126 Senaste redigerad av Djabag (2012-01-14 07:01:47)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Någon som provat denna annten till B593 ??
Fungerar den bättre om man endast har 800Mzh 4G ?

http://www.communica.se/index.asp?artikel=4400819

127 Senaste redigerad av Spiff (2012-01-14 11:35:11)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Den borde allt fungera då den har spec MiMo och det står ju även "Fungerar med 4G-routern Huawei B593." så det är nog inga problem med att ha dom med B593:an, MEN den fungerar ENDAST i 4G-nät som använder sig utav 800MHz. Maila dom så svarar dom säkert på dina frågor, det gjorde dom direkt när jag gjorde det.
Själv väntar jag med spänning hem 2 riktantenner från Poynting  smile

128

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Idag kom det efterlängtade paketet med de två antennerna  smile  Skruvade in SMA-hanarna och gjorde en systemkontroll som då visade Antennstatus: Externt  smile  . Routern visade fortfarande två streck som mottagning.

129 Senaste redigerad av magneten (2012-01-17 17:25:50)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Andyman skrev:

Ursäkta att det tagit lite tid med svaret men det har varit lite mycket annat smile

Har nu provat med antennerna och det blir en avsevärd skillnad, framför allt så kan man ha routern inomhus och antennerna utomhus utan dämpning av signalen genom väggar och dyl.
Satte antennerna på taket och får nu full mottagning (5 pluppar) ca 35MBit/s ner och ca 25MBit/s upp, jämfört med 2-3 pluppar och knappt 10Mbit/s tidigare utan antenn (lyckades nån enstaka gång klämma upp den i 20MBit/s när jag ställde den i ett specifikt fönster där jag verkligen inte vill ha routern (sonens rum)).
Det är dock en hake med antennerna som vi inte vet vad de ger för konsekvenser fullt ut, de är egentligen specade för 3G (868/900/1800/1900/UMTS)  så det innebär väl att den högsta frekvensen är 2.1GHz istället för 2.GHz inte är helt optimerad, och vi har märkt ett litet märkligt beteende när man får "för bra" mottagning. Då kan signalen helt plötsligt dyka och man får 2-3MBit/s helt plötsligt. Men det är bara att prova sig fram så ska man kunna hitta bra hastigehet.
Vid ett tillfälle fick jag runt 50MBit/s ner men bara 3-4MBit/s upp (och eftersom jag vill ha minst 10upp så nöjde jag mig inte med det), så det verkar gå att få ordentlig sprutt.
Det fungerar helt klart bäst med 2 antenner och antar att man utnyttjar MIMO tekniken i LTE tekniken då också (fick betydligt bättre upp hastighet med 2 antenner). Och routern rapporterar även "Externt" under "Antennstatus" när man gör en "Systemkontroll".

Antennerna som är en vit rund "puck" som heter "Smarteq Antenn" (Prod No: 710061) och finns på TELE2.s butiker för 149 kr/st. Det följer med ca 4,5 m kabel (inbyggd + skarv).

Lycka till!

/Andreas

Hej har hittat en länk till tele2 där det fungerar att beställa dessa antenner http://www.tele2.se/fast-telefoni/9937.html Den går ej att klicka sig fram till på hemsidan men provade att beställa en antenn och 3 dagar senare kom den till mitt postombud.

Undrar nu om man måste ha 2 antenner inkopplade för att aktivera antennutgången? märker nämligen ingen skillnad med endast en antenn inkopplad, kanske kan någon med två antenner prova att ta bort den ena och se vad som händer?

Kan man någonstans i routerns webgränssnitt se om extern antenn är aktiverad? hittar inget förutom den små gröna signalstaplarna uppe i högra hörnet?? (Har tele2, kör på 3G i väntan på utbyggnaden...)

/Tommy

130

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej Magneten. Logga in, Till vänster ser du några alternativ, klicka på system, sen diagnos, klicka på systemkontroll och sen kör du med att klicka på knappen kontrollera. Efter att ha kört systemkontrollen så ser du resultat, gå till 2.11 som heter Antennstatus som då visar antingen i Byggnad eller Externt.

131

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spiff skrev:

Hej Magneten. Logga in, Till vänster ser du några alternativ, klicka på system, sen diagnos, klicka på systemkontroll och sen kör du med att klicka på knappen kontrollera. Efter att ha kört systemkontrollen så ser du resultat, gå till 2.11 som heter Antennstatus som då visar antingen i Byggnad eller Externt.

