrt inlagt som har möjlighet till detaljerad trafikloggning.

17 Senaste redigerad av greenfish (2012-08-29 11:30:39)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Ja men det är inte särskilt optimalt för oss med fler än en anslutning till bredband.

ISP borde verkligen visa i ens konto hur mycket man har laddat ner, speciellt om de själva har satt en låsning på x GB.

På BBB har jag inte den möjligheten. Att gå in i min router för att se bandbredd är inte särskilt roligt, då jag har mer än en bredbandsanslutning.

Vill tillägga att jag inte vet om linan är strypt eller ytterligare ett problem som är relaterad till dwr 923, eftersom BBB själva inte kan se om de har strypt får jag vänta tills den 2:a och se om hastigheten ökar.

18 Senaste redigerad av Discover (2012-08-29 19:43:04)

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

greenfish skrev:

Ja men det är inte särskilt optimalt för oss med fler än en anslutning till bredband.

ISP borde verkligen visa i ens konto hur mycket man har laddat ner, speciellt om de själva har satt en låsning på x GB.

På BBB har jag inte den möjligheten. Att gå in i min router för att se bandbredd är inte särskilt roligt, då jag har mer än en bredbandsanslutning.

Vill tillägga att jag inte vet om linan är strypt eller ytterligare ett problem som är relaterad till dwr 923, eftersom BBB själva inte kan se om de har strypt får jag vänta tills den 2:a och se om hastigheten ökar.

Vad ?

Appen mäter abonnemanget...

Telenor har jag i en E589 och i telefonen har jag Tele2... så appen mäter Telenorabonnemangets förbrukning,
även om man är 10 st som delar uppkoppling.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:
greenfish skrev:

Ja men det är inte särskilt optimalt för oss med fler än en anslutning till bredband.

ISP borde verkligen visa i ens konto hur mycket man har laddat ner, speciellt om de själva har satt en låsning på x GB.

På BBB har jag inte den möjligheten. Att gå in i min router för att se bandbredd är inte särskilt roligt, då jag har mer än en bredbandsanslutning.

Vill tillägga att jag inte vet om linan är strypt eller ytterligare ett problem som är relaterad till dwr 923, eftersom BBB själva inte kan se om de har strypt får jag vänta tills den 2:a och se om hastigheten ökar.

Vad ?

Appen mäter abonnemanget...

Telenor har jag i en E589 och i telefonen har jag Tele2... så appen mäter Telenorabonnemangets förbrukning,
även om man är 10 st som delar uppkoppling.

Det tvivlar jag inte på, jag har dock bredbandsbolaget, mobilt bredband.

20

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

greenfish skrev:
Discover skrev:
greenfish skrev:

Ja men det är inte särskilt optimalt för oss med fler än en anslutning till bredband.

ISP borde verkligen visa i ens konto hur mycket man har laddat ner, speciellt om de själva har satt en låsning på x GB.

På BBB har jag inte den möjligheten. Att gå in i min router för att se bandbredd är inte särskilt roligt, då jag har mer än en bredbandsanslutning.

Vill tillägga att jag inte vet om linan är strypt eller ytterligare ett problem som är relaterad till dwr 923, eftersom BBB själva inte kan se om de har strypt får jag vänta tills den 2:a och se om hastigheten ökar.

Vad ?

Appen mäter abonnemanget...

Telenor har jag i en E589 och i telefonen har jag Tele2... så appen mäter Telenorabonnemangets förbrukning,
även om man är 10 st som delar uppkoppling.

Det tvivlar jag inte på, jag har dock bredbandsbolaget, mobilt bredband.


Aha, missförstånd.

Hittar ingen motsvarande app för Bredbandsbolaget... har du någon Android så du kan testa om Telenorappen även fungerar för dig ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Discover skrev:
greenfish skrev:
Discover skrev:

Vad ?

Appen mäter abonnemanget...

Telenor har jag i en E589 och i telefonen har jag Tele2... så appen mäter Telenorabonnemangets förbrukning,
även om man är 10 st som delar uppkoppling.

Det tvivlar jag inte på, jag har dock bredbandsbolaget, mobilt bredband.


Aha, missförstånd.

Hittar ingen motsvarande app för Bredbandsbolaget... har du någon Android så du kan testa om Telenorappen även fungerar för dig ?


Nä bara iphone. Kan inte se dataförbrukning alls på mitt 4G på hemsidan.

Nu ligger jag nere i 2mbit/s fy fan.

Har inga problem att de stryper hastigheten, problemet är att de kan inte själva svara på om de har strypt mig eller det är FEL på mitt system.

Nå ja det är bara några dagar kvar tills nästa månad börjar. Har jag fortfarande samma hastighet den 1-2: så är något fel.

Har gått från 80mb ner till 2

22

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

det är en av anledningarna till att trådlösabredband inte kan ersätta fasta som primär internet anslutning.
it simply don't cut it....
:-)

23

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

G-Man skrev:

det är en av anledningarna till att trådlösabredband inte kan ersätta fasta som primär internet anslutning.
it simply don't cut it....
:-)

Nja för mig är det enda alternativet.

Brukar normalt ligga på 40mb/s på dagarna och 80mB på kvällarna.

Har pratat med BBB idag, tydligen stryper de bara vid extrema fall, och strypningen varar aldrig i dagar.

Har påtalat att det är inte okej att gå från 40 ner till 1mb/s. Ligger på exakt 1.1mb/s har gjort så i 1-2 veckor.

De ska höra av sig imorgon.

24

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

ta totala bandbredden på masten / antal kunder = vad varje kund kan räkna med.

pts ansåg 1 mbit vara ok som bredband.

25

Sv: Har slagit i taket för 4G (hemmalösning-stor) 100Gb

Jonny skrev:

har själv ab hos telenor. tog ett abonemang som hette 4g 32mb fri surf med full 4g hastighet där det finns under bindningstiden.

detta finns ej kvar.....men ko´mmer inte ihåg om det var 50Gb/ månad eller vad..... står bara fri surf



Är det samma som BBB kör nu?

Du surfar riktigt snabbt i vårt 4G-nät

Hastighet upp till 80Mbit/s.   
Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 20-40 Mbit/s. Den otroligt höga hastigheten låter dig streama tv och film i HD, spela online utan lagg eller hålla videokonferenser helt utan fördröjning. Efter 24 månader återgår hastigheten till upp till 32 Mbit/s.


Uppladdningshastigheten är upp till 40 Mbit/s.

Normalt kan du förvänta dig hastigheter på 5-20 Mbit/s. Det är den hastighet som avgör hur snabbt du själv kan skicka filer, som till exempel bilagor och bilder.
Det är den hastighet som avgör hur snabbt du själv kan skicka filer, som till exempel bilagor och bilder. Efter 24 månader återgår uppladdningshastigheten till upp till 5,76 Mbit.


Villkor för skälig användning

Mobilnätet är en delad resurs, vilket innebär att en enskild användare med extremt stor dataförbrukning kan påverka användarupplevelsen negativt för övriga användare i samma område. För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att, i de fall där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 100 GB under de senaste 30 dagarna. 100 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 1500 timmar strömmad musik, eller 250 timmar strömmad video. Efter 24 månader avses det som extrem dataförbrukning när det överstiger 50 GB under de senaste 30 dagarna. 50 GB är en väldigt stor mängd data och motsvarar t ex 750 timmar strömmad musik, eller 125 timmar strömmad video.