76

Sv: Tak på 3Max

dom har ändrat abbonomangs form på mig oxå nu..

ska ringa dom imorn o ta ett snack..

har inte fått nått info brev o jag har som tur va skärm dump..

77

Sv: Tak på 3Max

Hittade det här, på telekområdgivarna.
Vet inte om det, går att bråka med Tre om taket   

Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.

Om operatören ändrar villkoren under bindningstiden utan att uppge ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott.

78 Senaste redigerad av Hultarpsskogen (2011-12-21 08:48:00)

Sv: Tak på 3Max

Hej!!



Är abb tecknat innan Nov så har man 70GB enl samtal med Tre nu på Fm, jag klarar mig knappt på 70GB.
Tyvärr orkar jag inte bråka om det, har annat som kräver den energin...........

Summa summarum nytecknat 50GB, gamla kunder 70GB!!


Mvh

CJ

79

Sv: Tak på 3Max

hmmmm..... Tecknat i mars men har ändå bara 50gb!

80

Sv: Tak på 3Max

nästa 600gig nu på tre.
streamar lite .sh skripter via 3G mot fiber som prov/terror.
abg gick ej att använda pga ping på +500ms, och det är bundet i flera år... så det blir max trafik tills tre går med på att avsluta det i förtid !
inte mitt abg ska tilläggas.

81 Senaste redigerad av ruva (2011-12-22 15:48:52)

Sv: Tak på 3Max

Ligger på 26 GB men bara för att jag snålar och inte utnyttjar bedragarna Hi 3 abonnemang som jag tänkt när jag tog det. Sitter jag och ska kolla t ex You Tube så klickar jag inte på första bästa 720p klipp och har helt övergivit TV4 Premium och hyra Headwebb samt slutat köpa spel på Steam och Origin. Inte vad jag tänkte mig när jag band mig två år hos Tre fast jag fortfarande var bunden 10 månader till med Telenor FUP.

En bild säger mer än tusen ord. Ena dagen så är det fritt med lurendrejarna på Tre och andra dagen något helt annat.
http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/data1.jpg

Bedrägeri

Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder någon att göra något eller underlåta att göra något som är till vinning för gärningspersonen och till skada för den som blir vilseledd.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

82

Sv: Tak på 3Max

Passerade 70Gb precis och meddelande om hastighetsbegränsning kom upp. Ringde 3 direkt och killen kunde inte argumentera emot den textändring som gjorts i "Mitt tre". Kommer kontakta 3 imorgon igen och avbryta mitt abonnemang! Min användning förra månaden var för övrigt över 200Gb utan hastighetsbegränsning!!!

83

Sv: Tak på 3Max

Precis pratat med 3 kundservice, men dom kunde inte hjälpa mig. Blev istället ombedd att reklamera till 3s huvudkontor. Tjejen medgav dock att fler hört av sig angående detta. Så ligg på nu allihop!

Har nu jag tecknat ned min version på papper som jag ska skicka idag, detta kommer säkert dra ut på tiden men återkommer med info...

Adressen till reklamationsavdelning på 3:

Reklamationen HI3G Access AB
Box 30213
104 25 Stockholm

84

Sv: Tak på 3Max

kjellorix skrev:

Varför trilskas, jag har 20 GB/mån no problems, tankar vad jag behöver, ser surfclips hur mycket jag vill.
conflikt jag har 9 GB kvar att utnyttja, vad gör jag med det.
Hade 16GB kvar i morse, blev liksom tvingad att leta, och hittade något intressant att testa (det gick hem med kanonfart).
Confused ! vad ska jag mer hämta hem innan nyår.
Verkar som, måste hitta något mer c;a 7-8 GB att ladda hem, bara för pressen att ta hem vad man betalar för....

Har du ett liv eller något annat problem... lol

kjellorix skrev:

Jag stannar på 3G, ingen vits med utveckling mm, lagar och gränser, is the shit.

Var så god. Jag har fått 4G 150 spänn billigare än 3G  smile (iofs utan utlovad fart men det kommer väl i gång så småningom)

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

85 Senaste redigerad av ruva (2011-12-24 07:16:16)

Sv: Tak på 3Max

kjellorix

Grattis, du hör till målgruppen som passar att ha mobilt bredband!

Själv fick jag nu stänga av mina ip-övervakningskameror då de drar för mycket bandbredd.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

86

Sv: Tak på 3Max

Finns inbyggd i Ip kamerornas servrar. Jag hade ställt in dem så de bara skickar 120 MB/dygn styck = 14 GB/månad och nu ytterligare anpassning så de endast skickar till en tjänst (stängt av e-post notifikation mm) och är nu nere i uppskattningsvinst 1,4 GB/månad av de dyrbara 50 GB vi nu plötsligt endast får av bedragarna på Tre.

