1 Senaste redigerad av bassss (2012-04-09 08:49:18)

Tråd: Allmän hjälp med en lösning.

Hej,

Har sedan tidigare postat lite i tele2-forumet.
Tänkte göra ett nytt försök i år med att få bredbandet i sommarstugan att fungera.
Har en hel del funderingar, därav den dåliga rubriken och kanske fel val av forumdel?

Skulle uppskatta enormt(!) om någon har tid att hjälpa mig då jag 3 routrar, 3 modem och 1 antenn senare fortfarande inte har nått fungerande.


Till att börja med, jag är väldigt dåligt insatt i hur radio fungerar så ni får ursäkta om jag ställer idiotiska frågor.


1) Jag köpte en poynting riktantenn från dustinhome förra året som jag är relativt nöjd med. Men, efter att ha meckat en del så anser jag mig ha kommit fram till att denna antenn i komibnation med ett E1820 enbart "påverka" in-signalen?
Jag förstår alltså grundläggande inte hur detta är tänkt fungera, för även om jag ökar på min signalstyrka+hastighet med den antennen, så kvarstår problemet att min upstreamhastighet är såpass dålig att jag:
1 A) Tappar anslutningen stup i kvarten
1 B) Min downstream begränsas då upstreamen är så dålig att t ex TCP-ackarna inte klaras av att sändas i nog hastighet/försvinner

Så helt enkelt, vad göra? Ska man t ex försöka få upp själva modemet i masten?
Hur är det öht tänkt att en antenn som enbart påverkar inkommande signal ska kunna hjälpa då man ändå begränsas så hårt av utgående signal?

2) Vilket modem är att rekommendera? Jag kan tänka mig att köpa (nästan) _vad som helst_ bara det fungerar.
Finns det modem där man enbart har externa kontakter? Känns så "shaky" att sitta med dessa CRC9 kontakter och så, finns det inte modem som har en (eller två) rejäla FME kontakter så man kan skruva fast antennkabeln direkt i modmet? Helst ett modem som enbart har "support" för externa antenner så modem-/"(#/¤/("/#¤ öht inte ens försöker använda nån "intern" antenn...

3) Jag ser även här att folk har börjat köra med ett 4g-modem som har dubbla antennkontakter och sedan 2 antenner... är det den bästa lösningen?

4) Vilken router rekommenderas? Helst skulle jag nog vilja ha en där jag kan låsa modemet i ett läge, då jag misstänker att det spökar rätt mycket idag, då jag inte har möjlighet att låsa så verkar den hoppa mellan gsm(edge?)/3g/hsupadupa... Vilket skapar varierande hastighet och dålig stabilitet.


Lite mer information om "läget":
Huset ligger kring högsta punkten på ön, ingen dal eller så. Problemet är ju att det är väldigt tät skog och höga träd (att få upp antennen över trädtopparna för att få "fri" sikt mot masten som står uppskattningsvis 4km bort är nog relativt uteslutet, bästa jag kan göra är att försöka komma så högt som möjligt...

Går jag ner och ställer mig vid vattnet där jag iaf har fri sikt mot ön som masten står på (även om jag inte ser masten) så får jag ut ungefär 4,5 Mbit ner /3 upp  via min mobiltelefon och telenor där abbonemanget är max 6 Mbit, detta är jag extremt nöjd med.


Har försökt läsa runt som en tok på forumet, och känner att mitt absolut största problem ligger i "hur" man löser detta med "sändning", eftersom det inte verkar påverkas av antennen, och att ha modemet inne i huset verkar vara totalt galet då först huset i sig stoppar upp, samtidigt som modemet kommer aldeles för lågt i förhållande till träden runtom.

Extremt tacksam för hjälp,
Mvh Basse

2

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

ta en titt på tex sierra modem.

org huawei modem låter som dålig lösning för dig, pga det du nämner.

