26

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Hej!

Jag har under ca 1 års tid använt Dovado 4GR med Telia mobilt bredband 3G på ett Huawei modem monterat direkt i Routern. Det har fungerat bra. För ca 2 månader sedan började det krävas omstarter, 1 ggr i veckan, sedan ökade det tills
det knappt fungerade alls.
Jag åkte till Teliabutiken och fixade nytt simkort och nytt Huawei E392 4G modem.
Det fungerade inte och det berodde på att jag inte hadde senaste firmware, så jag uppgraderade den (4gr_5_0_16) och då fungerade det. E392 är med i listan över supportade modem.

Men det krävs omstart varj 1 - 2 timme. Med modemet monterat direkt i datorn verkar det fungera utan avbrott.
Det tar även lång tid för uppkoppling och jag har därför spärrat modemet på 3G, på inrådan av Teliasupporten.
Jag är osäker på om jag har 4G täckning.

Skall USB kabeln användas oavsett 3G eller 4G?

Andra tips på hur jag kan få bort nedkoppling/omstarter?

(Jag har tryckt på resetknappen.)

Mvh Henrik

27 Senaste redigerad av Sam (2012-04-02 06:00:00)

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Jag har kört E392 i min 4GR hemma nu i några veckor utan någon avbrott. Den står ständigt uppkopplad mot Telia 4G.

Ta först reda på vilket nät du kan koppla upp på. Gör det med hjälp av modem direkt in i datorn så du slipper anstränga dig för mycket. Efteråt så kan du välja i routerns internmeny under MODEM->MODEM SETTINGS om du ska köra AUTO, 4G-ONLY eller 3G-ONLY. Välj det som passar bäst för dig. Jag kör 4G-ONLY eftersom jag har väldigt stark signal från Telia masten.

Sedan kan du också se till att konfigurera ditt INTERNET->CONNECTION TRACKER sidan i routern så att den gör en REDIAL & RESTART baserad på några IP addresser den ska ständigt hålla koll på för att se om Internet svarar:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Annars, så tycker jag att Huawei E392 + DOVADO 4GR kombinationen är super stabilt. "Dr. Alban" stabilt  :-)

Tack

28

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Har du provat annan placering?
Inga andra st;rkallor I narheten?
siganl enl routern?

Stall routern med modemet rakt upp och wifi antenn rakt ned, och prova.

29

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Hej !

Första inlägget här på forumet eftsom jag inte hittad något liknade problem efter 8 timmar

I och med att jag bytte abonnemang fick jag ett nytt modem från Tele2, ett Huawei 367, som fungerar utmärkt i Windows XP och Ubuntu 11.10 varje gång. (29% signalstyrka)

I Dovado 4GR funkar det mycket sparsamt. Det händer typiskt 1 gång av 25 att det kopplar upp. USB led lyser då.  I 96 % av fallen så detekteras inte  och USB led är släckt och ingen info om modemet syns.

Firmware är 5.0.16.

Andra rapporterar att E367 fungerar bra med 5.0.16.

Jag har prövat med att stänga av WLAN, köra via USB sladd och via USB hub med separat DC. Låst till 3G.

Känns lite tröttsamt att inte få förstå detta. Kan någon upplysa mig ?

Kan nämnas att jag använt ett Huawei E220 och samma router (med default firmware) under nästan två år med mycket bra uptime, max 10 omstarter per månad.

Tack, tack

/Lasse

30

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Vad 'r det f;r firmware I modemet?

Kontakta dovados support, skapa en ticket sa far du hjalp.
Som du beskriver det nu sa kanskie det gar fortare om inte sam hoppar in med nagot snabbt svar

31

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Lasse,

Har du provat båda USB portar, one at a time?

Tack

32

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Tack för snabba svar, imponerande !


SAM: Ja jag har prövat bägge USB portarna. Samma resultat.

