1

Tråd: Problem med DWR-923 4G Router

Hej alla.
Efter några veckors pillande med Telenors 4g kan jag nu nästan anse mig vara expert på området.
Så här ligger det till:
Började med Telenor 4G med Huawei E398 och Dovado Tiny.
Jag kör allting trådlöst hemma, Streamar mycket media mellan pc, apple, appletv osv..
Dovadon klarade detta utan större problem MEN Dovadon har kompatibilitetsproblem med E398 även med nya firmwaren. Detta känner Dovado till och även Telenor. Efter bytt router två gånger lämnade jag tillbaka denna och den efterlängtade DWR-923 kom. Problemet med Dovadon är att den tappar ip adress oavsett signalstyrka, och även om stickan hittar ny ip på 30 sek tar dovadon ibland upp till 3 min.
Vidare till DWR...Då fortsatte problemen.
Eftersom dess otymplighet så kan man inte placera den lika enkelt för oss som har lite dålig 4G teckning.
Som modem och för att dela ut internet, inga bekymmer..MEN inställningarna i gränssnittet finns inte i modemet. Och jag ser att många har liksom  jag tagit kontakt med Telenors kundtjänst som säger sig bara ha supporten på modembiten. De hänvisade först till D-link som säger: Pass och hänvisar tillbaka.
Efter 20 samtal hänvisades jag till Bredbandsexperten för 20:-/minuten.
Inte ens de hade lösningen på bekymren. De hade inte ens öppnat sin kartong med DWR.
Det finns inga inställningar för DMZ, UPNP Eller WMM.
Routern klarar inte paketen som skickas i LAN när man streamar media.
Den klipper bara.
Bytade den en gång, samma bekymmer. Alltså inget måndagsex jag fått.
Testade ställa om den till transparent mode och bara köra vidare den som ett modem till min gamla Belkin Play jag trodde jag kunde slippa.
Funkar ej. Den skickar inte vidare den yttre ip adressen som den ska.
Slutligen har jag helt osannolikt fått ställa den på NAT.
Koppla en nätverkskabel via LAN utgång till modemporten på Belkin.
Belkin får då en lokal ipadress för internet. 192.168.0.100.. Detta för att dela ut internetuppkopplingen och sen klarar ju belkin streama media utan problem. Så nu sitter man med två jätteklumpar istället för att få detta att fungera.
Problem:
Ingen kan produkten
Finns ingen ny firmware och när den kommer vet ingen vart man ska tanka ner den.
D-link har inte ens produkten på sin hemsida
Det medföljer ingen manual till produkten så man ska för att lära sig betala 20:-/ min.
Telenor sköter detta så dåligt!
Har sett att telia och tele2 har släppt Huawei B593 men denna finns bara brandad tyvärr annars tror jag mer på den.
Någon som har frågor eller lösningar får gärna kontakta mig på : marcuswittzell@telia.com

2 Senaste redigerad av Sam (2011-11-01 18:04:39)

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

MarcusWittzell skrev:

Dovadon klarade detta utan större problem MEN Dovadon har kompatibilitetsproblem med E398 även med nya firmwaren.

Detta stämmer inte. Telenor & Tele2 håller på uppgradera nätet sedan en månad tillbaka och det har dessutom varit problem på IP nät på senaste tiden. Jag har läst din support ticket, och routern gör rätt att restarta eftersom den kommer inte kunna pinga om operatörens IP nät har problem. Min router har stått senaste par dagar och startat om sig oregelbundet pga att IP nätet försvinner.

Läs det följande trådet: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3377

Tele2 & Telenor delar 4G basstationerna.

3

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Konstigt när jag får svaret som du då också kan läsa från Dovado att den har kompatibilitetsproblem med E398.
Om nu det är problem på ipnätet så tycker jag det är konstigt att varken dlinken eller Huawei stickan har detta problemet.
Jag fick ungefär fem svar från Dovado och inget av dem var ett direkt erkännande av problem med deras produkt, bara telenor, nät, apple osv...

Jag ser ju på stickan om den funnit en ny ip.
Att få svaret från Dovado att resetta routern. Att starta om routern.
Att man inte kan logga in på routerns gränssnitt... Dessa saker SKA enligt mig som konsument inte inträffa.

4

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Stäng av Connection Tracker eller modifiera pingtids intervallen i så fall eftersom den pingar på IP addresser varje minut.

Ingenting fel med Huawei E398 (senaste firmware).

5

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Så du menar att dovado tiny med e398 har inga problem då alltså utan fungerar problemfritt?

6

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Förresten, varför ska connectiontracker vara avstängd?