Jag har mekat sönder några modem och fysiskt kopplat bort den interna antennen och där anslutit den externa antennens sladd direkt i modemet.

tex billig lösning, 10db yagi från kina 150:- hemma.
en pigtail som klipps och monteras, fast i modemet via lödning.
från 9% signal till ~30% på äldre 3G modem.
påverkar både sändning och mottagning.

dvs under 200:-
och tex ett huawei e1750.
<500:- tot

router, välj den som har passande funktioner och stöder dina modem.


kan du inte montera router+modem där det är bra mottagning i stället?

en 2-3meters usb skarv och du får upp ditt befintliga modem i luften så kanske det räcker för bra funktion.

3

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Tack för input.

Routrar:
Jag har haft extremt mycket strul, senast köpte jag TL-MR3420. Tycker webinterface och funktionerna på den är nice, fick även ~40 Mbit trådlöst när jag körde den hemma på min 100Mbit lina, mer än okej för priset.

Körde den 1 vecka hemma med det mobila bredbandet, bredbandskollen + ping kontinuerligt, inga problem.

Men nu under påsk så havererade den lika mycket som mina två tidigare ( Förra året en Zyxel NBG412W3G, året innan minns jag inte ens vad jag hade). Jag tror att problemet är att 3g-anslutningen går upp/ner såpass mycket (säkert 5-10-tal gånger i timmen), för problemet är att routrarna totalt får spelet och "hänger" sig, allt från att dom slutar få länk på 3g över huvud taget, till att TP-linken nu under påsk till och med slutade sända ut SSID på WLAN:et, enda som hjälper är att rycka strömmen och det behöver göras kanske 5 ggr per dygn.

Helt enkelt upplever jag nu (och har alltid gjort, hemma kör jag all min "routing" via en dator istället, freebsd/pfsense) dessa nat-boxar instabila och opålitliga. Är även väldigt missnöjd med "interfacet" mot modemen. Ingen av dom 3 jag testat varken visar, eller ger möjlighet att låsa, modemet till en viss "funktion" (dvs gsm/edge, 3g, umts etc).



Funderar nu på att kanske testa en dovado istället, då jag funderar på ett E398, och två antenner. Frågan är om det då räcker, eller om jag ändå måste försöka få ut modemet i masten?

Det är extremt problematiskt att få modemet utanför huset. Framförallt då ingen av mina 3 routrar har klarat av att driva modemet med en USB-kabel längre än 1 meter. Den lösningen skulle då kräva att jag drar ström + bygger en box för modem + router och sätter i masten. Men det skapar mängder av problem, allt från vinterns minusgrader/frost till dagg/kondens under sommaren, frågan är hur länge en sån lösning håller. Vidare så kommer jag då säkerligen istället åka på att WLAN-signalen inomhus blir märkvärt sämre.


Det ultimata vore en lösning där jag kan ha en eller två antenner kopplade till modemet, där både mottagning & sändning går via antennerna. Är det så det blir med ett E398?

Gällande kostnad så behöver jag på inga sätt minimera utgifterna, runda slängar 3-5000:- till är inga problem att lägga ut om det ger mig en fungerande lösning, vad jag dock är less på är att fortsätta köpa utrustning i "blindo", har nog slängt ut en 3000 kr redan utan att lyckas tongue

Jag kör ju idag på en poyntingantenn, är det bättre med nån sorts panelantenn?

Kollar man även här:
http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=2169
Så verkar han få extremt mycket bättre hastighet både upp/ner med enbart en antenn?

Mvh,
Basse

4

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Jag har 5,3 km till min 3G-mast och hade precis som du problem med E1820 + yttre antenn. Jag gick och köpte en Vololink VA-125 och sedan dess är det inga problem.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

Jag hade Tele2 först och då hade jag ca 6 Mbit ner och 1 upp. Tele2 sa dock upp mitt avtal utan förvarning så jag skaffade Bredbandsbolaget (Telenor) istället och nu har jag 8-10 Mbit ner och 3 upp (abonnemanget är upp till 16 Mbit). Jag är nöjd med mitt VA-125!