Tackar för tipset den känner inte av någon extern antenn utan anger "i byggnad" under antennstatus, vilket förklarar att jag inte lyckats att förbättra min signalstyrka, 1 pinne på 3G ibland byter den till och med över till 2G (jämfört med min gamla 3G dongle även den från tele2 där jag låg mellan 3-4 pinnar ständigt.

Kanske är det så att man måste ansluta en antenn till varje utgång för att trigga igång extern antenn funktionen hos B593?

132

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jupp, plus att det måste vara rätt antenner, typ att dom är DC-kortslutna. Routern visar INTE någon annan signal förstår du så det kommer nog inte ändra sig. Min visar som sagt var två pluppar fastän det är Externt  smile

133

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Upptäckt att plötsligt dök det upp 4-5 pluppar i signalstyrkan på modemet men hastigheten är detsamma som när jag monterade antennerna på husgaveln. Kanske "sen reaktion" på routern  tongue

134

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spiff skrev:

Den borde allt fungera då den har spec MiMo och det står ju även "Fungerar med 4G-routern Huawei B593." så det är nog inga problem med att ha dom med B593:an, MEN den fungerar ENDAST i 4G-nät som använder sig utav 800MHz. Maila dom så svarar dom säkert på dina frågor, det gjorde dom direkt när jag gjorde det.
Själv väntar jag med spänning hem 2 riktantenner från Poynting  smile

Vilka antenner mer precis är det du kör med?

135

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

javafanboy: Jag kör med dessa:

http://www.lohelectronics.se/poynting-r … p-240.html

136

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej. Har en Huawei B593 och är jättenöjd. Nu vill jag använda den för att dela ut en extern usb-disk i mitt hemmanätverk och vet inte hur jag ska göra. Jag har pluggat i disken och B593 känner att den är på plats (får namnet usb2_1), trodde väl att det skulle räcka. Inget händer? Måste man starta ftp-servern för detta? Hur gör man sen då? Som ni märker är jag lite grön. Någon?

137

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej!

Jag har precis fått hem min  Huawei B593 från Tele2.
Den fungerar över förväntan men när jag ska logga in på mitt konto hos  Anonine så vägrar den att släppa igenom någon trafik alls. Någon som enkelt kan förklara om det finns någon inställning som behöver ändras.

Vore mycket tacksam om någon kan svara på detta

138

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

egoonline skrev:

Hej!

Jag har precis fått hem min  Huawei B593 från Tele2.
Den fungerar över förväntan men när jag ska logga in på mitt konto hos  Anonine så vägrar den att släppa igenom någon trafik alls. Någon som enkelt kan förklara om det finns någon inställning som behöver ändras.

Vore mycket tacksam om någon kan svara på detta

Titta om de finns någon "VPN passthrough" som måste bockas i.

Annars bör de funka enligt denna post där han kör vpn.
http://www.mobilabredband.se/forum/view … 032#p29032

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

139

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Per-Arne skrev:

Hej. Har en Huawei B593 och är jättenöjd. Nu vill jag använda den för att dela ut en extern usb-disk i mitt hemmanätverk och vet inte hur jag ska göra. Jag har pluggat i disken och B593 känner att den är på plats (får namnet usb2_1), trodde väl att det skulle räcka. Inget händer? Måste man starta ftp-servern för detta? Hur gör man sen då? Som ni märker är jag lite grön. Någon?

Jag har samma problem. Vilket protokoll är det som används. Provar att ansluta från en Mac, men lyckas inte.

Någon som har någon idé om vad problemet kan vara?

140

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Jag är inte så kunning på det här ...men blir hemnätverket snabbt med Huawei B593 den har ju WLAN 802.11b/g/n
802.11n är väll snabbast ? tänkte använda apple tv ihop med den ...vill inte sitta och vänta på att filmer laddas ner långsamt mellan iphone och apple tv.....någon som har testat ?

141

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Du använder AirPlay mellan Apple divices så du vet. Om man läser test så har B593 riktigt bra wifi teckning.

142

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej. Har en Huawei B593 och är jättenöjd. Nu vill jag använda den för att dela ut en extern usb-disk i mitt hemmanätverk och vet inte hur jag ska göra. Jag har pluggat i disken och B593 känner att den är på plats (får namnet usb2_1), trodde väl att det skulle räcka. Inget händer? Måste man starta ftp-servern för detta? Hur gör man sen då? Som ni märker är jag lite grön. Någon?

