26

Sv: Antenn till huawei b593

Vispen74 den funkar kalas och är en som jag rekommenderade till en kamrat. Det som varit tråkigt är att Telia från början inte förstod behovet av externa antenner för 3-4G utan fastnade och snöade liksom in på just WiFi, alltså grovt felprioriterade. Nu hade jag tur att just Tele2 valt det rätta från start avseende på B593. Detta är bara hårdvarubiten sen finns det ju självklart övrigt att önska om Tele2.

27

Sv: Antenn till huawei b593

Vispen74 skrev:

Nähe, man verkar behöver de katastrofdyra motstånden... B593 märker inte av antennen sad

Motståndet om det nu är ett sådant kostar en spänn men kontakter är dyra, kolla Elfa. Plus jobbet att crimpa två kontakter. Det är i själva verket billigt.

Vore kul att veta vilken resistans om Lohs adapter har. Är motståndet på ett par hundra ohm är det bara att koppla parallellt över antennutgången - eller löda in det i antennen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

28

Sv: Antenn till huawei b593

jonasolof skrev:

Motståndet om det nu är ett sådant kostar en spänn men kontakter är dyra, kolla Elfa. Plus jobbet att crimpa två kontakter. Det är i själva verket billigt.

Vore kul att veta vilken resistans om Lohs adapter har. Är motståndet på ett par hundra ohm är det bara att koppla parallellt över antennutgången - eller löda in det i antennen.

Exakt!

Av någon anledning tror jag inte att Lohs är sådär jättesugna på att ge ut några värden dock, så det blir att snällt invänta ny firmware.

29

Sv: Antenn till huawei b593

Man bör nog lägga en induktans i serie med motståndet för att inte påverka RF-egenskaperna för mycket.

30

Sv: Antenn till huawei b593

Nä, men det finns väl andra som har en ohm-meter.

Om routern känner av DC kortslutna antenner så är det ju lite knepigt med ett motstånd. Ska man lägga in en RF blockerande krets funkar den bara på ett frekvensområde såvida man inte har något avancerat filter som kliper radiofrekvenser.  Med bara en spole påverkas väl impedansen.

Den här spänningsavkännande tekniken har jag sett i andra tillämpningar och då har det funnits upp till fem steg för olika funktioner.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

31

Sv: Antenn till huawei b593

Nä, ingen som har ett kopplingschema snart? Tele2 är slöa med att få ut nya firmwaren!

32

Sv: Antenn till huawei b593

Vispen74. Jag har Tele2 och använder mig utav riktantenner visserligen DC-kortslutna men vet du med säkerhet att med Telias firmware att det fungerar med icke DC-kortslutna antenner? Har någon faktiskt prövat med icke DC-kortslutna antenner? Jag undrar bara för att i värsta fall så är det bara ett verktyg för att aktivera externa antenner i stället för automatiskt som Tele2.s nuvarande firmware och då behövs fortfarande DC-kortslutna antenner vilket i så fall skulle vara mycket trist.

33 Senaste redigerad av Vispen74 (2012-06-25 16:55:45)

Sv: Antenn till huawei b593

Spiff skrev:

Vispen74. Jag har Tele2 och använder mig utav riktantenner visserligen DC-kortslutna men vet du med säkerhet att med Telias firmware att det fungerar med icke DC-kortslutna antenner? Har någon faktiskt prövat med icke DC-kortslutna antenner? Jag undrar bara för att i värsta fall så är det bara ett verktyg för att aktivera externa antenner i stället för automatiskt som Tele2.s nuvarande firmware och då behövs fortfarande DC-kortslutna antenner vilket i så fall skulle vara mycket trist.

Telias B593 har alltid funkat med externa antenner, i alla fall de två som igår när man köper den. Hade en sådan innan jag bytte till Tele2. Dock krävdes där också Dc-kortslutna, och i Telias firmware gick inte och se om den använder extern/intern antenn (vad jag kunde hitta), utan jag märkte det på signalstyrkan.