5 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-10 07:41:55)

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Jag håller också på Vololink 122, 125 eller 126. Kolla på Communica.se för spec. Min erfarenhet av 125 är mycket god, betydligt bättre än Huaweigrejor med bara en utgång som då sitter på diversity sidan.

Vololink använder  Sierra wireless radiokort med två antennutgångar, både för sänd och mottagning. Det finns inga interna antenner. Allt ansluts via de båda SMA kontakterna, antingen medlevererade spröt eller dina yttre antenner.

Med en Vololink router har du gjort så bra du kunnat. Med två Poyntingantenner har du optimerat också på antennsidan. Är resultatet fortfarande inte gott nog återstår enbart att ta ned träd eller få upp antennerna. Det är stor skillnad på marknära och tio meter upp. De radikala lösningen är en mast med routern placerad nära antennerna i toppen. Och då ska toppen inte bara var i höjd med trätopparna utan flera meter över. Det behövs inget bygglov eller strandskyddsdispens för en mast.

Kontrollfråga: du har inet tillgång till 800 MHz 4G? Om så är fallet, satsa på det.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Om du tycker det ar ok , med dom summorna sa skulle jonasolof losning vara ok.

Men kolla att placeringen av antennen du kan fa/har racker och att masten du kor mot ger det du vill ha.

Jag har kort modem ute i fyra ar, ar bara usb skarvarna som pajat av ett marke.
modemen och router har klarat det galant, givetvis ar det tak over allt, modemet ar kappslat i tat lada osv.

Annars ger tex funkwerk bra knuff med aktiv antenn, tyvarr verkar operatorerna inte gilla dom - troligen stor dom.

7

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Nu vet jag ku inte hur det ser ut hos dig men...
Har du funderat på att sätta en bod/fågelholk med moden och ev. även router vid vattnet där du har mottagning och köra kabel eller wifi till huset??

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

8

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Stort tack för alla svar, roligt att se att det finns så mycket hjälpsamhet i dagens stressade samhälle!

Hablingbo skrev:

Jag har 5,3 km till min 3G-mast och hade precis som du problem med E1820 + yttre antenn. Jag gick och köpte en Vololink VA-125 och sedan dess är det inga problem.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

Jag hade Tele2 först och då hade jag ca 6 Mbit ner och 1 upp. Tele2 sa dock upp mitt avtal utan förvarning så jag skaffade Bredbandsbolaget (Telenor) istället och nu har jag 8-10 Mbit ner och 3 upp (abonnemanget är upp till 16 Mbit). Jag är nöjd med mitt VA-125!

Jag blir ju tårögd! Fattar inte hur jag kan ha missat Vololink hittils, är ju den mest fina utrustning jag sett gällande mobilt bredband hittils!
Kostnad är inom budget men måste låta det sjunka in lite, problemet är ju fortfarande att det känns trist att lägga runt 5kkr till för en Vololink+en till antenn, om det ändå inte fungerar nog bra..

jonasolof skrev:

Jag håller också på Vololink 122, 125 eller 126. Kolla på Communica.se för spec. Min erfarenhet av 125 är mycket god, betydligt bättre än Huaweigrejor med bara en utgång som då sitter på diversity sidan.

Vololink använder  Sierra wireless radiokort med två antennutgångar, både för sänd och mottagning. Det finns inga interna antenner. Allt ansluts via de båda SMA kontakterna, antingen medlevererade spröt eller dina yttre antenner.

Med en Vololink router har du gjort så bra du kunnat. Med två Poyntingantenner har du optimerat också på antennsidan. Är resultatet fortfarande inte gott nog återstår enbart att ta ned träd eller få upp antennerna.
Det är stor skillnad på marknära och tio meter upp.
De radikala lösningen är en mast med routern placerad nära antennerna i toppen. Och då ska toppen inte bara var i höjd med trätopparna utan flera meter över. Det behövs inget bygglov eller strandskyddsdispens för en mast.

Kontrollfråga: du har inet tillgång till 800 MHz 4G? Om så är fallet, satsa på det.