Tele2 har ingen support på detta säger de så det enda de hjälper till med är att vidareförmedla olika sätt att ta en egen kontakt med Huawei.

mobile@huawei.com

facebook.com/huaweidevice

+86 755 285 608 08

143

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Hej. Poynting panelantenn PANL-A0033 ska enligt Communica sida stödas av Huawei B593:
http://www.communica.se/single.asp?artikel=4400815

"Fungerar med 4G-routern Huawei B593."

Men jag får det inte att fungera... Jag får bara den härliga översättningen "i byggnad" (dvs. "build-in"), inte "Extern"
Det är väl bara att skruva på antennen på en av de två SMA-kontakterna..?
Om det behövs något mer, tipsa mig gärna!

Någon som fått B593 och Poyntings antenn ovan att fungera tillsammans?

Mvh, Peter

144 Senaste redigerad av ludlo (2012-02-15 19:56:37)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

egoonline skrev:

Hej!

Jag har precis fått hem min  Huawei B593 från Tele2.
Den fungerar över förväntan men när jag ska logga in på mitt konto hos  Anonine så vägrar den att släppa igenom någon trafik alls. Någon som enkelt kan förklara om det finns någon inställning som behöver ändras.

Vore mycket tacksam om någon kan svara på detta

Ursäkta om jag kommer lite OT men,
Tele2 traffic-shape'ar den krypterade TCP trafiken på din anonine-koppling rätt så hårt. Prova att köra med anonines OpenVPN tjänst och ställ in den på att köra UDP så vågar jag säga att det kommer bli andra bullar. Märkte detta själv när vi testade VPN-tunnlar med Tele2 4G...

-------------------------------------------------
Antenner och routrar för mobilt bredband!
http://www.lohelectronics.se

145

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

COTN88 skrev:

Du använder AirPlay mellan Apple divices så du vet. Om man läser test så har B593 riktigt bra wifi teckning.

Men går inte Airplay genom hemnätverket ? Har idag en router som klarar av 802.11g och det går skit långsamt...så borde inte en router som klarar av 802.11n gå snabbare ?

glad för svar smile

146

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Bjarredsbon skrev:

Hej. Poynting panelantenn PANL-A0033 ska enligt Communica sida stödas av Huawei B593:
http://www.communica.se/single.asp?artikel=4400815

"Fungerar med 4G-routern Huawei B593."

Men jag får det inte att fungera... Jag får bara den härliga översättningen "i byggnad" (dvs. "build-in"), inte "Extern"
Det är väl bara att skruva på antennen på en av de två SMA-kontakterna..?
Om det behövs något mer, tipsa mig gärna!

Någon som fått B593 och Poyntings antenn ovan att fungera tillsammans?

Mvh, Peter

Hej,

Jag får heller ingen fart på min antenn -Poynting 0036. Var ser ni om extern antenn är ansluten? Har provat med System/diagnos/systemkontroll och ser då inget om antenn där? Vilket nummer har antennen i resultatet?

Kan en del B593 ha problem med programvaran(har provat uppdatera) eller saknas ext antenn funktionen helt enkelt på vissa??

Börjar ledsna på skiten nu sad

Hälsn Lars

147

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

http://www.mobilabredband.se/inga-exter … 4g-router/

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

148

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

B593 har externa antennkontakter men funktionen tycks vara osäker om den är aktiv eller ej.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

149 Senaste redigerad av Tunhuken (2012-02-25 12:22:58)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Spiff skrev:

Hej Magneten. Logga in, Till vänster ser du några alternativ, klicka på system, sen diagnos, klicka på systemkontroll och sen kör du med att klicka på knappen kontrollera. Efter att ha kört systemkontrollen så ser du resultat, gå till 2.11 som heter Antennstatus som då visar antingen i Byggnad eller Externt.

Hej!

När jag kör testen så får jag resultat 1-68, inget som heter 2.11?
Model: B593u-12
Sof ware version: V100R001C07SP031
Hardware Version: Ver.B

Har ni som fått det att funka samma version?

Telia abbonemang.

Tacksam för svar!

/Lars

150

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Precis lika för mig. Med Telias mjukvara verkar vi inte kunna se om extern antenn är aktiverarad eller inte. Jag hävdar bestämt att den inte är aktiv med Telias Konfigurering. Har köpt rundtrålande extern antenn och satt upp på husgaveln (http://www.lohelectronics.se/panorama-r … p-244.html) och den ger ingen effekt alls. Med modemet under sängen kopplad till antenn får jag ingen mottagning alls. I fönster en plupp, både med och utan antenn vilket bö innebära att antenningångarna är avstängda. Vet någon om det kommer uppdatering eller är det bara att reklamera skiten??