Telias nya firmware:
http://www.telia.se/privat/support/mobi … huaweib593

Att det borde funka med alla typer av externa antenner stöds av texten här:
http://www.lohelectronics.se/huawei-b59 … p-626.html

34

Sv: Antenn till huawei b593

Jag har utan problem anslutit 2 av de riktantenner som Loh Electronics rekommenderar. Däremot har jag inte fått någon fart på hastigheten och är mycket besviken. Utan antenner fick jag 1-1,5 och med 1,5-2 Mbit/s trots timmar av riktande på taket. Loh har varit hjälpsamma men har inte kunnat göra något åt det. Comviq och Tele2 tycker att 2 är ju bra och att jag ska vara nöjd fast jag befinner mig mitt i ett Turbo-3G+ område och har fri sikt till masten. Så nog funkar det med antenner till en Tele2 B593 men man kan inte var inte säker på att det gör så stor skillnad, tyvärr.

35

Sv: Antenn till huawei b593

uomd skrev:

Jag har utan problem anslutit 2 av de riktantenner som Loh Electronics rekommenderar. Däremot har jag inte fått någon fart på hastigheten och är mycket besviken. Utan antenner fick jag 1-1,5 och med 1,5-2 Mbit/s trots timmar av riktande på taket. Loh har varit hjälpsamma men har inte kunnat göra något åt det. Comviq och Tele2 tycker att 2 är ju bra och att jag ska vara nöjd fast jag befinner mig mitt i ett Turbo-3G+ område och har fri sikt till masten. Så nog funkar det med antenner till en Tele2 B593 men man kan inte var inte säker på att det gör så stor skillnad, tyvärr.

Ser du någon skillnad på mottagningen med antennerna? Bekräftar routern att externa antenner används? Tycker det låter väldigt osannolikt att det fungerar.

36

Sv: Antenn till huawei b593

Vispen74 skrev:

Ser du någon skillnad på mottagningen med antennerna? Bekräftar routern att externa antenner används? Tycker det låter väldigt osannolikt att det fungerar.

Ja, jag får 3 staplar istället för 1 eller 2 och "Antennstatus: Externt GODKÄNT". sad

37 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-25 11:45:26)

Sv: Antenn till huawei b593

Om jag förstår rätt så innebär svaret ovan att tele2s B593 kopplar om automatiskt till extern antenn om 2 stycken dc- kortslutna ansluts. Om man vill ansluta 2 st icke dc- kortslutna, som är det vanliga med rundstrålande, funkar det då om man använder Lohs adaptrar?

Jag försöker hjälpa ett litet företag vars kortläsare är ansluten över LAN till en tele2 B593. Routern hoppar mellan 3G och 4G 900 och 2600. Ständiga avbrott. Den går att låsa på 3G eller 4G men inte på 4G band. Ska jag få den att fungera på 4G 900 måste jag använda selektiva antenner.

Jag har mätt både på Poyntings 3G panel och den lilla 9 dB panelantennen som bl a säljs av Infoferenda. Ingen av dem är DC kortslutna. Om Tele2s B593 kräver dc- kortslutna antenner även på 3G är det höjden av korkad design.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

38 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-25 16:17:51)

Sv: Antenn till huawei b593

jonasolof skrev:

Om jag förstår rätt så innebär svaret ovan att tele2s B593 kopplar om automatiskt till extern antenn om 2 stycken dc- kortslutna ansluts. Om man vill ansluta 2 st icke dc- kortslutna, som är det vanliga med rundstrålande, funkar det då om man använder Lohs adaptrar?

Jag försöker hjälpa ett litet företag vars kortläsare är ansluten över LAN till en tele2 B593. Routern hoppar mellan 3G och 4G 900 och 2600. Ständiga avbrott. Den går att låsa på 3G eller 4G men inte på 4G band. Ska jag få den att fungera på 4G 900 måste jag använda selektiva antenner.

Jag har mätt både på Poyntings 3G panel och den lilla 9 dB panelantennen som bl a säljs av Infoferenda. Ingen av dem är DC kortslutna. Om Tele2s B593 kräver dc- kortslutna antenner även på 3G är det höjden av korkad design.

Vilket av de två antennuttagen används för sändning? Det kan bara vara ett. Brukar vara det vänstra.

