Tråd: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.
Hej! Jag är ny här och kan inte så mycket på det här området... därav mina frågor! Hav tålamod...
Jag skulle vilja använda min Dovado 3GN till att ansluta via WIFI och få tillgång till internet. Som jag har förstått det så är WIFI och WLAN i princiiiiip samma sak. Borde då inte min Samsung Galaxy SII se nätverket när jag aktiverar WiFi i telefonen? (I telefonen har jag Telia som operatör och för det mobila bredbandet är det 3 som är operatör.) Telefonen hittar en massa andra nätverk, både skyddade och öppna... men inte mitt eget hemnät! Mitt eget nät kör både LAN och WLAN samtidigt (körde först bara WLAN men fick mycket bättre hastighet med fast lina mellan routern och de stationära datorerna trots att de står i samma rum som routern; behöll WLAN aktivt för den bärbaras skull). Mitt hemnät fungerar sedan länge utmärkt både med LAN och WLAN. Det är bara min telefon som inte ser ett smack...
Hmmm... behövs det mer info?
Nu undrar jag: -Är det så att jag måste köpa en annan router som specifikt har just WiFi för att det ska fungera, eller går det att konfigurera (i så fall hur?) så att telefonen och andra enheter också kan komma åt nätverket??
Jag vill kunna använda ett flertal produkter (smartTV, Blueray, surfplatta, NAS(?)...) via WiFi väldigt snart så jag måste lösa detta ASAP. (När bindningstiden för 3 går ut så blir det antagligen Telias 4G istället för det mobila nätverket, så om jag behöver en ny router redan nu så ska den funka med Telias 4G så jag slipper byta router igen... om det nu är det som krävs...).
Hmmm... det är kanske den nya smartTVn som är lösningen istället (funderar på Samsungs D7005- eller D8005-serie)? Den har tydligen WiFi(?)/WLAN/LAN och telefonen kan kanske ansluta via dess WiFi istället!? ...Men måste inte TVn ansluta till internet via det mobila bredbandet i sin tur...? Det är ju en djungel det här...!
Vad säger den samlade expertisen? Vad är bäst/enklast?
Hjälp mig!