51

Sv: Ip-telefoni Net1

Hej igen! Jag nappade på en firmas erbjudande om en nästan dubbelt så "stark" antenn inklusive lågförlustkabel samt en en absolut vattentät krympkabel vid kopplingen. Dumt nog trodde jag att bekymren var slut  - bara betala kopplat ockh klart. Tyvärr inte - munläder finns det för mycket av. Tro inte på underverk. En stor del av installationen fick jag själv göra och klara ut. Inmätningen bestod av en laptop och bredbandskollen. Själv hade jag riktat efter den kompassriktning Net1 angav på täckningskartan. Sedan skyllde installatören på ett träd. Med tillåtelse av markägare röjde jag en brandgata långt ner i dalen.
Resultatet blev inte bättre men efter att jag själv gjort en del justeringar inte heller sämre. Nu måste jag åter upp taket för att rikta om antennen.
Det hade varit bättre att göra jobbet själv. Tele problemen fortsätter med skrap och pip. Ikväll fungera det inte alls.

52

Sv: Ip-telefoni Net1

Hej, det finns en sak som du skulle kunna testa, vänd antennen horisontellt i stället för vertikalt.
Det kan vara så att du hör en annan mast från sidan och det kan ge problem, vrider du antennen så uppstår en stor dämpning åt sidorna vilket kan lösa problemet.

53

Sv: Ip-telefoni Net1

kalleoia skrev:

Hej igen! Jag nappade på en firmas erbjudande om en nästan dubbelt så "stark" antenn inklusive lågförlustkabel samt en en absolut vattentät krympkabel vid kopplingen. Dumt nog trodde jag att bekymren var slut  - bara betala kopplat ockh klart. Tyvärr inte - munläder finns det för mycket av. Tro inte på underverk. En stor del av installationen fick jag själv göra och klara ut. Inmätningen bestod av en laptop och bredbandskollen. Själv hade jag riktat efter den kompassriktning Net1 angav på täckningskartan. Sedan skyllde installatören på ett träd. Med tillåtelse av markägare röjde jag en brandgata långt ner i dalen.
Resultatet blev inte bättre men efter att jag själv gjort en del justeringar inte heller sämre. Nu måste jag åter upp taket för att rikta om antennen.
Det hade varit bättre att göra jobbet själv. Tele problemen fortsätter med skrap och pip. Ikväll fungera det inte alls.

Riktigt hästjobb du gjort för att få signal, röjt skogen osv. Tråkigt att de inte gav de utlovade resultatet som teknikern sa. Hoppas du får bättre signal efter lite inpejling, och testa de som petb sa att vänta antennen.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

54

Sv: Ip-telefoni Net1

På vintern så bromsar skoge lite, men sommaren med regn så blir det hopplöst med skog ivägen.

Men problemet är att träd kan höja signalnivån pga brytning blabla som kan ske.
så tar man bort fel träd så blir resultatet motvänt.
Man måste röja ganska stora gator för att det skall märkas.

55

Sv: Ip-telefoni Net1

Kalleoia

Hur långt har du till basstationen? Finns det bergknallar mellan? Hur är topografin i allmänhet?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

56

Sv: Ip-telefoni Net1

Tänkte bara att jag kunde säga att jag nyss pratade med supporten och fick berättat att trafikprioriteringen fortfarande (i mitt område) inte är igång. Förmodligen mot slutet av månaden, skall den vara igång. Det var i alla fall vad killen sa, men jag tror det först när jag hör det. Jag har alltså fortfarande också samma störiningar med pip och brummanden och allehanda oljud... Förresten så sa supportkillen också att det skulle dyka upp en blänkare på deras hemsida, när det skulle vara klart, och att jag då skulle bli tvungen att ladda ner och installera ny mjukvara. Har ni andra, där trafikprio är igång, installerat ny mjukvara?

kalleoia skrev:

Hej igen! Jag nappade på en firmas erbjudande om en nästan dubbelt så "stark" antenn inklusive lågförlustkabel samt en en absolut vattentät krympkabel vid kopplingen. Dumt nog trodde jag att bekymren var slut  - bara betala kopplat ockh klart. Tyvärr inte - munläder finns det för mycket av. Tro inte på underverk. En stor del av installationen fick jag själv göra och klara ut. Inmätningen bestod av en laptop och bredbandskollen. Själv hade jag riktat efter den kompassriktning Net1 angav på täckningskartan. Sedan skyllde installatören på ett träd. Med tillåtelse av markägare röjde jag en brandgata långt ner i dalen.
Resultatet blev inte bättre men efter att jag själv gjort en del justeringar inte heller sämre. Nu måste jag åter upp taket för att rikta om antennen.
Det hade varit bättre att göra jobbet själv. Tele problemen fortsätter med skrap och pip. Ikväll fungera det inte alls.