Jag testar med två dc-kortslutna yagis riktade mot 900 mast nligt täckningskarta. Med yttre antenner för 900 anslutna låser routern först några sekunder på 900 med bra RSRQ men hoppar sedan över till 2600 med betydligt sämre signalkvalitet och RSRP.

Utan yttre yagiantenner låser routern däremot på 900 med bättre RSRQ än på 2600.

Bäst fart och RSRQ fås med panelantenn för 800 som förhoppningsvis är lite bredbandig och även ger signal på 900. På sin höjd 6 ned och 11 upp.

En router som inte går att låsa på 900 alt 2600 är för bökig att hantera. Funkar väl om man klart befinner sig i respektive täckningsområde. Frågan är om routern föredrar  2600 när det bandet finns även om signalen är sämre än på 900.

Dystert att yagis för 900 inte gav något vettigt resultat. Det är förbaskat svårt att skruva fast sma- kontakter eftersom chassikontakterna sitter i gropar.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

39 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-26 17:43:58)

Sv: Antenn till huawei b593

Tele2 får STORA KALKONPRISET för sin version av Huawei B 593:

De brister som funnits från början har inte åtgärdats såsom t ex skett hos Telia som infört manuell växling yttre och inre antenn. Tele2 har med sin morbida automatiska omkoppling med ledning av huruvida två externt anlutna antenner har noll ohm i motstånd mätt med likström åsamkat kunderna maximalt trassel utan att ens nämna detta i manual eller på hemsidan. Den " avancerade" manual, konfidentiell enligt Huawei, som finns på hemsidan har version 01 och kom i juli 2011. Här nämns inget om antenner eller de uppgifter som fås fram för trådlös anslutning, inte heller nämns antenn "i byggnad" eller externt.

Att routern inte kan fås att låsa på 900 eller 2600 är ytterligare en brist. Vidare anges det band routern verkar på endast genom en angivelse av  bandbredden där de två alternativ jag sett är 20000 kHz alternativt 5MHz där 900 bandet torde vara det senare, vilket innebär att telenor och tele2 delat upp det bandet i var sitt block. I så fall kan 900 inte ge samma fart som 800 hos Telia, vare sig upp eller ned. Självklart visas inte open eller closed loop Mimo, för routern har designats att som bäst använda diversity.

Prioriteringen mellan band verkar vara med 4 G 2600 i topp och sedan 900. 2600 prioriteras även om signalvärden och fart är sämre än de som kan uppnås på 900. Någon möjlighet att låsa på 900 ges inte.

Det fysiska utförandet med antennanslutningarna i gropar avskräcker också från försök att skruva fast SMA-kontakter. Kravet att anslutna antenner ska vara dc-kortslutna uppfylls inte av rundstrålande sprötantenner eller patchantenner som är vanliga för 3G. Inte ens Poyntings 14 dBi panelantenn för 3G är dc-kortsluten, den är därmed ej användbar.

Det är först mer avancerade, stora och dyra antenner som mimo qubical quads, yagis och logperiodiska som är dc-kortslutna. Men det finns t ex proffsyagis som inte är dc-kortslutna för det beror på matningen av det drivande elementet. Är dipolen inte vikt utan impedansanpassningen sker med gammamatning är antennen inte dc-kortsluten.

Tack vare Loh Electronics motståndsadaptrar kan man få routern att koppla över till extern antenn även med t ex en magnetfotsantenn, dock  obekant med vilken effektivitetsförlut. Två adaptrar kostar 500 kr. Oavsett vilken antennlösning som väljs är en kostnad på ca tusen kronor oundviklig.

Här har alltså ett några optimerare på tele2 suttit och kommit fram till att just en sådan här router blir bäst ur cost/benefitsynpunkt för företaget för kunderna ska inte ha möjlighet att surfa för snabbt och belasta nätet. Tillsammans med på området förfarna kineser censurerar man bort all information som kan väcka tankar på andra möjligheter. Dessutom har man lagt in tekniska hinder för att kunderna ska kunna förbättra sin uppkoppling. Avsikten lyser igenom: låt oss kränga vad som passar oss men inte kunderna. Glappet döljer vi med reklam.

