1 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-21 14:51:52)

Tråd: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Vore intressant att veta hur det funkar, om kvaliteten är jämn och vilken fart upp respektive ned som behövs. Vilken utrustning används?

Skype räknas inte, bör vara någon burk med VoIP så att det funkar som ersättning för fast telefonlina.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Vågar man på Rev A?

3

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

jonasolof skrev:

Vore intressant att veta hur det funkar, om kvaliteten är jämn och vilken fart upp respektive ned som behövs. Vilken utrustning används?

Skype räknas inte, bör vara någon burk med VoIP så att det funkar som ersättning för fast telefonlina.

2*64kbit brukar vara 'normalt' för upp+ner
men data hastigheten går att ställa efter husbehöv i utrustningen för voip.
det finns på wiki info om dom olika protokollen och hur mycket dom drar, sedan finns lite 'hem pul' från tex fring som ger myckel låg trafik.
mina mätningar visar 2kbit - ~300kbit, vissa operatörer klarar en addon till voip som gör att data endast skickas när det 'är ljud'.
viktigt är vettiga pingtider annars blir det flera sekunders fördröjning på talet!

4

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Hade en Tilgin Vood 342 som jag körde över 0.3-0.5Mbit och det fungerade utmärkt.

Jag rekommenderar dock inte denna "box" till någon för den krånglar otroligt mycket har taskig throuhput och är inte lätt att handskas med.

5

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

jonasolof skrev:

Vore intressant att veta hur det funkar, om kvaliteten är jämn och vilken fart upp respektive ned som behövs. Vilken utrustning används?

Skype räknas inte, bör vara någon burk med VoIP så att det funkar som ersättning för fast telefonlina.

Jag brukar köra IP-telefoni över Ice.net, dock som nödlösning där det inte finns UMTS-täckning samt när man åker över till Åland.

Jag använder mig av D35:an och med orginalantennerna så har man täckning på Åland, och där fungerar IP-telefoni med SIP-standarden hur bra som helst!


Dock har jag ingen koll på hur mycket datatrafik det går åt, jag använder en Nokia N97 med Phonzo Cash + Fring, uppkoppling med WLAN, då kan man ha modemet i ryggsäcken.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Med tanke på att närmaste högmast står på fastlandet i Sverige så är det ju rätt bra räckvidd om man kan ha D35 i ryggsäcken och få kontakt över VOIP/SIP. Jag vet att Ice radiotekniker testat med telefon från Åland men det var nog med 1x protokollet.

fring SIP bör funka för iphone också. 

Jag fick en förfrågan om det finns några teknikkunniga frivilliga här på forumet som vill hjälpa till att testa en standardiserad VOIP lösning via routern. Det är väl en liten fördel om man bor så till att VOIP är ett tänkbart alternativ för telefonin, dvs ute i skogen. 
Släng in en rad här nedan i så fall och kolla att det går att nå er via forumet(email).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

7

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Jag kan gärna testa men då måste man väl ha annat än ett mobilnummer antar jag?

8

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

jonasolof skrev:

Med tanke på att närmaste högmast står på fastlandet i Sverige så är det ju rätt bra räckvidd om man kan ha D35 i ryggsäcken och få kontakt över VOIP/SIP. Jag vet att Ice radiotekniker testat med telefon från Åland men det var nog med 1x protokollet.

fring SIP bör funka för iphone också. 

Jag fick en förfrågan om det finns några teknikkunniga frivilliga här på forumet som vill hjälpa till att testa en standardiserad VOIP lösning via routern. Det är väl en liten fördel om man bor så till att VOIP är ett tänkbart alternativ för telefonin, dvs ute i skogen. 
Släng in en rad här nedan i så fall och kolla att det går att nå er via forumet(email).

Jo, jag är nöjd med Ice.net och det är en av anledningarna. När man tar upp routern ombord på färjan så kan man få en del konstiga miner :-)


Dock så förstår jag inte varför inte rederierna hakar på och använder Ice.net istället för att koppla upp över satellit, bör ju bli dyrt när det publika WLAN:et ombord går över satellit...


Jag skulle gärna kunna vara testpilot om det skulle bli något av det där.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Rikard skrev:

Jag kan gärna testa men då måste man väl ha annat än ett mobilnummer antar jag?

