26

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Testa med USB förslängning för att få bort modemet från WLAN antennen lite.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

27

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

johannes80 skrev:

Modem firmware: 11.206.02.01.56

Vi håller på titta om vi kan lägga in stöd för detta modem firmware generation (11.206). Vi har inte sett den tills bara nyligen. Det gäller alla våra routrar. Vi hör av oss om/när vi har något fungerande. Vi har äntligen fått tag på ett sånt modem, och den var svår att hitta. De flesta modem har 11.207 eller 11.209. Den här är äldre. Jag tror inte att det finns möjlighet att uppgradera firmware på själva modemet idag, men det kommer säkert i framtida modeller med tanke på att det här är Huaweis första LTE modem. Det är kanske något man kan vända sig till operatörern och fråga om.

Tack

28

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:
johannes80 skrev:

Modem firmware: 11.206.02.01.56

Vi håller på titta om vi kan lägga in stöd för detta modem firmware generation (11.206). Vi har inte sett den tills bara nyligen. Det gäller alla våra routrar. Vi hör av oss om/när vi har något fungerande. Vi har äntligen fått tag på ett sånt modem, och den var svår att hitta. De flesta modem har 11.207 eller 11.209. Den här är äldre. Jag tror inte att det finns möjlighet att uppgradera firmware på själva modemet idag, men det kommer säkert i framtida modeller med tanke på att det här är Huaweis första LTE modem. Det är kanske något man kan vända sig till operatörern och fråga om.

Tack

Ok, jag kände inte till detta. Står det någonstans? Jag kan bara se att det står på er sajt att ni har stöd för E398.

Hur som helst, ringde Tele2 kundtjänst, förklarade problematiken och felanmälde. De skulle återkomma huruvida det går att uppgradera.

29 Senaste redigerad av PsyDonia (2011-07-07 15:20:04)

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

komma denna få nån typ av brygg läge skulle vara super.
antingen brygga till LAN porten eller brygga för en anslutning på 802.11n porten.

Sen har alla Dovado nån bra typ av QoS. Som prioriterar trafik alltså.
TP-Linken har bandwidth control vilket är super om du vill ge olika användare olika mängd band bredd eller bara vill begränsa t.ex. torrent till typ 2mbit download om du t.ex. får ut 8mbit.
Men jag saknar i tp-linken vanlig simpel QoS som bara prioriterar trafik att man ställer in att prioritera webbtrafik på port80.
så kan man alltid surfa oavsätt om man tankar torrent i full speed just när port80 requesten görs så prioriterar routern över trafiken och torrent hastigheten sjunker just den seknden/sekunderna som requesten på port80 görs och sidan laddas.
sen återgår trafiken dit den behövs. så gör den i dd-wrt som jag använt förut.

30

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Fick en TINY i går. Funkar superbt med Huawei E367 modemet.

Vi är belägna i en svacka där 3G signalerna har svårt att komma in. Har tidigare sedan 2 år en UMR, och sedan 1 månad en 4GR. Tidigare har Telia varit bäst, Tele2 därnäst och Tre sämst, med ett Huawei E1820 modem och en Poynting 3G antenn. Nedladdning enligt bredbandskollen 0,3-1 Mbit/s. Plötsligt blev Tre nu bäst, när jag skaffade ett E367 modem. Med UMR eller 4GR blev signalstyrkan 3% med E1820 och antenn. Med UMR eller 4GR och E367 modem (Tre) med signalstyrkan 30% utan antenn och 60% med antenn. Men kontakten blev ändå hackig, med ständiga omstarter (Connection tracker Restart and Redial), både med E1820 och E367. Deprimerande.

TINY är klart bättre. Vet inte varför. Har uppgraderat till senaste firmware för både UMR och 4GR.
Intressant är att E367 modemet (Tre) ihop med Tiny nu ger 30% signalstyrka både med och utan antenn. Förbryllande.

En ingenjörsbekant säger att E367 kanske ger extra bra täckning pga att det tar emot 3G på 900 MHz förutom på vanliga 2000 MHz banden. Den lägre frekvensen påverkas mindre av hinder i terrängen säger han.

E367 direkt i datorn ger 3-7 Mbit/sekund nedladdning på bredbandskollen. E367 via Tiny ger 2-4 Mbit/sekund. Nu kan hela familjen och gäster njuta Internet via sina bärbara.

Tiny pch E367 är en bra kombination. Kontakten är helt stabil, trots att Connection tracker inte är på. 

Jag undrar just nu vad jag skall med 4GR till? UMRen har tjänat ut.

31

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Hej igen,

Skall kanske lägga till att vi har vårt sommarhus i Grebbestad, i en svacka dit 3G har ganska svårt att nå.

Men E367 (Tre) och Tiny klarar detta bäst av alla de kombinationer vi testat.

32

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

nån som vet om det är möjligt att använda wan-porten som lan port på Tiny så man har två lan-portar?

33

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

TheKivi skrev:

nån som vet om det är möjligt att använda wan-porten som lan port på Tiny så man har två lan-portar?

Nej, det går inte.

34

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Behöver man stänga av DHCP om man vill koppla vidare till annan router via LAN?
Andra routern ligger i adressområde 192.168.1.xxx).
WLAN disablat i Tinyn.

35

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

JJ skrev:

Behöver man stänga av DHCP om man vill koppla vidare till annan router via LAN?
Andra routern ligger i adressområde 192.168.1.xxx).
WLAN disablat i Tinyn.

-Stängde av DHCP och angav fast ip i andra routern, verkar stabilare....

36

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

undrar fortfarande om denna har QOS för att prioritera trafik.

37

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Dagens Metro artikel: http://www.metro.se/nyheter/dovado-tiny … ingenmetro

38

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Jämförelsen med en tändsticksask var rätt pricken på faktiskt smile

39

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam! Fick Tiny i present av min flickvän och glad i hågen skulle jag packa upp den igår och få igång allt, det var lätt att komma igång och efter 10 minuter var jag igång. Tänkte att jag skulle uppgradera firmware i Tinyn och laddade hem uppdateringsprogrammet för Windows och satte igång och den började uppgradera Tiynen och jag satt och väntade på att den gröna progressbaren skulle gå till 100%.. efter 30% så DOG datorn, ingen ström kvar i batteriet!!

Jag blev jätteorolig hämtade en adapter och startade datorn igen och internet funkade kanon emot tinyn ändå och jag körde återigen uppdateringsprogrammet och det var INGA PROBLEM att uppdatera tinyn på nytt! smile)))

Ville bara berätta att det fungerade!

Antar att tinyn väntar på att hela uppgraderingsfilen är uppladdad innan den internt uppgraderar sig och startar om ?? eller hur fungerar det när en uppdaterings avbryts mitt i? Rent tekniskt!

Behövde ej använda ert "recovery mode". Vad är det till för?

Tack för en kanonprodukt!!

/Hans

40 Senaste redigerad av Sam (2011-12-28 19:25:22)

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Hej Hans,

Det är så att så fort man trycker på UPGRADE, så skjuts filen upp till routern på bara 2 sekunder eller så. Routern gör jobbet själv därefter.

Kul att det gick bra!

41

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:

Hej Hans,

Det är så att så fort man trycker på UPGRADE, så skjuts filen upp till routern på bara 2 sekunder eller så. Routern gör jobbet själv därefter.

Kul att det gick bra!

Aha! Så filen var redan i tinyn och det jag såg var alltså själva förloppet över uppdateringen i tinyn? Ah! Smart!

Ni gör grymma produkter! Om jag fick önska nåt så skulle det vara en guide för att ställa in modemet i optimal vinkel mot mobilmasten? Typ nån inställnings-wizard med högre uppdatering av signalstyrkan?

/Hans

42

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Hej Hans,

Vi har några idéer kring det där, men tills dess uppmuntrar folk att använda det här som guide: http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_ … ature=plcp

Tack

43

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Skulle man kunna slippa logga in på routern varenda eviga gång hade det vart bra. Finns väl inget skäl till att man överhuvudtaget skall loggas ut om man loggat in från det egna subnätet? Nej ta bort timern för utloggning eller sätt åtminstone det som en option i inställningar.

44

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

spitfire69 skrev:

Finns väl inget skäl till att man överhuvudtaget skall loggas ut om man loggat in från det egna subnätet?


Welcome, Trojans!  big_smile

45 Senaste redigerad av spitfire69 (2012-01-09 00:21:16)

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:
spitfire69 skrev:

Finns väl inget skäl till att man överhuvudtaget skall loggas ut om man loggat in från det egna subnätet?


Welcome, Trojans!  big_smile

Självklart skall du behöva logga in om anslutningen har brutits. Visst kan en trojan ändra i routern men det förändras inte med TINYns nuvarande hantering för det kan den (trojanen) likväl så länge timeouten inte löpt ut.

46

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:

DOVADO TINY har en mindre plugg ingång, och matas med 5V, 2A. Vi tittar på olika ciggadaptrar, men det lär dröja ett par månader innan allt är testad, certad och på plats.

Finns det någon färdig produkt för detta?
Det som nämns från Kjell&Co i någon annan tråd finns inte kvar att köpa

47

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Kommer nån gång (från oss) i juni. Certifierad och testad av oss.

48

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Dalton skrev:
Sam skrev:

DOVADO TINY har en mindre plugg ingång, och matas med 5V, 2A. Vi tittar på olika ciggadaptrar, men det lär dröja ett par månader innan allt är testad, certad och på plats.

Finns det någon färdig produkt för detta?
Det som nämns från Kjell&Co i någon annan tråd finns inte kvar att köpa

en usb laddare som ger över 2ampere 5volt, och en sladd med rätt kontakt med korrekt polaritet funkar.
om du vill Vänta på Dovados produkt så är det enklare då det funkar 100% out of box så att säga.

annars kan jag letafram de delar som behövs om du inte vill fixa själv.

49

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

G-Man skrev:
Dalton skrev:
Sam skrev:

DOVADO TINY har en mindre plugg ingång, och matas med 5V, 2A. Vi tittar på olika ciggadaptrar, men det lär dröja ett par månader innan allt är testad, certad och på plats.

Finns det någon färdig produkt för detta?
Det som nämns från Kjell&Co i någon annan tråd finns inte kvar att köpa

en usb laddare som ger över 2ampere 5volt, och en sladd med rätt kontakt med korrekt polaritet funkar.
om du vill Vänta på Dovados produkt så är det enklare då det funkar 100% out of box så att säga.

annars kan jag letafram de delar som behövs om du inte vill fixa själv.

Hej, tack för erbjudandet
Vanliga ciggladdare 5V 2.1A har jag, dock ej någon USB till plugg som passar Dovado
Tänkte ha den i båten så jag kan nog vänta till Juni

50

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Dalton skrev:
G-Man skrev:
Dalton skrev:

Finns det någon färdig produkt för detta?
Det som nämns från Kjell&Co i någon annan tråd finns inte kvar att köpa

en usb laddare som ger över 2ampere 5volt, och en sladd med rätt kontakt med korrekt polaritet funkar.
om du vill Vänta på Dovados produkt så är det enklare då det funkar 100% out of box så att säga.

annars kan jag letafram de delar som behövs om du inte vill fixa själv.

Hej, tack för erbjudandet
Vanliga ciggladdare 5V 2.1A har jag, dock ej någon USB till plugg som passar Dovado
Tänkte ha den i båten så jag kan nog vänta till Juni

om jag ej missminner mig så är det 3,5mm dc plugg i tiny.
så en usb -> 3,5mm plug sladd skulle funka.
sedan skall även mitten stiftets diameter matchas med plugge