51

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

om det klipper UT så beror det oftast på dålig bandbredd åt detta hållet.
använd annat protokoll med mindre bandbredd och prova igen.

Det som kan kollas om det finns något annat tex mobil tele som / mail program som kollar status och prova setill att ingen annat är anslutet.

Tack

52

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag brukar köra PingPlotter med 1 sekunds mätintervall parallellt med telefonin ibland. En sekund är egentligen ett alldeles för grovt mått men det ger ändå en viss uppfattning om var flaskhalsarna ligger momentant

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

53

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Protokollsbyte (codecbyte) är givetvis en lösning men en av fördelarna med VoIP är - enligt min uppfasttning - den väsentligt bättre ljudkvalitén än hos GSM-nätets sämre protokoll plus den frekventa överbelastningen som ytterligare försämrar talkvalitén.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

54

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag kör talkodaren G.729 med Cellip, funkar mycket bra, kan även surfa samtidigt som vi talar i telefon. Vilket inte fungertat varken med Phonzo eller Net1 telefonitjänster. Har inte märkt att ljudet försämrats med talkodaren aktiverad. Har tidigare kört Phonzo, vilket inte fungerat tillräckligt bra. Vad gäller Net1 egna telefonitjänst så är inte den eller tillräckligt bra för mina krav. Cellip är den enda tjänst som jag känner till där man själv kan välja att aktivera talkodaren via minasidor, är mycket nöjd med Cellip där blir jag kvar som kund.

55 Senaste redigerad av Discover (2013-04-14 22:26:27)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Använder också G.729 och även GSM codec med Cellip, fungerar mycket bra över fiber, UMTS och Net1.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

56 Senaste redigerad av LasseT (2012-05-05 08:30:25)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Nu har jag kört Phonzo på R90 i ung 1 månad & är helt nöjd (några dips & klipp har det varit, men väldigt lite).
Skulle tro att vi snittar på ~2/1 Mbit/s.

Jag är däremot INTE nöjd med hastigheten på R90!

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

57

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

När jag jobbade på Megaphone för några år sedan fanns det några som faktiskt körde Voip via ICE.net via en brygga/router som hette Vood 322. Jag har glömt vilken Codec vi körde på, men hastigheten låg på 128kb/s för själva telefonin. Han fick det att fungera med en riktantenn. Så ja, det fungerar, men hur han hade kopplat ihop sakerna är en bra fråga, men han var nöjd..

58

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Vilken är den optimala routern för att köra voip över net1 från fordon där hög tillgänglighet är krav?  Jag förutsätter att man använder dubbla takantenner. Vox Medialis to upp några proffsmodeller som möjligen kan vara intressanta. Låt inte priset vara avgörande i diskussionen utan funktionen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

59

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Kanske kan intressera någon iaf...

http://www.cse.chalmers.se/~tsigas/Cour … apport.pdf

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

60

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Alltsedan R-90-routrarna lanserades har jag kört två stationärt med (dubbla) riktantenner och en monterad i bilen - för bl.a IP-telefoni  (både Net1:s egen och en tredjepartslinje) - med dubbla fast monterade (kolinjära) takantenner för bl.a IP-telefoni. Dessförinnan har jag använt D-35:or i samma applikationer och under en kort period också en D-40:a i bilen vilket jag dock helst vill glömma.
Sedan någon månad har jag bytt ut en av mina fasta R-90-or mot industriroutern H820 och vill här kommentera mina erfarenheter.

Att köra en router i bilen kräver mer än stationärt. Den skall tåla potthål och ojämna vägar, fungera i rejäl kyla och inte lägga av om solen kommer åt den vilket resulterar i rejält höga yttemperaturer. Efter Net1:s övergång till rev.B där man lämnade soft handover (som i rev. A) till hard handover fungerar handover mellan basstationerna betydligt sämre – ibland inte alls. Detta betyder att man ofta måste kunna starta om routern för att någorlunda snabbt återfå nät kontakten. Att köra ett obrutet telefonsamtal vid flyttning mellan basstationer eller sektorer är det nu givetvis inte tal om. Överhuvudtaget är systemets låsning till ”senast använda” bas mycket besvärande då t.ex ordinarie bas får driftstörningar men fortfarande sänder pilotsignal eftersom möjligheten att nå en angränsande bas är mycket dålig. Ur denna synpunkt vore det mycket bättre att systemet helt släckte ned den defekta basen
Åter till mobildriften. För att kunna starta om routern under körning måste man antingen ha den inom räckhåll eller kunna fjärrstarta den vilket inte är möjligt med R-90:or som har inbyggt batteri. Dessutom är R-90:ans konstruktion och placering av kontroll-LED klart olämplig för bilmontage. Miljömässigt (omgivningstemperatur etc.) håller R-90:an måttet men fysiskt är den knappas optimal för mobilt bruk

H820 är en liten (165 x 100 x 20 mm) kompakt router i stabil grålackerad plåtlåda. På fronten finns 11 st LED för statusinfo (SYS, WPS, VPN, Signal, Cell, Wifi, WAN, LAN1-LAN4) och på baksidan finns gängse nätverksuttag för LAN och WAN, strömförsörjning och tre förgyllda SMA-kontakter (female) för två (diversity)antenner och en WiFi-antenn. Som sig bör för en industrienhet finns också en andra strömförsörjningsanslutning via rejäla skruv- klämkontakter som inte lossnar vid vibrationer. Routern klarar 5-40 volt i standardutförande (finns även i en version som klarar upp till 50 volt). Acceptabel omgivningstemperatur vid drift går från –30 och upp till +75 om jag inte missminner mig. Till skillnad från många andra ”konsumentroutrar” där kapslingen med fördel kan utnyttjas som temuggsvärmare ökar H820.routerns yttertemperatur vid även ”hård drift” obetydligt; den är ständigt behagligt sval vilket både bör tolkas som en konsekvens av genomtänkt konstruktion och kvalitetskomponenter.