Ett nummer hos Phonzo kostar bara 50 kr, inställningarna kan du få över sms.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-22 09:42:09)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Numret får du nog med testet.

Om Ice på färjan: Ja färjorna är ju högre än öarna så för de färjor som bara går till Mariehamn bör det ju fungera. Men sedan försvinner högmasterna i Sverige för långt ned under horisonten och då går det inte att få täckning även om antennen på båte sitter tjugo-trettio meter över vattnet. Tyvärr så köpte en annan operatör 450 NMT bandet i Finland och det funkar inte med cdma450. Däremot lär det funka i Estland men det är ju en bit från Åland.

På färjan mellan Rödby och Puttgarden funkar Ice fint med min egen router.

Ryanairs bussar till Skavsta har icenet ombord, funkar fint om dom bara lär sig att starta om routern vid behov. Senast jag åkte föredrog hon som körde att röka framföra att fixa routern sedan vi kommit fram. Lite trist för de gör ju bra reklam för att det finns bredbandsuppkoppling ombord på bussen.

CDMA450 finns runt hela Östersjön utom i Finland och Tyskland. Alla operatörer använder D50 och D35 men under originalbeteckning.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

11

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Med tex siemens A580ip,
ett sip abg
en router med lan uttag
= telefoni
går att ställa databandbredd i telefonens webbsida = funkar klanderfritt.
har ett 'antal' sådana utplacerade.

fring funkar även med ren 3G, tyvärr är ljudet lite si å så med fring, men bättre än skype.
tex nokia E71 har inbyggt sip, funkar också.

12

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

G-Man har du någon igång på ice?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

13

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

nej inget voip/sip på ice, brukar 3g uteslutande då ice 'haft' lite strul med sitt bolag tidigare så ville inte då lägga pengar på utrustning som gör att man blir låst till ett nät som ev går i kk, och ej haft anledning att byta till ice ännu.

ser ingen anledning att det skulle funka sämre på ice om detta är ok,
kolla ping samt hastighet samt att det går att skicka/tamot data samtidigt då sip kräver detta.
samt att ice har portarna öppna så det inte är begränsning där, tex eget ip#.
prova A580ip, funkar som vanlig dect om sip ej funkar wink

14

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

kör du med A580ip så blir det bättre ljud mot att använda en ATA box som man kopplar vanliga analoga telefoner till, vanliga problem är tex brus och sus samt eko och liknande problem.

finns andra voip/sip dectare på marknaden, med siemens är skapligt kopatibla med andra, och dom ringer som vanligt fast via sip istället, none the wiser typ...

15

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Intressant. Så en bra test av t ex Cisco boxar + analog telefon bör kompletteras med en boxlös test med Siemens A580ip dect telefon. Kopplas basstationen till A580ip direkt till RJ 45 Lan-uttag?

Kan dock vara svårsålt till folk som bara känner sig trygga med sin gamla analoga. I barnfamiljer ligger decttelefonerna urladdade under TV-soffan när man behöver dem.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

16

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

A58 är ganska 'tung' och tål nog barn dåligt, går att använda andra lurar som funkar , då man väljer def linje, tex voip.
fördelen men en voip-dect är minskad elförbrukning samt mindre som krånglar.

A580ip har lan uttag, och kopplas till 'routerns lan sida'.
separat laddare så basen kan stå i en garderob eller dyl.
får väderprognoser nya mejl osv samt man kan ringa helt gratis till andra siemens dectagre som har giganet. dvs behövs inget voip abg för att testa typ.
finns andra siemens med tex färgskärm samt BT och tlf svarare.
tlf svarare brukar även finnas hos voip lev.

ata boxar är ok, men kan vara kenpiga att få 100% ok om man skall konfa dom från scratch.
vill man absolut måste använda analoga tlf så är det lösningen, bara man är beredd på div eko problem osv då det är vanligt, speciellt om man kör med trådlöst internet som har högre ping än vanliga adsl/tp fiber nät.

finns färdig confade ata boxar från voip operatörerna, problemet är att man ej ofta kan ställa bandbredden på dessa och således slösar bandbredd och trafik quota.

a58 har högtalar tlf, samt visar missade samtal osv.

finns andra tlf som 'är bättre' men vissa av dom har gått i kk, och problem uppstår. siemens är ganska stabilt bolag.

prova ata + a580ip och jämför! är ej så dyr, samt stödjer analog linje + 6st voip abg + 1st giganet abg samtidigt

17

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

OK. Hur kommer det sig att du har ett "flertal" VoIP installationer utplacerade?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

18

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Kommer att åka till Tallin i början på nästa år, någon som tycker att jag ska ta med D35:an och en mobiltelefon som klarar voip för att se hur långt ut på havet man har täckning ?

Tänkte att man skulle jämföra Ice.net mot Telia EDGE.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

19 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-30 14:48:12)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Pröva då med antennerna horisontellt och ställd dig högt upp i båten. Jag hade tagit med mig en mindre yagi för skojs skull. Dock går förmodligen en gräns vid 62 km från närmaste basstation för jag tror inte att Ice har några storceller åt det hållet nu. De brukar öppna storceller åt Gotland vid Gotland runt. Du kan ju ringa support och fråga om de vill medverka till test och öppna t ex för 12 mil.  CDMA 450 funkar inte i Finland, bandet används för annan trafik.

Radiochefen på Ice berättade för mig att svenskar som seglade i finska viken hade kunnat koppla upp sig på estniskt CDMA 450 för ett par år sedan. Gratis roaming. XDen möjligheten är förmodligen stängd men hela landet är täckt med 450.


Här en länk till den estniska operatörens hemsida. Känns modemet igen?

http://www.kou.ee/index.php?id=138&L=1

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

20

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

jonasolof skrev:

Pröva då med antennerna horisontellt och ställd dig högt upp i båten. Jag hade tagit med mig en mindre yagi för skojs skull. Dock går förmodligen en gräns vid 62 km från närmaste basstation för jag tror inte att Ice har några storceller åt det hållet nu. De brukar öppna storceller åt Gotland vid Gotland runt. Du kan ju ringa support och fråga om de vill medverka till test och öppna t ex för 12 mil.  CDMA 450 funkar inte i Finland, bandet används för annan trafik.

Radiochefen på Ice berättade för mig att svenskar som seglade i finska viken hade kunnat koppla upp sig på estniskt CDMA 450 för ett par år sedan. Gratis roaming. XDen möjligheten är förmodligen stängd men hela landet är täckt med 450.


Här en länk till den estniska operatörens hemsida. Känns modemet igen?

http://www.kou.ee/index.php?id=138&L=1

Sådant modem jag har.


Ska ringa till Ice och fråga...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21 Senaste redigerad av jonasolof (2009-12-30 21:11:11)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Problemet torde vara att Ice net inte ens om de samkör med estnisk operatör kan få täckning hela vägen från Stockhplm till Tallin eftersom de skulle behövt en basstation på Åland eller öarna öster därom och det kan de inte få eftersom en finsk operatör kör mobilt bredband med annan teknik på samma frekvensband. Men det vore ju i och för sig en möjlighet för tallinbåtarna att ha ca 2/3 av sträckan täckt med billigt bredband.

Men satpoint.se har redan kontrakt för mobiltelefoni över satellit.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

22 Senaste redigerad av Discover (2013-04-14 22:00:38)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Okej, så det ska finnas GSM-täckning ombord ? Ska finnas WLAN i flera av de publika utrymmena.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Hei! Jeg kjører VOIP over ICE og er godt fornøyd. Jeg andvender en Siemens A580ip.  Jeg bruker Phonzo og Vyke som operatør. Med Vyke kan man ringe innen EU for 0.27 kr/timen. Phonzo bruker jeg for innkommende samtaler.

Jeg ô¸rer gjerne fra andre som har gode ide` når det gjelder ice og ip telefon.

24 Senaste redigerad av Discover (2013-04-14 22:01:20)

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Kör med Phonzo jag med, mycket bra operatör.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

25

Sv: Är det några som kör VoIP över Ice net?

Enligt

http://www.satpoint.se/Satpoint/news/20 … 070420.htm

så finns det GSM ombord. men det brukar vara svindyrt. På Rödby Puttgarden har dom någon ombord bassstation för GSM som heter något med Sea och kostar mycket. Men det finns utmärkt täckning med Ice hela vägen.

Ska titta på Phonzo, Vyke  och Siemens Dect-ip telefoner

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.