1

Tråd: 5.0.16 - en månad senare

Hej,

Det har nu gått exakt en månad sedan vi släppte 5.0.16 till DOVADO 4GR.

Är ni allmänt nöjda med stabiliteten? Skriv gärna korta sammanfattningar + vg stick to the topic.

För er som möjligtvis har fortfarande problem, har ni tagit kontakt med oss genom supportportalen?

Tack!

2

Sv: 5.0.16 - en månad senare

för mig funkar det klockrent. samma hastighet och stabilitet som det är med modemet direkt i datorn enda skilnaden är att omstarten av modemet sker automatiskt med modemet i routern när telenors nät går ner sig nån gång i veckan.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

3

Sv: 5.0.16 - en månad senare

funkat ok

4

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Stabilt!

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

5

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Funkar nu. Till och med Telenors nät har skärpt till sig sen de släppte 4G30.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Perfekt

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

7

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Funkar bra, inga omstarter vad jag märkt. Connection tracker på.
Telefoni fungerar perfekt. Stabilt är ordet

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

8 Senaste redigerad av Saddle (2012-03-28 22:06:45)

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Efter att jag uppgraderat 4GR upplevde jag initialt att mina problem var över. Däremot fick jag ganska snart frågor från min hustru som undrade varför vår Internet-anslutning alltid strulade.
Ett par veckor senare har jag själv börjat inse att prblem finns kvar men har inte haft tid att strula med detta. Idag gjorde jag ett par mätningar enligt följande på Bredbandskollen;

E398 kopplat direkt till datorn:

Test 1
Ta emot filer 7.32 Mbit/s
Skicka filer 6.30 Mbit/s

Test 2
Ta emot filer 7.65 Mbit/s
Skicka filer 6.27 Mbit/s

Ansluter sedan modemet direkt i 4GR, ingen kabel emellan. Routern och datorn står ca 10m ifrån varandra, full styrka på WLAN

Test 3
Ta emot filer 4.08 Mbit/s
Skicka filer 0.22 Mbit/s

Test 4
Ta emot filer 4.58 Mbit/s
Skicka filer 0.23 Mbit/s

Jag har placerat routern vid ett fönster så att den har bästa möjliga placering (provade ett antal olika positioner), har även ett par iPhones och laptops (inklusive min frus) som alla har samma nätverks-prestanda.

Jag har ännu inte kontaktat supporten då jag till en början tyckte att uppgraderingen löste problemen. Sam, du får gärna ge förslag direkt i detta forumet, se gärna de tidigare inlägg jag gjort innan uppgraderingen.
Men generellt sett tycker jag nog att uppgraderingen förbättrade prestandan men en del problem kvarstår.

9 Senaste redigerad av Sam (2012-03-28 22:10:41)

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Saddle skrev:

Ansluter sedan modemet direkt i 4GR, ingen kabel emellan.

Där har du problemet. Behåll ett avstånd på minst 50cm mellan routern och modemet med hjälp av USB kabeln. Läs mer om detta längs ner på http://www.dovado.com/4G sidan. Se till att också låsa routern till 4G-ONLY bara för att säkerställa att den inte skiftar över till 3G.

En fråga bara. Vad får du för hastighet om du kopplar upp en dator till LAN porten på routern?

Tack

10

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Jag har tre datorer som jag kör via WLAN och två funkar utan problem. I min Acer Aspire One sitter det ett Atheros AR5B95 kort som inte trivs med Dovadon numera. Det tappar kontakten helt plötsligt, inte helt utan det står att det bara har kontakt lokalt. Efter att man kopplat från och sen anslutit igen så funkar det ett tag igen. Det kan funka i timmar eller ett par minuter. Tror jag har senaste firmware till kortet (9.1.0.209)
De andra burkarna funkar utan problem.
Har inte forskat närmare om det finns nytt firmware till kortet, får väl ta tag i det nån dag wink
Annars är jag nöjd!

Dovado 4GR
Telenor Mobilt Bredband
HUAWEI E398 modem

11

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Vicken höjdare
Tele2
E 398

12

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Jag har haft lite porblem med de trådösa när jag har e1820 modemet.. men jag tog mitt andra som är ett E1750.. då funkar det fel fritt.. tror ni de funkar bättre med nätverks sladd när jag har E1820 modemet...

den dör hela tiden annars...