Eftersom optimeringsanalysen fortfarande gäller har Tele2 inte fegat ur som Telia vilka ändrat i firmware till manuell antennomkoppling i teliabersionen av B593. Dovado kan nu styra huawei-modem till att låsa på band. Optimerarna på tele2 förefaller inte benägna att gå kunder som skulle ha nytta av detta till mötes.

Varning för att köpa kinesiska bilar. Det går inte att byta till vinterdäck för partiet har bestämt att sådant behov inte kan uppstå. Snöar det likväl, så gå!  Likadant är det med Tele2s 4G nät. Bry dig inte om dålig fart, använd då vårt  prisbelönta 3G nät!

PTS borde ha en konsumentupplysning! Kunderna bör veta om att bredbandsroutrar kan utformas åt operatörer så att prestanda sänks i syfte att öka nettovinsten per kund.

Tele2s B593 router bör liksom telias version förses med manuell antennomkoppling via webinterfacet. I routern bör tydligt anges vilket frekvensband som används. Användaren bör kunna låsa routern till önskat 4G band. Informationen om uppkopplad cell, använt band och aktuell RSRP och RSRQ bör kunna uppdateras momentant via webinterfacet så att man kan rikta in t ex en mimo panelantenn.

Att sedan routern är påvert utrustad vad gäller port forwarding, vpn, fjärråtkomst mm är saker som en presumtiv köpare kan ta ställning  till genom den iögonfallande förmätet såsom "avancerad" karaktäriserade manual från huawei som finns på tele2s hemsida. De för användaren kritiska bristerna mörkas i bruksanvisningen.

Man kan vidare fråga sig varför kunderna såsom modem erbjuds E398 när E392 är ett nyare och mindre strömkrävande modem. Mig förefaller ett upplåst E392 och en router för insticksmodem vara ett bättre val för den som pga täckningsförhållanden är hänvisad till Tele2. Med telenors dashboard för E398 använt för E392 och t ex dovao firmware 6.1 som medger låsning på band har användaren både tillgång till signaldata och möjlighet att låsa på band. Jag kan inte se någon egenskap  skulle ge B593 eller E398 företräde framför annan utrustning för den som vill använda 4G. Ett billigt pris bör inte förleda kunder att välja fel och binda sig. Noteras bör vidare att B593 hittills inte går att låsa upp utan man får invänta att bindningstiden gått ut. Möjligen går det att flasha om routern till telias firmware men då måste man antagligen också byta leverantör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

40

Sv: Antenn till huawei b593

Tja, jag övervägde ett Tele-2 abonnemang med B593. Kan väl säga att jag är botad, tack!

41

Sv: Antenn till huawei b593

hehe smile tur man har Telenor då wink

Sanningen är i likhet med moralen, något relativt: det finns inga fakta, bara tolkningar.
Asus main Router AC68U, 2st poynting riktantenner,5st Rt N12D1 Routers som Ap & Repeaters, Buffalo NaS, 12st ip cams (thinking, do I got the IP-Cam addict desice? tongue )

42 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-27 06:06:16)

Sv: Antenn till huawei b593

Jonny, DWR923 rosar väl inte direkt maknaden heller men där förefaller antennproblemen lösta. Möjlighet att låsa på band finns väl dock i dlinken. . Telia, telenor och tele2 har ansträngt sig att ta fram kassa routrar och Tre imponerar inte heller. Ska bli intressant att se om någon operatör vågar ta i en på pappret så kompetent router som Netgears 4G router MBR1517 (rättat) och vad som försvinner av prestanda när operatörernas nedgraderare fått härja.

För den som bestämt sig för att köra Telia och hjälpligt kan läsa tyska är Fritzbox AVM6840 bäst enligt min uppfattning. I övrigt gäller modem och insticksrouter, vid behov i bryggkoppling till mer kompetent router.

Min erfarenhet av tele2s B593 har jag fått av att hjälpa ett kafé och bageri som haft problem med ständiga avbrott på kortläsarens internetförbindelse. De har inte känt till det fiffiga hindret att koppla in yttre antenn och routern har vare sig haft tillräcklig signal för 3G eller 4G varför uppkopplingen ständigt brutits. Ägarna berättar att frustrerade kunder ofta lämnat lokalen då betalning med kort inte fungerat. En följd av tele2s optimering av routerns funktioner.