Blir nog inte helt lätt att få upp en såpass hög mast tyvärr, att komma över trädtopparna är nog bara att glömma, realistiskt skulle jag tro att jag kan få upp antennerna ungefär halvvägs upp.

Finns det flera olika frekvenser på 4G? Enligt telenor och tele2's täckningskartor ska jag kunna få 4G.

Problemet är dock att jag legat i lite "tvist" kring dessa täckningskartor med tele2, då jag inte anser att dom stämmer överens med verkligheten, just eftersom jag har så mycket problem nu.
Inte ens om jag ställer mig på hustaket 3 meter över marken med en poyntingantenn för 1200:- så får jag vettiga hastigheter... Dom borde ju förstå att det är kuperad terräng med träd, fast det verkar dom skita i och generera sina täckningskartor matematiskt (och felaktigt i min mening).

Nästa problem är att jag inte hittat något 4G abbonemang med kontantkort, är ett tvådelat problem, först så använder vi bara huset kring 6 månader per år så med en kostnad kring 400/mån blir det lite väl dyrt.
Sedan känns det som att jag inte skulle våga köpa grisen i säcken med en 24 månaders bindningtid.
Såg iofs att tele2 har ett Large som verkar vara 4g, för 229:- i månaden utan bindningstid. Kan vara intressant för att testa!

Däremot så är jag sugen på att se 4G som en lösning längre fram när priserna sjunker, vilket dock gör mig osäker på investeringskostnaden i Vololinken sad


G-Man skrev:

Om du tycker det ar ok , med dom summorna sa skulle jonasolof losning vara ok.

Men kolla att placeringen av antennen du kan fa/har racker och att masten du kor mot ger det du vill ha.

Jag har kort modem ute i fyra ar, ar bara usb skarvarna som pajat av ett marke.
modemen och router har klarat det galant, givetvis ar det tak over allt, modemet ar kappslat i tat lada osv.

Annars ger tex funkwerk bra knuff med aktiv antenn, tyvarr verkar operatorerna inte gilla dom - troligen stor dom.

Hmm, hur kollar jag upp det? Enligt tele2 och telenors täckningskartor så ligger jag i ett område som har täckning för alla hastigheter upp till 4G.
Tyvärr har jag fortfarande inte lyckats komma fram till nått bra sätt att ta reda på vilka master som heter vilka beteckningar, hade underlättat enormt om operatörerna hade delat med sig av den infon!

Idiotfråga men vad  är en funkwerk?

pererikl skrev:

Nu vet jag ku inte hur det ser ut hos dig men...
Har du funderat på att sätta en bod/fågelholk med moden och ev. även router vid vattnet där du har mottagning och köra kabel eller wifi till huset??

Är tyvärr för långa avstånd för att få det att fungera, skulle kräva kring 500 meter kabeldragning (strömmatning + fiber då WLAN inte orkar genom skogen och vanlig ethernet inte klarar avståndet).
Fast det är klart, beror ju på hur desperat man blir wink
Känns som att det är en lättare lösning än att bygga en 20 meter hög mast (åskledare? tongue) för att komma över träden.



Känner mig lite kluven nu:
A) Testa en Vololink.
+ Sjukt nice antennkontakter
+ Sierra chipset
+ Verkar ju fungera bra för folk
- Kostsamt om det inte fungerar (kanske kan man få tag på en ÅF som kan ta tillbaka i retur om man inte är nöjd?)
- Icke 4G

B) Testa ett E398
+ Billigt, brorsan som fortfarande är student får det för 516:- hos dustinhome, tele2låst, men som jag fattar det går det att låsa upp med dc-unlocker?
+ Verkar ju fungera bra med poyntingantenner för många andra
- Frågan här är då, behöver jag ändå skicka ut detta modem upp i masten, eller går det att ha inomhus med 2 antenner?
- Kvalitén, tycker inte usbdonglarna känns så stabila. E1820 som jag har idag blir så varmt att man undrar om det ska smälta. CRC9 kontakten (har för mig att det är så dom heter) känns väligt "glappa" och instabila överlag.

