1

Tråd: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Kolla lämplig hårdvara som:
a, stöds av den distro du avser att använda, tex DD-WRT, OpenWRT mfl. Finns MÅNGA !
tex Minst 8Mb "ram", jag rek 64Mb och minst 1 usb port, pris runt 500:-
b, kolla att hårdvaran funkar som den ska INNAN du skriver över den med annan opensorce!
c, Ladda ner initial MINI fil OCH den distro du avser använda.
d, köp Flash minne tex 4GB eller mer (går att ha flera minnen om usb hub används).
e, Köp powerd USB hub, ger fler portar som ofta behövs, måste vara powerd då usb modemen behöver extra matning samt det skalla vara bla flash minne kopplat där också.

Ställin modemet för att funka i Linux/wrt:
AT kommandona anges i "HyperTerminal" i windows tex.
1. Montera modemet i usb.
2. stäng connect app.
3. Starta Hyperterminal.
4. välj Com6 (höga com visar RSSI värdet var tredje sekund tex på E398 för antenn justering)
5. Välj 115600bps tryck OK.
6. välj File/Settings/ASCII Setup/ kryssa i Echo Typed ... välj OK,OK.
7. Skriv AT tryck enter, du skall få OK som svar.
8. mata in det AT kommando för DITT modem du behöver.
9. Välj Disconnect eller stäng HT. dra ur modemet,
klart.

(hastigheterna är bara som ref att det funkar, ibland är det betydligt mer, ibland mindre - beror på 3/4G näten abg/sim typ)
E1750
Med ett E1750 med coViq 3G 5,97 / 0,75 / 55ms
2G,3G stöd, inga cd+sd.(std minus cd+sd)
använd: AT^U2DIAG=0

E398
Med ett E398 med coViq 3G 11,65 / 0,56 / 87ms
2G,3G,4G stöd, inga cd+sd.
använd: AT^SETPORT="A1,A2;1,2,3,7"
2G,4G stöd, inga cd+sd.
använd: AT^SETPORT="A1,A2;2,7"

- Gör 30/30/30 reset av routern.
Detta avser att när routern är uppe och tuffar, utan anslutningar på lan/wan/wifi/usb Permanent hålla in RESET KNAPPEN i 30 sekunder, dra ur strömmen 30sekunder, sätt i strömmen och nu efter 30 sekunder tillslut släppa reset knappen <-- det är extremt viktigt att detta görs annars finns risk att bricka routern...

- Låt routern starta helt, låt den vara igång typ 3-4minuter.

- koppla in en TP kabel mot datorn och surfa in till routern, använd INTE wifi, risk att bricka föreligger !

- Uppgradera routern med INITIAL MINI filen för din router.

- Låt routern starta helt, låt den vara igång typ 3-4minuter.

- Gör 30/30/30 reset av routern.

- Uppgradera routern med Feta filen för din router, tex big/MEGA beroende på router köpt.

-Stäng av routern.

-Montera flash minnet och modemet.

- Låt routern starta helt, låt den vara igång typ 3-4minuter.

- Starta USB tjänster, för USB sticka som lagring m.m.
- Kryptera/stängav WIFI.

- Startaom routern.

Ställ in LAN m.m. som önskas tex ip# och dhcp område osv.

I wrt, OM det behövs:
Addera i routern via webbsidan: wrt/Administration/Commands/Startup
Följande:
echo "12d1 1506" > /sys/bus/usb-serial/drivers/option1/new_id
sleep 20
usb_modeswitch -v 12d1 -p 1505 -V 12d1 -P 1506 -M "55534243123456780000000000000011062000000100000000000000000000" -n 1 -W
sleep 30
nvram set 3gdata=/dev/usb/tts/0

Gå in i SETUP/WAN/ välj UMTS/3G/LTE/4G el dyl
fyll i enligt följande bild om du har tex comviq kontant... annars byt till det du har som APN m.m.

Montera modemet i en dator, använd terminal program för åtkomst till modemet.
Skriv detta ordagrant:
AT ^ U2DIAG=0
(för att använda modemet som vanligt igen skriv AT ^ U2DIAG=255)
(används 0 så går det snabbare att ansluta med modemet i dator, men det går inte att installera mer i nya datorer.
Detta är för tex HUAWEI E1750, har du annat modem kan det vara andra kommandon!

Montera modemet i POWERD USB HUB (149:- biltema, har två liggande portar samt två stående för tex usb modemet dvs inbyggd modemhållare), samt en USB sticka på tex 4GB (49:- netonnet).