Ägarna uppgav att routern fungerade bra i början av sommaren men att den sedan börjat krånga. Vad de inte kunde veta var att telenor/tele2 under sommaren kom igång med 4 G i trakten på såväl 2600 som 900. Bandval stod inställt på auto. Då jag kollade kunde routern gå på 3 G en stund för att sedan försöka koppla upp sig på 4G 2600. När signalstyrkan inte räckte försökte den koppla upp sig på 900 för att så gå över på 3G ett tag tills det började snurra igen. Inte ett ord står i den "avancerade" manualen till upplysning om detta skeende.  Med en 800 mHz mimo panelantenn kan hygglig sigal fås på 900 men routern har ändå misstänkt lätt för att försöka slå över till 2600 (bandbredd anges till 20000 kHz vilket måste vara 2600). Jag får använda en byggnad som skärmning bakom antennen för att uppkopplingen på 900 ska bli stabil.( Här anges bandbredden till 5MHz, bytet från kilohertz till megahertz är routerinformstionens). Vi bör naturligtvis också testa med antenner för 2600 trots att det är en mil över vatten till mast enligt tele2s täckningskarta.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

43

Sv: Antenn till huawei b593

Ursäkta ot, men var kan man hitta info om mbr1581, jonasolof?

44 Senaste redigerad av jonasolof (2012-08-27 06:06:50)

Sv: Antenn till huawei b593

Sorry att jag skrivit fel nummer, rättat ovan, ska vara MBR1517

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4742

Den av operatörer obesudlade routern finns bara som idé. Netgear säljer den enbart via operatörer. Förhandlingar antyds pågå i Sverige men det är ingen självklarhet. Den presenterades redan i januari 2011.

Fortsatt diskussion om netgears router i länkad tråd.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

45

Sv: Antenn till huawei b593

Någon som testat denna adapter för att "väcka" antennkopplingen:
http://www.antennenfreak.at/shop/A1/b59 … e-fuer.php

46 Senaste redigerad av jonasolof (2012-09-07 22:07:16)

Sv: Antenn till huawei b593

Nä, inte provat men bra tips. Bör vara mindre sköra än motstånd inlödda i kabel. Omkopplingen sker när ett motstånd på 4,7 kohm läggs över antenningången.

Bäst vore att bara ha en tvåpolig omkopplare i routern och lägga in motstånd på 4,7 kohm innan rf- filtrena i antennledningarna.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

47

Sv: Antenn till huawei b593

Om det står i systemkontrollen att antennstatusen är ok, kan det ändå vara så att den inte använder den/dem?

48

Sv: Antenn till huawei b593

jetpilot83 skrev:

Tänkte höra mig för om vart är det mest prisvärt att köpa en antenn till huawei b593?
Jag bor 3 mil ifrån en stad som har 4g täckning finns det någon möjlighet att jag kan snappa in den signalen tror ni?
I första hand är jag intresserad av att köpa en 3g antenn.

Hej, kan du köpa den ursprungliga Huawei B593 extern antenn från 4Ginthe box.com:
http://www.4ginthe.box.com/huawei-b593- … tenna.html
Hoppas att detta hjälper!

49

Sv: Antenn till huawei b593

Hej!
Är nybörjare på antenner, bor på landet o vil sätta upp nåt på maströret på taket för 4G/3G via tele2. Har B593

Verkar som denna är ett säkert köp

http://www.lohelectronics.se/mobilt-bre … 3g-4g.html

eller denna för halva priset?

http://www.net2world.se/#/antenn-4g-3g- … /363164279

50

Sv: Antenn till huawei b593

johan5588 skrev:

Hej!
Är nybörjare på antenner, bor på landet o vil sätta upp nåt på maströret på taket för 4G/3G via tele2. Har B593

Verkar som denna är ett säkert köp

http://www.lohelectronics.se/mobilt-bre … 3g-4g.html

eller denna för halva priset?

http://www.net2world.se/#/antenn-4g-3g- … /363164279

Du bör ha två antenner till den routern eller en antenn med två antennelement. Här är en variant på det senare:

http://www.lohelectronics.se/mobilt-bre … ntenn.html