7

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Det är ett konstaterat firmware fel på DWR-923. Jag mailade lite med D-link sverige och fick det här svaret.....
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har nu fått svar på frågan från våra utvecklare. Dom kunde återskapa problemet och sett att det är en bugg.
Dom kommer att rätta till det i nästkommande mjukvaruuppdatering. Den mjukvaran är under utveckling nu, fixen finns där men den är inte klar att släppas ännu. När den är klar för release så kommer din router att med automatik uppdateras till den versionen.
Best Regards / Med vänliga Hälsningar
Fredrik Utelämnar efternamn så han slipper massa spam...
TAC Engineer
D-Link Northern Europe
P.O. Box 15036, S-167 15 Bromma, Sweden
-----------------------------------------------------------------------------

Det jag hade problem med var att portforwardingen inte fungerar för fem öre. Dvs all trafik stannar i routern och inget släpps igenom trots att man öppnat vissa portar. Dvs helt odugligt till något annat än surf.

Lämna tillbaka skiten eller använd som pappersvikt.

8

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Tette skrev:

Det är ett konstaterat firmware fel på DWR-923. Det jag hade problem med var att portforwardingen inte fungerar för fem öre. Dvs all trafik stannar i routern och inget släpps igenom trots att man öppnat vissa portar. Dvs helt odugligt till något annat än surf.

Enligt "Axel" på Telenor`s bredbandkundtjänst har det nu kommit en mjukvaruuppdatering och det skall inte vara några problem med portforwardingen längre!

Önskar härmed en God Jul till er alla, Micke

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

9

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Micke skrev:
Tette skrev:

Det är ett konstaterat firmware fel på DWR-923. Det jag hade problem med var att portforwardingen inte fungerar för fem öre. Dvs all trafik stannar i routern och inget släpps igenom trots att man öppnat vissa portar. Dvs helt odugligt till något annat än surf.

Enligt "Axel" på Telenor`s bredbandkundtjänst har det nu kommit en mjukvaruuppdatering och det skall inte vara några problem med portforwardingen längre!

Önskar härmed en God Jul till er alla, Micke


Låter lovande. Vet du var man hittar denna nya mjukvara? Har letat på telenors hemsida men hittar inget där, inget på http://tsd.dlink.com.tw/ heller.

10

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

seve skrev:

Låter lovande. Vet du var man hittar denna nya mjukvara? Har letat på telenors hemsida men hittar inget där, inget på http://tsd.dlink.com.tw/ heller.

Ja du, inte vet jag. Det skulle ske per automatik...vad det nu innebär? Jag ska få en sådan router inom 14 dagar. Vår ö har fått stöd för 4G (inte 3G!) med "Telenor" och jag skall testa det eftersom "Tele2" stryper min upload sedan en tid tillbaka. Ring och fråga hur man ska göra!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

11

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Jag har samma problem som Marcus W. m.fl. att Dovado Tiny + Huawei E398 kopplar ner (20 ggr igår!).
Jag har inte Connection Tracke på men vad ska jag ställa om Pingtids intervallet till?
Har någon andra tips på att få det att fungera?

Upptäckte att när jag kör Spotify (offline låtar) över Apple TV så hackar musiken vilket tyder på problem med routern?

12

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Uppgradera till 5.0.14. http://www.dovado.com/firmware

Connection Tracker: 1 minut räcker. Använd "Redial & Restart", men försök först att ta reda på varför den går ner 20 gånger på en dag. Verkar inte klokt.

13

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

OK har just uppgraderat nu - tack. Vilka 2 IP adresser ska skrivas i i Connection Tracker - Redial & Restart?

14

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

- 8.8.8.8
- 4.2.2.2
- 60.0.0.1

Enkla att komma ihåg! :-)

15

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

så där, nu har telenor lagt upp nya firmwaren:

http://www.telenor.se/privat/kundservic … dband.html

dock verkar länken peka fel?! Någon som lyckats ladda hem den?
Filen verkar heta: OG3611_v1.0.69.30_gui.img

16

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Fick nu hem och satte upp Telenor`s jätteburk...och hittade först inget nät.  hmm   
"Manualen" är ett skämt om man vill ha lite mera info om nånting vettigt!
Boxen kom med FW 1.056.30, om det är den senaste vet jag inte?
D-Link har en annan (tidigare?) på sin sida --> http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp
I gränssnittet hittade jag nån typ av autoinställnig som inte funkar här ute!
Ändrade under Extras->Radio Configuration från Auto till 4G och 900 MHz only!
Wusch...15 ned och 8 upp...cho klad jag blev...kontakt med nätet tongue, saknar dock indikationen av signalstyrkan.
Men eftersom jag vill streama SVT är ju 8:an en befrielse från den fortfarande strypta uplinken som Tele2 (3G-Large) envisas med! Abonemanget sade jag upp nu!
Kollade med Spanien direkt...niema problemas...kanonbild...aldrig varit så bra!  smile
Hur DWR:en fixar det där med slingboxen (port 5001) fattar jag inte, eller är UPnP kanske på? Försökte nu med nån typ av port forwarding eftersom kameran inte går att nå utifrån. Men var f*n gör man det nånstans och hur skall det se ut? Det måste väl komma nån handbok till routern framöver...ja ja, det visar sig?
Nu låter jag det vara så länge det funkar som det gör... lol