Stäng av routern,
koppla in hubben till nätspänning,
starta routern.
osv bla bla
fortsätter någon annan dag tongue

Nu har du en Router som kan koppla/brygga VPN via 3G,
DYNDNS behövs ej mer om du har åtkomst till huvud VPN routern som du kopplar dina 3G routrars VPN mot då clienternas IP# syns i routern !

http://s13.postimage.org/4uvre0air/3_G_0.jpg

STUB

2

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Vilken router rekkar du? wrt54g känns som den har några år på nacken så nått nyare och kraftigare.
Vill komma åt vpn möjligheten också så man kan ha en box med sig i ryggan och bara stoppa i kontakten så får man tillgång till nätet hemma "fast man är borta smile"

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Någon med minst 8mb flash + 64mb ram duger ca 5ar...

De Gammla funkar men man kan inte körA all inclusive rom filer.

4

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Tittat lite snabbt och dessa två ser ok ut.

Netgear WNDR3700 V1 och V2 funkar men inte V3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

ASUS RT-N16
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505458


Netgear maskinen tycks kunna skyffla betydligt mer data mellan WAN-LAN, ca 300% mer.
Flyttade precis till ny lya med BBB, men fick den tröttaste zyxel maskinen jag sett på länge "P-2602HWT-F1", bara B/G wifi, och den skyfflar 20Mbit/s max i båda riktningarna.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Annars har du klassikern 3500L den klarar över 80mbit mellan wan-wifi,
Men den finns i flera versioner, samma låda men olika innehåll, och wrt stöd beror p modell.

Tyvärr saknar den externa wifi antenner - dvs kortare räckvidd.

6

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Blev en Netgear WNDR3700 v2 som jag slängde in DD-WRT v24-sp2 (06/14/11) std på.
Dock så var de inte så simpelt att bara kasta ut bredbandsbolaget boxen och ersätta, ip-tv'n tycktes inte gilla det. Ip-telen har jag inte tänkt på ens.

Nu kör jag WAN-Zyxel-DD-wrt

Så kör fortfarande ip-tele och ip-tv via zyxel maskinen samt att den agerar dhcp, och dd-wrt maskinen får då agera AP till zyxel maskinen. Så jag får lite tryck i trådlösa linan, kör 5GHz på ett par lappisar och 2.4GHz på lite andra enheter som telefon mm.

Skall sätta en switch före så vardera maskin får redig publik ip så kan jag låta zyxel maskinen leva sitt egna liv för tele och tv sen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

jag kastade ut bbb ip tele då den inte gick att använda med annat än telia analoga telefonapparat, inte många heller då havererade det...
har bbb ip tele gratis, men använder det ej pga hur bbb hanterade det.

kör sip via tex cellip istället, där slipper man telesäljare och bla svd och tex dn m.m.
bbb säljer nummret som "ny inflyttad" när man tackar ja till det, även om dom lovar att inte göra det.

P på bbb inlåsta analoga ip tele, och skaffa något modernt som fristående sip lev tör som du kan behålla vid flytt.

bbb telefoni klump, sänkte hastigheten på linan + drog kopiösa 15W
15*24*365/1000*elpris = kostnad
ca 200 när elen kostar 1.5:-
enkelt räknat


vill man fortsätta med den,
koppla in en 4-6 portars switch...
sedan juxxet i den
5*MBit

8

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

Annars har du klassikern 3500L den klarar över 80mbit mellan wan-wifi,
Men den finns i flera versioner, samma låda men olika innehåll, och wrt stöd beror p modell.

Tyvärr saknar den externa wifi antenner - dvs kortare räckvidd.

jag funderar lite på en sån. hur funkar den att använda som 3g/4g router till e398 om man lägger in tex ddwrt

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

9

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:
G-Man skrev:

Annars har du klassikern 3500L den klarar över 80mbit mellan wan-wifi,
Men den finns i flera versioner, samma låda men olika innehåll, och wrt stöd beror p modell.

Tyvärr saknar den externa wifi antenner - dvs kortare räckvidd.

jag funderar lite på en sån. hur funkar den att använda som 3g/4g router till e398 om man lägger in tex ddwrt

e398 funkar
några 80mbit med usb modem kan du glömma ivf, dom 80mbit är med org firmware med 3500L v1. med wrt blir hastigheten beroende på vad du väljer för wrt.
kör jag 3G med vpn får jag ca 6mbit.
men hastigheten går inte att säga då både mobilt bredband inte ger stadiga hastigheter, samt hastigheten även beror på vilken firmware man väljer.
sedan finns routern i många revideringar som är helt olika.

om du är ute efter snabbhet så välj något annat.

