1 Senaste redigerad av pererikl (2011-11-16 16:28:39)

Tråd: Tak på 3Max

Tecknade ett 3Max i våras då jag lesnat på mitt ADSL som funkade dåligt.
I dag kom ett brev där tre meddelar att de begränsar till 70Gb/mån (jag ligger på 100-130)
När jag teckande frågade jag specifikt efter detta och meddelade att det skall ersätta mitt ADSL.

Nu blir jag irriterad!

Få ringa och skälla lite i morgon.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Tak på 3Max

Jag har Tele2 Large och när jag tecknade abonnemanget var det "obegränsad trafik". Idag ser jag på deras hemsida att det ingår 30 GB/månad i Large men jag har fortfarande obegränsad  big_smile  Är väl bara en tidsfråga innan dom stryper för en annan också men då byter jag abonnemang!

3

Sv: Tak på 3Max

Mitt obg blev tjugo gig plötsligen, men vem kan göra slut på det med 0,5mbit ivf.

4 Senaste redigerad av ruva (2011-11-16 19:38:49)

Sv: Tak på 3Max

Jag som fick ta Tre Max för att Telenor har sitt irriterande tak. Stämmer det är det lurendrejeri. Har denna månad köpt och tankat ner Battlefield 3,Saints Row The Third från Origin och MW3 + ett spel till från Steam. Ni kan gissa hur många GB det blir. Ska jag nu betala för två stympade mobila bredband (låst till Telenor till juni 2012 och Tre till september 2013).

Downloaded Nov 2011:    71 569 MB

http://i1200.photobucket.com/albums/bb327/ruvapost/surfa-obegrnsat.jpg

Är det okej för dig om jag imorgon skickar detta över vanlig snigelpost:

Läste på mobltbredband.se detta av en användare:

Tecknade ett 3Max i våras då jag lesnat på mitt ADSL som funkade dåligt.
I dag kom ett brev där tre meddelar att de begränsar till 70Gb/mån (jag ligger på 100-130)
När jag teckande frågade jag specifikt efter detta och meddelade att det skall ersätta mitt ADSL.

Jag tog Tre max "surfa obegränsat enligt reklamen" och får jag ett likadant brev ser jag det som om ni bedriver vilseledande marknadsföring och sådana företag vill jag inte ha att göra med. Säger upp mitt bundna abonnemang omedelbart i så fall eftersom jag köper 2-4 spel och laddar ner över internet. Plus ser på Playkanalerna och ibland köper 720p-film att titta på från Headweb. Med andra ord är då era abonnemang värdelösa för mig och skickar tillbaka modemet.

Som det är nu är jag nöjd men ändrar ni vill jag inte ha mer med er att göra

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5 Senaste redigerad av pererikl (2011-11-17 06:46:45)

Sv: Tak på 3Max

Självklart får du det.

Ska ringa och påpeka samma sak när jag fått lite mer kaffe och piggnat till.

Edit scannar brevet så ni tror mig... (har plockat bort "mig")

http://dl.dropbox.com/u/6796849/tre.jpg


Edit igen.... Hur tänker de med taket? Ska de som inte tankar stora mängder toktanka sista veckan varje månad???

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

6

Sv: Tak på 3Max

Det är ett ofog detta med "fri datatrafik" som leverantörerna skriver.
Sedan så skyller de på att man ska tänka på andra användare och inte ladda för mycket.
Om de säljer fri datatrafik och inte kan leverera det för dom har/får överbelastade master så är det inte kundens fel.
Att de inte alltid skiver en gräns och tar bort "fri datatrafik" i sånna fall.
Ska bli spännande att se hur det går för er.
Har ni kollat vad det står i 3s allmänna avtal punkt 6.3 och 6.4?
Har själv funderat på att byta till tre(enbart för de verkar ha bra hastighet, så skulle de begränsa mig till 70Gb/mån gör det inte något), verkar nu som ingen leverantör nu längre kan levera fri datatrafik.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

7

Sv: Tak på 3Max

Jag ligger själv på ungefär samma förbrukning som TS och tecknade mitt abonnemang p.g.a. Tre's information om att det var helt obegränsat. Se min post här: http://www.mobilabredband.se/forum/view … 686#p24686

Jag har inte fått samma brev än men antar att jag kommer få det snart.

Att Tre nu väljer att införa begränsning är mycket intressant och jag kommer återkomma i ärendet. Ska bl.a. se om jag kan få tag i en juristbekant som är kunnig i konsument och avtalsrätt.

