1

Tråd: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Hej! Jag är ny här och kan inte så mycket på det här området... därav mina frågor! Hav tålamod...

Jag skulle vilja använda min Dovado 3GN till att ansluta via WIFI och få tillgång till internet. Som jag har förstått det så är WIFI och WLAN i princiiiiip samma sak. Borde då inte min Samsung Galaxy SII se nätverket när jag aktiverar WiFi i telefonen? (I telefonen har jag Telia som operatör och för det mobila bredbandet är det 3 som är operatör.) Telefonen hittar en massa andra nätverk, både skyddade och öppna... men inte mitt eget hemnät! Mitt eget nät kör både LAN och WLAN samtidigt (körde först bara WLAN men fick mycket bättre hastighet med fast lina mellan routern och de stationära datorerna trots att de står i samma rum som routern; behöll WLAN aktivt för den bärbaras skull). Mitt hemnät fungerar sedan länge utmärkt både med LAN och WLAN. Det är bara min telefon som inte ser ett smack...

Hmmm... behövs det mer info?

Nu undrar jag: -Är det så att jag måste köpa en annan router som specifikt har just WiFi för att det ska fungera, eller går det att konfigurera (i så fall hur?) så att telefonen och andra enheter också kan komma åt nätverket??


Jag vill kunna använda ett flertal produkter (smartTV, Blueray, surfplatta, NAS(?)...) via WiFi väldigt snart så jag måste lösa detta ASAP. (När bindningstiden för 3 går ut så blir det antagligen Telias 4G istället för det mobila nätverket, så om jag behöver en ny router redan nu så ska den funka med Telias 4G så jag slipper byta router igen... om det nu är det som krävs...).

Hmmm... det är kanske den nya smartTVn som är lösningen istället (funderar på Samsungs D7005- eller D8005-serie)? Den har tydligen WiFi(?)/WLAN/LAN och telefonen kan kanske ansluta via dess WiFi istället!? ...Men måste inte TVn ansluta till internet via det mobila bredbandet i sin tur...? Det är ju en djungel det här...!

Vad säger den samlade expertisen? Vad är bäst/enklast?

Hjälp mig!

2

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Ingen som har några idéer??

Jag har provat att byta kanal i routern, men det gjorde ingen skillnad. Telefonen ser fortfarande inte nätverket alls. Tänkte prova igenom alla kanaler så småningom...

Annat jag kan prova, eller är det bara att köpa en ny router? Jag börjar luta åt det alternativet nu... Det är ju så tröstlöst att felsöka sånt här att det kan vara värt en slant att slippa slita sitt hår och bli frustrerad.

Något jag ska testa innan jag ger upp?

3

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Vad har du för inställning på "Wireless Band" under WLAN-menyn?

4

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

pokkker skrev:

Jag har provat att byta kanal i routern, men det gjorde ingen skillnad. Telefonen ser fortfarande inte nätverket alls.

Vad har du för telefon?
För android kan jag tipsa om Wifi Analyzer <https://market.android.com/details?id=c … rch_result>

Free your mind, and your OS will follow.

5

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Jag kan testa Wifi Analyzer. Telefonen är en SGSII (se ursprungligt inlägg).

6

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

hej jag har oxå en sgsII och har haft en 3gn det funkade klockrent utan att ändrå några inställningar i router eller mobil jag kör nu med en 4gr och funkar även nu helt klockrent.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

7

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

föresten har du senaste firmware i din sII och 3gn ? borde iofs inte ha någon större betydelse.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

8

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Intressant att du kunnat använda den rakt av. Bra att veta att det SKA kunna fungera iaf.

-Vad hade du för inställningar i routern då?


Min telefon hittar andra nätverk och kan använda dem, men ser alltså inte hemnätverket! Vår bärbara kan använda hemnätverket så jag vet att det faktiskt fungerar...

Jag har ingen aning var jag ska börja nysta i detta... Har som sagt provat att byta kanal i routern, men det hjälpte inte.