10

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:
metallicaman_no1 skrev:
G-Man skrev:

Annars har du klassikern 3500L den klarar över 80mbit mellan wan-wifi,
Men den finns i flera versioner, samma låda men olika innehåll, och wrt stöd beror p modell.

Tyvärr saknar den externa wifi antenner - dvs kortare räckvidd.

jag funderar lite på en sån. hur funkar den att använda som 3g/4g router till e398 om man lägger in tex ddwrt

e398 funkar
några 80mbit med usb modem kan du glömma ivf, dom 80mbit är med org firmware med 3500L v1. med wrt blir hastigheten beroende på vad du väljer för wrt.
kör jag 3G med vpn får jag ca 6mbit.
men hastigheten går inte att säga då både mobilt bredband inte ger stadiga hastigheter, samt hastigheten även beror på vilken firmware man väljer.
sedan finns routern i många revideringar som är helt olika.

om du är ute efter snabbhet så välj något annat.

är det just vid högre hastigheter den inte hänger med?
finns det någon annan i samma prisklass som du rekomenderar annars?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

gissar dovado 4gr är snabbast för 4G modem.

för mig saknas lite funktioner i dovadon, bla vpn host m.m.
dessa är enkla att addera till wrt via pkg.
för mig är hastigheten på mobilabredband lågt prioterat då det iaf är så pass segt.

men snabbare routrar torde ge snabbare bandbredd.

med wrt fick jag 60mbit med den routern utan speciell optimering.

org fw 80mbit. wan -> wifi
wrt fw 4mbit. 3G 1750 -> wifi (abg eller routern svårt att veta utan långtids tester)
wrt fw 6mbit wrt vpn -> wrt vpn -> lan -> wrt vpn -> wan
har testat 398, och det funkade - men lägger ingen kommentar om hastigheten som max kan uppnås. då HÄR saknas 80mbit 4G täckning, och 30Mbit går långsammare än 3G direkt i dator så tester blir meningslösa, får åka till kista där sam testar och prova med ett prioriterat abg isf, då fås ett gediget svar värt arbetet.

kolla om du har en router som funkar med wrt, prova med den först.
"teoretiskt", så funkar även dovados routrar med rätt drivers/kompilering. men dovado har inget officiellt stöd för open router.

12

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

det blev en WNDR3700v2 som jag nu lagt in ddwrt.
inga problem att få igång med 3g den kopplar upp sig på nätet snabbare än min 4gr som jag hade tidigare och är än så länge stabilare och är något snabbare faktiskt.
det jag har lite problem med är 4g har inte lyckats få någon uppkoppling där men det spelar ingen roll för tillfället eftersom jag har mycke bättre hastighet på 3g.
har inte riktigt fått fart på mitt trådbundna nätverk än.

än så länge känns allt helt ok

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

13

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:

det blev en WNDR3700v2 som jag nu lagt in ddwrt.
inga problem att få igång med 3g den kopplar upp sig på nätet snabbare än min 4gr som jag hade tidigare och är än så länge stabilare och är något snabbare faktiskt.
det jag har lite problem med är 4g har inte lyckats få någon uppkoppling där men det spelar ingen roll för tillfället eftersom jag har mycke bättre hastighet på 3g.
har inte riktigt fått fart på mitt trådbundna nätverk än.

än så länge känns allt helt ok


Ang trådbundna, vad hade du tänk på farten där? Du har Gbit portar på routern så är inte så mycket mer att göra.
Sen kanske du syftar på WAN-LAN bw? Det går nog att optimera en del om man stänger av onödiga funktioner i dd-wrt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

14

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

mitt problem med det trådade är att jag har routern med modem i på vinden och sen en kabel ner 2 våningar till en router (dhcp avstängt) och från den ut till flera datorer mm och det är därifrån det inte funkar.
det funkar med 4gr på vinden men inte med netgear.
det känns som det bör gå att fixa med nån inställning i netgearen men jag kommer inte på vad

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

15

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Okey kanske likadant upplägg som jag har mer eller mindre.
Tvungen att ha kvar BB2's router och köra DD-WRT'n som slav efter den, och BB2 routern får agera DHCP.
Men har stängt av wlan/fw mm i BB2 routern och kör större delen av sakerna på DD-WRT maskinen.
Men skall trycka in en switch så DD-WRT maskinen får egen publik ip på sidan av BB2 maskinen så får de leva separat helt.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

16

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

har nu testat sätta en gammal switch istället för routern och då funkar det som det ska men det är ju en 10/100 mbps switch och routern klarar ju 1000 mbps så jag skulle ju helst få fart på den.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

17

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

jag antar du har olika subnät,
isf ändra sunnäts masken.
annars byt ip# om något krockar.

ev kan det vara att du måsta använda en X-korsad tp sladd, om ingen av routrarna stöder up-link.

jag har kopplat direkt mellan routrar utan problem.

anledningen varför 4gr borde vara snabbare är pga att den kör ndis mot modemet. vilket även wrt borde klara med lite trix, men gissar att man måste ställa om modemet manuellt.

