1 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-28 07:25:43)

Tråd: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Andreas länkade detta foto i våras

http://www.mobilabredband.se/inga-exter … 4g-router/

Från radiokortets miniatyrkoaxialkontakter går koaxialkablar till omkopplingskretsarna invid SMA kontskterna. De interna antennerna syns som skuggor på baksidan av kortet. De är förmodligen gjorda för 900 och 2600, kan vara för 800/900 och 2600.  En sitter horisontellt, en vertikalt som det ska vara med polariseringsskillnad.

Visserligen går problemet med utgången att lösa med motståndsförsedda adapterkablar men det ska vara så lite krafs som möjligt från radiokortet till antenn.

En naturlig lösning vore att koppla yttre antenner direkt till radiokortets kontakter via adapterkablar som ju finns att köpa. Vill man vara snäll kan man ju skruva på kortslutna SMA kontakter på originalkontakterna för extern utgång så att routern vet om att radiostrålningen inte sker i byggnad.

Någon som provat denna icke förstörande lösning? Jag har tillgång till en B593 men den är inte min.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Du vill alltså leda om antennerna direkt från "källan" till rediga externa antenner.
Man går förbi den inbyggda antennförbindelsen, och frågan är om man behöver DC kortsluten antenn om man kopplar direkt.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQxiK55AnAHH8jTdES-ZtMfIMox3QTA3x-gehDj7XGjR-UfV_yG&t=1

Koppla på två av denna modell direkt på kortet och leda ut SMA kontakten.
http://www.proscan-antenna.com/files/products/169-4-IMG_0080.JPG

Eller om man har NM modell på antennen.
http://www.proscan-antenna.com/files/products/184-4-IMG_0062.JPG

http://www.mobilabredband.se/wp-content/uploads/2012/02/Huawei-B593.jpg

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-28 11:58:04)

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Japp, det var tanken. Kan du ge en länk till sladden med SMA-kontakten?

En avlastning behövs men det kan man ordna vid SMA-honan.

Jag tvivlar på att de båda inbuggda antennerna är DC-kortslutna men det kan man se eller mäta på kortet. Då jag drar upp ditt infogade foto på ipad syns att det sitter en mät-koaxialkontakt på ledningsbanan till den interna antennen (den kanske också kan användas). Vidare sitter det en komponent i serie med antennledaren, lika på båda antennerna. Svårt att bedöma vad det är, får man mäta. Vidare finns ett par lödpunkter parallellt med komponenten på jordsidan. Det kan finnas något på andra sidan här. Möjligen impedansanpassning.  Antennkonstruktionen som sådan är intressant. Förmodligen en resonant slits plus en grej som fångar upp signalen.

Vid närmare betraktande sitter det komponenter i ledningsbanan även till SMA-kontakterna. Om det är impedansanpassning missar man den om man kopplar direkt till radiokortet. En variant vore att ta reda på vilket motstånd som behövs för att omkoppling ska ske och löda in dem direkt på kortet.

Har någon mätt på Telias medlevererade antenner till B593 för att se om de är DC-kortslutna?

Problemet med den automatiska omkopplingen är att användaren i praktiken bara kan koppla in yttre antenner av det större slaget för fast utomhus montering. Ofta kan det ifnnas skäl att bara ha några dB förstärkning men med en annan placering, t ex små rundstrålande. Att undvika rundstrålande är i och för sig riktigt tänkt om man ska optimera men dessutom blir det svårt med 3G antenner för de är ofta inte DC-kortslutna. Att gå förbi omkopplingen vore i alla fall ett sätt att peka finger åt Tele2 för en sunkig och odokumenterad egenskap i routern.

Enda man ska tänka på med de små kontakterna är att radiokortets kontakt bara är dimensionerad för hålla för ca fem kopplngstillfällen så när man kopplar förbi kortets egna kntakter bör det vara en definitiv lösning förutsatt att det fungerar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

4

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

http://www.4gltesolution.com/description_image/huawei-b593-j3.jpg

5

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

OK, unlocked B593 can be bought from HongKong for USD 499 + 25 percent Swedish VAT.

But our problem is with the internal/external antenna switching. How is it done in the unlocked version?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Alla knep är bra utom de dåliga ;-). Har prövat många. Enda som funkar perfekt är
2 Magi-motstånd-kablar från Lohelectronic + MIMO WMM-7-27 LTE panorama antenn. Viktigt att den riktas mot sändarmasten.
Du bör borra större hål i plasten på routern runt SMA anslutningar. Det kostar lite men det är värt. Det är pingpong pryl och alla  pingpong prylar jag köpte hittills kräver handpåläggning, tyvärr.

Huawei B593,B970b,E367,Dovado Tiny,MiMo antenn WMM-7-27 LTE

7 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-30 04:52:08)

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Motståndskablarna ska jag skaffa. Istället för att borra hål skulle jag sätta i adaptrar SMA hane till hona, t ex

http://www.pacificcable.com/Picture_Pag … e=SMA-2510

Panoramas korsantenn har jag. Den funkar bra på 800 men har inte övertygat på övriga frekvenser. Ska testa den mot B593s inbyggda antenner på båda banden.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

jag byggde om en router på liknande vis då för wifi.
men pga alla adaptrar och p.iga kablar dessa var cripade mot så blev netto vinsten obetydlig, vinsten blev bättre/optimal placering av antennerna, fem stycken...

tog sedan fram dremmeln och kopplade direkt mot sändaren medelst lite lödning, och skillnaden blev enorm...
pga fellängder på kablarna, samt flera parralella antenner så blev det spegelreflexer i signalerna. eller "echo" i vanligt språk.
samma antenner osv.

har en känsla att 593 kommer drabbas av samma sak med ännu hägre frekvenser, 2600 vs 2400MHz.

9

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Lödde du alltså antennkablarna
direkt mot PCI kortet för att ta B593 som exempel?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

10

Sv: Leda om antennutgångarna i tele2 B593?

Jag kapadebort kopparbanorna som sändaren var löddmot, och lödde min rp-sma adaptersladd direkt.
Satt div impedans anpassningar som blev bort kopplade isb med detta också, mina externa antenner hadde korrekt impendans as is.

Skall noteras att gör man detta och ej har korrekt antenn med bra swr för rätt band osv så bränner man sändaren med största sannorlikhet.

Troligen steg även matade uteffekten i antennen pga
mindre förluster.

Räckvidden blev "enorm" runt 3x mot innan med samma prylar.