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

17

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Micke skrev:

Hur DWR:en fixar det där med slingboxen (port 5001) fattar jag inte, eller är UPnP kanske på? Försökte nu med nån typ av port forwarding eftersom kameran inte går att nå utifrån. Men var f*n gör man det nånstans och hur skall det se ut? Det måste väl komma nån handbok till routern framöver...ja ja, det visar sig?
Nu låter jag det vara så länge det funkar som det gör... lol

Klart att det slutade fungera nu...  sad 
Ringde omedelbart, men nån hjälp fick jag inte... "det är egentligen inte vår sak"!  sad 

Fick iaf länken till firmwareuppdateringen för D-Linkroutern:
http://dl.dropbox.com/u/24826781/OG3611 … 30_gui.img

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

18

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Micke skrev:

Fick iaf länken till firmwareuppdateringen för D-Linkroutern:
http://dl.dropbox.com/u/24826781/OG3611 … 30_gui.img

Tack för länken!

Dropbox var ohyggligt långsamt för mig. Har laddat upp kopia på http://www.sendspace.com/file/1s80lf8 om någon behöver.

19

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Baztarp skrev:

Tack för länken!

Var så god. Fick nu gratishjälp från "Bredbandsexperten".
Hurra...äntligen lirar boxen med nya FW igen!  big_smile

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

20

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Micke, om du har ett par kameror med analog utgång kan du köra in dem på din Slingbox solo jämte satellitmottagaren. Lura slingboxen genom att köra set up med sat mottagare på var och en av de tre ingångarna. S-video ingången kan användas för "gul" rca video kontakt genom en bakvänd rca/S-video adapter (hane på S-video sidan, hona på rca-sidan, finns på Kjell & Co). 

Välj kamera1, kamera2 eller sat mottagare med devices i Slingplayer. Det lirar mycket bra. Synd att inte använda de extra ingångarna. Sen kan man fylla på med ip-kameror om man vill ha fler, men det är så enkelt att kolla in via Slingbox och inget problem med adresser och portar.

Sorry, det var OT, men ni kanske får ordning på den operatörsbrandade routern så småningom.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

21

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

Tack för tipset jonasolof, men den dagen den sorgen.
Måste dock först få ordning på min anläggning...kablar överallt. tongue

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

22 Senaste redigerad av jonasolof (2011-12-30 22:10:32)

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

På mina två adsl2 dlink 2740 routrar  räcker det inte med att ställa port forwarding, man måste sätta upp regler i inbound ip filtering också. Jag har dock inte fyllt i source address och source port, det funkar ändå. Men övrigt är ifyllt, i stort sett samma som port forwarding. Se under Advanced. Enda routers där jag behövt göra detta.

Micke, I feel your pain angående sladdar. Har det lika dant. Det är min karma.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

23

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

kollar denna dlink länk som fanns i detta tråd:
http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp
och datum på den firmware:
Type  Firmware 
Description Firmware:DWR-923_A1_FW V1.0.68.30 
Download   OG3611_v1.0.68.30_gui.img   

Last modified 2012/03/12 

fixar den till forwardning ports i den då kanske

24 Senaste redigerad av Micke (2012-04-03 13:15:25)

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

gytepr skrev:

...fixar den till forwardning ports i den då kanske

Gott folk...gör inte det!
Den senaste fw finns här--> http://www.telenor.se/privat/kundservic … ingar.html

D-Link hänger inte med när det gäller DWR-923!
"Last modified 2012/03/12" betyder bara att de nyligen lade till en gammal fw på sin sida!

Hade kontakt med de i ett tidigt skede...

Thanks for your email.

The reason why you cannot find it (senaste fw!) on our homepage is because, this product is only being sold by Telenor. We (D-Link) have developed this product in co-operation with Telenor.

All firmware updates, support, warranty handling etc is handled by Telenor directly.

Simon Noppa
TAC Engineer

D-Link Northern Europe
P.O. Box 15036, S-167 15 Bromma, Sweden
Email: simon.noppa@dlink.com

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

25

Sv: Problem med DWR-923 4G Router

så den på dlink skall man inte ta utan den länk från Telenor då..