57

Sv: Ip-telefoni Net1

Hej! Skickade ett meddelande som tydligen hamnade in space. Därför följer ett ungefärligen likadant. Jag har 16 km till basstationen. Min fastighet ligger 110 m över havet med antennhöjd ca 122m. Basstationen ligger på 60m  över havet + masthöjd. Jag har röjt en ca 12 m bred gata (kanske mer) genom skogen ner till ådalen. det blev en del bokar och några ekar. Riktlinjen följer ådalen en bit för att sedan möta sluttningen (sidan) på en ås. Antennen ligger över trädtopparna i ådalen. Först lövskog längre bort granskog.
Skall försöka med horisontell antenn. Men just nu suger det lite. Det är ingen "höjdare" att klättra upp och ner från taket samt sträcka sig efter antennen som finns på röret däruppe.
Har märkt  en frunktansvärd hastighetsvariation från bra till mycket dåligt. Och det går snabbt.Fråga: På Net1:s antenn finns avslutningsvis ett "skärmgaller" men inte på den antenn jag har nu. Vad fyller gallret för funktion - är det någons sorts avskärmning ?
Trevlig helg alla engagerade och hjälpsamma !!

58

Sv: Ip-telefoni Net1

Senaste nytt är att trafikprioriteringen inte är igång - inte någonstans i Sverige! Det är olika bud varje gång man är i kontakt med supporten wink Dom har inte längre någon tidtabell, heller. För när den ska vara igång...

59

Sv: Ip-telefoni Net1

telefoni450 skrev:

4,11 fick jag senast ca 18,40 tiden ikväll  nästa 2- gångerna sedan med kanske en kvarts mellanrum var det över mellan 2,20-3MB



du kan aldrig få högre hastigheter än vad modemet har stöd för...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

60

Sv: Ip-telefoni Net1

Vilket är ca  3,1 mbit/s

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Ip-telefoni Net1

jonasolof skrev:

Vilket är ca  3,1 mbit/s


precis, jag litar inte på bredbandskollen då jag har fått 8 mbit/s med ett modem som har stöd för 7,2 mbit/s.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

62

Sv: Ip-telefoni Net1

patb skrev:

Hej, det finns en sak som du skulle kunna testa, vänd antennen horisontellt i stället för vertikalt.
Det kan vara så att du hör en annan mast från sidan och det kan ge problem, vrider du antennen så uppstår en stor dämpning åt sidorna vilket kan lösa problemet.

Vi har väldigt nära till vår mast (ca 900 m) men har problem dålig ljudkvalite (eko, störningar). Net1 har skickat en riktantenn men ljudkvaliten fortsätter ibland att vara kass, nedladdningshastighetn ligger oftast runt 2,5 Mb. Vi har lite träd ivägen mot masten och undrade nu om åtgärden med att vrida antennen skulle kunna göra någon förbättring.

63

Sv: Ip-telefoni Net1

Problemet med störningar och eko verkar nu bli värre och värre för varje dag som går. Net1 har skickat en antenn gratis men anslutningen var för en D35 och vi har D40  lol så vi har inte kunnat testa om det blir något bättre. Men vi bor bara 3 km från masten med hyfsat fri sikt och bredbandskollen visar oftast runt 2,5 Mb/s så jag tvivlar att det blir något bättre. Andra problem som också verkar bli sämre och sämre är att telefonilampan på modemet slocknar titt som tätt och att samtal bryts. Det verkar som Net1 har allvarliga problem som de inte lyckas lösa. Så det enda som återstår är att lämna Net1 när bindningstiden går ut. Telefonin går att flytta till annan operatör när som helst men bredbandet måste jag ha kvar till november 2012.

64

Sv: Ip-telefoni Net1

otto84 skrev:

Problemet med störningar och eko verkar nu bli värre och värre för varje dag som går. Net1 har skickat en antenn gratis men anslutningen var för en D35 och vi har D40  lol så vi har inte kunnat testa om det blir något bättre. Men vi bor bara 3 km från masten med hyfsat fri sikt och bredbandskollen visar oftast runt 2,5 Mb/s så jag tvivlar att det blir något bättre. Andra problem som också verkar bli sämre och sämre är att telefonilampan på modemet slocknar titt som tätt och att samtal bryts. Det verkar som Net1 har allvarliga problem som de inte lyckas lösa. Så det enda som återstår är att lämna Net1 när bindningstiden går ut. Telefonin går att flytta till annan operatör när som helst men bredbandet måste jag ha kvar till november 2012.


Vad har du för hastighet i upplänk då ? Svarstid ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

65

Sv: Ip-telefoni Net1

Just nu:

Bredbandskollen: 2,29 Mb ner, 0,69 Mb upp, 89 ms svarstid.