Tror ni inte jag fick en Apple TV 2 i julklapp smile
Hur mycket ska jag som kund hos Tre ha möjlighet att utnyttja den?
(Har redan dragit in XMBC och alla svenska Play kanaler). Hyrd film i 720p och DD 5.1 flöt förvånansvärt bra på "Hig Tre" abonnemanget på den lilla manicken. Men vad har man för nytta av en mobil bredbandstjänst som fungera helt fantastiskt när man inte har möjligheten att utnyttja den fullt ut pga begränsningar?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

87

Sv: Tak på 3Max

Nya kunder 50GB, gamla 70GB verkar stämma. Har förbrukat 55GB, nu inget meddelande el sänkning av hastighet.

88 Senaste redigerad av ruva (2012-01-02 10:59:09)

Sv: Tak på 3Max

50 GB är ungefär 2,5 timmars tittande om dagen på SVT Play medelupplösning. Då kan ni räkna ut om är man en familj som gillar titta på Play kanalerna/You Tube så får man teckna fler abonnemang.

Ska de inte byta namn på 3 Max snart för maxar gör det absolut inte.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

89

Sv: Tak på 3Max

Men vilken skit...
Har inte fått hem någon info om detta än, och kommer ta mig en rejäl funderare när jag väl får det.

Ligger på runt 500-600gb/månad nu...

Jag har ett företagsabb också. Här verkar de inte ha ändrat avtalsformen än.

Var väl bara en fråga om tid innan de stramade upp.

Suck.

/Stefan

90 Senaste redigerad av ruva (2012-01-03 18:38:20)

Sv: Tak på 3Max

500-600gb/månad ???

Nattlig tankning hoppas jag  roll  eller att du, som jag, är tämligen ensam på masten.

Fast egentligen, hette det 3 Max utan begränsningar, så tycker jag att de ska fixa det abonnemangstiden ut. Oavsett om du tankar dygnet runt. Och utan att andra blir lidande.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

91

Sv: Tak på 3Max

har snackat med tre nu med en jätte trevlig tjej som inte kunde argumentera tebax om varför de satte ett tak på abonnemanget även fast hon samtalade med hennes chef som va jämte..

frågade dom vilken giltigt skäl dom hade att sätta ett tak på "Mitt" abonnemang.. svaret va att de inte hade tillräckligt med bandbred..

allts inget gilltigt skäll att sätta ett tak på mitt abbonomang då de måste ha ett giltigt skäl att ändra ett vilkor jag har skrivit på så måste skället vara riktat mot mig o ingen annan för att de ska vara giltigt.

då de inte har nått giltigt skäl i avtalet som pekar mot att de inte har tillräckligt stor bredband kapacitet  så kommer jag ringa kundtjänst o prata med dom om de .. samt med konsumentveket


Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.

Om operatören ändrar villkoren under bindningstiden utan att uppge ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott. 

MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen. 
[url]http://www.telekomradgivarna.se/upload/MD-fall/Dom04-22.pdf[/url]

92

Sv: Tak på 3Max

hellman skrev:

har snackat med tre nu med en jätte trevlig tjej som inte kunde argumentera tebax om varför de satte ett tak på abonnemanget även fast hon samtalade med hennes chef som va jämte..

frågade dom vilken giltigt skäl dom hade att sätta ett tak på "Mitt" abonnemang.. svaret va att de inte hade tillräckligt med bandbred..

allts inget gilltigt skäll att sätta ett tak på mitt abbonomang då de måste ha ett giltigt skäl att ändra ett vilkor jag har skrivit på så måste skället vara riktat mot mig o ingen annan för att de ska vara giltigt.

då de inte har nått giltigt skäl i avtalet som pekar mot att de inte har tillräckligt stor bredband kapacitet  så kommer jag ringa kundtjänst o prata med dom om de .. samt med konsumentveket


Avtal med bindningstid
En grundläggande avtalsrättslig princip är att avtal ska hållas. Det innebär att om du har ingått ett avtal med bindningstid ska avtalet gälla under hela bindningstiden. En villkorsändring av ett avtal med bindningstid är endast tillåten om operatören har uppgett ett giltigt skäl som står angivet i avtalet.

Om operatören ändrar villkoren under bindningstiden utan att uppge ett giltigt skäl som finns angivet i avtalet kan du ha rätt att häva avtalet och begära skadestånd för dina merkostnader med hänsyn till operatörens kontraktsbrott. 

MD 2004:22 - Ändring av avtalsvillkor under bindningstiden
I avtal om bredbandsabonnemang har villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen. 
[url]http://www.telekomradgivarna.se/upload/MD-fall/Dom04-22.pdf[/url]

Helt rätt.

3´s nät som tydligen ska vara så bra i alla tester är tydligen inte så bra... Jag menar, Sveriges "bästa" mobilnät ska väl tåla trafiken och inte tvinga operatören att ändra i bundna avtal ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

93

Sv: Tak på 3Max

Angående det där med tester så tror jag det är såhär

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3166

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

94 Senaste redigerad av Discover (2012-01-06 14:25:13)

Sv: Tak på 3Max

[Mr.T] skrev:

Angående det där med tester så tror jag det är såhär

http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3166


Jo, operatörerna vet när testet ska genomföras och kan då enkelt skruva
upp farten lite under någon månads tid utan att det kostar allt för mycket.