18

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:

jag antar du har olika subnät,
isf ändra sunnäts masken.
annars byt ip# om något krockar.

ev kan det vara att du måsta använda en X-korsad tp sladd, om ingen av routrarna stöder up-link.

jag har kopplat direkt mellan routrar utan problem.

anledningen varför 4gr borde vara snabbare är pga att den kör ndis mot modemet. vilket även wrt borde klara med lite trix, men gissar att man måste ställa om modemet manuellt.

netgear har ip 192.168.0.1 andra routern har 192.168.0.2 så det borde funka.

jag får testa lite till kanske får prova korsa kabeln.

jag tycker faktiskt att det känns som att e398 funkar bättre med netgearen med ddwrt än i 4gr iaf på 3g nätet. ligger på ca 20/3 mbit/s i snitt och ping på 25-50 ms. och det är högre i snitt än med 4gr.

men nån 4g uppkoppling har jag inte lyckats få igång än den funktionen är nog inte som den borde vara i ddwrt jag kan inte välja annat än 2g och 3g i den rutan där väljer uppkopplingstyp

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

19

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:

har nu testat sätta en gammal switch istället för routern och då funkar det som det ska men det är ju en 10/100 mbps switch och routern klarar ju 1000 mbps så jag skulle ju helst få fart på den.

Köp en gigabitswitch http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s … #prodlista

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

20

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

pererikl skrev:
metallicaman_no1 skrev:

har nu testat sätta en gammal switch istället för routern och då funkar det som det ska men det är ju en 10/100 mbps switch och routern klarar ju 1000 mbps så jag skulle ju helst få fart på den.

Köp en gigabitswitch http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s … #prodlista

ja visst kan jag väl göra det men å andra sidan så ska det ju gå att få fart på prylarna jag har.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

21

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

hmmm märkligt det funkar även som det ska om jag sätter switchen mellan dom 2 routrarna men så fort jag tar bort den så kraschar hela nätverket.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

metallicaman_no1 skrev:

hmmm märkligt det funkar även som det ska om jag sätter switchen mellan dom 2 routrarna men så fort jag tar bort den så kraschar hela nätverket.

då krävs korsad tp kabel, eller så klarar inte routrarna att förhandla korrekt.
ev kolla i wrt om du kan välja uplink på någon port, för mig det fanns.

23

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

G-Man skrev:
metallicaman_no1 skrev:

hmmm märkligt det funkar även som det ska om jag sätter switchen mellan dom 2 routrarna men så fort jag tar bort den så kraschar hela nätverket.

då krävs korsad tp kabel, eller så klarar inte routrarna att förhandla korrekt.
ev kolla i wrt om du kan välja uplink på någon port, för mig det fanns.

nu har jag pressat dit ny kontakt och korsat kabeln och nu funkar det klockrent.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

24

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Tack


AT+ZSNT=0,0,0 Default
AT+ZSNT=1,0,0 GPRS Only
AT+ZSNT=2,0,0 3G Only
AT+ZSNT=0,0,1 GPRS Preferred
AT+ZSNT=0,0,2 3G Preferred
AT+ZSNT=6,0,0 LTE Only
AT+ZSNT=0,0,6 LTE Preferred

några AT kommandon till e398 och liknande

risk att bricka modemet föreligger om man juxxar med at kommandon som är otestade/verifierade.

är texten fram till sista siffran som skall matas in.

25

Sv: Opensorce router med 3G / 4G eller liknande.

Gör först
AT+ZBANDI?
ordagrant!
notera svaret

at+zbandi=0 Default
at+zbandi=1 UMTS 850 + GSM 900/1800
at+zbandi=2 UMTS 2100 + GSM 900/1800
at+zbandi=3 UMTS 850/2100 + GSM 900/1800
at+zbandi=4 UMTS 850/1900 + GSM 850/1900
osv

rätt val ger snabbare uppkoppling tydligen, markant skillnad.