G-man: Tyvärr ser jag inte modem firmware i 'Modem Status' när jag inte har kontakt med E367. När jag bootar windows så visar Tele2 Mobile Partner:   Firmware Version: HW367DT02.113

Har prövat att uppdaterat 4GR igen men samma sak verkar ske (har inte hunnit boota om så många gånger än)

Tack igen !

/Lasse

33

Sv: 5.0.16 - en månad senare

laan skrev:

Firmware Version: HW367DT02.113

Was ist das???

Har aldrig sett den. Är den från Sverige? I så fall, vilken operatör?

Tack

34 Senaste redigerad av pererikl (2012-04-02 20:15:53)

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Det är väl hårdvaruversion?
Min 4GR har problem i ena usb-uttaget av någon mysko anledning så även med E367. Efter bytt några gånger funkade det i ett av uttagen.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

35

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Hej !

Just nu kopplade upp en stund och jag kan verifiera Firmvare versionen i 4GR ( vet inte hur man laddar upp en skärmdump här än). I em uppdaterade jag firmware från filarkivet. ( E367Update 11.807.05.02.113 B717 (29.5 MB) )

Det kanske var dumt, jag vet inte. Bör jag ha någon annan version ?



/Lasse

36

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Hmmmm.....kan du sätta modemet tillbaka in i datorn, starta upp Mobile Partner mjukvaran (koppla inte upp!) och ställa modemet i NDIS läge istället för RAS? Det ligger där under avancerade inställningar....

Kan vara nåt.

Tack

37

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Hej igen!

NDIS är redan  markerat.

Jag har nu fått 4GR att koppla upp flera gånger, Det tar ganska lång tid (ett par minuter känns det som). Kan det ha något med belastningen i nätet att det inte går lika bra på dagtid ??

APN är mobioleinternet.tele2.se

Ni ska jag låta det gå över natten så får jag se imorgon. WLAN är fortfarande avslaget.

Tack för hjälp !

/Lasse

38

Sv: 5.0.16 - en månad senare

WLAN har inget med det att göra. Du kan ha den igång.

Tack

39

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Jag vet .... men för att göra testet lite mera ordnat så slår jag på det i morgon kväll ! Vill se hur nuvarande setup sköter sig i 24 timmar nämligen.

Naturligtvis vill jag att WLAN ska funka för mig också.

Tack och godnatt!

/Lasse

40

Sv: 5.0.16 - en månad senare

OK, godnatt!

41

Sv: 5.0.16 - en månad senare

laan skrev:

Hej igen!

NDIS är redan  markerat.

Jag har nu fått 4GR att koppla upp flera gånger, Det tar ganska lång tid (ett par minuter känns det som). Kan det ha något med belastningen i nätet att det inte går lika bra på dagtid ??

APN är mobioleinternet.tele2.se

Ni ska jag låta det gå över natten så får jag se imorgon. WLAN är fortfarande avslaget.

Tack för hjälp !

/Lasse

Antar att det ar fel stavning I forumet bara, mivf.

Mobileinternet borde det vara och jag antar att det ar det I routern da apn finns som fardiga val, och I + o ar grannar pa tgb.
Och det ar ratt apn du har - kolla tex mot programmet I datorn annars

42

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Lite då och då har jag problem med latency och the paketförluster from hell.
Efter omstart av 4GR och modem är det finemang igen.
Är det något som går att göra något åt? Radiobaserad teknik blir lite wonky i bland...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

43

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Upplevde att det initialt fungerade bättre, men nu fungerar det sämre än någonsin. Fick starta om 5 ggr innan jag lyckades skicka in deklarationen... Kanske är tjall på masten. Vad vet jag. Det enda jag vet är att jag är ordentligt trött på konsumentelektronik och internetabonnemang som inte fungerar.

Connection Status: CONNECTED (!)
Signal Strength: 61 % (3G)
SIM IMSI: (Tele2 Sweden)
Modem internal model: E367
Modem firmware: 11.807.05.00.00

/B

44

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Firmware Version HW367DT02.113 kan hittas på webben på sajter för de som vill känna sig obundna, eller snarare vill att modemet ska känna sig så smile