/MmmMagnus

8

Sv: Tak på 3Max

Nu är jag oxå drabbad....verkligen irriterande, vi tog bort vårt ADSL abb, mest pga av min fru är Fotograf och behöver snabb uppladdnings hastighet, ADSL hade som bäst 1mb/s , 3G kan ( kunde) vara 4Mb/s. nu är vi strypta till 1.5 ner &  0.1Mb/s Upp.
detta är skandal....
om reklamen som sagt säger OBEGRÄNSAD...så skall det damme mig vara det.
vi skall INTE acceptera detta skit, finns det några alternativ ...Telia 4G ?

9

Sv: Tak på 3Max

Jag skickar en länk på denna tråd till Sam på Dovado och ser vad han tycker, och om dom vågar svara ärligt vad vi skall göra för detta suger.

10

Sv: Tak på 3Max

Förstår inte hur jag/vi har något med detta att göra, men....

Jag kan förstå att det handlar om pricip än att det är nu 70GB (vilket i sig är sk-tmycket om man inte kör torrents/FTP). Man kan lätt märka att svenska 3G nät börjar bli tungt belastade, kanske inte alltid av nån enstaka fall av torrent leechers, men allmänt av smartphones. Det är därför man ser storsats på alla håll för att bygga ut 4G. Antar att man vill avlasta 3G nät, annars kommer folk bli mer irriterade på sina mobiler än sina datorer. Operatörer prioriterar Era mobiler.

11

Sv: Tak på 3Max

Sam,
anledningen att jag påvisade detta med att Tre ändrar sina avtal utan att tillfråga oss kunder är att ni säljer ju routrar, och anledning att köpa er produkt är ju att kunna skapa ett 3G / 4G intranät hemma, och kunna koppla upp de produkter man nu vill använda istället för att ha en dongle mestadels för en dator.
och dessa begränsningar borde ju oroa er...för ADSL / Fiber har ju inte dessa begränsningar normalt.
och FRI SURF borde betyda obegränsat som det var när vi tecknade avtalet.

har snabbkollat runt lite och det verkar ju inte bättre att teckna ett 4G avtal då dessa oxå har ett tak förutom Telenor som har ett 80Mbit/s Obegränsat för 399:-/mån

12 Senaste redigerad av GreatLord (2011-11-18 10:47:20)

Sv: Tak på 3Max

Hej
Jag fick också detta brev och är i kontakt med kosment verket för detta.
Jag använder viaplay som dra c:a 120GB per måndad på enda dator
sedan dra ju 4st datorer med windows update c:a 1-2GB per måndad
sedan dra min tv LG smarttv c:a 1GB i olika updateringar.
Sedan youtube som någon tittar på vet ej hur mycket per måndad.
jag fubrukar mist 180-250GB per måndad med min flickvän
Kontakt mig via mail magnus_bredband at greatlord dot com
om ni vil hjälpa till att klaga på denna begräsing och om säljare lovade att det var helt obgräsat
m.m. och ring gärana 0852267600 kosment rådgiving för telefon och bredband och fråga om hjälp där.
Jag har gjort det.

13

Sv: Tak på 3Max

GreatLord skrev:

Hej
Jag fick också detta brev och är i kontakt med kosment verket för detta.

om ni vil hjälpa till att klaga på denna begräsing och om säljare lovade att det var helt obgräsat
m.m. och ring gärana 0852267600 kosment rådgiving för telefon och bredband och fråga om hjälp där.
Jag har gjort det.

kommer kontakta dig för att förhoppningsvis kunna understryka att "Så här kan man inte behandla kunder" / Nils

14 Senaste redigerad av Sreev (2011-11-18 14:46:55)

Sv: Tak på 3Max

Lite smått irriterad över detta tak, har inte fått nått brev än. Blir nog ett argt samtal till 3 efteråt. Mitt största krav på att välja 3Max var just den obegränsade trafiken. Men vad har man för alternativ? 70 GB (ligger nuvarande på ca 110GB/mån) slår fortfarande alla andra operatörers tak. Har inte tillgång till 4g så Telenors 80Mbit för 399:- känns inte aktuellt.

Blir lite fundersam dock när det nu står på 3's hemsida att på 3Max är begränsat till 50GB/mån, men det är väll bara för nytecknade kunder. http://www.tre.se/Privat/Mobilt-bredban … nListPage/

Nu måste jag börja tänka till på det man laddar hem sad

15 Senaste redigerad av Wiklundh (2011-11-18 14:56:01)

Sv: Tak på 3Max

Se där ja det gick rätt fort ändå, hockus pockus ett tak kom där.
Nu kör de med öppna kort i alla fall för alla som tecknar nya avtal.

Men "Surfa fritt i vårt prisbelönta nät" är väll tveksamt formulerat på Max.
Så ska man behöva trycka på länken först för att se att det står: Vid användning av mer än 50 GB/månad sänks surfhastigheten till 200 kbit/s.
En liten fuling av dom.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

16

Sv: Tak på 3Max

jag fick 0,4mbit (dvs 400kbit) utan bromsen så skillnaden är marginell med deras prisbelönta snabba nät.

17 Senaste redigerad av pererikl (2011-11-18 15:20:20)

Sv: Tak på 3Max

McChicken skrev:

har snabbkollat runt lite och det verkar ju inte bättre att teckna ett 4G avtal då dessa oxå har ett tak förutom Telenor som har ett 80Mbit/s Obegränsat för 399:-/mån

Med en FUP (fair usage policy) som träder in efter (för närvarande) 100Gb (20 x normal användning)
FUP innebär också en strypning men påstås bara inträffa vid högtrafik. Även där är man är utlämnad till isps godtycke och utan rättigheter.

Kan bli ett byte till ett sådant ändå...

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

18

Sv: Tak på 3Max

Så jag kommer kanske sitta med två bundna abb hos Telenor och Tre som var obegränsade när jag tog dem och nu har bägge tak. Jag måste var tappad bakom en vagn som går på samma sak bedrägeri två gånger. På grund av detta bedrägeri har jag inte råd att satsa på fiber som kommunen plötsligt kommit på att de kanske ska dra till mitt hus.

Ligger just nu på ca: 80 GB hos Tre och har inte fått något brev.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

19

Sv: Tak på 3Max

Tecknade 3Max för några veckor sedan pga av obegränsad surf.
Loggade in i "Mitt3", där stod denna text som info vid mitt abbonnemang:
_____________________________________________________________________________
Hastighetsbegränsning:
För 3Bredband Max finns ingen hastighetsbegränsning. Du kan alltså Surfa obegränsat utan att
vi sänker hastigheten.

_____________________________________________________________________________

Tycker det är rätt tydligt, den texten kan dom väl inte ändra under avtalet...?

20

Sv: Tak på 3Max

Ni som fått hem brev från Tre, prova titta under paragraf 4.1 i kontraktet också

21

Sv: Tak på 3Max

Shimme skrev:

Ni som fått hem brev från Tre, prova titta under paragraf 4.1 i kontraktet också

Utmärkt läge för ruva att säga upp avtalet med tre om han får ett brev 8-)

Själv har jag "obundet" vilket jag gillar...
Vad ska man välja? 4G med telenor är lockande men jag vill inte binda mig i två år....

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

22

Sv: Tak på 3Max

Mitt Tele2 Large har fortfarande obegränsad trafik  smile

Mitt abonnemang:
Mobilt Bredband Large (Obegr.)
Privat

Min förbrukning:
0 MB
Dataförbrukningen på ditt abonnemang nollställs vid månadsskiftet.


Är dock inte helt nöjd med hastigheten så tänkte prova 3 när bindningstiden gått ut om ett halvår...

23 Senaste redigerad av ruva (2011-11-19 13:36:57)

Sv: Tak på 3Max

Köpte Crysis 2 för 99 kronor idag på Origin Rean. Vågar inte ladda ner det 9 GB tunga spelet med TRE. Satte i mitt Telenor-kort istället och får ta smällen att nerladdningen går med halva farten (7 Mbit/s mot 14 Mbit/s). Men, gott folk, så ska det inte vara.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

24

Sv: Tak på 3Max

kjellorix skrev:

9gig torrent eller upp till 14gig har aldrig blivit problem för mej, nattetid i månadslut, med 3+
Trots att jag troligen surfat bort runt 20gig samma månad.
Lite spänning, en snabb räd, på bästa tid. (jag avbryter på morgonen och fortsätter nästa natt, om inte klart).

Ok, dej lurar ingen, men nu har du inte 3Max så... Att du aldrig blivit begränsad är väll tur för dig. Men dem kommer nog vara rätt hårda på detta.

Förresten, begränsningen börjar väll inte förrens nästa månad hoppas jag? Ligger redan på typ 90GB.

25

Sv: Tak på 3Max

Nja, det är inte torrent-trafik, utan köpt spel jag laddar ner med spelföretagets klient. Torrent har jag aldrig använt med mitt Tre abonnemang. Har en annan dator som annars är kopplad till Telenor som sköter detta bus.

80 GB utan torrent-trafik på 19 dagar är inte svårt att klara av med så många spelköp jag gjort denna månad. Annars ligger jag på snitt 80-100 GB/månad. YouTube, SVT, TV4 och TV3 Play tar det mesta.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps