1

Tråd: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz

Alltsedan Telenor började använda sig av 900 MHz-bandet har jag ett stort problem, nämligen att hastigheten fallit från 50-60 Mbit/s till 15 Mbit/s. Först trodde jag att de ströp min hastighet på något sätt. Efter att ha stoppat in SIM-kortet i T-Mobile-E398:an som saknar 900 MHz och då återfått mina 60 Mbit/s kan jag konstatera att problemet ligger i att modemet väljer de frekvenser som är starkast oavsett om det ger en sämre hastighet. 4 pinnar på 2600 MHz och 60 Mbit/s ersätts då av 5 pinnar på 900 MHz och sunkiga 15 Mbit/s. Jag vill helst inte använda T-Mobilepinnen eftersom jag då får köpa nya antennadaptrar och konfigurera om en annan burk.
Det jag har hört är att Huaweis Mobile Partner i orginalutförande låter en välja vilket band som ska användas. Stämmer detta och går det i sådant fall att få tag på orginalversionen? Telenor har visat sig ganska "oförstående" och det är ju klart att om de kan tvinga in en massa användare som betalar för full fart in i ett nät som ger dem bråkdelen så spar de kapacitet. Jag vore tacksam om någon kunde hjälpa.

2

Sv: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz

via AT kommandon kan många funktioner styras,
problemet ligger i att med tveksamma kommandon eller felaktiga så kan modemet brickas - blir sopor.

AT+ZSNT=0,0,0 Auto
Default AT+ZSNT=1,0,0 GPRS Only
AT+ZSNT=2,0,0 3G Only
AT+ZSNT=0,0,1 GPRS Preferred
AT+ZSNT=0,0,2 3G Preferred
AT+ZSNT=6,0,0 LTE Only
AT+ZSNT=0,0,6 LTE Preferred

vissa at kommandon sparas permanent, andra tills strömmen ryker som det verkar.

kommandona gör inte det du vill, men lite googlande så kan saker framkomma, lägger ännu en varnande varning risk att bricka modemet föreligger.

3

Sv: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz

skrevlite här. http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=4277

finns lite text om band val,
men är otestat och inte säkert att det funkar på e398

4

Sv: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz

Förstår inte ens helt hur man ska skriva in de där AT-kommandona eller var, men så mycket vet jag och det är att när jag stoppade i SIM-kortet i Telias 4G-modem som endast har 2600 MHz gemensamt, så gick det avsevärt fortare. Det blir dock ganska meckigt att hålla på att byta mellan modemen bara för att få lite högre fart. Det var ju liksom hela tanken med 4G, att det skulle gå fort, inte att modemet skulle välja det långsammare alternativet. Det låter på er som att det inte finns en riktigt bra mjukvara som hanterar det här så jag får väl hålla på att hoppa mellan modemen. Meckligt, men jag kan leva med 15 MBit/s på resande fot i ett modem och 60 MBit/s när jag är hemma. Det låter inget vidare att bricka modemet bara genom att skriva in ett par kommandon. Låter rent ut sagt som ett skitmodem som sparar kommandon och sen dör.

5

Sv: E398 väljer 900 MHz framför 2600 MHz

anslut modemet till windows dattor,
använd terminal programmet i windows och koppla upp mot modemets serieport.
skriv at kommandona där.

annars köp ett äldre e398 utan 900Mhz via tex forumet.