13

Sv: 5.0.16 - en månad senare

kolla firmware på 1820

14

Sv: 5.0.16 - en månad senare

En omstart på en månad, vilket antagligen var connection trackern som startade om den.
Internet måste funka stabilt då jag inte hört ett pip från de som mer eller mindre imploderar och gnäller efter en och en halv sekund om det inte funkar.
Får inga meddelanden om användningen, är inställt på mail + sms var 5000mb. Mindre viktigt å andra sidan.

Jag säger det funka, det är dr Alban stabilt!

15 Senaste redigerad av Sam (2012-03-29 21:30:38)

Sv: 5.0.16 - en månad senare

En vacker dag får ni mina kära infödda svenska vänner förklara mig den här kopplingen mellan Dr. Alban och stabilitet. Efter 21 år i landet har jag noll koll på detta. Känner mig som turist just nu. Which way to the Cake Nose Tower?

16

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Sam skrev:

En vacker dag får ni mina kära infödda svenska vänner förklara mig den här kopplingen mellan Dr. Alban och stabilitet. Efter 21 år i landet har jag noll koll på detta. Känner mig som turist just nu. Which way to the Cake Nose Tower?

rock steady by Dr Alban

Sam, sok pa dr alban pa tuben.
fanns inte sa mycket dar noterade jag sa,,

17

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Mårten Andersson gjorde parodi på Alban i PippiRull på radio för bra många år sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=BBp6GB_TOKw
http://www.youtube.com/watch?v=9z8WCiLsmIQ
http://www.youtube.com/watch?v=1dvXM2ZgDcY

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Sam skrev:

En vacker dag får ni mina kära infödda svenska vänner förklara mig den här kopplingen mellan Dr. Alban och stabilitet. Efter 21 år i landet har jag noll koll på detta. Känner mig som turist just nu. Which way to the Cake Nose Tower?

Du behöver inte känna dig dum Sam. Jag har bott 57 år i det här landet och fattade inte det där med Dr Alban heller...  smile

19

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Bra, då är jag inte enda Dr. Alban turisten här!

Hörde låtet. Fattade nada förutom punchline. :-)

20

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Innan uppgraderingen låste routern(4GR) sig lite titt som tätt.
Har ingen större koll på hur man kollar upptime-tiden bäst. Någon som kan ge mig svar på det?

Efter uppgraderingen har jag inte märkt en enda gång att routern låst sig så jag kan inte annat än vara nöjd. smile

Telenor 4G(32Mbit), Huawei E398, Dovado 4GR

21

Sv: 5.0.16 - en månad senare

http://www.youtube.com/watch?v=LHQakXjKGIc
....4GR ä stabilt

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

22

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Toknöjd, men har bara haft routern i 4-5 timmar smile

23

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Jag har exakt samma problem som Hondahasse med upprepade nedkopplingara av WLAN, nätadapter Atheros AR5007. Även min sambo:s Motorola Defy+ tappar connection. IBM Thinkpad och HTC Desire S funkar klockrent. Jag har valt att gå tillbaka till den tidigare nödlösningen med UMR som accesspunkt för WiFi, då fungerar det bra. Modem Huawei E372 med ISP 3 på (tror jag) 900MHZbandet

24

Sv: 5.0.16 - en månad senare

Tjena!

Dörrstoppen som fick nytt liv! Ja så vart det efter senaste uppdateringen, jag hade gett upp hoppet för Dovadon men hade inget bra alternativ då jag fjärrstyr en massa olika saker i kåken med en tellstick som dovadon styr samt även har ett par webkameror online.

Nu går den som tåget, ni ska ha all kredit på Dovado för att ni tog till er kritiken på allvar till slut, kände att jag måste ge er schyyst feedback då ni ansträngt er och fått ordning på "dörrstoppen".  ;-)

Mvh // John

25

Sv: 5.0.16 - en månad senare

iroc skrev:

Tjena!

Dörrstoppen som fick nytt liv! Ja så vart det efter senaste uppdateringen, jag hade gett upp hoppet för Dovadon men hade inget bra alternativ då jag fjärrstyr en massa olika saker i kåken med en tellstick som dovadon styr samt även har ett par webkameror online.

Nu går den som tåget, ni ska ha all kredit på Dovado för att ni tog till er kritiken på allvar till slut, kände att jag måste ge er schyyst feedback då ni ansträngt er och fått ordning på "dörrstoppen".  ;-)

Mvh // John

Håller med ovanstående i vartenda ord, världens troligen dyraste dörrstopp har med uppdateringen fått en funktionalitet som 4G-router, vilken numera fungerar!