Jag ska testa Wifi Analyzer och se vad det ger, så postar jag här sen. Tänkte också gå igenom kanal för kanal och se om det går att hitta en som funkar.

9

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Min 3 gn har den senaste fw antar jag för det är bara en vecka eller två sedan jag uppdaterade den. Telefonen vet jag inte... Frågan är om man måste gå via Telia för att uppdatera telefonens firmware?? Vet inte vad den ligger på idag. Jag får kolla det också... SUCK... kan det inte bara FUNGERA... man blir så trött...

10 Senaste redigerad av metallicaman_no1 (2012-02-07 16:59:58)

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

du kan ladda ner och installera telefonens firmware via samsung kies som deras program heter. den för närvarande senaste android versionen till sgsII heter 2.3.5. vilken version du har ser du genom att gå in i program/inställningar/om telefonen och scrolla ner där.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

11

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

det är inte så att du döpt om ditt wlan i din 3gn till ett namn som innehåller å.ä.ö eller annat konstigt tecken som kan ställa till det i din sII ?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

12

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Undrar om jag inte har det du... Det heter nog "MITTNAMNs nät"... DET MÅSTE JAG TESTA SÅ FORT JAG KOMMER HEM!!  :-D

Bra uppslag! Tack!

13

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

har du provat byta namn? funkar det nu?

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

14

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Garfield skrev:

Vad har du för inställning på "Wireless Band" under WLAN-menyn?

?

15

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Bytte namn från "Mittnamns nät" till "MITTNAMN" och det funkade direkt! Tack för hjälpen!!

Tycker ändå att telefonen skulle se att det finns ett nätverk även om det inte gillade hur det var skrivet... men nu funkar det i alla fall!

TJOHOO!!!

16

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

ok va bra.
ja det kan jag hålla med om android är knappast fritt från buggar.

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

17

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Ja, android är på under windows 3.0 nivå.

Och köper du en android så är tillverkaren av "datorn" ansvarig för buggfixar i operativsystemet...
Google är helt ute och ....

18 Senaste redigerad av cii (2012-02-13 20:33:54)

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

G-Man skrev:

Ja, android är på under windows 3.0 nivå.

Jag har inte något högaktigt respekt för android, men det där med mellanslag och specialltecken i passphrase har inget med androiden att göra, utan med mjukvaran i routrana; taffat sätt att (inte) avkoda html-formulär variabelvärden.

Free your mind, and your OS will follow.

19

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Varför ser då alla datorer denna router med namnet "Mittnamns nät" medans telefonen inte klarade av det?

20

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Vad heter SSID'n?

21

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

jag har provat lite olika namn då jag har stort hus och flera trådlösa nätverk med routrar av olika märken har tex provat källare och kök så å,ä och ö verkar android ha problem med medans min laptop hittade wlanen utan problem

Telenor 4g. 2st wifi gallerantenner modifierade till telenors frekvenser, avm6840lte, Netgear WNR3500L v2 med tomato som ap, Netgear WNDR3700 v2 med rooter som ap, Synology ds212j nas

22

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Cii, vill du ha Samsungs kontaktuppgifter?

23 Senaste redigerad av cii (2012-02-14 17:40:35)

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

Ber om ursäkt.  My bad sad  Jag blandade ihop SSID och passphrase.  Vad Samsungs android klarar av i SSID riktning vill jag egentligen inte ge mig in på, men vad jag vet är att 4GR klarar inte av mellanslag i passphrase.

Free your mind, and your OS will follow.

24

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

cii skrev:

Ber om ursäkt.  My bad sad

WOW! SCREENSHOT! ;-)

25

Sv: WLAN = WiFi ?? Smartphone ser inte nätverket.

"Enjoy".  Men var smart och se till att avkodningen från html-formulären funkar klockrent i de lovade nya fw-versionerna.

Free your mind, and your OS will follow.