Var i Göteborg här om dagen och de problem med att Tele2 3G ska ha problem med kapaciteten verkar vara löst.

Kanske även kan bero på att fler har valt att byta från 3G till 4G ?

I Gävle blev 3G snabbare när 4G kom.

Tele2 var snabbare än 3 på tågstationen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

95

Sv: Tak på 3Max

ruva skrev:

500-600gb/månad ???

Nattlig tankning hoppas jag  roll  eller att du, som jag, är tämligen ensam på masten.

Fast egentligen, hette det 3 Max utan begränsningar, så tycker jag att de ska fixa det abonnemangstiden ut. Oavsett om du tankar dygnet runt. Och utan att andra blir lidande.

Hej,

mestadels nattlig tankning.
Vi bor ödsligt med masten precis bredvid. Jag och grannen är de enda som kör mot den smile
97% signal 2.7-3.0MB/s helt ok tongue

96 Senaste redigerad av MmmMagnus (2012-01-20 04:43:38)

Sv: Tak på 3Max

Ok, då har även jag fått hastigheten slaktad till ca. 0,17 Mbit/s / 0,05 Mbit/s. För ett par dagar sen så hade jag förbrukat ca. 98 GB och på morgonen när jag vaknade hade jag ett meddelande på skärmen att tjänsten var begränsad. Tyvärr gjorde jag ingen screen cap på meddelandet men det bör dock inte spela någon större roll i sammanhanget. Dock hade jag inte fått något meddelande om deras begränsning i form av brev (som ni andra verkar ha fått) eller i någon annan form minst en månad innan villkorsändringen trädde i kraft. Något som bara det är en överträdelse av 4.1 i Tre's allmänna villkor, och detta av Tre själva. Intressant är dock att i Mitt3 står det att gränsen är 50 GB för mitt abonnemang tecknat i september och inte 70 GB som andra på detta forumet rapporterat om. 98/70/50 GB? Vad är det som gäller egentligen? Som vanligt när det gäller Tre är det synnerligen rörigt.

When the shit hits the fan .... heter det ju och nu har skiten träffat fläkten. Precis som jag gått och väntat på.

Jag kommer förhoppningsvis sätta mig ner med en avlägsen juristbekant snart och gå igenom ärendet lite snabbt. Allt beror på hur sugen sagda juristbekant är att "jobba gratis". Det är som sagt en avlägsen bekant.

Förutom avtalsbrott så anser jag med juridikkunskaper på lekmannanivå att Tre har gjort sig skyldiga till minst ett ytterligare lagbrott rörande sin mobila bredbandstjänst.

Ni som redan fått uppkopplingen slashad får gärna skicka mig "forum E-post" med lite grundläggande info om när/vid vilken förbrukning, hur gammalt avtalet är etc. samt även gärna hur ni bemött Tre's agerande, om ni varit i kontakt med någon sakkunnig i ärendet etc.

EDIT: eftersom jag kommer att vara försiktig med att besöka forumet tills "säkerhetsproblemet" är åtgärdat är det bättre att ni skickar "forum E-post" istället för pm.

Jag ska ägna dom närmaste dagarna åt lite lagtextplöjande etc. och beroende på vad jag kommer fram till och vad det ev. juristsamtalet ger vid handen så kommer jag hur som helst uppdatera er i ämnet. Antingen publikt eller privat till dom det berör. Det beror som sagt på .......

/MmmMagnus

97

Sv: Tak på 3Max

Fick meddelandet om begränsningen nu. Har inte fått något brev om ändringen och tecknade mitt abonemmang i September. Hur ser läget ut? Någon som har tagit det vidare och fått lite svar? Tänkte själv slå en pling till Tre senare idag.

98

Sv: Tak på 3Max

Svar och svar... "vill du säga upp det?"
Det var det enda de "kunde"(ville) erbjuda.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

99 Senaste redigerad av Robbz (2012-01-25 14:06:49)

Sv: Tak på 3Max

ntreb skrev:

Fick meddelandet om begränsningen nu. Har inte fått något brev om ändringen och tecknade mitt abonemmang i September. Hur ser läget ut? Någon som har tagit det vidare och fått lite svar? Tänkte själv slå en pling till Tre senare idag.

Tecknade abonnemang i november och fick strypt i december utan något brev från 3.
Reklamerade till 3s reklamationsavdelning och fick alternativet att få avsluta abonnemanget om jag köpte loss modem+router för 1500:-. Har inte bestämt mig än...

100

Sv: Tak på 3Max

Bedrägeri, falsk marknadsföring osv. Blir man förvånad? Så jag kan säga upp mitt abonnemang om jag köper loss mitt E-372 som är låst till TRE? Pajaser, du ska kunna returnera din router och modem om Tre har lite ärlighet i bössan.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps