1

Tråd: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

DOVADO Launches World’s Smallest 4G/LTE capable USB router

Telenor Sweden will be first operator to offer the device in late June
Dubai Internet City, UAE / Kista, Sweden – 21st June, 2011 - DOVADO, the supplier of mobile broadband routers, today announced that it has launched the DOVADO TINY, the world’s smallest 4G/LTE capable USB router, measuring only 20mm x 58mm x 87mm. The device is the newest addition to the wide range of DOVADO routers and is designed for use in home, office, vehicle or M2M (Machine-to-Machine) environments. Telenor Sweden will be first operator to sell the new device in late June.

Mobile broadband connectivity for the DOVADO TINY is supplied via USB dongle, allowing subscribers to use their service on the move as well as a fixed broadband replacement. Furthermore it also allows them to upgrade the mobile broadband modem whenever a new model is made available. The DOVADO TINY features an Ethernet LAN port, a WAN port for DSL failover and the latest 802.11n WLAN standard.

One of the strongest features of the DOVADO TINY is its high throughput 4G/LTE capabilities with support of up to 65 Mbps. It also has the industry-unique ability to re-power the inserted USB modem in order to prolong the uptime of the Internet connection. In all, it supports over 140 different USB modems currently offered worldwide, with nearly two dozen models capable of 21Mbps or 42Mbps using 3G networks as well as 4G/LTE.

“The DOVADO TINY allows mobile operators to offer a superior broadband experience at a lower cost than the bulk of fixed alternatives and with the smallest product footprint available anywhere. LTE USB dongles offer speed and mobility, which together with DOVADO TINY, can meet the needs of a whole family” said Thomas Axaeus, CEO of DOVADO. “The TINY changes everything by bringing the power and flexibility of a home router to the whole family – and in a literally tiny package. The era of consumers being tied to a fixed line provider for their broadband needs is over.”

Not only is the DOVADO TINY a very price-competitive product which fills the gap between USB modems and local area network routers, it is also simple to configure and resilient both in its stability and performance. It retains its connection around-the-clock using the DOVADO Connection TrackerTM which is able to automatically reset the USB modem where necessary. SMS notifications can also be sent from the router when usage limits are close to being exceeded or during periods of mobile broadband downtime. It can also be remotely controlled by SMS commands from a whitelisted mobile phone. Firmware updates are available for free from DOVADO or mobile operator websites, and include support for new USB modems, enhancements and exciting eye-catching new features.

DOVADO currently supplies cellular enabled residential routers to mobile operators in Scandinavia. It first started introducing routers that support mobile broadband modems for 3G and 2G networks to the market in 2006. Its first 4G/LTE models were launched in 2011 and are already being used widely in commercial deployments. For further information on the DOVADO TINY, visit http://www.dovado.com/TINY

2

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Video hittar man här: http://www.youtube.com/watch?v=gNRFBfPOl4w

3

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Äntligen smile

Det är en SMA antenn jag ser också vilket är kanon.
Känner inte direkt att jag saknar nått när jag kollar speccen. Tack!

Och som plus i kanten kan USB porten klippa matningen av ström mot usb modemet, vilket tidigare varit problem med usb standarden.! Riktigt bra!

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Jaha, då förstår vi varför saker gått så trögt på Dovado under våren och vad utvecklarna varit fullt sysselsatta med... wink

På papperet ser nykomlingen mycket trevlig ut! smile  Hoppas att den lever upp till förväntningarna.

5

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

den ser bättre ut än alla andra nuvarande pga usb ström saken...
grundfunktionen är det primära, typ

6

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Jag uppdaterade min Dovado 4GR igår och kan nu njuta av 56Mb/s på Telia. Vilken skillnad det blev i praktiken ifrån 3G. Websidorna kommer direkt. REKOMMENDERAS !!! /Thomas

7

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

svenix skrev:

Jaha, då förstår vi varför saker gått så trögt på Dovado under våren och vad utvecklarna varit fullt sysselsatta med... wink

På papperet ser nykomlingen mycket trevlig ut! smile  Hoppas att den lever upp till förväntningarna.


Det är faktist så att vi var "färdiga" med TINY för 2 månader sen, men väntade pga 4GR'n. Det är därför TINY kommer finnas i butik redan nästa vecka, och inte "early July". Ha......ha.......ha........  ;-)

8

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

den blir fin fin i fordon wink

9

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Väldigt smidig att ha med sig på semestrar var min tanke...  smile

10

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:
svenix skrev:

Jaha, då förstår vi varför saker gått så trögt på Dovado under våren och vad utvecklarna varit fullt sysselsatta med... wink

På papperet ser nykomlingen mycket trevlig ut! smile  Hoppas att den lever upp till förväntningarna.


Det är faktist så att vi var "färdiga" med TINY för 2 månader sen, men väntade pga 4GR'n. Det är därför TINY kommer finnas i butik redan nästa vecka, och inte "early July". Ha......ha.......ha........  ;-)


Sam, kommer den att vara låst till Telenor när de börjar sälja den ?

Eller kan jag ev köpa den på kjell.com eller hos Clas Ohlson ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Nej, inga är låsta. Kommer finnas där 4GR och 3GN säljs idag i butiker.

12

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:

Nej, inga är låsta. Kommer finnas där 4GR och 3GN säljs idag i butiker.



Perfekt.


Det finns ingen adapter för att kunna plugga in den i ett 12 v uttag ?

Om man gör det så riskerar man själv garantin ?



Har haft en UMR igång med en sådan här adapter hela natten utan problem:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =161919407

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

DOVADO TINY har en mindre plugg ingång, och matas med 5V, 2A. Vi tittar på olika ciggadaptrar, men det lär dröja ett par månader innan allt är testad, certad och på plats.

14

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Sam skrev:

DOVADO TINY har en mindre plugg ingång, och matas med 5V, 2A. Vi tittar på olika ciggadaptrar, men det lär dröja ett par månader innan allt är testad, certad och på plats.



Okej. Skulle vara perfekt att ha Tiny i kameraväskan då jag redan har "byggt in" ett 12 v batteri i den.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Coolt. jag har glömt nämna i videon att det ingår ett kardborrband (velcro) som man kan fästa på routerns botten och sen på vilken yta man vill nu fästa den på.

16

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Tänker nog skaffa en själv.

Har dock inte förstått riktigt, har den nåt batteri, eller är den bara bärbar i den bemärkelsen att den är liten?

17

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Ingen batteri. Mighty fast, mighty small.

18

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Häftigt! Finns det någon butik i Stockholmsområdet med omnejd, man kan köpa den redan nu? Är "internetansvarig" på en fest i skärgården över midsommar och det känns som att den skulle göra succe där bland 30-40 tekniknördar.

19

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Den finns i Sverige först efter helgen.

20

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Nån som vet var (vilken butik/leverantör) som har den i lager först ? Vill ju testa såklart.

21

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

ctitech skrev:

Nån som vet var (vilken butik/leverantör) som har den i lager först ? Vill ju testa såklart.

Vill inte spamma, men "Loh Electronics" (www.lohelectronics.se) har den i lager.

22

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Köpte min från dustin alldeles nyss.

-J

23

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Ny firmware: http://www.dovado.com/firmware

24

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Tack för tipset, har just också beställt en.

25 Senaste redigerad av johannes80 (2011-07-06 14:14:58)

Sv: DOVADO TINY, the world's smallest 4G/LTE capable USB router!

Någon som fått denna att fungera? Kommer åt gränssnittet (192.168.0.1), har uppgraderat till firmware 5.0.6, men den vill inte koppla upp sig mot internet för mig. Har provat med 4g.tele2.se och mobileinternet.tele2.se.

Jag har inte fyllt i någon PIN-kod, men har inget minne av att jag har någon. I Mobile Partner kan jag aktivera "PIN verification", så utgår ifrån att det är avaktiverat nu.

Det fungerade inte innan jag uppgraderade firmware heller ska nämnas.

Någon annan med liknande problem?

-----

Uppdaterar mitt inlägg och lägger till lite information:

Product Name:    Dovado TINY
Serial Number:    16a616****
Product Number:    629110327****
LAN MAC-address:    00:16:A6:16:**:**
WAN MAC-address:    00:16:A6:16:**:**
Product Revision:    1.0
Reported Download Status:   
USB Modem:    -
Firmware Revision:    5.0.6.4139 official
Firmware build date:    2011-06-29T12:52:16Z

-----

Modem Status

Connection Status: DISCONNECTED
Signal Strength: 80 % (4G)
DHCP Lease Time: -
IMEI Number: 3552580********
SIM IMSI: 2400706******** (Tele2 Sweden)
Modem internal model: E398
Modem firmware: 11.206.02.01.56

-----

Och felmeddelandet:
Routern kan inte koppla upp till Internet
- Initiering

-----

Klickar jag på Connect under Modem Status så står det Connecting och sidan refreshas konstant var 5:e sekund eller något åt det hållet, men den får aldrig uppkoppling.