Stort tack för alla svar, har nu lite förhoppningar att få detta fungerandes, så man förhoppningsvis kan jobba några veckor distans i sommar smile

9

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

bassss skrev:

Stort tack för alla svar, roligt att se att det finns så mycket hjälpsamhet i dagens stressade samhälle!

Hablingbo skrev:

Jag har 5,3 km till min 3G-mast och hade precis som du problem med E1820 + yttre antenn. Jag gick och köpte en Vololink VA-125 och sedan dess är det inga problem.

http://www.communica.se/index.asp?artikel=5261602

Jag hade Tele2 först och då hade jag ca 6 Mbit ner och 1 upp. Tele2 sa dock upp mitt avtal utan förvarning så jag skaffade Bredbandsbolaget (Telenor) istället och nu har jag 8-10 Mbit ner och 3 upp (abonnemanget är upp till 16 Mbit). Jag är nöjd med mitt VA-125!

Jag blir ju tårögd! Fattar inte hur jag kan ha missat Vololink hittils, är ju den mest fina utrustning jag sett gällande mobilt bredband hittils!
Kostnad är inom budget men måste låta det sjunka in lite, problemet är ju fortfarande att det känns trist att lägga runt 5kkr till för en Vololink+en till antenn, om det ändå inte fungerar nog bra..

jonasolof skrev:

Jag håller också på Vololink 122, 125 eller 126. Kolla på Communica.se för spec. Min erfarenhet av 125 är mycket god, betydligt bättre än Huaweigrejor med bara en utgång som då sitter på diversity sidan.

Vololink använder  Sierra wireless radiokort med två antennutgångar, både för sänd och mottagning. Det finns inga interna antenner. Allt ansluts via de båda SMA kontakterna, antingen medlevererade spröt eller dina yttre antenner.

Med en Vololink router har du gjort så bra du kunnat. Med två Poyntingantenner har du optimerat också på antennsidan. Är resultatet fortfarande inte gott nog återstår enbart att ta ned träd eller få upp antennerna.
Det är stor skillnad på marknära och tio meter upp.
De radikala lösningen är en mast med routern placerad nära antennerna i toppen. Och då ska toppen inte bara var i höjd med trätopparna utan flera meter över. Det behövs inget bygglov eller strandskyddsdispens för en mast.

Kontrollfråga: du har inet tillgång till 800 MHz 4G? Om så är fallet, satsa på det.

Blir nog inte helt lätt att få upp en såpass hög mast tyvärr, att komma över trädtopparna är nog bara att glömma, realistiskt skulle jag tro att jag kan få upp antennerna ungefär halvvägs upp.

Finns det flera olika frekvenser på 4G? Enligt telenor och tele2's täckningskartor ska jag kunna få 4G.

Problemet är dock att jag legat i lite "tvist" kring dessa täckningskartor med tele2, då jag inte anser att dom stämmer överens med verkligheten, just eftersom jag har så mycket problem nu.
Inte ens om jag ställer mig på hustaket 3 meter över marken med en poyntingantenn för 1200:- så får jag vettiga hastigheter... Dom borde ju förstå att det är kuperad terräng med träd, fast det verkar dom skita i och generera sina täckningskartor matematiskt (och felaktigt i min mening).

Nästa problem är att jag inte hittat något 4G abbonemang med kontantkort, är ett tvådelat problem, först så använder vi bara huset kring 6 månader per år så med en kostnad kring 400/mån blir det lite väl dyrt.
Sedan känns det som att jag inte skulle våga köpa grisen i säcken med en 24 månaders bindningtid.
Såg iofs att tele2 har ett Large som verkar vara 4g, för 229:- i månaden utan bindningstid. Kan vara intressant för att testa!

Däremot så är jag sugen på att se 4G som en lösning längre fram när priserna sjunker, vilket dock gör mig osäker på investeringskostnaden i Vololinken sad


G-Man skrev:

Om du tycker det ar ok , med dom summorna sa skulle jonasolof losning vara ok.

Men kolla att placeringen av antennen du kan fa/har racker och att masten du kor mot ger det du vill ha.

Jag har kort modem ute i fyra ar, ar bara usb skarvarna som pajat av ett marke.
modemen och router har klarat det galant, givetvis ar det tak over allt, modemet ar kappslat i tat lada osv.

Annars ger tex funkwerk bra knuff med aktiv antenn, tyvarr verkar operatorerna inte gilla dom - troligen stor dom.

Hmm, hur kollar jag upp det? Enligt tele2 och telenors täckningskartor så ligger jag i ett område som har täckning för alla hastigheter upp till 4G.
Tyvärr har jag fortfarande inte lyckats komma fram till nått bra sätt att ta reda på vilka master som heter vilka beteckningar, hade underlättat enormt om operatörerna hade delat med sig av den infon!

Idiotfråga men vad  är en funkwerk?

pererikl skrev:

Nu vet jag ku inte hur det ser ut hos dig men...
Har du funderat på att sätta en bod/fågelholk med moden och ev. även router vid vattnet där du har mottagning och köra kabel eller wifi till huset??

Är tyvärr för långa avstånd för att få det att fungera, skulle kräva kring 500 meter kabeldragning (strömmatning + fiber då WLAN inte orkar genom skogen och vanlig ethernet inte klarar avståndet).
Fast det är klart, beror ju på hur desperat man blir wink
Känns som att det är en lättare lösning än att bygga en 20 meter hög mast (åskledare? tongue) för att komma över träden.



Känner mig lite kluven nu:
A) Testa en Vololink.
+ Sjukt nice antennkontakter
+ Sierra chipset
+ Verkar ju fungera bra för folk
- Kostsamt om det inte fungerar (kanske kan man få tag på en ÅF som kan ta tillbaka i retur om man inte är nöjd?)
- Icke 4G

B) Testa ett E398
+ Billigt, brorsan som fortfarande är student får det för 516:- hos dustinhome, tele2låst, men som jag fattar det går det att låsa upp med dc-unlocker?
+ Verkar ju fungera bra med poyntingantenner för många andra
- Frågan här är då, behöver jag ändå skicka ut detta modem upp i masten, eller går det att ha inomhus med 2 antenner?
- Kvalitén, tycker inte usbdonglarna känns så stabila. E1820 som jag har idag blir så varmt att man undrar om det ska smälta. CRC9 kontakten (har för mig att det är så dom heter) känns väligt "glappa" och instabila överlag.

Stort tack för alla svar, har nu lite förhoppningar att få detta fungerandes, så man förhoppningsvis kan jobba några veckor distans i sommar smile


Det finns 4G kontantkort,

https://www.comviq.se/embedded_shop_mob … OmProd-tab

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Comviq har 4g kontant.

Har du kryssatbort gprs o liknade på tackningskartorna..

Är det långa sträckor så funkar fiber

11

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Vi har 4G/800 (Telia) här men jag valde att tecka 24 månaders 3G avtal med Bredbandsbolaget (Telenor) i alla fall för Telia har så snålt tilltagen trafikmängd och var dessutom betydligt dyrare och så funkar Vololinken så bra så det räcker för mig. Bredbandsbolaget (Telenor) har en gräns på 50 GB/30 dagars period. Kommer man över gränsen har dom rätt att begränsa trafiken till 0,5 Mbit/s under perioder med hög belastning. Telia erbjöd 10 GB/månad, därefter kunde man köpa mer för dyra pengar! Vad gäller täckningskartorna så skiljer det sig rejält mellan operatörerna när det gäller tolkningen av dessa. I min 3G-mast finns både Telia/Tele2 och Telenor. Tele2 lovade turbo3G+ medan Telenor sa att "det är tveksamt om du ens kan få 3G" (!). Med Vololink har jag nu närmare 10 Mbit ner och 3 upp med Bredbandsbolaget (Telenor - som inte ens ville garantera 3G) och hälften med Tele2 som lovade turbo3G+...

12 Senaste redigerad av bassss (2012-04-11 05:19:14)

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Tack för comviqtipset!

Hablingbo: stort tack för dina erfarenheter om hastighetrr, ska definitivt testa telenor.

Såg att bredbandsbolaget (som ägs av och använder Telenors nät?) kör en rätt sweet deal nu,
4G för 249:- i månaden och 100 GB data
http://www.bredbandsbolaget.se/mobiltbr … nnels-2012

Surt bara med dessa gigantiska bindningstider.

13

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Bredbandsbolaget ägs av Telenor och det är i deras nät man åker.

Det stämmer att på 4G har dom 100 GB/30 dagars period men Telenor har inte 4G där jag bor så det fick bli 3G.

14 Senaste redigerad av jonasolof (2012-04-11 08:04:32)

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Håller med om att det kan vara tvekis att investera i en 3G vololink nu. Företaget är australiensiskt, där är 4G i gång, och en 4 G vololink utvecklas enligt johan på communica.se. Haken lär vara att få till antenner att leverera med som funkar på alla frekvenser. Själv skulke jag glatt nöja mig med att få med antenner som är optimerade för det band jag tänkt använda. Tänk vinterdäck sommardäck.

Ett alternativ är en tysk 4G router, fritzbox 6840. Den kostar ca 3200 kr, har endast 2600 och 800 MHz. Funderar på att köpa en och testa, ingen verkar få ändan ur vagnen och prova denna på pappret mycket kompetenta router. Den har även 3G och obligatoriska dubbla antennutgångar.

Du kanske kan låna en vololink för test? Var i landet finns ön?

På tal om en femhundra meter lång sladd så går det faktiskt att skicka ethernet på tvåledare. Kolla communica. Industrigrejor och dyrt, men det går.

En annan variant är att skicka upp en ballong med t ex en lätt huawei e583c mifi den sänder minst femtio meter wlan vid fri sikt. Så hämtar du ned signalen med en dlink dap 1360 som acess point client. Därifrån till vilken access punkt som helst. Ballongen trepunktsstagad så den inte drar iväg.

Med fri sikt bör mifin inte behöva yttre antenn, den har redan två innuti men ett antennuttag finns. vore i alla fall ett test för att se hur högt man behöver komma för att få bra signal.

Om några år kanske vi kör små quadricopters strömförsörjda från marken för att ordna länkar. De har gps-styrd positionslåsning.

Allt går om man vill. Träffade en radioamatör i förrgår som kontaktar folk på andra sidan jorden via  studs på månen på sex metersbandet 50 MHz.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

15

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Just kablage skall du eventuellt ta en titt på.. En bra antenn kan bli totalt värdelös om kabeln är för lång.. Exempelvis har du en antennkabel som dämpar 0,7dB metern så på 10 meter förlorar du hela 7dB.. sedan har vi en kontakt där du förlorar eventuellt ytterligare 1-2dB. så totalt 9dB förlust på din just nyinköpta 12dB antenn.. Din antenn kommer mer eller mindre vara värdelös

16

Sv: Allmän hjälp med en lösning.

Appropå interface i routrarna kan nog dd-wrt vara till hjälp för dig.
Enkelt bra och ruskigt mycket funktioner och användningsområden.

Jag har lite liknande sits som dig, skillnaden är att jag inte exakt vet var min antenn ligger någonstans och att jag har fler som är inom räckhåll men ingen på bra / tillräckligt nära avstånd.  Min lösning är inte ännu fullkommlig men för att komma dit jag är nu har jag redan lagt ner ca 4000 Sek på utrustning.

Vad mina erfarenheter säger är att du har bäst chanser att bara tweaka modem, router och antenn för att få till det på bästa sätt. Just nu är min lösning hängande huawei E367-u2 modem i ena tak-stocken utåt mot udden, sen USB kabel in innomhus.
Om inte routern klarar av en längre usb kabel testa att skaffa en starkare transformator så att routern får tillräckligt med ström.