Speedtest.net: 2,16 Mb ner, 0,53 Mb upp, 150 ms svarstid

Speedtest.net andra försöket: 2,17 Mb ner, 0,65 Mb upp, 142 ms svarstid

Pingtest.net: Packet loss: 0%, Ping: 82 ms, Jitter: 12 ms.

Status för D40: Ant. Level: 7, RSSI: 65, Ec/Io: -1.

66

Sv: Ip-telefoni Net1

otto84 skrev:

Just nu:

Bredbandskollen: 2,29 Mb ner, 0,69 Mb upp, 89 ms svarstid.

Speedtest.net: 2,16 Mb ner, 0,53 Mb upp, 150 ms svarstid

Speedtest.net andra försöket: 2,17 Mb ner, 0,65 Mb upp, 142 ms svarstid

Pingtest.net: Packet loss: 0%, Ping: 82 ms, Jitter: 12 ms.

Status för D40: Ant. Level: 7, RSSI: 65, Ec/Io: -1.


Tycker att IP-telefonin bör fungera över den anslutningen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

67

Sv: Ip-telefoni Net1

Mät ping vid belastning

68

Sv: Ip-telefoni Net1

Då antenn levereras från Net1 till eouter ska rätt adapter följa med. Kontaka Net1, det tog ett tag innan de fick in adaptrar.
Skärm eller rak pinne akteröver spelar ingen  roll.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

69 Senaste redigerad av otto84 (2011-10-05 16:35:25)

Sv: Ip-telefoni Net1

Jag mailade Net1 den 25/9 och fick svar den 28/9 att antennadaptern nu skulle vara skickad. Idag har det gått en vecka och jag har fortfarande inte fått någon adapter. Så nu blir det ett nytt mail dit.

Hur mäter man ping vid belastning på bästa sätt?
Jag testade att kolla på ett youtube-klipp samtidigt som jag körde pingtest.net och fick detta resultat:

Via Wi-Fi:
Packet Loss: 0%
Ping: 176 ms
Jitter: 145 ms

Med kabel:
Packet Loss: 0%
Ping: 189 ms
Jitter: 55 ms

70

Sv: Ip-telefoni Net1

man kan tex hämta en fil från tex speedtest.tele2.net
och gör ping medans filen hämtas

men det du gjorde funkar ok det också, men you tube skickar lite då och då beroende på bandbredd.

har du 500ms i ping, så blir ljudet försenat med >0,5 sekunder,
blir det för mycket så blir det prat i munnen på varandra eller så försvinner ljudet helt tex, det beror lite på vad det är för protokoll som ljudet skickas med.

men jag antar att net1 har ställt det smart med reserverad bandbredd för samtal, annars skulle tex ping kunna göras under samtal.

71

Sv: Ip-telefoni Net1

Tydligen finns ingen reserverad bandbredd för samtal. Idag kollade jag på ett klipp på tv3play samtidigt som telefonen ringde. Det gick knappt att höra personen i andra ändan. Ljudet skorrade och försvann ibland helt. Bara halva meningar hördes. Men personen i andra änden hörde mig perfekt. Klippet på tv3play fungerade dock hur bra som helst under samtalet.
Vad hände med trafikprioriteringen som det var tal om i våras? Som det är nu verkar nästan internet vara högre prioriterat än telefonin. Eller så beror det på pingtider som skjuter i höjden vid högre belastning. Ska det vara så?

72

Sv: Ip-telefoni Net1

otto84 skrev:

Tydligen finns ingen reserverad bandbredd för samtal. Idag kollade jag på ett klipp på tv3play samtidigt som telefonen ringde. Det gick knappt att höra personen i andra ändan. Ljudet skorrade och försvann ibland helt. Bara halva meningar hördes. Men personen i andra änden hörde mig perfekt. Klippet på tv3play fungerade dock hur bra som helst under samtalet.
Vad hände med trafikprioriteringen som det var tal om i våras? Som det är nu verkar nästan internet vara högre prioriterat än telefonin. Eller så beror det på pingtider som skjuter i höjden vid högre belastning. Ska det vara så?

Jag kan nämna att jag pratade med Kundtjänst för knappa två veckor sedan i ett annat ärende men att det var så mycket störningar på ip-telefonin att killen på supporten sa att dom numera hade möjlighet att slå på trafikprioriteringen individuellt. Jag har ringt för lite, efter det, för att kunna bedöma hur mycket effekt det har haft. Första samtalet efter trafikprioriteringen var kanon, andra samtalet var en katastrof och tredje samtalet var 40 minuter med nästan perfekt kvalitet. Så, jag vet inte. Fortfarande tror jag att det är belastning som är problemet: även om jag mäter, via Bredbandskollen, och konstant får siffror på runt 2 mb i nerhastighet så verkar det komma regelbundna och rejäla dippar i hastigheten. Och jag tror att det är där störningarna kommer. Men, som sagt, det är för tidigt att säga. Det verkar väl hellre som att det blivit bättre, i alla fall...