Inställningsmöjligheterna är givetvis oändliga alltifrån olika watchdogfunktioner för 450-nätet och linkbackup till xDSL eller motsvarande parallellkopplat modem för 3G eller 4G till multipla SSID:s för WiFi. Routern går givetvis att fjärrstarta. Självklart finns också en bra systemlogg om något skulle strula. Den på kinaengelska (fullt förståelig !) avfattade handboken omfattar 120 sidor.

Skulle jag idag välja en router för mobildrift skulle jag tveklöst välja en H820 framför en R-90:a - prisskillnaden till trots. Robust, liten och möjlighet att ansluta en (tak)monterad WiFi-antenn för ökad räckvidd om så önskas är bara några bra egenskaper. Möjligheten att koppla ytterligare en H820 för 3G eller 4G som linkbackup (redundans) är intressant och helt klart frestande för  fr. a stationärt bruk om man som jag kör både ”vanlig” datatrafik och flera VoIP-linjer genom systemet och därmed är beroende av hög tillgänglighet. Notera dock att H820:an inte har något ”eget” telefonuttag för Net1:s telefoni - här får man köra över WiFi eller en separat ATA-box vilket knappast är någon nackdel…….

En varning dock för Net1:s förmåga att byta ut en router mot en annan i systemet ! Det tog 14 dagar innan mina tre routrar fungerade normalt efter utbytet av en R-90:a mot H820:an. Jag är helt övertygad om registersystemets i nätet goda förutsättningar att växla routrar / hexkoder men definitivt inte frontsoldaternas i supporten kompetens !  När den nya H820:an skulle in slocknade en helt annan R-90:a och så höll det på i roterande svit med alla mina tre routrar som växelvis fungerade eller oregelbundet slocknade på eftermiddagarna ända tills den router som skulle fasas ut verkligen blev avregistrerad och vederbörligen nedpackad för retur ! Mängden av fåfänga omstartsförsök från supportpersonalens sida - parad med muntra tillrop om att ”du har väl inte rört den knappen på undersidan” gav tillfälle till många komprimerade kommentarer från min sida. Trots att Net1 har många storkunder klarar man uppenbarligen inte av att hantera utbyte av en router mot en annan om organisationsnumret/personnumret innehåller flera abb. förrän efter 14 dagars kamp från både kund och ”support”.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

61

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Tack för utförlig redogörelse. Här listas de lika varianterna av H820 inkl LTE variant

http://www.infosyssec.com/forum/viewtopic.php?p=14307.

h820 innehåller modem i form av mini PCI. Enligt nedan så innehåller routern sierrakort MC7710 för LTE varianten. Obs att kortet också stöder LTE900. Enda signalvärden som visas är RSSI

http://www.3grouterstore.co.uk/3G/Proro … outer.html

Det går således att ha en H820 för Net1 och en för valfri  operatör för 3G/LTE med fall back mellan dem. LTE varianten H820t kan köpas obunden till operatör.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

62

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Ser med spänning fram mot en i går från England beställd Proroute H820 LTE 4G Router med nedanstående spec:

Interface - 4G LTE (Upto 100Mbps) / DC-HSPA+ (Upto 42Mbps) / HSPA+ (Upto 21Mbps) / EDGE / GPRS / GSM
Peak Download Rate - 100 Mbps
Peak Upload Rate - 50 Mbps
Frequency Bands - LTE (800/900/1800/2100/2600 Mhz), WCDMA / 3G / HSPA+ (900/2100 mhz), EDGE/GPRS/GSM (900/1800/1900)
SIM Interface - 1.8V or 3V
Antenna Diversity - YES
4G MIMO - YES

och

Protokolstöd för:
TCP, UDP, SMTP, POP, ICMP, FTP, PPP, PPPoE, DHCP, DDNS, DNS, SNMP, NAT, DMZ, QoS, ALG


för primär användning som fallover till Proroute H820 för CDMA (Net1).

Återkommer med rapport så småningom

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

63

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Det vore väldigt intressant om det går att använda diagnostiska AT-kommandon i H820 LTE, t ex AT!GSTATUS som ger all väsentlig info om signalvärden etc från Sierra Wireless-kortet MC7710 som sitter i routern.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

64 Senaste redigerad av Discover (2017-01-21 07:07:35)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Hur ser det ut med VoIP idag över Net1 ?

Jag får det att fungera när jag ringer in / ut med mobilen och appen CSipSimple och standardinställningarna för Cellip.
Phonzo har ju lagt ned verksamheten i Sverige och överfört våra abonnemang till Cellip.

Dock kan jag inte ringa mellan mina två nummer som jag har, alltså jag har två mobiler med exakt samma inställningar i båda, när jag testar att ringa mig själv så aktiverar jag mitt 010 nummer i den ena mobilen och mitt 026 numner i den andra.

Det kan dock ha å göra med att ip-adressen hos Net1 är NAT:ade eller så har Cellip någon konstig spärr.

Inga problem att ringa ut / in till / från min Teliamobil t.ex

Tänkte även testa med en PPTP-tunnel för att kunna få publik ip-adress via Net1.

Sedan så har jag inte längre något behov av att kunna använda Net1 på Åland då Telia dels har 4G hela vägen från Sverige och över Ålands hav och vidare till Åbo och även över till Tallinn, sen har ju Telia fri roaming.

UPPDATERING

Bytte VoIP app till Zoiper och nu fungerar det även att ringa internt inom Cellip.
Dessutom fungerar telefoni över Net1 utan problem, inget behov av vpn.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.